2020-03-29, 09:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Du har alltså varit öppen mot skolan med er situation? Jag har nämligen konstaterats ha hjärtmuskelinflammation sedan jag blev sjuk i februari, oklart vad de var för sjuka. Därför vill jag verkligen inte dra på mig något mer nu!

Endel av mig vill ringa skolan och vara uppriktig varför han inte kan komma men säger de då nej blir det än mer märkligt om jag håller honom
Hemma. Är en till personen väldigt ordningsam och regelrätt människa och har svårt för att gå emot rekommendationer..

Vi har tagit hem material och har inte hamnat efter läromässigt trots ca två veckor utan närvaro..

Fan. Avskyr detta.

Fast nu gäller det ju livet. Det är ingen som tackar dig för att du följer regler när du ligger i graven. Och vem ska då ta hand om dina barn?

Jag resonerar så här angående Folkhälsomyndighetens rekommendationer: jag skulle följa dem om de var HÅRDARE än vad jag själv anser vara rimligt. För det är bättre att vara safe than sorry. Men eftersom deras regler hela tiden har varit SLAPPARE än det som jag själv anser vara rimligt, så gör jag som JAG tycker. Alltså: att ta risker som myndigheter avrått från är inte OK. Att INTE ta risker som myndigheter tycker att man ska ta - är fullt OK.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du menar alltså att vi ser att spridningen i Sverige är exponentiell medans den i våra grannländer har planat ut? Det är exakt det förväntade resultatet som Tegnell har velat uppnå. Hans mål har hela tiden varit att smitta ner hela svenska folket och det verkar som han skall lyckas.

Jag tycker dock han kunde göra en god gärning och låta sig själv smittas.

...och avstå "sin" respirator till någon yngre. Som både läkare och präster har gjort i Sydeuropa. Men det skulle han aldrig göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det tror jag inte, osäkerheten är för stor. Och att vi har en lugnare utveckling än i t.ex. Sydeuropa, betyder också att förloppet kan bli mer utdraget. Vi räddar fler människor, men det kan tas tid innan situationen normaliseras.

Förstår. Hoppas på August iaf!
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men visst är det konstigt, att det var precis tvärtom under Spanska sjukan?
Det är det men å andra sidan så handlar det här om ett helt annat virus som inte ingår i samma familj som det vanliga influensaviruset.

Coronavirus som COVID-19 finns det sju av nu som smittar hos människan: COVID-19, SARS, MERS och fyra andra som i princip är ofarliga och ger upphov till smärre förkylningar.
Citera
Medlem
Detta har garanterat avhandlats i denna gedigna tråd. Men vad händer med siffrorna gällande dödstal från FHM? Worldometer rapporterade redan i förrgår kväll de siffror som kom från FHM igår eftermiddag. Igår uppdaterades aldrig siffror utöver dessa. Enligt Expressens liverapportering hade de genom rundringning fått veta att man ligger på åtminstone 112 dödsfall nu. Är det rimligt att media väljer FHM:s rapporter, trots att de känner till att siffrorna inte är aktuella? Är det inte medias plikt att leverera aktuell information till befolkningen? Är det rimligt att svenska folket hittar mer aktuella siffror hos utländska källor än hos deras egna myndigheter?
Har FHM tagit helgledigt och är detta rimligt i denna katastrofala tid?
Citera
2020-03-29, 09:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Och här fick Anders Tegnell rätt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mBG7/matkuponger-for-miljarder-till-isolerade-italienare

Tre veckor fullständig lockdown klarade italienarna, trots att de har svårast situation i världen med corona.

Sen tog folks besparingar slut. Banker är stängda, så människor kan inte ens ta ut sin pension. Hederliga människor beger sig ut på gatan för att stjäla mat.

Och där här ska alltså hela världen ägna sig åt i 18 månader, i väntan på ett nästan otestat vaccin, som kan ha värre hälsoeffekter än viruset? Så jävla korkat. Det är bara en tidsfråga innan man börjar skjuta på människor som lämnar hemmet.
Två personer har lagt ut videos på Youtube och det bevisar att karantänsbeslutet i Italien var fel?
Citera
2020-03-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Enligt nyhetsappen Omni ska Norge, likt Island, göra en massutrusning på symptomfria personer. Någon som vet mer om detta? Infon som står på Omni om detta är väldigt futtig.

Och här i Sverige kan inte ens de med symptom (eller vårdtagare med symptom på bl.a äldreboende) testas då vi har för få tester. En av mina nära vänner arbetar på ett privatägt äldreboende i Göteborg där de flesta av personalen är sjuka och cirka 6 vårdtagare (70+) även så. Ingen av drm har kunnat bli testade ännu.

Det är väl just precis detta som skall göras i Sverige. Resultatet får vi inom 2 veckor..
Citera
2020-03-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tegnell kan på sätt och vis gå rätt. Denna sjukdom går inte att stoppa. Hur Kina gjorde är en gåta men jag tror inte vi har hela s a n ingen.
Problemet med restriktioner är att det leder till ekonomiska problem och svält. Italien är på väg mot en svältkatasyrof.
Det komme i praktiken att leda till totalt kaos. Vilket i sin tur kommer att leda till att spridningen sätter fart igen.

Det är rätt för katantänen har inte haft avsedd effekt i Italien, fallen ökar efter 3 veckor, och nu börjar dom rastlösa italienarna redan tröttna

Men...

Lyssnar du på Dr Fauci i USA så säger han två viktigt saker som får bli pusselbitar i din vidare analys,
-vi har ingen aning hur många som är smittade och inte visar symptom eller bara stannar hemma.
- tiden att stoppa smittan var innan det blev samhällsspridning.

Ta ovan pusselbit och jämför med Tegnell,
-stanna bara hemma om du har symptom.
-vi ser inga tecken på samhällsspridning.
-det vore oschysst mot kineserna att förbjuda dom att komma hit.

Det tycker inte Kina som nu stoppat all flygtrafik

Det var VÄLDIGT många som ville ha stoppat flyg från Italien, Kina och Iran tidigt och iallafall jag frågade mig själv varför man inte tog över ett hotell på Arlanda och satte ALLA i karantän som kom från riskområden för precis det gjorde dom här i Kuwait.

Sydkorea och Japan gjorde något liknande och sen aggressiv smittspårning och dom lyckades platta till kurvan.

Anders Tegnell har pratat oss till passivitet med sin tillplattade kurva och att det ser bra ut men eftersom vi inte gjorde något av ovan är kurvan nu parabolisk...
Citera
2020-03-29, 09:26
Medlem
obscenitets avatar
Det kan vara värt att ta en ekonomisk depression för att rädda de här männi-skorna. Även om det inte är säkert att vi kan rädda livet på alla, säger Mats Bergman.
En intressant ekonomisk kalkyl presenteras nedan

https://www.fokus.se/2020/03/priset-for-en-plattare-kurva-100-tals-miljarder-ar-det-vart-det/?fbclid=IwAR3Bm9qw2fd3jlrMuj6rIbHQhSTryvR1Qq6sIPdc K2pRpoNHzcS2NG5-fzg
Citera
2020-03-29, 09:27
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jag gissar på lockdown någon gång. Men man ska väl vänta in rätt tidpunkt? Tror att man slår till när man ser att prognosen för IVA-platserna typ 2 veckor fram slår i taket. Det är väl då det blir som mest effektivt. Så många sjuka som möjligt vid lockdown utan att sjukvården havererar. Bättre förutsättningar för minskad spridning när man väl tvingas lyfta på locket senare. Tror länder som reagerat allt för hårt allt för tidigt kommer att få problem.

Men för helvete. Dödstalen och intensivvård ligger och släpar flera veckor efter smittotillfället. 3-4 veckor.
De som läggs in nu smittades för evigheter sedan sett ur synvinkeln exponentiell ökning.
Att försöka analysera nuläget i en exponentiellt förlopp är lönlöst. Det man ser nu är åtgärder som skulle gjorts för en månad sedan. Åtgärderna måste vara extremt framåtlutande.
De som klarar detta är de som slår till nästan paranoid tidigt och hårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Du får tänka på att många tror livet är en matematisk formel som följer logiska mönster. Jag vet inte hur det egentligen relaterar till verkligheten, då där finns oändligt fler faktorer som spelar in. Det verkar dock inte stoppa en hel del att sitta och göra kurvor som alla länder av någon anledning kommer följa.

Antar att det handlar om att man vill ha kontroll över något som man egentligen inte har kontroll över.
Det görs datorsimulerinhar och det finns till och med en simulator för covid19 på nätet där man kan resta med olika parametrar. I verkligheten är det ju mer komplicerat än så eftersom förutsättningarna kan förändras över tiden. Men det kan i alla fall ge en grov uppskattning av vart det är på väg och det är viktigt när man skall välja strategi. Både för makthavare och som privatperson.
Ju längre in i förloppet man kommer desto bättre blir så klart prognosen.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Italien går åt rätt håll. Nya smittade har legat på samma nivå i över en vecka och antalet döda ökar inte i samma takt som innan.

De har brutit den exponentiella ökningen. Det kommer börja klinga av nu i Italien, även om de har ett par rejäla skitveckor framför sig. Så även om de har haft flest döda de senaste två dagarna än någon annan tvådagarsperiod börjar de få grepp om det.

Naturligtvis stoppar man alla sociala kontakter så tar det slut så småningom det vet vi efter Wuhan.
Citera
2020-03-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Än så länge ligger sverige efter denna prognos, vilket förstås är mkt positivt. Dvs vi ligger en bra bit efter italienska kurvan och även en bra bit efter i döda per miljon invånare... Någon med ny gissning?
Ja, vi hade igår 112 döda, jämfört med prognosen 211. Mycket glädjande att jag hade fel åt det hållet, till skillnad från Tegnell som konsekvenser haft fel åt andra hållet.

Vad gör du själv för gissning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in