2020-03-29, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Har du varit på ett svenskt sjukhus? Jag besökte ett av de större nyligen. Långt ifrån "kaos och skräck". Viss oro finns såklart, men man är professionell och uppträder sansat till skillnad från stollarna här på FB. Såklart.

Du citerar Expressen. Du är medveten om att de tjänar pengar på att skriva alarmistiska rubriker för att locka till klick från idioter va?

Ja, det är nog tvärtom. Lugnare en vanligt eftersom man skurit ner på annat. Känner flera som jobbar inom sjukvården både i Norge och Sverige och är den bild som förmedlas till mig iaf. Men undantag finns som IVA i Stockholm exempelvis.
Citera
2020-03-29, 07:25
Medlem
Merwinnas avatar
Undrar HUR sjuk Boris Johnson är..? Det måste vara jättejobbigt för honom på det privata planet nu, när han är sjuk och hans flickvän är gravid. Hon lär ju också vara smittad...

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Viruset är ju även speciellt på det sättet att man blir sjukare ju mer virus som man exponerats för, som om det vore ett gift. Den egenskapen delar det med SARS-CoV-(1)

Ja, det är väl därför så många vårdpersonal - även yngre - har blivit allvarligt sjuka och dött. De lär få i sig det hela tiden...
Citera
2020-03-29, 07:27
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Gösses! Jag äter Enalapril. Låg dos så jag kan ju sluta med den, funderar på att göra det nu. Fan.
Hade först tänk dubbla dosen då jag läste att högt blodtryck är en riskfaktor.

Försök hellre få till en konsultation med en läkare för att ändra medicineringen.
Finns väldigt många andra grupper av blodtrycksmediciner.

Om du inte blir stressad av att själv hålla koll på blodtrycket så är det också ett bra tips, isynnerhet när man ändrar medicinering. Skriv gärna upp, lägg till exempel märke till vad en lagom fylla har för effekt...
Lakrits ser många också en effekt av (uppåt) med någon dags fördröjning, salt kan ge en snabbare effekt (om ens höga blodtryck är känsligt för det).

Om du inte blir angstig av det så är nu en utmärkt tidpunkt att göra ett litet blodtrycks-projekt och se om enkla saker (litet raskare/längre promenad, mindre salt, aroniasaft, bra sömn etc), i kombination med medicin kan dra ner trycket några streck.
Citera
2020-03-29, 07:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Först och främst så måste jag erkänna att jag inte alls är säker på hur det kommer att gå.

Ändå tänker jag mig att Sverige (eller Finland eller Norge) inte alls kommer att "slippa tärande pensionärer och kroniskt sjuka" eftersom svenska pensionärer i så stor utsträckning bor i ensamhushåll, precis som så många av oss andra, och eftersom vi av ohejdad vana håller distans till varandra, både i hemmiljö och offentligt, även utan smittofara.

Så jag föreställer mig att du kommer att få fel. Däremot lär vårt samhälle ruskas om ideologiskt. Det där med att vara en humanitär stormakt, det kommer nog snart vara lika mycket passé och historia som landets tyskkontakter före 1945.

p.s.
Jag lämnade Spanien för tre veckor sedan - lite tidigare än jag hade planerat, främst för att jag förväntade mig att svenska myndigheter och/eller min kommunala arbetsgivare skulle placera mig i ett par veckors karantän vid återkomsten. (Men också eftersom jag tyckte att de autonoma provinserna i Spanien verkade helt handlingsförlamade och den nationella regeringen både oerfaren och tafatt. Det kändes lite skakigt, helt enkelt, och hysteres kunde förväntas när kursen väl skulle korrigeras.)

Väl i Sverige förvånades jag över senfärdigheten i fosterlandet. Just sådana saker som jag föreställde mig att man hade kunnat göra utan att det skulle ha kostat så mycket, det lät man bli att göra. Ingen karantän för hemvändare från länder med känd smitta, och ingen begränsning av alkoholmarinerat festande på restauranger. Viruset var konstaterat i USA, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien i slutet av januari. Men inte trodde man att det skulle kunna sprida sig med hemvändande resenärer till Sverige!

Vi måste känna olika pensionärer. Jag känner 80-åringar som är mer i farten än vad jag är!

Hanteringen är en katastrof och dom LÄR sig aldrig heller. Nu hade dom en möjlighet att åtminstone hindra storstadsborna att föra smittan ut till småorterna i landet, och överlasta små lasarett och sjukstugor. Men nähä. Det GÅR inte att vädja till folks "folkvett", eftersom så många saknar sådant... Inte när det gäller så här allvarliga saker. Det är som att vi skulle ta bort alkoholgränsen för att få köra bil, och appellera till folks "folkvett". Eller släppa alla mediciner fria, utan receptkrav. Men DET gör vi ju inte. Vi låser till och med in spriten på nätter, söndagar och helgdagar!
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Brist på skyddsutrustning i hela världen. Vi har vetat om detta virus sedan 31 december då Kina larmade WHO. De som inte förstått då borde ha förstått då Kina stängde Wuhan 23 januari. Då borde myndigheterna och politikerna gjort en inventering av behovet av all sorts materiel och haft planer på hur man skulle komplettera ca 1 vecka efteråt, dvs i början på februari. Hos oss har de nog inte brytt sig eftersom Tegnell trodde att smittan skulle stanna i Wuhan. När gick ljuset upp för honom? Jag tror att vi förlorade mycket tid där.

.

Min fru är sjuksköterska och jag kan bara instämma. De får arbeta helt utan skydd nu. De mer eller mindre TVINGAS att bära runt smittan. Alla avdelningar är smitthärdar och på vissa avdelningar hinner de inte ens fylla på med tvål längre. Tvål har flyttats från avdelningar med icke corona patienter till andra mer utsatta avdelningar. Frugan tog med egen tvål igår och idag samt egen spritgel. På detta så hade hon ett 14timmars skift ifår och skall arbeta 16 till idag (börjar 07.00-21.00) samma tider förra helgen tyvärr. Vi har ett lager av tvål hemma som tur är. Vi lagrade tvål inte skithuspapper så vi har ett 50 tal. Och har även en del "svaveltvål" hemma.

På ett vårdhem för psykiskt handikappade där hennes väninna arbetar så tillåts patienterna få ut och drälla omkring lite hur som helst. (vi kan ju inte låsa in dem) är svaret från deras chefer. Dvs. folk med begränsat IQ får cykla omkring, gå i affärer, tränga sig in i folksamlingar och beblanda sig helt utan restriktioner. Där är allt som vanligt. (inga som helst tvätta händerna eller liknande då de ändå inte lyder eller förstår) många av dessa "sprutar saliv" då de talar p.g.a. deras tillstånd och får vistas ute och gå runt och krama folk (främlingar på stan) helt i vanlig ordning då dessa är som barn i psyket och inte kan hanteras med våld eller tillsägelser (absolut förbjudet). Deras ledsagare är förtvivlade

Så det behövs frivilliga som kan rycka in här, då fler och fler av personalen försvinner in i sjukdom.

Dessa psykiskt störda är i åldrarna 35-60 år och många har andra tillstånd som förvärrar deras hälsa.

Här gäller inga av de restriktioner som övriga medborgare skall följa.. och personalen får bara suga i sig viruset och ev. dö..så också deras släktingar och bekanta.

Enl uppgift är minst 3 vårdare 55+ ordentligt sjuka med mycket hög feber hemma och lär hamna på intensiven inom några dagar. Hittills har ingen kommit tillbaka till sin arbetsplats av de som sjukanmält sig. Trots att de första sjukskrevs för över 4 veckor sedan.

Jag antar att det ser ut såhär på många platser i landet och att det enbart kommer bli värre.

Från Norrköpings IVA säger en annan väninna att flertalet corona patientersom ligger där är 40+ INTE 70+
Så den information som lämnas till nefolkningen är inte riktig utan måste vara friserad. Frugan och någravänninor har börjat nätverka mellan olika städer mellan sig då flera av dem blev vänner under sina utbildningar och via arbetsplatserna runt om i landet. De är väldigt eniga om att medias bild är väldigt "förvrängd" till det bättre inte alls vad de upplever på jobbet varje dag.
Senast redigerad av Milldue 2020-03-29 kl. 07:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Har du varit på ett svenskt sjukhus? Jag besökte ett av de större nyligen. Långt ifrån "kaos och skräck". Viss oro finns såklart, men man är professionell och uppträder sansat till skillnad från stollarna här på FB. Såklart.

Du citerar Expressen. Du är medveten om att de tjänar pengar på att skriva alarmistiska rubriker för att locka till klick från idioter va?

Ja det är många som säger det. Men det beror på att väldigt många inte vågar gå till sjukvården längre. Man kanske söker vård online i stället eller vårdar sig själv i hemmet.
Däremot är det full fart på många infektionskliniker och iva där coronapatienterna kommer in. Men dit har nog inte du tillträde.
Citera
2020-03-29, 07:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det finns många barn i Sverige som inte har tillgång till annan mat än den på skolan. Var det en nyhet för dej?

Det är alltså många barn som svälter ihjäl över sommarlovet? Konstigt att inte tidningarna skriver något om det...
Citera
2020-03-29, 07:31
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Italienarna gör inte som de blir tillsagda eller beordrade. Det tar längre tid att få dem att förstå att de måste inrätta sig efter de regler som de blir påtvingade av de som bestämmer. Det sitter djupt hos dem att man gör som man själv vill och gärna även försöker ”lura” statsmakten. Furbizia är ett vedertaget begrepp som man är stolt över. Det betyder att man ska vara listig och undgå/ bryta mot alla förbud etc. ( enkelt förklarat ).

Därför menar jag att deras åtgärder tar längre tid innan de får effekt.

De har ändå haft nedstängning. De har haft tvingande hemkarantän, där vi sett hur man underhåller varandra från balkonger. Sverige har inte haft sånt och svenskar har åkt till Åre näe FHM vädjat till frivillighet. Tror inte vår utveckling kommer att vara bättre. (Ofta visas kurvor på antal döda där vi ligger under Italiens nivå, men de missar populationsstorlek. Andraderivata, det vill säga acceleration, ett mer intressant och oberoende populationsstorlek mått på hur länder svarar på olika åtgärder?

Vidare syns väl nämnda nedstängning på att italiens ökning inte är så explosiv längre.
Citera
2020-03-29, 07:33
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ett ytterst ignorant/arrogant tweet av en sk. läkare.

Eftersom han skriver inför, betyder det att han inte känner någon rädsla inför sjukvårdens överhängande kollaps p ga covid-19. Han borde lyssna mer på dem av hans kollegor vilka är mer erfarna. Jag har inte hört någon av dem uttrycka sig på det sättet. De som jag lyssnat till har alla sagt att de känner en oro inför vad slm kan ske med vår sjukvård.

Om nu denne ST läkaren menar att han inte är orolig för att själv bli smittad borde han lära sig att formulera sig bättre. Kanske borde han även ta intryck av vad som har hänt med annan hårt arbetande sjukhuspersonal runt om i världen innan han lägger ut sanslösa tweets som det här.

Det är du som missförstår. Varför tror du han tänker spela in filmer till sina barn...? För att han är om inte rädd så iaf rejält skakad av vad han ser hos folk de får in.
Citera
2020-03-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lustigt men studien säger exakt det jag hypotiserade utan att ha läst den:

Besides its antiviral activity, chloroquine has an immune-modulating activity, which may synergistically enhance its antiviral effect in vivo.

Och nej, detta är inte en fullständigt utförd trial, snarare får det betraktas som ett vetenskapligt PM vilket heller inte påstås om du läser det.

Aldrig påstått att det är en "fullständigt utförd trial". Väntar man på det väntar man för länge. T o m på Sahlgrenska ger man både klorokin (och remdesivir) redan nu.

Du undrade om vilka de verksamma mekanismerna var.

Tror ingen pratar om en bot utan att i kombination med andra antivirala får ner virusreproduktionen i kroppen så att patienter lättare återhämtar sig.

Här är lite fler funderingar på hur det fungerar:

https://abcnews.go.com/Health/chloroquine-malaria-drug-treat-coronavirus-doctors/story?id=69664561

https://www.the-scientist.com/news-opinion/is-hype-over-chloroquine-as-a-potential-covid-19-therapy-justified--67301

I den här artikeln om blodplasma-behandling nämner de att New York startat upp försök med att använda kininpreparat förebyggande till grupper (läs sjukvårdspesonal m fl) som arbetar med smittade.

https://edition.cnn.com/2020/03/25/health/coronavirus-blood-plasma-treatment-fda/index.html

Lägger du ihop alla studier som publicerats så pekar naturligtvis allt på att det finns en kausalitet och inte bara korrelation.

Menar du att vi skall vänta med alla de antivirala mediciner och behandlingar som nu provas tills vi jämfört med placebogrupper? Inte vidare moraliskt i de fall där allvarliga biverkningar är sällsynta vid korttidsbruk.
Senast redigerad av heavydutybody 2020-03-29 kl. 07:42.
Citera
2020-03-29, 07:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är alltså många barn som svälter ihjäl över sommarlovet? Konstigt att inte tidningarna skriver något om det...

Tidningarna SKRIVER om detta.. Sluta bara att läs expressen, aftonvladet och annan skitmedia. Läs läkartidningar och vårdtidningar eller tidningar som fokuserar på barn och skola så får du beta mer.

Många barn kommer tillbaka efter loven med lägre vikt än innan loven. Och har inte fått lagad mat alls av olika anledningar. En del får lite mat hos en kompis. en del av någon släkten. Så vakna upp lite och läs i de publikationer som är nichade för just dessa typer av problem. Om du förväntar dig att ex. aftonbladet skulle ta upp samhällskritik från barnläkare så är du dum i huvudet på riktigt. De skriver hellre om hur elaka svenska män är eller hur man får bort sin makeup efter en knullafton ute på fyllan.

Enbart idioter följer dagspressen och dessutom tror på det.. Du får nog mer vettigheter ut tidningar som " en din ding värld" än av svenska dagstidningar som enbart vill tjäna pengar och vara organ för statens propaganda.
Citera
2020-03-29, 07:41
Medlem
Okej. Kollat runt endel.. enligt fhm ska barn och familj till coronasmittade gå till skola/jobb som vanligt. Va i helvete?! Ska jag skicka iväg mitt barn till en skola fylld med eventuellt asymptomatiska barn som VET att någon i familjen har viruset? Detta är HELT ABSURT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in