Citat:
Ursprungligen postat av
pejpen
Jag ”älskar” honom inte och att göra ”fantastiska” saker i detta läge är nog rätt svårt. Men jag tycker alla våra ledande myndigheter agerar så rationellt man kan. Alla självutnämnda epidemiproffs härinne skriker efter mer kraftfulla åtgärder, precis som i alla andra länder. Mig veterligen är det bara syd-korea som lyckats stoppa utbrottet. Skillnaden är att dom hade en helt annan beredskap och erfarenhet efter SARS bl a.
Vi måste väga in ett större perspektiv i om vilka åtgärder som är lämpliga. Lagar, kultur, geografi, näringsliv, ekonomi, demografi m.m och inte minst vilka resurser vi har. Hade vi haft mer resurser hade säkert insatserna varit annorlunda men nu har vi inte det. Orsaken till detta i kan vi diskutera men det är nog knappast Tegnells fel.
Det är ändå tegnells uppgift att bedöma risken med en ny smitta och han har konsekvent haft fel i sina prognoser. Alla helt enkelt, hittills. Fhm hade mkt väl kunnat varna regeringen om att det behövdes en kraftigt ökad beredskap tidigare.
FHM hade kunnat stoppa flyg från tex iran. Och satt alla som kom från Iran, Italien mm i karantän i två veckor tex. För att Bromsa smittan.
För lite och för sent.
Dock var nu min fråga om vad fhm har gjort? Vad har de gjort. Förbjudit 500 och nu 50 pers att samlas. Båda åtgärderna långsamma och för sena.