2020-03-29, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Spanien och Italien har samma problem med sjukvårdsmateriel.

De ligger två-tre veckor före oss på smittkurvan.

Vill du vänta med lockdown tills vi når dit?

Dessutom är det inte bara frågan om materiel. Sjukvårdspersonal kommer förutom att dö bränna ut sig snabbare utan skarp karantän. Plus vi kommer inte att ha adekvata resurser till övrig sjukvård.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En ST-läkare på Twitter ger en ögonblicksbild från verkligheten:

ST-läkaren
@ATdoktorn
En vecka på IVA och nu nattjour. Jag har aldrig sett något liknande.

Jag är en frisk 30-nånting. När jag är hemma om 7 timmar ska jag spela in filmer till mina barn.

Där har du nivån på min oro inför Covid-19.
https://twitter.com/ATdoktorn/status/1244052082677755910?s=20

Det var ett ytterst ignorant/arrogant tweet av en sk. läkare.

Eftersom han skriver inför, betyder det att han inte känner någon rädsla inför sjukvårdens överhängande kollaps p ga covid-19. Han borde lyssna mer på dem av hans kollegor vilka är mer erfarna. Jag har inte hört någon av dem uttrycka sig på det sättet. De som jag lyssnat till har alla sagt att de känner en oro inför vad slm kan ske med vår sjukvård.

Om nu denne ST läkaren menar att han inte är orolig för att själv bli smittad borde han lära sig att formulera sig bättre. Kanske borde han även ta intryck av vad som har hänt med annan hårt arbetande sjukhuspersonal runt om i världen innan han lägger ut sanslösa tweets som det här.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Är kineserna och amerikanarna också galna?
Nej, men Trump. Kineserna har aldrig påstått att det fungerar. Man har utvärderat det men än så länge finns inga belägg på att det fungerar. Du vet, korrelation är inte alltid kausalitet. Kinin har också en del otrevliga biverkningar som QT-förlängning. Jag tror inte att någon läkare skulle ordinera detta till någon inom riskgrupperna i synnerhet inte till gamla. Så alla försök har antagligen gjorts på patienter som ändå har haft stora chanser till att återhämta sig. Vad går man då på? Ja, man kan titta på statistiken och den talar emot att kinin skulle ha någon positiv verkan.

Men fortfarande kan det finnas något där. Om jag får hypotisera så kan kinin ha en immunsystemmodulerande effekt. Jag antar att det är den verkningsmekanismen man är efter när indikationen är lupus t.ex.. Alltså är det möjligt att kinin har en viss effekt på att hejda cytokin storm (CRS).
Citera
2020-03-29, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
På vår kapacitet att kunna rädda även gamla människor.

Och då har du koll på bägge ländernas kapacitet och befolkningssammansättning?
Citera
2020-03-29, 07:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Gösses! Jag äter Enalapril. Låg dos så jag kan ju sluta med den, funderar på att göra det nu. Fan.
Hade först tänk dubbla dosen då jag läste att högt blodtryck är en riskfaktor.
Gör inte det som sagt utan att prata med din läkare.
Citera
2020-03-29, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, men Trump. Kineserna har aldrig påstått att det fungerar. Man har utvärderat det men än så länge finns inga belägg på att det fungerar. Du vet, korrelation är inte alltid kausalitet. Kinin har också en del otrevliga biverkningar som QT-förlängning. Jag tror inte att någon läkare skulle ordinera detta till någon inom riskgrupperna i synnerhet inte till gamla. Så alla försök har antagligen gjorts på patienter som ändå har haft stora chanser till att återhämta sig. Vad går man då på? Ja, man kan titta på statistiken och den talar emot att kinin skulle ha någon positiv verkan.

Men fortfarande kan det finnas något där. Om jag får hypotisera så kan kinin ha en immunsystemmodulerande effekt. Jag antar att det är den verkningsmekanismen man är efter när indikationen är lupus t.ex.. Alltså är det möjligt att kinin har en viss effekt på att hejda cytokin storm (CRS).

Här är en kinesisk studie (som jag redan postat två gånger): https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0
Citera
2020-03-29, 07:04
Medlem
Bra att förskola och högstadiet är öppet särskilt med tanke på genomgången av 45 vetenskapliga studier:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ovanligt-att-barn-far-covid-19-visar-ny-genomgang
Citera
2020-03-29, 07:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Se på Italien som stängde för tre veckor sedan. Nu är det kaos där, men viruset tågar på.
Italienarna gör inte som de blir tillsagda eller beordrade. Det tar längre tid att få dem att förstå att de måste inrätta sig efter de regler som de blir påtvingade av de som bestämmer. Det sitter djupt hos dem att man gör som man själv vill och gärna även försöker ”lura” statsmakten. Furbizia är ett vedertaget begrepp som man är stolt över. Det betyder att man ska vara listig och undgå/ bryta mot alla förbud etc. ( enkelt förklarat ).

Därför menar jag att deras åtgärder tar längre tid innan de får effekt.
Citera
2020-03-29, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fullständigt kaos och skräck på Sveriges sjukhus.

Morgonens huvudrubrik hos Expressen:

"Sjuksköterskans larm: Det här är inte säkert!
Personal måste återanvända skyddsutrustning.

–Det var inte detta vi lärde oss i skolan. Just nu går vi emot allt som kallas patientsäkerhet, moral och etik, berättar hon.

– Det är med tunga steg man går till jobbet varje dag. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har brutit ihop många gånger, mina kolleger gråter."

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskan-larm-vi-ateranvander-utrustning-/

Om detta sjukvårdshaveri fortsätter så är vi snart på samma nivå som Italien.

Har du varit på ett svenskt sjukhus? Jag besökte ett av de större nyligen. Långt ifrån "kaos och skräck". Viss oro finns såklart, men man är professionell och uppträder sansat till skillnad från stollarna här på FB. Såklart.

Du citerar Expressen. Du är medveten om att de tjänar pengar på att skriva alarmistiska rubriker för att locka till klick från idioter va?
Citera
2020-03-29, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Skulle man kanske kunna tro. Jag gissar på att bara en handfull personer är engagerade i epidemifrågan.

FHM är framförallt en myndighet som samlar in statistik om våra levnadsvanor och producerar rapporter och beslutsunderlag för våra politiker. FHM är en iakttagande och analyserande myndighet, att tro att de skulle kunna komma fram till beslut i någon fråga är helt fel. Därför är det mycket märkligt att regeringen delegerat besluten till dem. Eller kan det vara så att regeringen gömmer sig bakom en myndighet de vet aldrig kommer att besluta något över huvud taget?

Bifogar en årsberättelse:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/aa/arsredovisning-2018/
Visst, det var en grov överdrift. Det finns säkert folk på FHM som jobbar med redovisning.

Men man kollar nog mycket bredare än bara på epidemiologi. De har nog ett flertal experter som hela tiden spårar och analyserar framtida negativa hälsoeffekter av nedgångar i ekonomin, exempelvis. Andra delar av FHM jobbar med informationsmaterial och kommunikation till allmänheten. Några sitter kanske bara och läser nya studier och rön, och resultat från andra länder. Jag skulle tro att en väldigt stor del av myndigheten är engagerade i detta.

Beslut eller rekommendation, det är väl alltid regeringen som har sista ordet i frågor rörande nedstängning av samhället? Det blir ju samma sak i praktiken. Om FHM har helt fel, så får de skulden, oavsett vad man kallar det nu.
Citera
2020-03-29, 07:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Här är en kinesisk studie (som jag redan postat två gånger): https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0
Lustigt men studien säger exakt det jag hypotiserade utan att ha läst den:

Besides its antiviral activity, chloroquine has an immune-modulating activity, which may synergistically enhance its antiviral effect in vivo.

Och nej, detta är inte en fullständigt utförd trial, snarare får det betraktas som ett vetenskapligt PM vilket heller inte påstås om du läser det.
Citera
2020-03-29, 07:19
Medlem
Antivalents avatar
Jag gillar hur man gång på gång blir påmind om hur unika och duktiga vi är i Sverige. Ville se hur öppettiderna var och vilka åtgärder som införts på gymmet.

Citat:
Friskis i Europa
Friskis&Svettis har även verksamhet i Norge och på nio platser i övriga Europa. Dessa föreningar anpassar verksamheten till gällande rekommendationer och påbud i respektive land. I nuläget har samtliga föreningar i Europa pausat sin verksamhet utifrån myndigheternas rekommendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in