2020-03-28, 22:55
Medlem
I Finland har de stängt flera skidorter.
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/multiple_coronavirus_cases_linked_to_lapland_ski_r esorts_to_close_next_week/11268683

Varför gör inte Sverige det?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.

Det är ingen "förkylning", och pröva ta bilen utanför gränsen. Man stänger inte gränser för "förkylningar".., eller lägger ner global flygtrafik eller färjtrafiken för "förkylning"..

Jo, det finns värre sjukdomar.., men denna smittar som f-n, och även "anonymt" !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Sverige vill ligga på en hedervärd 15 plats av alla värdens länder i antal döda
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
medans Norge & Finland tillåts halka efter
Jag skulle säga 11:e plats. Om man inte räknar med San Marino, Andorra och Luxembourg.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Saker jag lärt mig från denna tråden:

1. Man är antingen en foliehatt eller en förnekare, det finns inget mellanting.
2. Tegnell är ensam ansvarig för allt ont i förhållande till corona i Sverige
3. Vi kommer när som helst falla in i ett Mad Max-samhälle
4. Livet är baserat på matematiska uträkningar
5. Stockholmare är vår tids leprasjuka
Citera
2020-03-28, 22:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jämförelser med spanska sjukan är svåra att göra. Många var så fattiga att de arbetade med feber osv vilket effektivt öjar dödligheten. Sen fanns inte vår intensivvård 1918. Spanska sjukan idag skulle ha väldigt låg dödlighet jämfört med för 100 år sedan.

Hur vet du det när det är så många miljoner mer som kan smittas nu och belastningen på sjukvården blir hårdare, inte för att de hade någon som var värt namnet men eftersom det var en fågelinfluensa så hade antibiotika löst det mesta.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Lutningskoefficienter?

Ja allting blir mer exakt. Man interpolerar ju på mer data.

Dock är jag lite osäker på hennes kurvor. Något som inte stämmer. Men så vet jag inte hur hon har räknat fram det heller så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Corona är ett virus, inte bakterie.

1 på 4 motsvarar 1 750 miljoner människor, inte 50 miljoner.

Är du full eller?
Om du läste mitt inlägg innan så handlade det om att många av de som dog av spanska sjukan (virus) inte dog av viruset, utan av bakteriell lunginflammation som kom på köpet. Idag är det en behandlingsbar sjukdom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
TACK!
Vi bör alltså förbereda oss för det värsta och hoppas på det bästa.

I denna tid så har ett virus så mycket möjlighet att mutera genom att vi är fler som är smittade.

Viruset precis som allt annat "liv" tenderar att evolvera och det innebär att vi kan tänka oss att detta "liv" i form av virus kan tendera att bi starkare ju längre tiden går och speciellt om vi har många smittade.

Rätta mig om jag har fel.
Du har helt fel, viruset vill leva och fortplanta sig, ju starkare ju fler dör till slut inga värdar kvar, ju svagare virus ju större chans att leva o fortplanta sig förevigt
Citera
2020-03-28, 22:58
Medlem
StJeromes avatar
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-27/from-spain-to-germany-farmers-warn-of-fresh-food-shortages

Citat:
From Spain to Germany, Farmers Warn of Fresh Food Shortages

Strawberries and asparagus are already being left to rot in Spain, Italy, and southern France. Farther north, producers of everything from salad greens and tomatoes to onions and peas are fretting about what to do as the spring and summer growing season picks up.

The labor problems have some in the business worried that urban shoppers could face produce shortages. The concern is that even crops that get picked won’t reach consumers because outdoor markets are closed and transport links are iffy.

“The cities may soon start to lack fresh fruit and vegetables,” said Sebastien Heraud, a farmer in the Dordogne region of southwestern France and a leader of Coordination Rurale, an agricultural union. “Even those of us who can harvest have trouble selling.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det kommer ta för lång tid att bli immuna. Vårt enda hopp är att göra en megastängning anser jag.

Staten skall så snabbt de kan, bunkra överlevndadspaket som får människor att överleva i 3 veckor, sedan dela ut och stänga Sverige totalt. På det sättet är det över på 3 veckor. Därefter får vi stänga gränserna och vänta på vaccin.

Kinastyle med andra ord
Kan hålla med dej.
Generellt är det ju som så att hur mer vi isolerar oss, desto mindre chans har smittan att sprida sej.
Logiskt så vore ju detta det rätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
*applåder* 👍

Tack för det, jag tänkte först starta en alldeles egen tråd om Stockholms regionledning men jag får migränanfall, alltså på riktigt, när jag tänker på det här. Kanske gör jag det en annan dag.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Informativ video om hur man kan modellera smittspridning. Man kan skippa den mesta av matten som det talas om, koncentrera sig på diagrammen och ändå ta till sig det mesta. Den som inte gillar matte har inget att frukta.

(Det är väl ändå något av det mest löjeväckande under denna pandemi: de som lite överlägset försöker positionera sig över pöbeln genom att deklamera att de minsann vet vad en exponentialfunktion är)

https://www.youtube.com/watch?v=k6nLfCbAzgo&fbclid=IwAR2B0GvClwF5PQdUcU0a2 gUjHOHj9Sp3S-Q2nepLQaW4rix3fBQJIhX2bHw

Det är en bra video som visar på att det mesta bygger på osäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in