2020-03-28, 12:40
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
3000 fall i Svearike. Om jag skulle gissa på att minst 15.000 har det. Tror ni jag är helt ute och cyklar då?

Ja, lägg på en nolla så kommer du närmare sanningen.
Citera
2020-03-28, 12:40
Medlem
"Myndigheten underskattar påverkan av covid-19 på svenska sjukhus"

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/myndigheten-underskattar-paverkan-av-covid-19-pa-svenska-sjukhus/
Citera
2020-03-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Om det blir så, behöver några hundra personer från detta forum officiellt be Mr.T om ursäkt samt överräcka blommor samt chokladask.
Vi kan höras om några månader. Det kan bli en ganska fet bukett, dock finns det väl risk för att vissa inte kommer erkänna att dom har fel
Citera
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
3000 fall i Svearike. Om jag skulle gissa på att minst 15.000 har det. Tror ni jag är helt ute och cyklar då?
Jag tror snarare det är mer än hundrafaldigt, d v s minst 300.000 vid det är laget. Glöm inte att ca 50 % av de som blir smittade har noll och inga symtom.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
It's one person coming from China.
[D. Trump]

One day, it's like a miracle, it will disappear.
[D. Trump]

When you have 15 people and within a couple of days it's going to be down to close to zero
[D. Trump]

We really think we've done a great job in keping it down to a minimum.
[D. Trump]

No, I don't take responsibility at all.
[D. Trump]

Ja, grattis, lite lösryckta citat.

Tänk nu på att Sverige har betydligt högre dödstal än USA och betydligt längre antal intensivvårdplatser än USA.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så är det ju. I och med att max 30% av befolkningen tar corona på allvar så blir det ju så här. Många av mina bekanta tycker allt är helt överdrivet och har inga som helst problem med att besöka överfulla restauranger och pubar.

En kollega har stuga i Åre, och tänker givetvis åka upp dit över påsk som vanligt, inga tankar på att ändra något. Så ser det nog ut i större delen av Sverige. Ingen följer några "rekommenationer".
De är vad jag sagt hela tiden. Folk tänker på sig själv främst och skiter i om de drabbar abdra.
Och så undrar folk var ett förbud skulle göra för skillnad... men uppmaningar får vi ju lite då och då, som om de skulle räcka.

Har en del folk på min Facebook som ja vet tillhör dom som inte vill lyssna.
Testade igår och la upp information om smittspridning och videon från den spanska läkaren.
I vanliga fall om man lägger upp nåt skit från sin vardag får man många kommentarer och massor av "Gilla" men till de här inlägger var de bara ett fåtal som reagerade, dom som man på förhand kunde veta skulle göra de. De som inte vill ta till sig informationen är dom som har egna intressen som de anser vara viktigare. De är småföretagare, semestermänniskor, har stugor i fjällen osv. De märks väldigt tydligt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
SVT har en sida för Corona i intensivvården. Säger kanske inte så mycket men den verkar uppdateras några gånger varje dag.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Tack det är samma siffror som de från SIR om man jämför emot sista uppdatering.
Citera
Medlem
saijas avatar
Om man hoppar in och hjälper i vården nu, visst vårdpersonal lär ju drabbas allra värst.
Men om man är under 30 och i väl fysisk kondition borde det väl vara värt oddsen? För att kunna hjälpa till.
Jag kan tänka mig att slänga mig in om det finns skyddsutrustning och rutiner men det är inte garanterat om jag förstår rätt?
Citera
Medlem
Opiater känns som otroligt dåligt att använda när saker satt sig på lungorna. Det tar bort kroppens naturliga reaktion att hosta upp slemmet och försvårar återhämtningen. Det är just därför cocilana o liknande används på torrhosta endast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Känns som äldre är ute på självmordsuppdrag. När jag var i stan var det nästan det enda jag såg. Nu istället för att friska och starka går ut och tacklar detta isoleras dem för att ge plats åt pensionärer. Om de inte hade lagt grund för det land vi har idag hade jag sagt mkt hemskt om skrutt-gubbarna och tanterna!

Många i vårt land verkar ha ett lager av teflon på deras hjärnor. Alla information, alla rekommendationer, alla varningar och alla direktiv rinner liksom av dagen efter, och då är allt som vanligt igen.
Inom psykologin kallas detta för kognitiv förvrängning.
Citera
2020-03-28, 12:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Enligt lunch-Ekot nu så har "drygt 90 personer" avlidit i Sverige.

Eftersom Tegnell sa att det är omöjligt att 100 personer avlider i Sverige, så lär nog siffran stanna där.
Citera
2020-03-28, 12:42
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Du menar från FHM, vars företrädare påstod att ingen spridning skulle ske i Sverige? Ja, de inger ju ett bra förtroende.

Ja, det tycker jag att de gör. Anders Tegnell ger ett väldigt bra intryck.

Att landet är fullt av inkompetenta halvanalfabeter till snorungar, som inte förstår så mycket, ger inte honom dåligt skimmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in