2020-03-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Tänk inte 2 år framåt.
Tänk 2 veckor åt gången, utvärdera. Se hur Danmark gör nu efter 2 veckor.

Det är föränderligt läge och då måste beslut utvärderas och omprövas tätt.

Vad menar du vad ska hända? Smittan kommer ju ändå finnas kvar? Dem har ju stängt skolan, dem kan ju inte öppna igen om fler blir smittade som kommer hända, dem har målat in sig i ett hörn.

Människor kan inte sitta isolerade i över 2 år, det fungerar inte, vänta bara större delen av befolkningen där smittan är som värst mår bra och är friska dem kommer tröttna snart.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Dom flesta som dör är multisjuka åldringar, ja nu dör dom i klasar i stället för utdraget. Men att krascha samhället kommer att inte att ge oss någon vinning.

Att plocka några enstaka fall med yngre personer är oärligt och icke representativt.

Nyktra till och tänk till.

Jag tycker du ska tänka en runda till. Varför ska dagens ungdomar då betala en massa skatt i hela sitt liv om de enbart ska kastas till vargen som vi gör med våra gamlingar nu? Det här kommer att få följdverkningar i samhället och kommer att leda till mycket debatter. Sjuklövern som i olika konstellationer styrt landet kommer att få stå till svars för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Undrar om de gör nåt liknande med personalen snart. När man inte kan bevisa att man är sjuk då inga tester tas, blir väl lärarna snart misstänkta för att sjukskriva sig falskt.

Jättehemskt. FHMs otydlighet skapar nya konflikter "på golvet". FHM stjälper istf hjälper.

Statsministern måste ryta ifrån tycker jag.
Citera
2020-03-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han har typ noll procents chans att dö.

Men om du är orolig så föreslår jag att ni sjukanmäler honom för feber, och du vabbar. Behövs inget sjukintyg nu. Finns inga skäl att du går och mår dåligt över det.

Tack för rådet. Jag håller med.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag behöver inte läsa en gång till att du tänker dig att om man har symptom så kan man testas, och har man inte Covid-19 kan man gå till jobbet och riskera att smitta någon med en förkylning, för att förstå att du inte har förstått poängen med att stanna hemma om man har symptom på en luftvägsinfektion.

Riskera inte att smitta någon med Covid-19, smitta inte någon med något öht, stanna därför hemma om du har symptom på luftvägsinfektion oavsett om de är kraftiga eller lätta, stanna hemma.

Ju färre sjuka i populationen, i synnerhet luftvägsåkommor, desto mindre belastning på sjukvården --> större chans att alla som behöver resurskrävande vård, till exempel intensivvård får det.

Be bibliotekarien ge dig annat än pekböcker nästa gång.

Och du tror på allvar att det hade fungerat i ett samhälle??? Utgifterna för arbetsgivarna och Försäkringskassan hade ju skjutit i höjden! Företag hade ju gått under till slut.

Folk går i mycket stor utsträckning till arbetet när de har mycket milda symptom, som inte begränsar de i deras arbete.
MEN, med covid-19 så kan man ju inte det, inte sant? För då riskerar man att smitta någon som antingen själv dör om den är i en riskgrupp, eller för vidare till någon annan som kan dö, osv.

En annan aspekt är sjuka familjemedlemmar. Då är det OKEJ att gå till arbetet, trots att man kan smitta andra med covid-19. Där är det tvärt om.
ISTÄLLET för att billigt testa den sjuka anhörige och få konstaterat ifall det är ett covid-19 fall eller inte, så riskerar man på så sätt mindre epidemier på arbetsplats efter arbetsplats där inte bara folk riskerar att dö, men sjukvården riskerar bli onödigt belastad. Allt detta med enorma kostnader som följd. Bara för att bespara några futtiga hundralappar eller tusenlappar på ett sketet test.

Kolla bara på hur man hanterar sådant här i exempelvis Sydkorea. EXEMPLARISKT! Men så går det ju rätt bra för de också i arbetet att besegra covid-19. De vet vad de gör.

Hur kan du inte begripa något så här enkelt?
Citera
Medlem
Burnraten på sjukvårdspersonalen kommer bli ganska hård om det här ska hålla på fram till sommaren.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Undrar om de gör nåt liknande med personalen snart. När man inte kan bevisa att man är sjuk då inga tester tas, blir väl lärarna snart misstänkta för att sjukskriva sig falskt.
Sedan det med att enbart testa vårdpersonal hur kan man minska smittspridning om det inte är befolkningen man kollar? Svenska regeringen tror att det numera är en vårdsmitta och inte samhällssmitta. Du kan alltså våra på det och smitta människor som straff för att svagare grupper inte undviker exakt alla andra som inte kommer ifrån vård och omsorg. Är det den numera enda acceptabla kontakt en gammal eller sjuk får ha? Den som patient?
Citera
2020-03-30, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Om man var imponerad av Sydkorea... Helvete vilket jobb man gjort i USA!

Bra jobb?

Dom har jobbat bra för att få en massiv spridning av viruset över hela landet iaf.

Kommer bli oerhört många döda samt en totalt kvaddad ekonomi i USA.

Nu kommer dom behöva jobba bra för att gräva en jävla massa gravar.
Kommer behövas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är knappast ett lugnande besked till en förälder ...

Och det är inte ens ut ett snävt perspektiv rätt för landet - snarare ur ett bakvänt.
Trots allt ser det ut som barn löper liten risk att dö av Corona.

Men vad gäller det som är rätt för landet, så ser jag att många missförstår direktiven som kommer från FHM: dom är, förment, till för att landet som helhet ska klara sig ur det här på bästa sätt. Och då menar jag inte bara människor, utan också ekonomin.

Och dessa direktiv behöver verkligen inte vara det bästa för min familj. Man kan tänka sig att FHM:s direktiv utsätter riskgrupper inom min familj för fara i sin strävan att göra det bästa för landet.

Och det råkar ju vara så att alla verkligen inte har lika värde...våra familjer har mer värde än andra, för oss, så det är inte alldeles omöjligt att jag värderar vissa av FHM:s direktiv lägre än mina egna idéer för att skydda min familj.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Har detta från Japan blivit falsifierat...?
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/27/japanese-woman-tests-positive-for-coronavirus-for-second-time

Jobbigt om det stämmer.
Citera
2020-03-30, 23:35
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
En expert kan ändra åsikt allt eftersom bättre data presenteras. Vad märkligt, är det kanske så vetenskap fungerar?

Jovisst. Men det är nog ganska ofrånkomligt att många undrar vad den aktuella experten håller på med när WHO:s experter (som ju knappast är några ovetenskapliga hobbytyckare?) om och om igen pratat om vikten av att lägga resurser på att testa och spåra.
Citera
2020-03-30, 23:35
Medlem
RonnyKålmans avatar
Danmark: ”Att se på Sverige är som att titta på en skräckfilm”

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12549150

Tv4 intervjuade representanter från Danmark, Finland och Norge kring hur de hanterat smittan med avseende på restriktioner osv, och samtidigt fick de ge input kring vad de tycker om sveriges metoder.

Intervjun fick mig att skämmas för att vara svensk nästan, ok "svensk" då

Hur som. Verkar som att varje granne styrt upp sitt land på ett professionellt och effektivt sätt förutom Sverige.

Sista frågan gick sedan till Norge där man hoppades på lite medhåll men nope, Norges svar var skarpt, bestämt och väldigt pinsamt för Sverige.

Svaret blev, nej vi anser inte att er metod är bra. Och våra medborgare har slutit upp bakom vår regerings beslut till nästan 100% enligt vår mätning.

Kan ni fatta det, folket stöttar sin regerings beslut u Norge trots att deras strategi är bra mycket tuffare än i Sverige.

Här gnäller man om uteservering och förskola fortfarande.
Samtidigt läser jag en artikel om en idiot i åre som vägrar stanna hemma "jag tänker ta ut min veckosemester".

Sverige är ett skämt. En skam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in