Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Strategin du beskriver är den WHO rekommenderar och som t ex SydKorea följer: jaga viruset med testning/smittspårning och döda det genom isolering av smittade och kontakter,
så du har besvarat din egen fråga: Jo alternativet "kväsning" finns och det rekommenderas av World Health Organization. Fråga regeringen varför de inte följer WHOs rekommendation jag vet inte.
- Ifall Sveriges regering struntar i att följa World Health Organization's rekommendationer, så blir det mindre meningsfullt för andra regeringar att följa samma rekommendationen. Sverige kommer ju att vara en fristad för viruset, hur mycket andra länder än lyckas utrota sjukdomen.
Kan det bli så att omvärlden stänger gränserna mot smitthärden Europa, för att slippa påfyllning med ständigt nya smittbärare?
Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
När det uppstår en sjukdom med 90 procents dödlighet -så antar jag 90% av de smittade dör. Men jag är varken virolog eller epidemiolog. Plan att stoppa spridningen vet jag inte om det finns -men åtgärder för att minska spridningen har ju kommit.
Agerande för att snabbt som fan (igår!) ge vårdpersonal den skyddsmateriel de behöver genom extraordinära åtgärder i en extraordinär situation ...
- Eller för 10 år sedan. Det borde finnas ett lager av viktig medicinsk utrustning att ha tillgänglig vid större katastrofer, såsom en epidemi.
Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
... som att starta nya fabriker i Sverige eller flyga in material i landet -har jag personligen väntat på varje dag i veckor nu.
- Självförsörjning behövs i större utsträckning. När en stor epidemi pågår, så är omvärlden inte villig att sälja sina resurser till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Det är ju akut annars har vi snart mycket mindre vårdpersonal när de behövs som mest.
- Jag känner förtvivlan för den vårdpersonal som får offra sin hälsa i arbetet att hjälpa oss andra. Vårdpersonalen förtjänar uppskattning. Och skyddsutrustning. (Och kanske någonting i lönekuvertet.)