Citat:
Ursprungligen postat av
welcometoreality
Jag citerar lite från artikeln..
Ja, det är bara att vänja sig vid framtiden. Tror dessutom inte en sekund på deras utsaga att smittspridning från person till person är stoppad.
Min åsikt är att Coronaviruset inte går att stoppa. Alls. Över huvud taget. Troligtvis, med vad som är känt, inte ens med vaccin. Tropikerna håller på att börja smittas nu och när (om) vi börjar få kontroll på vår spridning så tar deras fart. När vi sedan tycker att läget är under kontroll så kommer nästa våg med ny smitta från tropikerna. Eller från annat håll eftersom världen inte är i synk.
Det vi ser i Kina och Sydkorea med återsmitta nu är bara början. Folk vandrar in i landet från andra håll också, t.ex via landväg eller båt. Varor förs in som inte desinficeras etc etc.
Smittspridningen är för omfattande och global och därför är försöken med lockdowns rena utopier. Visst är det bra att vi begränsar smittan i väntan på antivirala, och för att få ner belastning på sjukvården. Och självklart så ska vi distansera oss från varandra och bli mer vaksamma på egna beteenden (t.ex genom att använda mask när vi är ute.. vem gör det egentligen? Ser ingen som gör det och känner mig ensam och utstirrad för att jag gör det).
Men att tro att vi kan stoppa smittan är ren och skär dumhet.
Vänta en månad tills vi får fint väder och folk är trötta på hemmasittande, så ska ni få se. Lockdowns är INTE hållbara.
Vad som borde diskuteras är alternativen och hur vi gemensamt kan agera för att minimera effekten an smittan.
Bl.a hur vi snabbt som fan kan få igång produktion av masker, respiratorer och självtester. Samt värme och aerosolkameror på flygplatser etc.