2020-03-28, 11:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ju inte det jag skrev. Jag skrev att de direkta konsekvenserna kommer att bli mindre än följdverkningarna. Med det menar jag då inte att det inte är nödvändigt.

Det vi bör vara klara över är att ingen vet vad som är bäst och ingen har facit angående kort respektive lång sikt. Världens ledare har blivit tagna på sängen och experterna har inte helhetsseende.

Min fråga var återigen vad du menade.

Minns nu inte ens vad vi diskuterade.

Jag anser iaf att Sverige ska stänga ned som andra länder runt om i världen gör.
Citera
2020-03-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror att anledningen till varför man anser att det är värre i USA är för att det finns en större procent av befolkningen där borta som fortfarande inte tror på sjukdomen och de har även människor som aktivt nekade sjukdomens existens bra länge ovanpå att de har en hel del fundamentalister som tror att det bara är de otrogna som smittas osv.

Allt detta ovanpå att du har flera stater som har en hög medelålder, Floridas medelålder ligger på 41,4 och West Virginias ligger på 42 eller 43 har jag för mig, USA är en tickande bomb när det kommer till dödstalen då de har stater som har stora samlingar av äldre ovanpå deras U-Lands nivå när det kommer till sjukvården.
Lägg därtill utbredd fetma med dess konsekvenser - bland annat högt blodtryck, hjärt/kärlsjukdomar och diabetes. Amerikanarna kan få betala ett högt pris för sin livsstil.
Citera
2020-03-28, 11:24
Medlem
Gamla 70 plus är ute nu i gallerian här på Kungsholmen. Skulle inte alla gamla vara hemma och isolerade? Totalt meningslöst om gamlingarna ändå tar ut sina rullatorer och käppar och går ut.
Blir förbannad.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Alla prognoser pekar på att USA ligger ett par snäpp över Italien och Spanien på kurvan räknat fr o m utbrottet. Se bl a https://www.theguardian.com/world/2020/mar/27/coronavirus-mapped-map-which-countries-have-the-most-cases-and-deaths

Jag tycker inte kurvorna sticker ut på något sätt. Hade gärna sett en jämförelse med Sverige.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Någon som har en teori? Varför har Japan klarat sig så bra hittills?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kryssningsindustrin kommer att blöda hårt. 400.000 jobb bara i Florida. Worldwide miljoner naturligtvis och det inom en vecka. Redan nu går halva kompisgänget friställda från östersjöfärjor. Enda nischen som klarar sig är frakt, ctvs och yachting. Kompis som jobbar på Burgess, han sa att trycket nu var oerhört. Alla superyachts chartras minst 3 månader istället för två veckor. Miljardärerna flyr till södra Chile eller Mikronesien

Jag har aldrig åkt på en kryssning men hade funderat på det. Men nu kommer jag inte att göra det. Jag har fått upp ögonen för vilken smitthärd det är.

Om jag varit miljardär så hade jag inte flytt på en superyacht. Tänk om man har smittan med sig. Däremot isolering i en stuga på en avlägsen ort med bilväg.
Citera
2020-03-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Vi har nu nått läget där 25-30 personer dör per dygn. Idag kommer dödssiffran med största sannolikhet hamna på 130.

Årligen dör det 200 i Sverige utav influensa, är det någon som fortfarande vill jämföra influensa med detta virus? Vi når influensa dödstalet om året på en månad med detta virus.
Om det plötsligt hade dykt upp en helt ny influensa som inte gick att vaccinera emot, och där alla saknade immunitet, så hade det dödat väldigt många fler än 200 personer per år.

Om det hade varit lika många som Covid-19 vet jag inte, men det är inte så att influensa är en harmlös sjukdom. Det är snarare så att vi har lärt oss att hantera den medicinskt, och byggt upp ett visst immunförsvar mot den, samt haft en mindre genetisk selektion genom tidiga dödsfall genom tiderna som jag dock inte vet hur stor roll den spelat, om den gjort skillnad alls.
Citera
2020-03-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Om nu ALLA individer i Hela Sverige följer eget tänkande och tar aldeles egna alternativ.. Hur tror du det blir då med 10 miljoner olika lösningar på samma problem ?

Eller 350 personer i ett nrinnande flygplan där samtliga skall ut. ALLA i planet tänker till och ALLA tar valet av ett eget alternativ för att ta sig ut..Kommer fler eller färre ut ur planet jämfört med om alla följer de regler som finns för att evakuera planet ?

Så du får nog ge dig om att egna initiativ är en bra lösning i krissituationer.

Det här är ganska kul, var en annan som kommenterade tidigare och nu du + skolan.

Om jag vikit ned mig och sagt att yes mina barn får gå i skolan för det är vad landet, flashback och skolan säger åt mig att göra och sen dör min dotter.

Kommer du, den andra kommentaren eller skolan ta det fulla ansvaret och hoppa framför ett tåg för att ni inte kan leva med er själva?

självklart inte, antingen hänvisar ni till att ni bara upplyste om att man skulle följa regler och att det var FHM rekommendation vid tillfället.

Sen kanske ni tom. frågar hur någon kan vara så dum att dom inte tog eget initiativ utan lyssnade på andra när ens egen familj säkerhet stod på spel (känns som ett möjligt försvar...).

Man bör ju naturligtvis se om sig själv och sin egen familj först och passar inte det fader staten vill att man skall göra in med det så gör man inte det så länge man inte skadar andra.
Citera
2020-03-28, 11:26
Bannlyst
Sverige är på plats nummer 13 i tabellen för antal döda pga Coronaviruset.
Inom nån dag blir man 12 i världen och kör över Sydkorea.
Och vi pratar om ett land med bara 10 miljoner invånare.

I tabellen med antal döda/1M är man på plats nummer 9 (då man bortser från länder med alldeles för få dödsfall samt inte är mycket större än en by).
Här kommer man klättra upp mycket snabbare.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Gamla 70 plus är ute nu i gallerian här på Kungsholmen. Skulle inte alla gamla vara hemma och isolerade? Totalt meningslöst om gamlingarna ändå tar ut sina rullatorer och käppar och går ut.
Blir förbannad.
Är dom ute och handlar delikatesser? Man har väl uppmanat folk att gå ut i vårsolen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
I Sverige: 5 för en vecka sen och 28 idag ger 460%. Och då var siffran 5 ändå en ovanligt hög siffra.
Tänker du på ackumulerade fall har Sverige gått från 16 till 105 eller en ökning med 556%.

Så Sverige kommer väldigt nära. Och många andra länder. Jag har inte räknat, men Spanien bör rimligen ligga högre.
I fredag-lördag förra veckan hade 9 dödsfall, i förrgår 15. Igår vet vi inte: det kommunicerades 28, men då var flera retroaktiva. Ponera att ett enda av dessa retroaktiva inträffade fre-lör och att ytterligare 9 var retroaktiva. Ökningen blir då 230% på en vecka, mot USA:s 604%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
En intressant statistik är ju den 14:e mars hade Turkiet 6 smittade officiellt . Nu är de uppe i 5700. Nästan 6000% ökning på 3 veckor. Såklart de mörkade innan. Annars känns ju 6000% ökning på 3 veckor extremt.
Nej Turkiet mörkar inte. De har börjat masstestning. Har köpt 1.3 miljoner tester.
Samtidigt labarutuvar tester. Turkiet lock down
strategi. Inte som Sverige.
Dessutom har över 40 iv platser per 100 000 invånare mot Sveriges 6 platser.
Samtidigt har strategi att behandla med
olika effektivt medicin som användes Chins.
Från och med idag lock down nästan hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in