2020-03-28, 23:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
4. Viruset får evigt liv, likt herpes och hiv

Det är en stor skillnad mellan spridning genom nära kontakt (sexuell kontakt) och ett virus som kan vidaresmitta sig genom luften.

Hur ser du på den saken?
Citera
2020-03-28, 23:06
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Undrar hur lätt det är som svensk att semestra i utlandet när virusets framfart lugnat ner sig i övriga världen.

Danskarna lär väl i alla fall inte släppa in oss.
Citera
2020-03-28, 23:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det ser ut så, i Sverige ska så många smittas, och dö.
Finns inget land i europa som gör mindre än Folkhälsomyndigheten, svenska regeringen.
Heller inte något land som gör mer.
Ja, möjligen Ryssland då.
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Saker jag lärt mig från denna tråden:

1. Man är antingen en foliehatt eller en förnekare, det finns inget mellanting.
2. Tegnell är ensam ansvarig för allt ont i förhållande till corona i Sverige
3. Vi kommer när som helst falla in i ett Mad Max-samhälle
4. Livet är baserat på matematiska uträkningar
5. Stockholmare är vår tids leprasjuka

En bra sammanfattning.
Citera
Medlem
Hur stort skulle mörkertalet bland smittade kunna vara? Alla är ju inte bekräftade menar jag.
Citera
2020-03-28, 23:08
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Danmark har fler/lika många fall som Sverige. Så vi sticker inte ut än, skulle jag säga??
Givetvis inte.
Men går ju alltid att tolka statistik så den ska se läskig ut om målet är att skrämmas.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Strategin du beskriver är den WHO rekommenderar och som t ex SydKorea följer: jaga viruset med testning/smittspårning och döda det genom isolering av smittade och kontakter,

så du har besvarat din egen fråga: Jo alternativet "kväsning" finns och det rekommenderas av World Health Organization. Fråga regeringen varför de inte följer WHOs rekommendation jag vet inte.

- Ifall Sveriges regering struntar i att följa World Health Organization's rekommendationer, så blir det mindre meningsfullt för andra regeringar att följa samma rekommendationen. Sverige kommer ju att vara en fristad för viruset, hur mycket andra länder än lyckas utrota sjukdomen.

Kan det bli så att omvärlden stänger gränserna mot smitthärden Europa, för att slippa påfyllning med ständigt nya smittbärare?

Citat:
När det uppstår en sjukdom med 90 procents dödlighet -så antar jag 90% av de smittade dör. Men jag är varken virolog eller epidemiolog. Plan att stoppa spridningen vet jag inte om det finns -men åtgärder för att minska spridningen har ju kommit.

Agerande för att snabbt som fan (igår!) ge vårdpersonal den skyddsmateriel de behöver genom extraordinära åtgärder i en extraordinär situation ...

- Eller för 10 år sedan. Det borde finnas ett lager av viktig medicinsk utrustning att ha tillgänglig vid större katastrofer, såsom en epidemi.

Citat:
... som att starta nya fabriker i Sverige eller flyga in material i landet -har jag personligen väntat på varje dag i veckor nu.

- Självförsörjning behövs i större utsträckning. När en stor epidemi pågår, så är omvärlden inte villig att sälja sina resurser till Sverige.

Citat:
Det är ju akut annars har vi snart mycket mindre vårdpersonal när de behövs som mest.

- Jag känner förtvivlan för den vårdpersonal som får offra sin hälsa i arbetet att hjälpa oss andra. Vårdpersonalen förtjänar uppskattning. Och skyddsutrustning. (Och kanske någonting i lönekuvertet.)
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte vad HBTQ har med det att göra, men flockimmunitet är en centralt del i allt från mässlingsvaccin till vår relativa motståndskraft mot influensa.

Jag är med dig 100%, drev med hysteriska postare som tror ungefär det jag skrev. Inte lätt att vara ironisk i denna tråd.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Du har helt fel, viruset vill leva och fortplanta sig, ju starkare ju fler dör till slut inga värdar kvar, ju svagare virus ju större chans att leva o fortplanta sig förevigt

Virus som inte muterar dör ut tillslut oavsett virulens. Dessutom kan ett virus ha en mycket hög dödlighet men fortfarande ha en sådan gynnsam miljö och egenskaper att den inte blir utsatt för något större evolutionärt tryck (d.v.s. att en mutation vinner över en annan mindre gynnsam). Exempelvis en extremt lång subklinisk fas där smittspridning ändå sker. Dödligheten per se har inte så stor betydelse i det fallet.
Senast redigerad av magpest 2020-03-28 kl. 23:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och det vet du?
Eller du kanske bara killgissar såhär på kvällskvisten efter ett par stadiga öl ...
Jag är faktiskt nykter! Men ganska trött.

Helt ärligt så antyder han det titt som sätt. Exempelvis i den där intervjun med engelsk press här ovan, där han tog upp att det kanske inte var ”önskvärt” att stoppa smittan.

Att man vill skapa flockimmunitet med så få dödsfall som möjligt säger sig självt. Det är därför man rekommenderar fullständig isolering för riskgrupper, men inte för barn.
Citera
2020-03-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Danmark har fler/lika många fall som Sverige. Så vi sticker inte ut än, skulle jag säga??
Sverige - 110 döda
Danmark - 65 döda

Plus mer smittade i Sverige.
Citera
2020-03-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, eller Tegnell vill helst att unga och friska människor ska få viruset nu, de som är starka nog att överleva viruset, och i mindre utsträckning behöver intensivvård. Då kommer nästa våg bli mindre, och därefter är vi kanske helt safe.

Länder som inte styr smittan mot de unga och starka, utan bara bromsar som f-n för alla invånare, kommer utsättas för våg efter våg, som skördar en massa gamlingars liv, och varje gång kräver en fullständig lockdown för att inte vården ska haverera.

Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Logiskt, vetenskapligt och stringent. Fattar inte varför folk och andra nationer har så svårt att se det. Ska världen distribuera ett par miljarder doser av ett vaccin som inte finns innan höstens befarade andra våg slår till. Ska hela världen gå i lockdown igen? Jag hoppas verkligen Tegnell är det geniet jag tror han är. Annars ligger vi pyrt till, men det gör alla andra nationer också.

Det är just därför Tegnell är en scholar inom sin profession. Jag varken litar på honom till 100% eller slickar hans röv. Men tycker vi ska sluta fokusera BARA på Tegnell och istället tala om FHM. Det är många som jobbar där febrilt nu. Långt mer än 40 tim./veckan. Tegnell är en talesperson och förmedlar det som han tillsammans med hela teamet på FHM kommit fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in