2020-03-29, 09:18
Medlem
Har det peakat nu gällande dödstalen i Sverige? Isåfall kanske Sverige långt tidigare än andra kan börja rulla tillbaka samtliga undantagsregler och öppna upp samhället och undvika att den ekonomiska kraschen blir lika allvarlig som på kontinenten?
Citera
2020-03-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Tegnell är riktigt jävla värdelös

Varför?
Citera
2020-03-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Hydroxychloroquine har mindre biverkningar än chloroquine. Finns inte den i Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxychloroquine

Har tappat enormt mycket hår varje gång jag ätit någon av dem.
Citera
2020-03-29, 09:20
Bannlyst
Från Linkedin-flödet:

Nu ligger tre friska läkare från Stockholm på IVA (intensivvårdsavdelningen), allt detta för
att vi tyvärr alltmer saknar skyddsutrustning
för att kunna sköta vårt dagliga arbete.

Mina tankar går till alla drabbade och anhöriga
i dessa Covid tider.

Kram Johan
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu får du ge dig. Det finns inga kliniska utförda studier på människor med de vetenskapliga kriterier du kräver för att med absolut säkerhet bevisa att kininpreparat är effektivt MEN nästan alla dokumenterade försök visar att så är fallet.

Jag är högskoleutbildad kemist OCH biolog. Vad du tror är mig egalt.

Jag har aldrig skrivit att jag håller med om Trumps uttalanden - så inga halmgubbar tack.

Det är frågan om att ta till det som fungerar i provrör och på liknande virus. Av naturliga skäl har inga studier som fyller dina kriterier hunnits göra men pågår för fullt i Kina, USA, UK, Spanien m m

Anledningen till att man ger det utan att helt säkert veta hur mycket det ökar chanserna är just för att biverkningarna är få (vid kortvarigt bruk är det i stort sett bara allergiska reaktioner som är riktigt farliga). D v s om man inte har kontraindikationer som naturligtvis vissa riskgrupper kan ha.

Angående biverkningar generellt kan du lyssna på Infektionsläkaren Magnus Gisslén (från Sahlgrenska där det ges till svårt sjuka):

https://poddtoppen.se/podcast/1354440739/sahlgrenskapodden/23-infektionslakaren-magnus-gisslen-mitt-i-coronautbrottet

"Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet." skriver du. Har jag EN gång skrivit det? Däremot är det högst sannolikt att det finns en kausalitet när det gäller kininbehandling och ett positivt utfall för Corona-19 då i stort sett alla försök som gjorts pekar på det OCH inget pekar på motsatsen.

Det ges just nu i många länder redan. Men läkarna chansar väl bara och ser vad som händer enligt dig.
Men för h-vete. Vad du inte förstår är att man inte kan ge kinin som en landsomfattande generell behandling på de underlag som finns av flertal goda skäl och att det inte finns några vetenskapliga belägg på att kinin har någon verkan. De "papers" du hänvisar till säger ungefär det både implicit och explicit. Om nu sedan Sahlgrenska gör ett försök så är det inte detsamma som att det har någon verkan.

Att sedan Trump går ut med det är både vårdslöst och hur tokigt som helst av flera olika skäl.
Citera
Medlem
Antal covid-dödsfall igår och i förrgår, pr miljon invånare:

34,3 Spanien
30,0 Italien
21,4 Staten New York
11,6 Louisiana
9,2 Frankrike
6,6 UK
5,1 Michigan
4,1 Danmark
3,9 Portugal
3,5 Irland
3,4 Iran
2,8 USA
2,7 Sverige
2,0 Tyskland
1,7 Norge
0,9 Bosnien
0,7 Finland, Rumänien
0,6 Kanada, Bulgarien
0,4 Serbien, Marocko, Israel
0,3 Sydkorea
0,2 Brasilien, Argentina, Filippinerna
0,1 Kuba, Malaysia, Chile, Indonesien
0,0 Kina, Japan, Australien, Indien
Citera
Medlem
Enligt nyhetsappen Omni ska Norge, likt Island, göra en massutrusning på symptomfria personer. Någon som vet mer om detta? Infon som står på Omni om detta är väldigt futtig.

Och här i Sverige kan inte ens de med symptom (eller vårdtagare med symptom på bl.a äldreboende) testas då vi har för få tester. En av mina nära vänner arbetar på ett privatägt äldreboende i Göteborg där de flesta av personalen är sjuka och cirka 6 vårdtagare (70+) även så. Ingen av drm har kunnat bli testade ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Hydroxychloroquine har mindre biverkningar än chloroquine. Finns inte den i Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxychloroquine

Jag köpte två förpackningar Hydroxychloroquine i Kuwiat innan dom tog slut

försökte skicka en till Sverige men inga budfirmor accepterar medicin från Kuwait

Så här sitter jag i landskarantän i ett land med 200 smittade fulladdad med klorokin som jag inte kommer behöva...
Citera
Medlem
Som påpekats tidigare kan Sverige inte jämföras med Sydeuropa. Vi har långt fler singelhushåll per capita, landet är mer glesbefolkat, sociala aktiviteter är inte lika förekommande, folkhälsan och hygienen överlag är många klasser bättre än i södra Europa. Det finns vidare en tilltro här till institutioner som aldrig funnits där nere. Det är klart som fan att vi inte kommer se samma utveckling i Sverige.
Citera
2020-03-29, 09:22
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tegnell kan på sätt och vis gå rätt. Denna sjukdom går inte att stoppa. Hur Kina gjorde är en gåta men jag tror inte vi har hela s a n ingen.
Problemet med restriktioner är att det leder till ekonomiska problem och svält. Italien är på väg mot en svältkatasyrof.
Det komme i praktiken att leda till totalt kaos. Vilket i sin tur kommer att leda till att spridningen sätter fart igen.

Tror du det? Med sådana här uttalanden av Tegnell
– Absolut inte, de här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom, säger Anders Tegnell innan han avslutar samtalet med en skolföreträdare.
Klippt från DN och artikeln
"Statsepidemiolog Anders Tegnell: Sverige har väldigt svårt att acceptera risker"
Citera
Medlem
Jag gissar på lockdown någon gång. Men man ska väl vänta in rätt tidpunkt? Tror att man slår till när man ser att prognosen för IVA-platserna typ 2 veckor fram slår i taket. Det är väl då det blir som mest effektivt. Så många sjuka som möjligt vid lockdown utan att sjukvården havererar. Bättre förutsättningar för minskad spridning när man väl tvingas lyfta på locket senare. Tror länder som reagerat allt för hårt allt för tidigt kommer att få problem.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonky
Det är naturliga orsaker att dö av Corona.

Rökning och alkohol är tillåtet med statens goda minne. Där kan du istället någon för överlagt mord. Men jag ser knappast någon eller rättare sagt ingen gå igång på samma sätt över det, inte här på FB.

I övrigt tycker jag att Sverige hanterar krisen på ett föredömligt sätt och vi kommer att ha en ekonomisk fördel när allt drar igång mot de länder som stängt ner.

Så jävla dumt. Svensk ekonomi är helt beroende av export. Våra handelspartners är i lock down. Det är därför Volvo, Scania och alla de andra är stängda.
Det hjälper inte att Sverige stödköper hawaiipizza.
Genom att vara ute och flänga sprider vi smittan och förvärrar och fördjupar därmed krisen.
Att ta tillfället i akt medan våra handelspartners ändå är i lockdown kan vi vara redo fortare.
Som det är nu sabbar vi ekonomin och förvärrar samtidigt smittan jämfört med tex. våra grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in