2020-03-29, 03:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Alltid intressant med fördjupning om vad våra myndigheter egentligen är.
FHM är en samanslagning av Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet. Det senare hade det uppdrag som namnet anger, medan det förra var lika luddigt som namnet ger möjlighet till.
"Folkhälsoinstitutet såg dagens ljus 1992. Fokus låg på att lära svenskarna att undvika ohälsosamma risker.

Kampanjerna blev dock ingen hit. En broschyr uppmanade affärsresenärer att använda kondom när de låg med prostituerade på utlandsresan för att inte ta hem "en överraskning" till frugan.

Samlevnadsboken Leva ihop, som delades ut till gymnasieungdomar 1999, varnade svenska kvinnor för att skaffa barn med muslimska män eftersom barnen då skulle uppfostras enligt islam och befäste enligt andra kritiker traditionella könsroller.

När alkoholkampanjen "Hur dricker du?" delade ut toalettpapper med "roliga budskap" till landets krogar passade de inte i pappershållarna.

Myndigheten fick göras om och förses med nya uppdrag. En sammanslagning med Alkoholinspektionen 2001 gav Folkhälsoinstitutet i uppdrag att inspektera och övervaka nöjeslivet. Myndigheten har därefter kommit med förmaningar om att det inte får sprutas champagne eller dansas med bar överkropp.
/.../
Lyckan över att institutet går i graven blir dock inte beständig. Baksmällan kommer redan den 1 januari 2014 då myndigheten ihop med bland annat Smittskyddsinstitutet övergår i den nybildade Folkhälsomyndigheten. En större myndighet, med fler anställda och vidare uppdrag. Man undrar varför. Hade det inte varit bättre att bara lägga ner?
https://www.expressen.se/debatt/folkhalsoinstitutet-lamnar-en-springnota/"

Varför är inte artikeln daterad, det stör mig så in i helvete!? Aha, 2013, fake news.

Edit:
Alltså vad fan, dammar de av gamla artiklar nu?
Citera
2020-03-29, 03:21
Avslutad
Jag tror hygienfrågan är helt värdelös i dom här länderna i södra Europa och det är därför man får så många nya fall, tror inte amerikaner är mycket bättre heller med hygien, dom går till och med skorna på inomhus och har en väldigt mixad kultur och vissa har inte ens rinnande vatten som går att använda. Nej Sverige kommer klara sig bra liksom Norge och Finland eftersom vi har allmänt bra hygien, förutom typ invandrargrupper.
Detta är största orsaken till varför pandemin kan begränsas i norden, samt att vi har ett glesbefolkat land och många singelhushåll.
Sverige kommer kanske få max 1000-1500 dödsfall och då snackar vi om en 6 månaders period, jag är förvånad om vi skulle ens nå dom siffrorna. Det är dock värre att samhället riskerar gå under medan viruset håller på, den ekonomiska skadan kan bli värre än själva dödstalet.
Jag har varit pessimist men börjar nu bli optimistisk angående viruset.
Hygien är A och O och i södra Europa är hygienen värdelös.
Citera
2020-03-29, 03:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Egentligen är det franska som är "mitt" främmande språk (efter åtta år på franskdominerade arbetsplatser), men tyska massmedia är många gånger bättre i det här avseendet. Jag är mäkta imponerad. Virologer och epidemiologer utnyttjas som auktoriteter istället för som grälsjuka kombattanter, vilket tyvärr verkar vara den massmediala vinkeln i Sverige (och Frankrike).

summa summarum är att om man vill få stopp på den här pandemin så måste man testa testa testa.

Om man testar så kan man isolera de som är potentiella smittspridare och då kommer viruset isoleras(eller dö ut men det är ju inte riktigt levande men det är en omtvistad fråga inom vetenskapen)

Kan man inte testa personer så måste man isolera folk och det är det alla länder gör. De isolerar inte enbart för att skydda folk utan de isolerar för att "vinna tid" tills de har möjlighet att testa. Det finns inget botemedel nu och det kommer inte finnas något botemedel inom en snar framtid utan man måste helt enkelt förhindra spridning.
Citera
2020-03-29, 03:23
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Ja det ser inte kul ut. Snart exploderar väl Californien också. Dessutom saknar ju en väldigt stor andel av befolkningen sjukförsäkring så det blir inga respiratorer för dem. Hög andel överviktiga (eller smällfeta med europeiska mått). Nästan kravallvarning..

Man brukar ofta prata om "The Perfect Storm" det är just vad deras usla sjukvård och hantering för de fattigaste är, det finns inga skyddsnät som vi har i Sverige utan det kommer bli kaos med alla vapen som finns.
Deras 1000 dollars gåva till de fattiga räcker en kort stund sedan börjar det balla ur, det är vad jag tror.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-03-29 kl. 03:26.
Citera
2020-03-29, 03:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det går förstås inte ihop med "humanistisk stormakt". Och betyder att det aldrig existerat och har egentligen satts igång av helt andra skäl en de humanitära. Hur kunde man dessutom verkligen tro att ett land av individualister (t.o.m det troligtvis mest individualistiska landet i världen) ville vara snällare än resten av världen och hjälpa de som behöver? Pling pling. Wake up.

Ja, man kommer förstås att tjäna på det. Och de som tjänar på det är just de som har turen att klara av strömmen. Som kommer bli ännu rikare, som kommer att köpa ännu större lägenheter, ännu flera iphones, ännu flera armani jackor, käka ännu mer entrecote osv.

Dessa människor, kanske en del av dem, kommer nån dag att komma underfund med att det finns blod på deras händer. Eller så kommer de inte alls göra det.

Oavsett vad, är dessa människor motbjudande, vidriga och förtjänar ingen respekt.
Om det finns karma kommer de bli hårt straffade på ett sätt eller annat.

Ändå är det lite lustigt, att det är så många rika och berömda som har drabbats. Antar att det beror på att det är dom som har råd att resa till platser där det spritts, som Alperna. Och naturligtvis lyxkryssningsfartygen.

Nja, jag tror faktiskt att även de rika kommer att få betala för det här på något sätt. Det kommer inte att bli så höga styrelsearvoden, fallskärmar eller VD-löner de närmaste åren. Folk kommer inte att ha råd att handla företagens varor och tjänster. Inte heller kommer det att finnas så mycket pengar till lönehöjningar för chefer av olika slag inom det offentliga. Kanske måste till och med apanaget minskas under några år?
Citera
2020-03-29, 03:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det ha med telomerernas längd att göra?

En annan fundering: många rullstolsbundna kommer väl att gå åt nu, när de sitter hopsjunkna i sina rullstolar hela tiden = hela lungan ventileras inte ens i vanliga fall?

Där fick man googla, men så lärde man sig också något nytt. Smart,, ja något sånt kan det va eller något protein som man får mer av för varje år och som viruset fäster på. Man blir helt enkelt sjukare, oavsett kondition, ju fler år man levat.

Viruset är ju även speciellt på det sättet att man blir sjukare ju mer virus som man exponerats för, som om det vore ett gift. Den egenskapen delar det med SARS-CoV-(1)
Citera
2020-03-29, 03:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det går förstås inte ihop med "humanistisk stormakt". Och betyder att det aldrig existerat och har egentligen satts igång av helt andra skäl en de humanitära. Hur kunde man dessutom verkligen tro att ett land av individualister (t.o.m det troligtvis mest individualistiska landet i världen) ville vara snällare än resten av världen och hjälpa de som behöver? Pling pling. Wake up.

Ja, man kommer förstås att tjäna på det. Och de som tjänar på det är just de som har turen att klara av strömmen. Som kommer bli ännu rikare, som kommer att köpa ännu större lägenheter, ännu flera iphones, ännu flera armani jackor, käka ännu mer entrecote osv.

Dessa människor, kanske en del av dem, kommer nån dag att komma underfund med att det finns blod på deras händer. Eller så kommer de inte alls göra det.

Oavsett vad, är dessa människor motbjudande, vidriga och förtjänar ingen respekt.
Om det finns karma kommer de bli hårt straffade på ett sätt eller annat.

Karma finns inte och rättvisa finns inte. Det är bara så. Mänskligheten är inte bättre än det liv den lever och eftersträvar. Det är alltid lätt att döma andra när man sitter på läktaren.

---

I Italien börjar folk bli desperata efter tre veckor i karantän. Mat och tålamod är slut. Regeringen börjar nu fundera på matkuponger. Det borde de nog ha tänkt på direkt. Det är en sak att stänga, men man måste också fundera på hur länge och vad som händer om det blir för länge. När Italien stängde var det knappt 500 döda, nu är det 10000 fler och allmän misär. Maffian tar snart över.
Citera
2020-03-29, 03:26
Medlem
arbetets avatar
En ST-läkare på Twitter ger en ögonblicksbild från verkligheten:

ST-läkaren
@ATdoktorn
En vecka på IVA och nu nattjour. Jag har aldrig sett något liknande.

Jag är en frisk 30-nånting. När jag är hemma om 7 timmar ska jag spela in filmer till mina barn.

Där har du nivån på min oro inför Covid-19.
https://twitter.com/ATdoktorn/status/1244052082677755910?s=20
Citera
2020-03-29, 03:26
Medlem
IQ-145s avatar
Dags att lätta lite på stämningen [Ni som är allmänt skitnödiga behöver inte läsa vidare]

Någonstans i världen i en nära framtid…

Barnbarn: Hur hamnade vi egenligen här farfar?

Farfar: Tja, det var pandemin år 2020 som ställde till det.

Barnbarn: Kan du berätta lite om Sverige, hur var det att leva där innan pandemin?

Farfar: Jo, det var faktiskt riktigt bra, i varje fall när jag var ung.

Barnbarn: Vad menar du, när du var ung?

Farfar: När jag var liten så var Sverige näst intill ett paradis. Vi som var unga var ute och lekte hela tiden. Det fanns en tillit till andra. Dörrar var olåsta, cyklar likaså, och det var en bra sammanhållning i samhället. Grannar hjälpte varandra och alla levde i en harmonisk tillvaro. Men sedan kom en pellejöns vid namn Olof Palme som ändrade på det hela.

Barnbarn: Jaha, på vilket sätt då?

Farfar: Jo men Palme var en riktig filur. Han kom från en överklassfamilj på Östermalm och var utbildad i USA. Trots detta var han en liten smygkommunist som vurmade for länder som Sovjetunionen, Kuba och Östtyskland. Han såg till att tjänstemannaansvaret avskaffades och smög in diverse vänsterelement in i alla samhällsbärande institutioner, vilket innebar att diverse subversiva krafter sakta men säkert tog över allt i samhället.

Barnbarn: Jaja, jag förstår inte så mycket av det du säger, men hur länge fick han härja då?

Farfar: Ja du, tillräckligt länge for att ställa till med en irreversibel skada för landet, innan någon mulade fanskapet.

Barnbarn: Mulade?

Farfar: Ja, han blev knäppt med en 357:a, poof...

Barnbarn: Ojdå...men blev det inte bättre i landet efter det?

Farfar: Oh nej, Palmes vänstervirus hade fått fäste i hela landet, alla myndigheter hade vid det laget blivit ordentligt marinerade i hans röda ideologi.

Barnbarn: Vad menar du med „röd ideologi“ farfar?

Farfar: Jo, Sverige gick nu sakta men säkert gentemot en flod av feminism, kommunism och vidöppna gränser gentemot den tredje världen

Barnbarn: Hur menar du då?

Farfar: Allt i samhället började genomsyras av debatter där man pushade för folk med udda sexuella läggningar, hat gentemot vita män och en världsunik inställning, där hundratusentals från tredje världen fick en fristad varje år, mestadels unga arga män.

Barnbarn: Ojojoj, det låter ju inte särskilt genomtänkt. Fanns det tillräckligt med bostäder för alla dessa nyanlända unga arga män?

Farfar: Nej, men det var inget som bekymrade våra politiker.

Barnbarn: Ok, men fick de jobb?

Farfar: Haha...lilla lustigkurre där. De flesta som överhuvudtaget fick jobb av dessa unga arga män, fick s.k. subventionerade jobb där staten gick in och betalade 80% av deras lön, resten gick på bidrag, och/eller sålde knark.

Barnbarn: Oj, det kan inte ha varit så bra för ekonomin.

Farfar: [Klappar sitt barnbarn på huvudet] Nä, nästan hälften av landets 290 kommuner gick minus mot slutet.

Barnbarn: Oj då, det låter som det var tuffa tider.

Farfar: Ja det var det. Vi hade minst vårdplatser per capita i hela EU. Vi var i botten när det gäller antalet poliser per capita i EU, men i toppen när det gäller begångna våldsbrott.

Barnbarn: Ojojoj, hur kunde det bli så här tokigt?

Farfar: [Klappar sitt barnbarn återigen på huvudet] Ja du förstår, om man tar in miljontals analfabeter och människor med ett medel-IQ på 70, så blir landet till slut en spegelbild av skithålorna som dessa människor lämnade.

Barnbarn: Hur menar du då farfar?

Farfar: Tja, Sverige fick tillbaka diverse sjukdomar som hade varit utrotade i decennier. Vi fick också helt nya fenomen, så som balkongflygningar, stenkastning mot polis och räddningstjänst, tusentals bilbränder varje år, dagliga gängskjutningar, tiggare i varje gatuhörn. Åldringsrån, bidragsfusk, enkom utländska narkotikaligor, ensamkommande kriminella flyktingbarn i 30-årsåldern, o.s.v.

Barnbarn: Usch, men det där lät ju inget trevligt alls. Men det hade väl inget att göra med pandemin som bröt ut?

Farfar: Tja, slutresulatet hade med det att göra.

Barnbarn: Hur menar du då?

Farfar: Jo, i och med att samhället styrdes om till en feministisk regering så blev det fatala brister i hur vi stod rustade inför pandemin.

Barnbarn: Nu hänger jag inte riktigt med.

Farfar: Jo tyvärr så var folkhälsomyndighetens fokus enkom på allt annat än att säkerhetställa utrustning och beredskap vi en eventuell pandemi. Det viktigaste för de mer än 70% kvinnor som jobbade där var en jämställdhetsintegrering. Den feministiska regeringen var mer intresserad av att främja jämställdhet än att att stoppa en eventuell smittspridning.

Barnbarn: Nämen, det låter ju förfärligt. Fanns det inga tillverkare i Sverige av diverse skyddsutrustning som kunde tillgodose sjukvården med material?

Farfar: Jo, vi hade företag som Getinge och Sundström. Getinge tillverkade respiratorer och Sundström andningsskydd. Getinge exporterade det mesta av tillverkningen, och Sverige fick på nåder 200 respiratorer inom ramen av flera månader, vilket räckte till några få procent av det totala behovet. Sundström fick inte ens en förfrågan från Sverige, så sjukhuspersonalen fick klara sig utan munskydd. Därmed blev det brist på sjukvårdspersonal eftersom de sedermera insjuknade.

Barnbarn: Men vaddå?, räckte inte respiratorerna till för alla?

Farfar: Nej, sjukvården fick prioritera. Både gammelfarfar och gammelfarmor fick ta ner skylten till förmån av de där 30-åriga ensamkommande kriminella unga arga männen som jag nämnde tidigare.

Barnbarn: Hade inte folkhälsomyndigheten någon planering överhuvudtaget?

Farfar: Njä, deras frontman, Anders Tegnell, den vajande majskolven, trodde först inte att viruset skulle spridas utanför Kina. När det väl kom till Europa så trodde han inte att det skulle komma till Sverige. Han tyckte sedan också att det var ok att åka skidor i närheten av virusets epicentrum i Europa.

Barnbarn: Men usch då. Ställdes ingen till svars för allt det där?

Farfar: Nej, som jag sa, tjänstemannaansvaret togs bort många år tidigare.

Barnbarn: Men vad hände med de ansvariga?

Farfar: Jo, både groggnäsan Steffe, som var vår statsminister, ja du vet han som jag en gång i tiden berättade för dig var den där gubben som inte ens klarade att slutföra sin svetsarutbildning, och Anders Tegnell stack till en virusfri söderhavsö.

Barnbarn: Coolt, så de klarade sig alltså?

Farfar: Nja, Steffe fick smak for den lokala spritdrycken och utvecklade snabbt Korsakoffs syndrom, och förpassades till de sälla jaktmarkerna. Anders gick tyvärr samma öde till mötes. Han blev shaman och häxdoktor för den lokala byn och hade 20 fruar. Sorgligt nog för Anders så blev han smittad av ett okänt könsvirus och fick bita i gräset.

Barnbarn: Karma?

Farfar: Ja
Citera
2020-03-29, 03:27
Medlem
För djävligt med detta virus, många av våra kära äldre riskerar att stryka med, våra kamrater och våra sårbara vänner, fy fan för detta virus.

Trist att läsa allsköns tokerier men hoppas på minsta möjliga spridning.
Citera
2020-03-29, 03:32
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På grund av att vi med Tegnell vid rodret kommer att "slippa" många "tärande" människor, som pensionärer, handikappade och kroniskt sjuka. Det blir de unga och friska som överlever. Men hur går det ihop med vår självbild som en "humanistisk stormakt"?
Först och främst så måste jag erkänna att jag inte alls är säker på hur det kommer att gå.

Ändå tänker jag mig att Sverige (eller Finland eller Norge) inte alls kommer att "slippa tärande pensionärer och kroniskt sjuka" eftersom svenska pensionärer i så stor utsträckning bor i ensamhushåll, precis som så många av oss andra, och eftersom vi av ohejdad vana håller distans till varandra, både i hemmiljö och offentligt, även utan smittofara.

Så jag föreställer mig att du kommer att få fel. Däremot lär vårt samhälle ruskas om ideologiskt. Det där med att vara en humanitär stormakt, det kommer nog snart vara lika mycket passé och historia som landets tyskkontakter före 1945.

p.s.
Jag lämnade Spanien för tre veckor sedan - lite tidigare än jag hade planerat, främst för att jag förväntade mig att svenska myndigheter och/eller min kommunala arbetsgivare skulle placera mig i ett par veckors karantän vid återkomsten. (Men också eftersom jag tyckte att de autonoma provinserna i Spanien verkade helt handlingsförlamade och den nationella regeringen både oerfaren och tafatt. Det kändes lite skakigt, helt enkelt, och hysteres kunde förväntas när kursen väl skulle korrigeras.)

Väl i Sverige förvånades jag över senfärdigheten i fosterlandet. Just sådana saker som jag föreställde mig att man hade kunnat göra utan att det skulle ha kostat så mycket, det lät man bli att göra. Ingen karantän för hemvändare från länder med känd smitta, och ingen begränsning av alkoholmarinerat festande på restauranger. Viruset var konstaterat i USA, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien i slutet av januari. Men inte trodde man att det skulle kunna sprida sig med hemvändande resenärer till Sverige!
Citera
2020-03-29, 03:34
Medlem
"Flokkimmunitet. Rypdal forteller at forskerne bak Oxford-studien også har en antagelse om at rundt 1 prosent av befolkningen er i risikogruppen for alvorlig sykdom og at rundt 1 av 7 av dem som får alvorlig sykdom dør.

For norske forhold ville det bety over 40 000 alvorlig syke og 6000 dødsfall."
https://forskning.no/forskning-no-podcast-matematikk-podcast/forskningspodden-forskere-forsoker-a-regne-ut-hvordan-covid-19-sprer-seg-men-kan-vi-stole-pa-resulta tene/1661523

Hvis de fleste som får alvorlig sykdom er i risikogruppen og ca 1 av 7 av de som får alvorlig sykdom dør, da rammer jo dette nettopp noen (eller mange?) av de menneskene som man skal beskytte mot smitte?
Eller har jeg misforstått?

"Rypdal forteller at modellens største begrensing er at den ikke skiller mellom mennesker som har mye kontakt med andre og de som ikke har så mye kontakt med andre folk.

Den baserer seg altså på et slags gjennomsnittsmenneske og ikke hvordan ting er i den virkelige verden. I tillegg, forteller Rypdal, så har ikke Oxford-forskerne modellert inn noen tiltak for å bremse smittespredningen.

– Så det denne modellen egentlig forteller oss, er hva antall smittede kunne vært i befolkningen hvis sykdomsspredningen hadde vært fri. Som om den ikke hadde vært oppdaget
."
Senast redigerad av POlROT 2020-03-29 kl. 03:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in