2020-03-29, 18:10
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ett tillägg till detta: Åtgärderna som gjorts i många andra länder är rent politiska beslut, där de går emot sina egna folkhälsomyndigheter och inför olika åtgärder för att framstå som handlingskraftiga. I Sverige har regeringen varit duktiga på att lyssna på FHM och inte utnyttjat situationen för sin egen vinning.
Ja regeringen har tilltro till FHM och låter experter inom pandemi och virus området styra skeppet Sverige. Låter dem som skall vara handlingskraftiga just nu också får verka fullt ut.
Regeringen backar och sätter sig som passagerare.
Ju mer ökning av dödsfall nya direktiv från regeringshåll. FHM håller koll på läget. Regeringen lyssnar och ger direktiv. De följs åt.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-29 kl. 18:19.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Ja jag tror också Tegnell kommer ha fel igen, typ sjunde gången i rad.. Men han är ju så duktig.

Är nog fler gånger än så vid det här laget...

Henrik Jönsson gjorde en sammanställning på youtube förut. Den är säkert någon vecka gammal vid det här laget, men det var ändå intressant. Har en person fel gång efter gång förlorar man till sist sin trovärdighet. Jag slutade lyssna på FHM för flera veckor sedan.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Känns som man ligger jävligt pyrt till som 40+, rökare och lite halv fet

Det är alltså hög tid att sluta sponsra företag som ger dig cancer samt gå ut och promenera lite i vårsolen och förhoppningsvis gå ner lite i Vikt.

Det är så otroligt allting. Det finns folk som är rädda för c19 som egentligen borde vara rädda för att de är kedjerökande tjockisar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
92 enligt tt, kollade nu!

Men vi är på nedåtgående kurva, det kan varken du, usa, italien eller spanien ta ifårn oss. Tack Tegnell.

Hur jämför du? Sen igår? Över en vecka?
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det återstår att se, läkemedlet är väl känt och finns över hela världen, så Ryssland kan nog inte ta åt sig hela äran.
Intressant ändå att se hur man testar av hela rader av malariamediciner nu.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Allmän fråga. Varför är det så många som är så otrevliga mot varandra här inne? Vad får man ut av det? Sabbar ju bara diskussionen och forumet.

Tillför ju ingenting till forumet att hålla på så.

Tycker vi ska diskutera själva ämnet coronaviruset istället utifrån alla aspekter vi kan komma på.

Spridning, sjukvård, samhällseffekter, mediciner, botemedel, risker m.m m.m.

Sant, så fort åsikter inte matchar så beskylls det för kromosomavvikelser, flatulens och tidelag m.m.
Citera
2020-03-29, 18:11
Medlem
Region Jämtland Härjedalen

84 smittade
24 på sjukhus
1 på iva

(11 st sjukvårdspersonal med corona)
Citera
Medlem
Från vänner i Italien som följer de italienska nyheterna har jag fått veta att i Lombardiet är det 1592 nya smittade och 416 nya döda.

Siffrorna för hela landet är 3815 nya och 756 döda. Friska 13030 i hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americanbamse
Sant, tack vare honom kommer vi inte bara ha minst döda i världen, vi kommer dessutom komma ur det här med ekonomin fullt intakt! Det kommer likna tiden efter andra världskriget, då Sverige blev rikt på att hjälpa till att bygga upp Europa. Men den här gången inte bara Europa utan hela världen! Och allt tack vare Tegnell!

Fullt intakt ekonomi? Oj! Du har verkligen inte förstått hur globaliserad världen är...
Citera
Medlem
Italy Death Toll From Coronavirus Outbreak Rises By 756 To 10,779 On Sunday - Official

Italy's Total Number Of Confirmed Coronavirus Cases Rise To 97,689 From 92,472 On Saturday - Official
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skåne har samhällssmitta o trångbodd slum. Det kommer sprida sig ändå.
Var inte oroliga.
Ni Stockholmare är roliga.
Ni har mer folk i trångboddhet än hela Skåne tillsammans.

Det vet jag. (!)

Det är fakta. (!)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
C19.se förstör deras positiva humör.

De vill bara göra det politiskt. Så arroganta sociopater och narcissiter i vänstern arbetar. Man gör bäst ignorera sådana, det retar upp de. Så +10 döda på halva söndagen, +24 intensivfall, +259 nya smittade. Det har alltså ökat sedan 27:e mars.
Citera
2020-03-29, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skrev fel i ett tidigare inlägg vad gäller två punkter:

Innan coronapandemin fanns det 526 iva-platser i Sverige, (vilket var lågt internationellt, sett till invånarantalet, (alltså inte 126 eller vad det var jag skrev)

Sedan dess så bestämde sig Stockholm för att fördubbla sina 90-platser till 180. Med tanke på hur många som vårdas på iva i Stockholm nu, 166 och 36 lediga platser, så har man nått målet med råge. I morgon tillkommer minst 40 platser på det provisoriska sjukhuset i Älvsjömässan. Dessa skall byggas på till 100 stycken iva-platser. Alltså summa samarium, mer än en tredubbling av iva-platserna i region Stockholm. I andra regioner pågår eller är arbetet färdigt med att fördubbla iva-platserna. Tillkommer dessutom 200 respiratorer i april som socialstyrelsen har beställt ifrån Getinge. Så i mitten av nästa månad lär vi ha över 1000 iva-platser, kanske rentav 1500.

Och sedan till ett annat fel jag skrev När jag skulle räkna ut hur många sjukvårdsplatser totalt som skulle användas över tid för de med covid-19 innan flockimmunitet nåtts. Här skrev jag, felaktigt att det skulle behöva vara ca 70 000 som hade behov av kortare eller längre sjukhusvård. Men där glömde jag en avgörande sak: Det kan räcka med att 60 procent av befolkningen nått immunitet för att flockimmuniteten skall börja verka som ett skydd för resten av befolkningen. Så om nu 7 promille av covid-19 fallen behöver sjukhusvård men att det räcker med att 60 procent av befolkningen blir smittad för att uppnå flockimmunitet så blir det ungefär: 10 300 000 x 0,6 x 0,007 vilket ger 43 260 patienter som kortare eller längre tid får läggas in på sjukhus för covid-19. Med tanke på att myndigheterna räknat med att som mest 15 000 patienter behöver läggas in för covid känns drygt 43 000 patienter betydligt mer hanterbart än 70 000 patienter. Speciellt som, säkert, merparten av dem bara behöver få lite hjälp med andningen med hjälp av vanlig syrgasmask i några dagar.

Kan man inte säga att "flockimmuniteten börjar verka så smått" redan vid 51%? Inte att det räcker för att radera ut viruset men smittotakten borde väl sjunka betänkligt när man nått över halva befolkningen? Eller tänker jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in