Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Brist på skyddsutrustning i hela världen. Vi har vetat om detta virus sedan 31 december då Kina larmade WHO. De som inte förstått då borde ha förstått då Kina stängde Wuhan 23 januari. Då borde myndigheterna och politikerna gjort en inventering av behovet av all sorts materiel och haft planer på hur man skulle komplettera ca 1 vecka efteråt, dvs i början på februari. Hos oss har de nog inte brytt sig eftersom Tegnell trodde att smittan skulle stanna i Wuhan. När gick ljuset upp för honom? Jag tror att vi förlorade mycket tid där.
.
Min fru är sjuksköterska och jag kan bara instämma. De får arbeta helt utan skydd nu. De mer eller mindre TVINGAS att bära runt smittan. Alla avdelningar är smitthärdar och på vissa avdelningar hinner de inte ens fylla på med tvål längre. Tvål har flyttats från avdelningar med icke corona patienter till andra mer utsatta avdelningar. Frugan tog med egen tvål igår och idag samt egen spritgel. På detta så hade hon ett 14timmars skift ifår och skall arbeta 16 till idag (börjar 07.00-21.00) samma tider förra helgen tyvärr. Vi har ett lager av tvål hemma som tur är. Vi lagrade tvål inte skithuspapper så vi har ett 50 tal. Och har även en del "svaveltvål" hemma.
På ett vårdhem för psykiskt handikappade där hennes väninna arbetar så tillåts patienterna få ut och drälla omkring lite hur som helst. (vi kan ju inte låsa in dem) är svaret från deras chefer. Dvs. folk med begränsat IQ får cykla omkring, gå i affärer, tränga sig in i folksamlingar och beblanda sig helt utan restriktioner. Där är allt som vanligt. (inga som helst tvätta händerna eller liknande då de ändå inte lyder eller förstår) många av dessa "sprutar saliv" då de talar p.g.a. deras tillstånd och får vistas ute och gå runt och krama folk (främlingar på stan) helt i vanlig ordning då dessa är som barn i psyket och inte kan hanteras med våld eller tillsägelser (absolut förbjudet). Deras ledsagare är förtvivlade
Så det behövs frivilliga som kan rycka in här, då fler och fler av personalen försvinner in i sjukdom.
Dessa psykiskt störda är i åldrarna 35-60 år och många har andra tillstånd som förvärrar deras hälsa.
Här gäller inga av de restriktioner som övriga medborgare skall följa.. och personalen får bara suga i sig viruset och ev. dö..så också deras släktingar och bekanta.
Enl uppgift är minst 3 vårdare 55+ ordentligt sjuka med mycket hög feber hemma och lär hamna på intensiven inom några dagar. Hittills har ingen kommit tillbaka till sin arbetsplats av de som sjukanmält sig. Trots att de första sjukskrevs för över 4 veckor sedan.
Jag antar att det ser ut såhär på många platser i landet och att det enbart kommer bli värre.
Från Norrköpings IVA säger en annan väninna att flertalet corona patientersom ligger där är 40+ INTE 70+
Så den information som lämnas till nefolkningen är inte riktig utan måste vara friserad. Frugan och någravänninor har börjat nätverka mellan olika städer mellan sig då flera av dem blev vänner under sina utbildningar och via arbetsplatserna runt om i landet. De är väldigt eniga om att medias bild är väldigt "förvrängd" till det bättre inte alls vad de upplever på jobbet varje dag.