2020-03-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Danmark har också mycket tuffare restriktioner än Sverige, men ungefär lika många smittade och betydligt fler dödsfall per capita
Danmark har mindre smittade, Corona kom senare till Danmark.
Citera
Avslutad
Nån som har länken till den där sidan där man ser smittade o döda per region i Sverige?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag citerar lite från artikeln..

Jag tror såhär, kinesiska myndigheter har inte fått stopp på viruset och man har mörkat detta. Då får Kina sin heder tillbaka att de varit så duktiga på att stoppa det.

Men de förstår att de inte kan mörka det förevigt.. då kommer man på idén att man ska skylla det på att länder i väst inte varit lika duktiga och det är deras fel att smittan kommer tillbaka till Kina.

Man försöker skuldbelägga alla förutom sitt eget land.

Men det är bara spekulation men skulle inte förvåna mig, heder är väldigt viktig för CCCP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ja, enligt mig mörkas med statistik på dödsfall för Covid-19.
Mörkning av statistik på dödsfall sker i hela världen. Sen om man vill tro på sagor får man väl göra det.
Varje land har sin strategi.
I Italien finns det väldigt pålitliga källor som tex borgmästaren i Bergamo som har skrikit i flera dagar om att den statistiken stämmer inte. Enligt honom ska man multiplicera med 4, i alla fall för den staden.

Läste idag en mycket intressant artikel om Wuhan från väldigt pålitlig källa och har kommit fram att de statistik som finns för Wuhan kan aldrig stämma. Det är helt omöjligt. Och vill inte sitta här och argumentera nu.

I Sverige är man knappast några helgon. Varför skulle inte Sverige också mörka? För att man är en humanitär stormakt? I så fall fortsätt leva i era sagovärlden om ni vill tro det.
Du glömde länken!
Citera
2020-03-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ett dödsfall hittills idag i Sverige.

Om den här trenden inte - gud förbjude! - bryts mkt abrupt kommer Sverige mkt snart att betraktas som en visdomens hemvist på jorden.

Inte alls 1.

1 i Jönköping

2 i Skåne
Citera
2020-03-29, 13:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Corona bör ses som en attack från folkrepubliken Kina och vi har all rätt att försvara oss.

De vet om vilka risker som finns med sin undermåliga djurhållning men ändå är de likgiltiga inför detta faktum. Jag tror inte de vill oss illa, de är bara likgiltiga. Illa nog!

Attack från Kina? Våra myndigheter har haft tre månader på sig att förbereda sig och man har inte gjort ett skit, och det är inte bara i Sverige det är så, det är likadant precis överallt i alla västländer. Det var uppenbart redan i januari att smittan skulle spilla ut från Kina.
Citera
2020-03-29, 13:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ju breaking news on Ryssland lyckats utveckla ett läkemedel som stoppar viruset totalt i en människa.

Ska vara en vidareutveckling av Meflokin.

Ingen annan som läst om detta?

Nej, men varför stänger man då sina gränser på måndag? Är det för att stoppa den internationella rusningen efter denna undermedicin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrutenDenOtroliga
Fattar inte hur Kina nu kan öppna sina djurmarknader igen..!!!???

Det är ju ren galenskap...!!!!

De sprider ut ett virus över hela världen, och när faran verkar att vara över i sitt eget land så startar de om på nytt...

Något fel i skallen på kineser..???

Hittade detta från The Sun. Vet dock inte hur trovärdiga The Sun är.

"VIRUS RAGE Coronavirus fury as wet markets across Asia STILL selling wildlife to eat despite ‘sparking deadly pandemic’"
https://www.thesun.co.uk/news/11271765/coronavirus-wet-markets-still-selling/

Blir inte speciellt förvånad över detta dock. Man får inte glömma att wet markets och att äta sällsynta (och utrotningshotade) djur är djupt rotat i Kinas kultur och det kommer ta lång tid innan detta kan förändras.

Man bör dock aldrig dra alla kineser över en kam, det vore dumdristigt. Att ev. kalla alla kineser för dumma i huvudet är inte logiskt.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nån som har länken till den där sidan där man ser smittade o döda per region i Sverige?
https://c19.se/
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Ironiskt om det är kinesernas undermåliga djurhållning som sätter krokben för deras väg mot supermaktstatus.

Kanske är kineserna inte så smarta som vi trodde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ja, det är bara att vänja sig vid framtiden. Tror dessutom inte en sekund på deras utsaga att smittspridning från person till person är stoppad.

Min åsikt är att Coronaviruset inte går att stoppa. Alls. Över huvud taget. Troligtvis, med vad som är känt, inte ens med vaccin. Tropikerna håller på att börja smittas nu och när (om) vi börjar få kontroll på vår spridning så tar deras fart. När vi sedan tycker att läget är under kontroll så kommer nästa våg med ny smitta från tropikerna. Eller från annat håll eftersom världen inte är i synk.

Det vi ser i Kina och Sydkorea med återsmitta nu är bara början. Folk vandrar in i landet från andra håll också, t.ex via landväg eller båt. Varor förs in som inte desinficeras etc etc.

Smittspridningen är för omfattande och global och därför är försöken med lockdowns rena utopier. Visst är det bra att vi begränsar smittan i väntan på antivirala, och för att få ner belastning på sjukvården. Och självklart så ska vi distansera oss från varandra och bli mer vaksamma på egna beteenden (t.ex genom att använda mask när vi är ute.. vem gör det egentligen? Ser ingen som gör det och känner mig ensam och utstirrad för att jag gör det).

Men att tro att vi kan stoppa smittan är ren och skär dumhet.

Vänta en månad tills vi får fint väder och folk är trötta på hemmasittande, så ska ni få se. Lockdowns är INTE hållbara.

Vad som borde diskuteras är alternativen och hur vi gemensamt kan agera för att minimera effekten an smittan.

Bl.a hur vi snabbt som fan kan få igång produktion av masker, respiratorer och självtester. Samt värme och aerosolkameror på flygplatser etc.

Ingen tror att smittan går att stoppa men en lockdown i tidigt skede ger färre smittade per tidsenhet.

Dina andra förslag är utopier för vi hinner inte. Däremot inför framtiden bör alla packa ner en mask eller två i sin överlevnadslåda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Läs mitt senaste inlägg.

.... det säger ju tyvärr ingenting huruvida det är en myt att få unga dör dock. Inget alls. Precis som jag misstänkte.
Det säger snarare exakt det jag skrev till dig. Att det inte är märkligt att få unga också dör i den breda massan äldre.

Citat:
... kan orsaka infektion och allvarlig sjukdom hos alla människor i alla åldrar," sade Dr. Maria Van Kerkhove, chef för Världshälsoorganisationens nya sjukdomar och zoonosenhet, nu ifredags. "Uppgifterna som vi har sett från ett antal länder är att majoriteten av de barn som är smittade upplever mild sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in