2020-03-28, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Tror alla här inne på att s. Korea bara har 139 dödsfall eller vad det är. Känns rätt orimligt med tanke på resten av världen

Nja inte jämfört med resten av världen, jämfört med Europa och USA ;-)

I Asien är de landet där det snarare har gått ”sämst. Japan har runt 50. Singapore och Taiwan bara 2. Osv.
Citera
2020-03-28, 02:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Du behöver inte miljontals tester om du testar konsekvent på en mätpunkt, problemet är att FHM ändrat sin mätreferens när man bytt från att testa slumpvist, till att testa inkommande sjukvårdsfall.
Men eftersom inkommande fall är en indikation på smittofrekvensen så går det utmärkt att använda denna för att evaluera effekten av åtgärder. Förstår du inte det så borde du kanske göra som Kina- tona ner.

Datan har du här

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Visste att du inte hade något underlag, märkligt du orkade lägga tid på att leta upp vår officiella länk..
Citera
2020-03-28, 02:12
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nej det är inte riktigt det som stör mig.

Pandemin för 100 år sedan, som du tar som exempel, går inte riktigt att jämföra. Vården var inte alls lika bra på den tiden och man hade inte alls lika stor kunskap om olika virus då som nu.

Vad som stör mig är att även om dödsandelen är 3,4% som WHO tidigare angett, så borde inte hela världen skita på sig som det gör. I synnerhet när viruset mest tar äldre och sjuka människor.

Varför inte akut bygga stora tillfälliga sjukhus, till en bråkdel av priset av det som världen kommer få betala nu? Sen låter man livet rulla på som vanligt. Ja, brist på vårdpersonal möjligen, men där skulle det kunna finnas möjligheter.

På något sätt får jag inte ihop detta riktigt, och det mycket för att vi kan rentav få ett tredje världskrig här och det är nästan som att "det spelar ingen roll" för länderna, de bara köra på.

Skiter på sig? Alla lever som vanligt i Sverige och rättvisan är att de kommer få betala för det.

1 av 5 behöver sjukvård enligt WHO. Det ganska oroväckande om man tänker nån sekund på sina medmänniskor.

Vad folk ska klaga och tro att de är överlägsna när de ger blanka fan i att andra dör då de inte tar det här på allvar.

Btw. Folk skiter på sig för att jag har mask så det finns en halvsanning i det du säger. Jag är inte orolig då jag inte kan göra något mer än mitt bästa.
Citera
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Ja vad kan vi säga om Japan?

Inte fan kan dom väl klara av att hålla avstånd där?

127 miljoner människor.
49 döda.

Sverige 10 miljoner människor.
105 döda.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Som man misstar sig:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Trodde inte det skulle sprida sig så snabbt där. Med tanke på knappt nån lokaltrafik eller trottoarer. Bara bilar.

Jag tror de får en del false positives på sina test. Du kan kolla i min posthistorik. Men sammanfattat tror jag så här. Sars-Cov2 (S-strain) uppstod i Usa, pga av ett omedvetet utsläpp från ett "high security lab" i Washington, det var helt omedvetet. Jag fick nämligen hög feber, torrhosta när jag var där i juli 2019, blev sjuk som fan och svettades som en gris. Den har cirkulerat runt ett tag i Usa, kommer du ihåg alla e-cigarettrökare som dog (bara i Usa)? Amerikanska militärer åker till Wuhan på World war games oktober 2019, helt ovetandes har de viruset med sig. Militärer är som de är, ungtuppar, och frekventerar sig med horor. Kinesiska män är som de är och frotterar sig med horor. Någon går på wet market, kines eller amerikansk militär, spelar ingen roll. Fladdermusen är gullig och man studerar den noggrant, skrattar åt den och kommenterar. Katastrof, Sars-Covid2 (S-strain) muterar till L-strain och den här bajsmackan är ett faktum. Jag trodde det var något jag kom på själv, men det var tydligen någon annan som upptäckt samma sak. Du kan se det i min posthistorik. Det känns nästan för bra för att vara sant.
Citera
2020-03-28, 02:13
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Har du hört talats om coronavirusets symptomer? Att det är så smittsamt och att man inte vet om man har det då symptomen slår till flera dagar i efterhand.

Pang! Där sprack din logikbubbla.

Whatever. Jag kommer inte smitta nån stackare med hälsoproblem så det är väl jag som tänker så illa.
Men om ett munskydd ökar smittrisken för friska ser jag ingen mening att ha på det, vill du bara öka risken finns nog betydligt bättre sätt.
Citera
Medlem
USA har börjat få väldigt många fall av smitta och även döda. De har passerat över 100 000 personer smittade just nu. Som det ser ut så kommer Corona vara mycket värre än vad man trott.

Men det som förvirrar mig mer är hur Kina har minskat så otroligt mycket? Bara 54 smittade och ``bara`` 3 döda igår. Hur lyckades de bromsa antal smittade och döda? Resterande länderna borde kanske göra samma sak? För det verkar funka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Visste att du inte hade något underlag, märkligt du orkade lägga tid på att leta upp vår officiella länk..

Väldigt märklig argumentation från din sida. Och låtsas inte som att du jobbar på FHM för då hade du förhoppningsvis förstått dig på statistik.
Citera
2020-03-28, 02:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fel! Mycket bättre de sjuka har munskydd om de nu tvunget måste ut bland folk så man kan hålla avstånd.
Ger även ett visst skydd på det hållet, sätts det på friska ökar smittorisken.

Vaddå fel? Om alla har munskydd så kan ingen smitta någon annan, är du född dum eller? Då vi inte testar, så vet vi ju inte vilka som är friska!
Citera
2020-03-28, 02:16
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Men om ett munskydd ökar smittrisken för friska ser jag ingen mening att ha på det, vill du bara öka risken finns nog betydligt bättre sätt.

Förklara varför.

WHO rekommenderar inte det för friska (för att inte slösa upp resurser.) Jodå. Jag använder hur många jag vill och ingen annan vill ju använda det trots att det är slutsålt.
Typical Swedish.
Citera
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Kina är ju lite knepiga i förhållande till om man kan lita på dom.

USA testar väl en väldans massa vilket leder till att väldigt många hamnar i statistiken.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vaddå fel? Om alla har munskydd så kan ingen smitta någon annan, är du född dum eller? Då vi inte testar, så vet vi ju inte vilka som är friska!
Dummaste jag hört.
Viruset trivs utmärkt i munskyddsmiljön och dessutom finns det gott om andra vägar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in