2020-03-28, 11:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är läkare och har flera kolleger som har kontakter inom medicinproduktindustrin.
En kollega har just fått ett bud på 100.000 utomlands godkända tillförlitliga tester ’a 7kr styck att leverera i veckan.
Men Sveriges myndigheter visar inget intresse...

Som läkare har du ju möjligheter göra din röst hörd,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
"Herd Immunity" är epidemiologisk neoliberalism

Intressant artikel. Det ser mycket mörk ut för Sverige.

https://thequarantimes.wordpress.com/2020/03/19/herd-immunity-is-epidemiological-neoliberalism/

Tack för den! Mycket tänkvärt och välformulerat. Som en följd av covid sätts konsekvenserna av den sinnessjuka nyiberalismen i strålkastarljuset. På många håll förutspår man dess snara död och jag har noterat att det finns många röster som kommer från just nyliberalismens högborg USA. This is the end! Äntligen.
Vill citera ett stycke från texten:

Since the 1980s, we have been governed by the political paradigm of neoliberalism, which has replaced state-led social policy with privatization and deregulation of the market. Its belief in the inherent justice of the market has led to a political rationale, which literally puts profit before people. And it has colonized peoples’ minds by making them believe it is their fault if they are poor, precarious or unemployed.

The irony of neoliberalism is that it creates the illusion of social mobility, while reinforcing and even deepening social inequality. It assumes that if anyone can “make it” in a free market, it must be peoples’ own fault if they are poor. But this belief is not only wrong, it is also violent. Neoliberalism has resulted in the rich getting richer, and the poor suffering more from disenfranchisement, precariousness and dependency. What might seem like laissez-faire policy, is a refined and complex system of automated structural violence against the weak, which also shatters any possibilities of resistance.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
På worldometers står det att dödssiffran i Sverige är 105 och att det igår dog 28 personer.
Men i expressen står siffran 92 kvar sedan gårdagen.
Vilken siffra stämmer egentligen. Alla andras siffror i worldometers stämmer exakt.

92 är från FHM uppdatering runt lunchtid igår. Så klart har det tillkommit nya sen dess
Citera
2020-03-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu lyfter Bloomberg frågan om matnationalism. Länderna börjar sätta stopp för export av matvaror. Kan tänka mig att det kan bli exporttullar på mat samtidigt som man tar bort importtullar.

Det har nog inte varit så dumt att folk har bunkrat. Såsom det ser ut nu tycker jag att man bör ha minst 3 månaders reserver av basvaror.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-24/countries-are-starting-to-hoard-food-threatening-global-trade

Japp, vi har en hel ICA butik undanstoppad i köket, räknar kallt med matbrist i spåren av detta
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Vi har nu nått läget där 25-30 personer dör per dygn. Idag kommer dödssiffran med största sannolikhet hamna på 130.

Årligen dör det 200 i Sverige utav influensa, är det någon som fortfarande vill jämföra influensa med detta virus? Vi når influensa dödstalet om året på en månad med detta virus.
200 stämmer inte, det är någon siffra som florerar på Wikipedia.

Säsongen 2017-2018 dog det över 2500 konstaterade fall, troligtvis i verkligheten ett par tusen.

Siffror från säsongen därpå för att visa på den höga överdödligheten: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf&ved=2ahUKEwjsnL_4-LzoAhXlx6YKHa7SA9gQFjAEegQIAhAB&usg=AOvVaw28_oDy6F zbov7Hvfeycfiy&cshid=1585390835377
Hur överdödligheten beräknas för en influensasäsong: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan
Citera
Medlem
[quote=Ann-Chis|70931570]Mask kan skydda andra från dig (ifall du har virus), men inte tvärtom. Dessutom skyddar det inte till 100% då en sk. surgical mask inte är tättslutande runt munnen, men det hjälper till viss nivå.

"Wearing a surgical mask won’t protect you from contracting SARS-CoV-2. However, it can help prevent you from spreading the virus to others."

En källa: https://www.healthline.com/health/coronavirus-mask#types-of-masks[/Så alla läkare och övrig personal på sjukhus har mask för att hindras från att smitta patienterna!!😷
Citera
2020-03-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Är dom ute och handlar delikatesser? Man har väl uppmanat folk att gå ut i vårsolen.

Inte en solstråle i gallerian.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ur ett globalt perspektiv ser det ut som att allt bara blir värre och värre...

Hur i helvete ska vi lyckas stoppa detta jorden runt...? Vi forskar dag och natt utan att hitta svar..

Bra att du forskar natt och dag, men kanske tar du lite väl många raster och sätter dig vid flashback. Kanske är därför det inte kommit fram varken bot eller vaccin än..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Om någon i familjen konstateras smittad, ska övriga familjen vara i karantän då?

Någon som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Någon som har en teori? Varför har Japan klarat sig så bra hittills?
Om jag bara ska slänga ut lite teorier, så finns det nog flera.

Dels har de testat väldigt lite personer, så det kan finnas stora mörkertal.

Därutöver så kan ju smittan gå långsamt i Japan, eftersom de är notoriska ensamhushåll där folk knappt ligger med varandra, och är restriktiva med fysisk kontakt.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.

De é lugnt om du håller avståndet och inte tar på saker andra tagit på. Den jävla hemtjänsten har sabbat porten igen men om de är smittade så smittar de brukaren och hon dör då har de inget här att göra längre. Mitt hopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag tycker inte kurvorna sticker ut på något sätt. Hade gärna sett en jämförelse med Sverige.
Den sticker ut på en mycket extremt sätt. Detta i kombination med Trumps fullkomligt kriminella bagatelliserande kan bara leda till total katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in