2020-03-29, 09:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och det går fort förstod jag av de tidiga kinesiska rapporterna. Nu såg jag att sepsis är ett problem. Vad är skillnaden? Nästan samma förlopp ser det ut för mig i alla fall. Kanske vilka metoder som kan användas för att bekämpa tillståndet.

Något som intresserar mig också är att det finns flertal rapporter om att de coronainfekterade kan se ut att klara det bra, är t o m på bättringsvägen och plötsligt vänder det för att bli livshotande. Har inte sett någon studie om detta. Brukar det vara cytokin storm som sätter in eller vad? På alla sätt och vis en lömsk sjukdom.
Cytokin storm drar med sig det andra saker som sepsis och bakteriell lunginflammation. Och ja, det är tänkbart att yngre patienter förutom att de har ett immunförsvar som uppför sig bättre också klara cytokin storm bättre. Vad man tydligen ser är dock att det kan uppstå mer eller mindre permanenta skador på lungorna hos de som klarar sig igenom krisen. Hur det är med andra organ kan man bara föreställa sig men t.ex. en klinisk indikation på sjukdomsförloppet är förhöjda transaminaser alltså leverpåverkan.
Citera
Medlem
Det visar sig just nu, inför våra förbluffade ögon, att de anglosaxiska plutodemokratierna - som velat bomba andra länder till sans och förnuft - är sämst av alla när det gäller att skydda de egna medborgarna mot farsoter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du tror på svensk statistik. Gulligt! Just nu är 315 personer iva-vårdade enligt coronawatch, 85 i Stockholm. Det innebär att Stockholms ordinarie platser torde vara slut. Nu börjar man knapra på den knappa militära reserven. När den är slut börjar folk dö i korridorerna.

Man ska även komma ihåg att cirka hälften av iva-patienterna som vårdas för kinespesten för.

Du vet att det är 315 som vårdas/vårdats totalt. Inte just nu
Citera
2020-03-29, 09:29
Bannlyst
De goda svenskar som följer de godas råd och rekommendationer (behövs ingen lockdown, folk tar ansvar i Sverige, ser ni). Från Linkedinsflöde:

Pratade med en röntgensköterska i Bruksvallarna igår, smittade personer åker till sina stugor när de sätts i karantän, de går in på mackarna, butiker, passar på att fixa i sina stugor och anlitar hantverkare och vill såklart ha hjälp från sjukvården när de bryter något ben i backen.
Citera
2020-03-29, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Och här fick Anders Tegnell rätt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mBG7/matkuponger-for-miljarder-till-isolerade-italienare

Tre veckor fullständig lockdown klarade italienarna, trots att de har svårast situation i världen med corona.

Sen tog folks besparingar slut. Banker är stängda, så människor kan inte ens ta ut sin pension. Hederliga människor beger sig ut på gatan för att stjäla mat.

Och där här ska alltså hela världen ägna sig åt i 18 månader, i väntan på ett nästan otestat vaccin, som kan ha värre hälsoeffekter än viruset? Så jävla korkat. Det är bara en tidsfråga innan man börjar skjuta på människor som lämnar hemmet.

Det måste ju organiseras bättre. Italienarna är inte så bra på att organisera. Det är däremot vi (och tyskarna), bara vi får ändan ur vagnen. Innan ett utegångsförbud måste man förstås se till att alla människor har mat så att det räcker för den tiden, och det måste finnas ett nödnummer man kan ringa om maten ändå tar slut. Så kommer någon - i skyddsdräkt naturligtvis - med mat. Om staten tycker att den inte kan bjuda på den maten, så kan man anteckna kostnaden någonstans och låta personen betala tillbaka senare. När allt funkar igen. Just nu gäller det att rädda liv - allt annat går att fixa i efterhand.
Citera
2020-03-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men för h-vete. Vad du inte förstår är att man inte kan ge kinin som en landsomfattande generell behandling på de underlag som finns av flertal goda skäl och att det inte finns några vetenskapliga belägg på att kinin har någon verkan. De "papers" du hänvisar till säger ungefär det både implicit och explicit. Om nu sedan Sahlgrenska gör ett försök så är det inte detsamma som att det har någon verkan.

Att sedan Trump går ut med det är både vårdslöst och hur tokigt som helst av flera olika skäl.

Vem fan har sagt att man skall ge en landsomfattande generell behandling? Inte jag i alla fall.

Detta är i brist på annan behandling. Och ofta i kombination med andra preparat.

Det finns bevis in vitro. Det räcker för att många länder sätter in det inte bara enstaka sjukhus. Funkar även i djurförsök och vitro på andra coronavirus som Mers och Sars.

Du tolkar in saker jag inte skrivit.

Kina kommer snart med ca 20 studier på människor som inte publicerats officiellt.

Du får se inom en månad högst.

Nu svarar jag inte dig mer, du läser inte vad jag skriver.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Antal nyinskrivna vårdtillfällen för Corona i Sverige:

23/3: 43 st (peak)
24/3: 42 st
25/3: 33 st
26/3: 32 st
27/3: 21 st
28/3: 15 st

Man kan ju hoppas att trenden håller i sig.

Källa, intensivvårdsregistret:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

I Norrköping läggs inga äldre in på grund av att platserna är fulla. Flera av dem på iva där är i 40års åldern. De gamla som dör då dör inte av corona..dessa kommer inte att synas.

Förmodligen görs detta på mer än ett sjukhus.
Citera
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Alltså 30 000 personer har dött av COVID

Spanska sjukan dödade 50 miljoner personer.

Det vill säga 0,06% har dött i det antal som dött av spanska sjukan.
Alltså det betyder att spanska sjukan är 1500 gånger dödligare än covid.

Jämfört med digerdöden är covid bara 0,01% av dödsoffrena. Det betyder att digerdöden var 9000 gånger dödligare.

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.

Bra logik att jämföra hela 2 års härjning av Spanska Sjukan (resp. 6 år gällande Digerdöden) med de första 3 månaderna av initiala utbrott av 2019-nCoV. Haltande logik. Dessutom är förutsättningarna väldigt olika då mot nu. Men utvecklingen kan bli förödande, allt beror på förloppet. "Ingen kommer knappt dö", så ingen kommer nästan inte dö? Got it!
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Kul att alla är experter i tråden när ingen har en aning om hur morgondagen kommer se ut, vi kan kolla på statistik och antalet döda/smittade om ca 1 år efter pandemin.
Sverige kan bli precis som Italien, eller tvärtom, allt är spekulationer.

Just nu kan vi bara njuta av 0 döda på ett helt dygn, vilket knappast lär fortsätta men ändock skönt med lite andrum.

Ett fritt skenande exponentiellt förlopp med fördubbling var 3e dag är det ingen som vill ha!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl just precis detta som skall göras i Sverige. Resultatet får vi inom 2 veckor..

Har detta bekräftats av FHM? Hittar inget på nätet om att det är ett beslut som tagits

Forskare kräver masstestning för ekonomins skull
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-kraver-masstestning-for-ekonomins-skull
Citera
2020-03-29, 09:31
Bannlyst
Meanwhile...

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-spara-mobiler-mot-corona

Mer övervakning. Det här handlar nog inte så mycket om ett virus. Men det här kan liknas vid kriget i 1984.
Citera
2020-03-29, 09:31
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Som sagt är jag den första att be om ursäkt om hans prognos skulle visa sig stämma.
Jag tror inte att ens IQ behöver vara särskilt högt om ens medel för att skapa en prognos som han gjort.
När jag skrev " du har IQ som få" var jag sarkastisk och inget annat.
Kan du lära mig om odds är du snäll?

Hög chans=låga odds

Låg chans=höga odds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in