2020-03-28, 12:46
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt lunch-Ekot nu så har "drygt 90 personer" avlidit i Sverige.

Eftersom Tegnell sa att det är omöjligt att 100 personer avlider i Sverige, så lär nog siffran stanna där.
106 är nog mer riktig. Men dom ligger väl efter som vanligt.
Tegnell är ju ledig i helgen så han stannar nog vid de som var på fredag eftermiddag när han gick hem. Då fick han ju rätt.
Citera
2020-03-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Kanske är just de två du ser på bilden

Tegnell kommer aldrig att ändra sig. Han kör sitt race av ren princip.
Och Löven är för vek för att ta rejäla beslut.
Ska de hända nåt måste de va WHO eller EU som går in och tar beslut för Sverige.
(fast WHO verkar man ju inte vilja lyssna på)

Man kör på i sina dassiga spår, oavsett läge beträffande Corona.
Citera
2020-03-28, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Detta är ju som sagt enbart i Sverige, medan det i utlandet däremot avlidit yngre, även om äldre dödsoffer förvisso fortfarande är i majoritet.
16-åringen Julia är ju ett exempel alldeles nyligen: https://www.friatider.se/16-aring-dod-av-corona-ingen-ar-oovervinnlig-mot-detta-virus
Likaså artikeln om en tidigare skribent i tråden postade nyss några sidor bak om 33-åringen som avled strax efter sin likaså smittade äldre far.

Bra. Då har båda sidor gjort sina helt fria tolkningar då :-) (utifrån exakt samma siffror) Både ”skiter du i gamla eller?” och ”det är ju visst farligt för unga”

Jag fattar både att Corona dödar många äldre och att det kan vara farligt även för unga.

Det var överhuvudtaget inte min poäng, det fanns ingen poäng, annat att bara dela vilka som hittills fått intensivvård/avlidit i just Sverige där vi bor. Kanske bara jag som vill veta sådant. Men jag har överhuvudtaget inget problem att anpassa min bild efter hur den statistiken/verkligen utvecklas framöver.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-28 kl. 12:51.
Citera
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det beror helt på vilken typ av virus det är. Calicivirus som ger vinterkräksjukan get ingen immunitet efter insjuknande. Hepatit C undgår kroppens försök att skapa antikroppar och blir därmed kronisk. De coronavirus som ger oss vanlig förkylning kan ge immunitet upp till 12 månader ungefär. Det är ingen som vet hur det ser ut för viruset som ger covid19. Om det ens ger immunitet.

Tack!

Min fetning: då är det ju ännu mer märkligt att Dr Tengele har en metod som strävar efter flockimmunitet?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Jag tror snarare det är mer än hundrafaldigt, d v s minst 300.000 vid det är laget. Glöm inte att ca 50 % av de som blir smittade har noll och inga symtom.
Det är ju jäkligt många som har symptom iaf. Sedan är det ju omöjligt att veta om det är just Corona eller något annat. Men är det Corona så tror jag mer på 500 000-1 miljon
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, man spar pengar på att svaga och kostsamma personer dör av. Samma sak med pensionärer som decimeras.

Detta för att pengarna är slut.

Japp, nån jävla spindoktor och psykopatekonom som kläckt:

-Vi ser detta POSITIVT, titta vad mycket vi kan spara!
De som ändå skulle dött inom 10 år slipper vi redan nu och då är vi mera garderade för finanskrisen som kommer i kölvattnet av Corona!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Hela familjen ska vara i karantän givetvis. Jag ryser dock över tanken att detta kanske inte är en allmän rekommendation från folkhälsomyndigheten.
Utom om du har barn. Har dom inga symptom SKA dom gå till skolan. Även om föräldrar el syskon hostar lungorna blodiga..
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tjena, har också hört det påståendet. Har du länk? Inte för att jag inte tror dig men jag vill ha det och lägga det till mina handlingar.
https://youtu.be/nSXIetP5iak
Här kommer en sammanfattning av Tegnells uttalanden
Citera
2020-03-28, 12:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt lunch-Ekot nu så har "drygt 90 personer" avlidit i Sverige.

Eftersom Tegnell sa att det är omöjligt att 100 personer avlider i Sverige, så lär nog siffran stanna där.

Har han sagt så?
Hörde konflikt i morse ang. corona i Colombia där det är stora inkomstskillnader och tillgång på vård för de fattiga. Där hade det blivit så att grannarna i det huset där kvinnan som hade sjukvårdsförsäkring och testats positivt för corona blev hotad för att de var rädda för smitta i hennes hus. Hon berättade att de här ojämnlikheterna trodde hon skulle bli ett problem i landet, eftersom det var sån stor skillnad på de som fick vård och de som inte fick.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1467621
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Borde införas separata tider då äldre får handla . Känns fel om intensivårdsplatser ska tas upp av människor som struntar helt i rekomendationer

Finns redan på vissa ställen.

---------------------

Själv är jag miljardär och har köpt Ica-butiken där jag bor. Använder den privat nu tillsammans med nära och kära.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Hur uppnår man "flockimmunitet" mot ett virus som muterar snabbt utan tillgång till vaccin? Vi är inte ens "flockimmuna" mot influensa, trots att man tar fram nya vacciner varje säsong.

Tegnells babblande om "flockimmunitet" var bara ett sätt att förvilla och få fler att sitta still i Titanic så att man kunde fortsätta hålla kursen stadigt i riktning mot isberget.

Vi kommer nu att ha säsongs-corona varje vinter (i värsta fall även året runt), vars mutationer vi ständigt kommer att jaga efter med nya varianter av vacciner, medan sjukvårdskostnaderna kommer att mångdubblas. Detta gäller globalt, och enda sättet för länder att skydda sig är att först gå igenom ett ännu värre stålbad än det i Wuhan och sedan hålla sin gräns hermetiskt stängd mot alla länder utom sådana som gått igenom samma stålbad.

Kombinationen av ovanstående blir en långvarig ekonomisk kris som kan bli både djupare och mer långvarig än den på 30-talet.

Sådär, det var dagens muntra lilla reflektion över världsläget. Överbevisa mig gärna om att jag har fel. Det hoppas jag verkligen att jag har.
Fel!
Då tillräckligt många vaccinerar sig får vi flockimmunitet. Du har missförstått vad det innebär, det är inte att det kommer försvinna till 100% utan att smittspridningen ligger på en hanterar nivå.

Jämför med mässlingen som var på tapeten för några år sen för att många vägrade vaccinet och det fanns risk att det kunde få fäste igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tyvärr, så har han fel som vanligt den snubben, 106 är det nu.

https://c19.se/
Har tidigare varit kritisk mot den sidan. Den visar +1 dödsfall idag, men region Skåne har rapporterat in två dödsfall idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in