2020-03-29, 09:05
Medlem
Duerfs avatar
Italien går åt rätt håll. Nya smittade har legat på samma nivå i över en vecka och antalet döda ökar inte i samma takt som innan.

De har brutit den exponentiella ökningen. Det kommer börja klinga av nu i Italien, även om de har ett par rejäla skitveckor framför sig. Så även om de har haft flest döda de senaste två dagarna än någon annan tvådagarsperiod börjar de få grepp om det.
Citera
2020-03-29, 09:06
Medlem
Utvecklingen vad gäller covid-dödsfall de sista 9 dagarna

3 dagar i taget, indexerat:

IRL : 9 - 45 - 245
FIN : 33 - 67 - 200
UK : 47 - 63 - 190
AUT : 48 - 73 - 179
USA : 32 - 91 - 178
POR : 31 - 91 - 178
GER : 39 - 86 - 175
NOR : 0 - 131 - 169
ROM : 24 - 114 - 162
BEL : 49 - 93 - 158
DAN : 36 - 107 - 158
CAN : 52 - 91 - 157
BRA : 50 - 95 - 154
FRA : 47 - 101 - 152
NL : 55 - 94 - 151
SUI : 75 - 75 - 151
TUR : 75 - 84 - 141
SWE : 32 - 131 - 137
ESP : 55 - 109 - 136
ITA : 94 - 92 - 114
GRE : 104 - 81 - 115
IRN : 98 - 95 - 107
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du tror på svensk statistik. Gulligt! Just nu är 315 personer iva-vårdade enligt coronawatch, 85 i Stockholm. Det innebär att Stockholms ordinarie platser torde vara slut. Nu börjar man knapra på den knappa militära reserven. När den är slut börjar folk dö i korridorerna.

Man ska även komma ihåg att cirka hälften av iva-patienterna som vårdas för kinespesten för.
Nja.. Strax under 200 platser har man på sjukhuset för närvarande. 85 platser i normalläget men de kunde ställa om till det dubbla, vilket de gjort. Och förmodligen ytterligare lite till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det där med 8 glas mjölk hade jag glömt. Ja herre gud, vad säger man? 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Min pappa berättade att du skulle äta en banan om dagen när banan introduktionen halkade in över Sverige ca 1906. Det skulle garantera frihet från sjukdomar. Kanske det ryktet ligger kvar nu när hela S är ett banan parti utan fasthet men fortfarande med massimport än i dag 2020. Fast nu utan sötma och bara hoppet kvar under skalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, börjar bli riktigt less på dessa domedagsprofeter som vill se Sverige gå under. Jävla bipolära sverigehatare. Ni har byggt upp denna ilska i många år här på Flashback.

March 28 (GMT)
378 new cases in Sweden 0 deaths.

Jävla tomtar.

Det här är nästan höjden av dumhet, du VET hur det är i Italien och Spanien och att Sverige ligger ett par veckor efter men passar in perfekt i kurvan.

Då krävs det ju ett IQ på 35 att förstå att vi kommer ha en liknande situation inom ett par veckor.

Det var för många som sa som du vilket ledde till att inga åtgärder sattes in vilket lett till det skit-kaos vi kommer få.
Citera
2020-03-29, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spädbarn:

https://blockclubchicago.org/2020/03/28/infant-among-47-now-dead-from-coronavirus-in-illinois-today-is-a-really-hard-day/

Och ja, alldeles riktigt så har man nog satt en övre gräns för när man ger intensivvård. Det sägs att i Spanien är den 65 år. Och ja, som jag har hypotiserat så verkar ålder bara vara sekundärt. Även att tillhöra andra riskgrupper kan vara det med. Naturligtvis är risken att dö större om man är svag eller gammal. Dock verkar det stora problemet med COVID-19 vara att i vissa fall överreagerar immunförsvaret och ger upphov till s.k. cytokin storm (RS). Det verkar som att unga har mindre benägenhet till det medan gamla där finns det större risk för att immunförsvaret löper amok och ger upphov till multiorgan inflammation framförallt i lungorna. Varför vet man inte riktigt.

Och det går fort förstod jag av de tidiga kinesiska rapporterna. Nu såg jag att sepsis är ett problem. Vad är skillnaden? Nästan samma förlopp ser det ut för mig i alla fall. Kanske vilka metoder som kan användas för att bekämpa tillståndet.

Något som intresserar mig också är att det finns flertal rapporter om att de coronainfekterade kan se ut att klara det bra, är t o m på bättringsvägen och plötsligt vänder det för att bli livshotande. Har inte sett någon studie om detta. Brukar det vara cytokin storm som sätter in eller vad? På alla sätt och vis en lömsk sjukdom.
Citera
2020-03-29, 09:08
Medlem
Kakap0s avatar
Kul att alla är experter i tråden när ingen har en aning om hur morgondagen kommer se ut, vi kan kolla på statistik och antalet döda/smittade om ca 1 år efter pandemin.
Sverige kan bli precis som Italien, eller tvärtom, allt är spekulationer.

Just nu kan vi bara njuta av 0 döda på ett helt dygn, vilket knappast lär fortsätta men ändock skönt med lite andrum.
Citera
2020-03-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja att vi låter oss köpas men att en sak har jag vetat om hela tiden att vi kommer att få betala det fulla priset i längre fram i tiden.
Att vi har det bra det är ingenting mot hur systemspelarna inom makten och politiken har det, dem behöver aldrig arbeta mer i hela sitt liv och även deras efterlevande kommer att leva gott, det är dom som är vinnarna.

Ja, de är de riktiga bidragstagarna.

När det gäller covid/corona är bilden smärtsamt klar. Det finns ingen uppe i hierarkin som egentligen bryr sig.

Vi är nu utsatta för ett experiment, som kan sluta hur som helst.
Citera
2020-03-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Medborgaren saknar förnuft.
Att ge medborgaren ett val är att medborgaren en möjlighet att välja fel. Vilket medborgaren kommer utnyttja.

Klart vi drar till fjällen! Det kommer vara kanon åkning o lite folk...
De tankebanorna ör typiska för folk som lever i diktaturer, vana vid patronalistiska maktstrukturer.

Dessbättre är svenskens kynne uppenbarligen ganska intakt.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nja.. Strax under 200 platser har man på sjukhuset för närvarande. 85 platser i normalläget men de kunde ställa om till det dubbla, vilket de gjort. Och förmodligen ytterligare lite till.

Ok. Då var jag lite fel ute. Då infinner sig kaoset i Stockholmsregionen om 1,5-2 veckor.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
. Dags att börja planera för kommande resor!

Det tror jag inte, osäkerheten är för stor. Och att vi har en lugnare utveckling än i t.ex. Sydeuropa, betyder också att förloppet kan bli mer utdraget. Vi räddar fler människor, men det kan tas tid innan situationen normaliseras.
Citera
2020-03-29, 09:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Du har alltså varit öppen mot skolan med er situation? Jag har nämligen konstaterats ha hjärtmuskelinflammation sedan jag blev sjuk i februari, oklart vad de var för sjuka. Därför vill jag verkligen inte dra på mig något mer nu!

Endel av mig vill ringa skolan och vara uppriktig varför han inte kan komma men säger de då nej blir det än mer märkligt om jag håller honom
Hemma. Är en till personen väldigt ordningsam och regelrätt människa och har svårt för att gå emot rekommendationer..

Vi har tagit hem material och har inte hamnat efter läromässigt trots ca två veckor utan närvaro..

Fan. Avskyr detta.

Det handlar om en unik situation, inte om att du inte följer regler. Regeringen har inte gett oss tydliga riktlinjer på något sätt, då måste vi själva till viss del avgöra i vår personliga situation.

Ditt barn skadas knappast av att vara hemma en period, alternativet låter mycket värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in