2020-03-28, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Som jag tidigare har förtydligat (men inte orkat upprepa varje gång): "och om Norge och Finland inför motsvarande åtgärder".

Om man begränsar antalet sätt att resa in i landet och inför strikt kontroll (med obligatorisk provtagning och övervakad karantän, osv) av de passagerare som anländer, så menar du att det ändå kommer in lika mycket smitta? Förklara för mig hur det går till. Jag är ju väldigt dum, så förklara gärna på ett enkelt sätt, så att en idiot som jag kan förstå. Tack.

Om Norge och Finland inför åtgärder så omges Sverige fortfarande till stor del av internationellt vatten öppet för alla i hela världen att transportera sig över, helt omöjligt att kontrollera allt och alla som kommer över vattnet eller landvägen för den delen, stort som smått.

Det behövs endast en endaste smittad människa som kommer in i landet så sköter den omtalade exponentiella spridningen resten.

Finns inte en chans att man kan hålla smittan utanför landet mer än i en teoretisk fantasivärld, således totalt meningslöst att ens diskutera saken.

Vassego!
Citera
2020-03-28, 22:51
Medlem
Uppsala

”Av de vi vårdar just nu är hälften yngre än 50 år. Och alla har heller inte underliggande sjukdomar. ”

Citat läkare på Facebook.

Stanna hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Skräcken ligger nog mer i att ingen vill se sin mormor eller pappa dö i förtid. Europa har en åldrande befolkning och 30-40 talisterna är på väg att dö bort inom 10 år, nu riskerar många däremot att dö snabbare eftersom alla idag är fysiskt dåliga på grund av att ha levt ett för gott liv med fet mat och cigaretter.

Ja och hur många känner du som har dött av viruset? jag känner ingen. Låter snarare som rykten kanske att grannens svåger har en bekant som har dött. Knappt ingen har dött så det där är bara svammel.

Är större chans att dö av köra bil och inte stänger vi av bilarna.

Massor av fetton dör varje år och inte har vi stängt ner alla mcdonalds.

Du får ta det lugnt, sluta oroa dig om någon obskyr promillesjukdom som ingen ändå har.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Synd att inte viruset dödar alla som kommer dö på en gång i stället. Då kan alla lättskrämda människor börja leva igen.
Citera
2020-03-28, 22:52
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Exakt samma sak. Och inte skulle kunna. Kommer troligen att hända för det är så virus funkar.

Muterar ständigt tills en ”bättre” version lever vidare som muterar vidare osv

TACK!
Vi bör alltså förbereda oss för det värsta och hoppas på det bästa.

I denna tid så har ett virus så mycket möjlighet att mutera genom att vi är fler som är smittade.

Viruset precis som allt annat "liv" tenderar att evolvera och det innebär att vi kan tänka oss att detta "liv" i form av virus kan tendera att bi starkare ju längre tiden går och speciellt om vi har många smittade.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Såhär.

Den första vågen av spanska sjukan var som en vanlig influensa.

Sen råkade viruset mutera till något mycket jävligare, av en slump. Så det var alltså den andra vågen som var den faktiska ”spanska sjukan” som folk kommer ihåg, då barn och unga dog som flugor.

Den tredje vågen var samma jävliga virus som andra vågen, men det slog inte alls lika hårt.

Den tredje vågen kan väl aldrig ha bromsats upp av Miljöpartiets HBTQ-hittepå "flockimmunitet" va??
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Uppsala

”Av de vi vårdar just nu är hälften yngre än 50 år. Och alla har heller inte underliggande sjukdomar. ”

Citat läkare på Facebook.

Stanna hemma.

Hur många av dessa röker och hur länge har de rökt?
Citera
Medlem
Sverige vill ligga på en hedervärd 15 plats av alla värdens länder i antal döda
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
medans Norge & Finland tillåts halka efter
Citera
2020-03-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
400 döda/dag är nog på tok för högt, 100-200 döda/dag under sista perioden är min personliga gissning

Det skulle kunna stämma, bara att kolla på t.ex. Italien, de har upp mot 1.000, 1/6 av det är kring 150, ingen Einstein att vi når dit om en tre-fyra veckor. Men det är inte säkert att Italien peakat ännu, så man får följa det, intressant blir om antal IVA platser blir överfulla om en två-tre veckor....
Citera
2020-03-28, 22:53
Medlem
Citat:
Corona är ett virus, inte bakterie.

1 på 4 motsvarar 1 750 miljoner människor, inte 50 miljoner.

Är du full eller?
Corona är ett virus, men orsakar bakteriell lunginflammation hos många av dom som är i dåligt skick på sjukhusen. Häng med i matchen.
Citera
2020-03-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Därför Tegnell vill att vi ska få viruset nu så vi är bättre förberedda på nästa våg?
Ja, eller Tegnell vill helst att unga och friska människor ska få viruset nu, de som är starka nog att överleva viruset, och i mindre utsträckning behöver intensivvård. Då kommer nästa våg bli mindre, och därefter är vi kanske helt safe.

Länder som inte styr smittan mot de unga och starka, utan bara bromsar som f-n för alla invånare, kommer utsättas för våg efter våg, som skördar en massa gamlingars liv, och varje gång kräver en fullständig lockdown för att inte vården ska haverera.
Citera
2020-03-28, 22:54
Medlem
Coronamans avatar
Sverige i världsstatistiken rörande dödsfall.
Via Worldometers ses att Sverige av 199 länder (på deras lista) ligger runt plats 10 vad gäller Deaths/1M pop:
Citat:
Italien 166
Spanien 125
Holland 37
Frankrike 35
Schweiz 31
Iran 30
Belgien 30
Luxemburg 29
Storbritannien 15
Danmark 11
Sverige 10
Portugal 10
Varför ligger Sverige så här högt upp i dödsstatistiken? Ett land som Tyskland har bara 5 deaths/1M pop, varför är de så mycket efter närliggande länder?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Den senaste rapporten är +552 men räknar man dom senaste 24 timmarna så är det mer. Spanien rapporterar först runt 12:00 på dagen sen en gång till runt 23:00 på kvällen med några små uppdateringar i mellan
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag läste den siffran på svt.se:
Citat:
Det senaste dygnet har 832 dödsfall kopplade till coronaviruset registrerats i Spanien. Det är den högsta dygnsnoteringen hittills i landet.

Du har rätt i att det står en lägre siffra på Worldometers. Förhoppningsvis är den lägre den rätta.
Tack för infon angående Spanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in