2020-03-28, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Jag tror snarare det är mer än hundrafaldigt, d v s minst 300.000 vid det är laget. Glöm inte att ca 50 % av de som blir smittade har noll och inga symtom.

Hade varit helt underbart om det var så
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det som är beklämmande är när Tegnell säger att en viss åtgärd inte skulle få effekt, eftersom det är försent att sätta in den. Då vill man bara skrika.

Tjena, har också hört det påståendet. Har du länk? Inte för att jag inte tror dig men jag vill ha det och lägga det till mina handlingar.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt lunch-Ekot nu så har "drygt 90 personer" avlidit i Sverige.

Eftersom Tegnell sa att det är omöjligt att 100 personer avlider i Sverige, så lär nog siffran stanna där.
Länk!
Tack.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Inlägget du citerar visar att Sverige kan ligga värre till än Italien gjorde, inte bättre. 10 döda/miljon kontra 6 döda/miljon.

Det behöver absolut inte vara rätt, då det är en vansklig jämförelse. Och det finns, som du säger, väldigt mycket som talar för att Sverige borde drabbas mycket lindrigare.
Men ändå.
Det hade varit intressant att se de italienska siffrorna efter matchen spelades. Jag får väl googla datumet.
Citera
2020-03-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Helt säker? Någon insiderinformation? Varför tar de höjd i Sverige på att de kanske behövs här också?
Vad vet du som de inte vet?

https://www.expressen.se/gt/ishallar-kan-bli-tillfalliga-barhus/

Jag är precis lika säker som dåren som skriver ”Det är det här som väntar Sverige”.

Din länk är tämligen värdelös avseende just det. Att man tar höjd för betyder att man är beredd, OM, det skulle bli nödvändigt. Det är bra.
Det betyder dock inte att det kommer att ske.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-28 kl. 12:56.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Någon som vet hur länge immuniteten normalt brukar sitta i gällande virussjukdomar, för någon som insjuknat i det aktuella viruset och blivit frisk?

Det beror helt på vilken typ av virus det är. Calicivirus som ger vinterkräksjukan get ingen immunitet efter insjuknande. Hepatit C undgår kroppens försök att skapa antikroppar och blir därmed kronisk. De coronavirus som ger oss vanlig förkylning kan ge immunitet upp till 12 månader ungefär. Det är ingen som vet hur det ser ut för viruset som ger covid19. Om det ens ger immunitet.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt lunch-Ekot nu så har "drygt 90 personer" avlidit i Sverige.

Eftersom Tegnell sa att det är omöjligt att 100 personer avlider i Sverige, så lär nog siffran stanna där.

Tyvärr, så har han fel som vanligt den snubben, 106 är det nu.

https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om sjukvården brakar ihop på vår väg till flockimmunitet så kommer mycket att hinna hända.
Hur uppnår man "flockimmunitet" mot ett virus som muterar snabbt utan tillgång till vaccin? Vi är inte ens "flockimmuna" mot influensa, trots att man tar fram nya vacciner varje säsong.

Tegnells babblande om "flockimmunitet" var bara ett sätt att förvilla och få fler att sitta still i Titanic så att man kunde fortsätta hålla kursen stadigt i riktning mot isberget.

Vi kommer nu att ha säsongs-corona varje vinter (i värsta fall även året runt), vars mutationer vi ständigt kommer att jaga efter med nya varianter av vacciner, medan sjukvårdskostnaderna kommer att mångdubblas. Detta gäller globalt, och enda sättet för länder att skydda sig är att först gå igenom ett ännu värre stålbad än det i Wuhan och sedan hålla sin gräns hermetiskt stängd mot alla länder utom sådana som gått igenom samma stålbad.

Kombinationen av ovanstående blir en långvarig ekonomisk kris som kan bli både djupare och mer långvarig än den på 30-talet.

Sådär, det var dagens muntra lilla reflektion över världsläget. Överbevisa mig gärna om att jag har fel. Det hoppas jag verkligen att jag har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Klart, man ska inte ställa grupp mot grupp osv. Men Löfven och co är ju inte vilken grupp som helst.

Vi får hålla koll på dom framöver. Och tegnell sade igår att läget ser positivt ut. Wow låter kanon.
Citera
2020-03-28, 12:46
Moderator
OYs avatar
Vi får se hur det utvecklar sig, men att sätta ett fartyg i karantän kan innebära många onödiga dödsfall, en dödsfälla för människorna ombord.

Omni citat;

Svensk död på coronafartyg utanför Panamas kust
En svensk man i 70-årsåldern har dött ombord på ett coronadrabbat fartyg utanför Panama, bekräftar UD i ett mejl för Aftonbladet. Ytterligare minst 25 svenskar sitter isolerade ombord.

– Det är fruktansvärt att sitta fast här och inte kunna få någon hjälp, säger Ing-Marie Persson som är en av dem.

Under fredagen dog fyra personer ombord på kryssningsfartyget Zaandam, enligt Washington Post, och totalt 138 personer på båten är sjuka med influensaliknande symtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Många i vårt land verkar ha ett lager av teflon på deras hjärnor. Alla information, alla rekommendationer, alla varningar och alla direktiv rinner liksom av dagen efter, och då är allt som vanligt igen.
Inom psykologin kallas detta för kognitiv förvrängning.
Läser man tidningen så är det inte så mycket panik.
Let's dance kan inte sända som vanligt, snyftartiklar om Adhd barn som inte för gå i skolan för att föräldrarna är i karantän.
Mer artiklar om hur svårt gymnasiestudier är utan kompis,osv..
Kan förstå om pensionärer inte ser allvaret.
Citera
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, men än en gång. Antalet dödsfall per capita i Stockholm är ju 60 på miljonen.

Ingenstans i USA kommer man i närheten av dessa siffror.

Sen finns det absolut bekymmer som hemlöshet och fattigdom som kan säkert bidra till att smittan blir värre.

Dock ska man se det så här.

I USA kan du få förstklassig vård om du har pengarna. Men i Sverige får du ingen vård oavsett om du har pengar eller inte.

Siffror dit och siffror dit. Jag måste bara göra ett inlägg, och det är mentaliteten. I Sverige, räknar vi med att Staten hjälper dig, så är det inte riktigt, i alla länder.

I USA, kan privata personer som känner att de har pengar, faktiskt vilja hjälpa. Det är många artiga tiggare där.

Jag upplever att man hjälper varandra mer där, och inte lämnar allt åt staten, såsom det känns man gör i Sverige. (När orkanen Sandy härjade, så fick de bo hos varandra.) Så det kan mycket väl komma någon att backa upp för de som inte har råd, eller att det görs insamlingar.
Detta är min erfarenhet efter att besökt nära anhörig i NY och Florida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in