2020-06-16, 21:16
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jo, det är precis den möjligheten de har!

"“Eventuella införanden av karantänsområden
Och myndigheterna har verktygen för att ta till ytterligare drastiska åtgärder.
– Generaldirektören vid Folkhälsomyndigheten kan formellt fatta beslut om att sätta ett givet geografiskt område i karantän, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Man skulle kunna göra det under väldigt speciella förhållanden om man ser mycket av en smittspridning av en farlig sjukdom i ett mindre område – där man har möjligheten att genomföra det på något praktiskt sätt."

"Tegnell: Lagstiftningen finns på plats
Anders Tegnell tror dock inte det är aktuellt att fatta beslut om karantänsområden.
– I det här läget med den här sjukdomen och den spridning som vi redan har i samhället, har jag väldigt svårt att se ett scenario där man skulle tycka att den här åtgärden var relevant.
Tegnell fortsätter:
– Det här förutsätter på något sätt att man har sjukdom som bara finns på ett ställe och att man då skulle kunna stänga in den för att försöka hindra den från fortsatt spridning. Men lagstiftningen finns på plats när det gäller samhällsfarliga smittor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7eE75/tegnell-hela-omraden-kan-sattas-i-karantan--men-inte-aktuellt-nu

Om du tycker att källan är dålig så kan du alltid ringa FHM eller MSB och fråga?

Jag kan ta på mig att ringa FHM så att vi får klarhet. Tycker inte detta belysts speciellt tydligt i media överlag.

Som jag tolkar Tegnell ger lagen stöd att ringa in ett litet begränsat område i händelse av en mycket farlig smitta - alltså knappast generellt över hela landet.

Jag misstänker att jag inte kommer att få prata med Tegnell, men återkommer när jag fått svar.
Citera
2020-06-17, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag kan ta på mig att ringa FHM så att vi får klarhet. Tycker inte detta belysts speciellt tydligt i media överlag.

Som jag tolkar Tegnell ger lagen stöd att ringa in ett litet begränsat område i händelse av en mycket farlig smitta - alltså knappast generellt över hela landet.

Jag misstänker att jag inte kommer att få prata med Tegnell, men återkommer när jag fått svar.

Har för mig att det var i slutet av mars eller möjligen början av april som det gick rykten i msm om att FHM planerade för att sätta Stockholm/Stor-Stockholm i karantän.

Hittade en länk från den 26:e mars.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tegnell-inte-aktuellt-satta-stockholm-i-karantan-i-nulaget

Så nog kan de om de vill!
Citera
2020-06-17, 18:38
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Har för mig att det var i slutet av mars eller möjligen början av april som det gick rykten i msm om att FHM planerade för att sätta Stockholm/Stor-Stockholm i karantän.

Hittade en länk från den 26:e mars.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tegnell-inte-aktuellt-satta-stockholm-i-karantan-i-nulaget

Så nog kan de om de vill!

Ringde FHM men kan inte påstå att jag fick klarhet i den exakta gränsdragningen. Man får ju inte direkt snacka med Tegnell och det gänget. Fick dock några andra namn att kontakta så ska vi se om vi kan få något konkret kring hur lagstiftningen kan tolkas. Jag testar imorgon om jag får lite tid över.
Citera
2020-06-18, 10:51
Medlem
Idag gissar jag att FHM kommer ut med att antikropparna inte fungerar. Men vi ska inte ha mask i alla fall i offentliga miljöer och de kan omöjligt ha fel ang masker. Om alla svenskar hade mask på sig i offentliga miljöer så skulle vi komma under R på en gång och omvärlden skulle ta oss på allvar. FHM är i symbios med MSM en särskola. Si och så många har antikroppar. Det är irrelevant. Vad som är viktigt är har folk neutraliserade antikroppar. Om inte har FHM spelat högt. Tegnell är allt annat än en expert. Hoppas någon journalist från staten eller Bonniers (de enda som tillåts) frågar om dessa antikroppar fungerar och hur länge. tegnell kommer att "ljuga utan att ljuga" som vanligt. Narcissister tar dig den friheten. They can't be wrong.
Citera
2020-06-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ringde FHM men kan inte påstå att jag fick klarhet i den exakta gränsdragningen. Man får ju inte direkt snacka med Tegnell och det gänget. Fick dock några andra namn att kontakta så ska vi se om vi kan få något konkret kring hur lagstiftningen kan tolkas. Jag testar imorgon om jag får lite tid över.

Jag vet folk som mailat FHM ang bla om antikropparna överhuvudtaget fungerar FHM svarar inte.
Citera
2020-06-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Idag gissar jag att FHM kommer ut med att antikropparna inte fungerar. Men vi ska inte ha mask i alla fall i offentliga miljöer och de kan omöjligt ha fel ang masker. Om alla svenskar hade mask på sig i offentliga miljöer så skulle vi komma under R på en gång och omvärlden skulle ta oss på allvar. FHM är i symbios med MSM en särskola. Si och så många har antikroppar. Det är irrelevant. Vad som är viktigt är har folk neutraliserade antikroppar. Om inte har FHM spelat högt. Tegnell är allt annat än en expert. Hoppas någon journalist från staten eller Bonniers (de enda som tillåts) frågar om dessa antikroppar fungerar och hur länge. tegnell kommer att "ljuga utan att ljuga" som vanligt. Narcissister tar dig den friheten. They can't be wrong.

Det med munskydd så är jag märkligt nog betydligt mer benägen att tro att Tegnell och andra som faktiskt är experter, i extremt högre grad än dig, har mer kunskap i fördelar och risker med krav/rekommendationer att folk ska ha munskydd, som gör att de väljer som de gör.

Det har redan förklarats att munskydd kan ge en falsk trygghet, vilket kan göra att folk som egentligen skulle hålla sig inne ändå går ut, för de har ju munskydd....

Det kan även innebära att folk som har munskydd inte har så bra koll på hur dessa ska användas.
Sitter de korrekt, tätar de bra nog, byts de ut inom korrekta tidsramar eller tillåts de hinna bli genommättade och folk sen är och duttar på den med fingrar/händer och då får smittan överförd och sen tar de på andra saker....
Hur gör folk när de rättar till munskydden, byter dem, kastar dem etc etc? Finns det risker att det kan gå fel där för många, men att de med dessa skydd ändå känner sig säkra, men kan sprida smitta ändå...?

Sen, finns det nog med bra munskydd till alla? Kan det riskera att bli brist på munskydd för de som verkligen måste ha tillgång till sådant, alltså sjukvården etc...?

Man kan alltså med fog säga att det finns en hel del komponenter i detta som gör det lite mer komplicerat än att det skulle bara vara att kasta på alla krav på munskydd, så får man en garanterad minskning av smittspridningen etc.
Citera
2020-06-18, 16:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Nu har vi passerat toppen igen
Tegnell: Coronaepidemin kan nu ha passerat toppen

https://omni.se/tegnell-coronaepidemin-kan-nu-ha-passerat-toppen/a/g7bV0J
Citera
2020-06-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu har vi passerat toppen igen
Tegnell: Coronaepidemin kan nu ha passerat toppen

https://omni.se/tegnell-coronaepidemin-kan-nu-ha-passerat-toppen/a/g7bV0J

Första gången han sa det var den 5 mars i DN.
Såg precis på Dansk TV en dansk politiker med Norska flaggan på slipsen och konstaterade att "svenskerne ikke har styr på det" och "inte med i samma klubb" Vi betraktas som en särskola. Samtlidigt så måste man ge La Familia Bonniers en silverslant för att få läsa vad Statsministern säger om hur märklig han upplever omvärldens reaktioner. - Bonniers tål ingen kritik mot FHM och vi invaggas i falsk säkerhet att antingen hålla 1 meters avstånd i den ena butiken, en och en halv meters avstånd i nästa och två meters avstånd i nästa. Högtalare invaggar kunderna i falsk säkerhet. FHMs mål är att två av tre skall smittas. Unit 235.

När du måste betala La Familia Bonniers pengar för att kunna ta del av statsministerns inre funderingar så vet du vem som bestämmer. Ministrar kommer och går. Bonniers består.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-06-18 kl. 21:59.
Citera
2020-06-19, 15:01
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Jag vet folk som mailat FHM ang bla om antikropparna överhuvudtaget fungerar FHM svarar inte.

Nej, dom har knappast kapacitet att hantera den breda allmänheten på det viset så jag köper det. Det vore dock bra om statsmedia kunde läsa av diverse forum (som detta) och kanske ta upp en del frågeställningar som cirkulerar med diverse inbjudna experter (så vi slipper).
Citera
2020-06-19, 16:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Tegnell sa väl i media nyss att han inte har svaret på den frågan. Vänta med att krama mormor även om du har antikroppar blev väl svaret.
Citera
2020-06-21, 21:48
Medlem
Jag misstänker starkt att det ej är alla som genomgått infektionen som bildar antikroppar.
Jag tror att jag är en av de, men eftersom jag blev nekad testning då jag kände mig risig så kan jag ju inte veta nu om det var SARS-CoV-2 jag hade eller något annat skit som gav liknande symptom.
Återigen ett gigantiskt misstag från klåparna som bestämmer!

Hade man testat alla med symptom och sedan följt upp med ett antikroppstest efteråt, så hade man vetat hur många av de insjuknade som bildar antikroppar. Av det hade man kunnat dra slutsatsen om flockimmuniteten var något att ens fundera på.

Nu misstänker jag att man på Folkohälsomyndigheten sent omsider har börjat komma fram till samma antagande som jag, och då är det locket på, operation stora mörkläggningen igång!

- Nej vi har aldrig ens funderat på flockimmunitet...
Citera
2020-06-22, 10:57
Medlem
Det är en hel del ren rappakalja som måste sorteras ur hela den här corona diskussionen och vad vi borde försöka få svar på är vrf man inte kunnat ta tidigare beslut när det kommer till stängning utav gränser till hårt smittodrabbade länder osv! Men också om vi försökt hjälpa andra hårt drabbade länder och om inte vrf vi inte skickat hjälp!? Sverige har inte direkt legat i framkant i denna ”coronastrid”

Och om dem på något sätt skulle hänvisa till WHO så kan jag säga att det är ytterligare ett organ som är ruttet inifrån då det spekuleras om ifall dem tagit mutor ifrån China i avseendet att köpa lite tid och tystnad! Trump har har påpekat detta å dragit sig ur och i och med det WHO största finansör! Nu vet vi inte om de stämmer till fullo men något är fuffens och det stinker svarta pengar och korrumption!

Men resultaten vi ser nu efter just corona är allt fler skuldsatta! Mindre aktörer som gått i konkurs medans banker och andra storspelare blivit ”räddade”! Mindre utrymme för den nyanserade marknaden och hårdare koll samt kontroll på landet och dess invånare! Med den nu såkallade virusspårningen!

Dem har gått ut med att mobildatan använts för att samla in och lokalisera människor och på så sätt normaliserar det deras agerande av spårning av folk! Det är numera normalt att bli spårad då det är för allas säkerhet! Och det börjar så sen har vi precis som China sen ett socialt poängsystem baserat på hur ”väl” du beter dig! ”Väl” enligt vem?? Och sen då när man vågar visa missnöje och säger att saker inte fungerar och att transparensen är i stort sett obefintlig så tystas man eller så förlorar du din social credit!?

Låter som dubbelmoral om du frågar mig men vad vet jag! Jag är ju bara en av många galna konspirations teoretiker eller hur!?
Senast redigerad av Latinfirelove 2020-06-22 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in