2020-03-28, 09:34
Medlem
Nu har Socialstyrelsen kommit med prioriteringar inom vården. Etiska principer? Ekonomiska skulle jag tro.

Så här prioriteras patienterna
Dölj

Prioritet 1: Patienter som har en svår sjukdom men som förväntas överleva längre än 12 månader. Om vården inom den gruppen tvingas göra prioriteringar så får de inte utgå från en persons faktiska ålder. Däremot kan de prioritera utifrån biologisk ålder. Det senare innebär att en patient som är äldre men i övrigt vid god hälsa och förväntas leva länge kan prioriteras före än yngre person som på grund av sjukdom eller annat förväntas leva kortare.

Prioritet 2: Patienter som har en eller flera allvarliga systemsjukdomar. Det kan till exempel röra sig om personer med otillräckligt reglerad diabetes, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), sjuklig fetma (BMI ≥40), aktiv hepatit eller alkoholmissbruk. I den här gruppen ingår även de som ha en förväntad överlevnad på 6-12 månader.

Prioritet 3: Patienter med förväntad låg sannolikhet att överleva. Det kan röra sig om fall där intensivvården normalt ändå bara hade satts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående.

Källa: Socialstyrelsen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varden-kan-tvingas-gora-svara-val-om-coronakrisen-forvarras

Medierna ska nu sälja prioriteringarna till det svenska folket. Jag försökte hitta riktlinjerna på SOS hemsida utan framgång. Är det ännu en mörkläggningsoperation eller är det jag?

https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/

Jag tänker så här att gängkriminella har nu vant sig vid att svenska vården är en fena på att rädda dem då de ådragit sig skottskador eller blivit knivade. Dessa kan sedan fortsätta med sin kriminalitet. Om vården ska välja mellan en sådan och en 65+ så skulle jag helst se att den som väljer umgänge som utsätter dem för risk för blyförgiftning eller snubbla in i en kniv bör ha förverkat sin förtur till respirator och vården väljer 65-plussaren.
Citera
2020-03-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sommar, sommar å sol....nähä, nu hjälper inte det heller. Hela englalands regering smittad, elände på elände...

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Inlägget du citerar visar att Sverige kan ligga värre till än Italien gjorde, inte bättre. 10 döda/miljon kontra 6 döda/miljon.

Det behöver absolut inte vara rätt, då det är en vansklig jämförelse. Och det finns, som du säger, väldigt mycket som talar för att Sverige borde drabbas mycket lindrigare.
Men ändå.

Då ska man komma ihåg att en majoritet av Italiens dödsfall är i en region, Lombaridet, med ungefär samma befolkning som Sverige. I början av spridningen i Italien var det en ännu större majoritet av dödsfallen som var där. Så vid motsvarande tid som Sverige är nu kanske Lombardiet hade 25-30 döda/miljon. Vilket innebär att Sverige med stor sannolikhet inte får den katastrof som är i Lombardiet. Men det kommer givetvis bli illa i Sverige också, mycket illa.
Citera
2020-03-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Som får till följd ? vad då?

Har Bricanyl hemma men använder det inte just nu. Funkar vidgande det gör det lättare att andas men jag ser nu att tuben är utgången. Oftast funkar gamla mediciner ändå.
Blir det en mild björkpollensäsong behövs det inte. Men det borde ju även funka på coronahindrande andningsbesvär?? I varje fall innan man får vård, typ syrgas.

Forskaren förklarar det här. Goda nyheter är att pollensäsongen ser ut att bli lindrig i år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskare-sa-forvarrar-pollen-coronasymtomen
Citera
2020-03-28, 09:36
Medlem
jack.danielss avatar
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.
Citera
2020-03-28, 09:37
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
De italienska siffrorna måste tas med en nypa, nej en skopa, salt. Kika på denna genomgång angående antalet döda och de officiella siffrorna, gjort av en lokal politiker i Bergamo: https://www.facebook.com/RobertoSavianoFanpage/videos/546709902643668/

Det som kan förebrås våra politiker - förutom nulla osta till den vanvettiga Mellofinalen - är att man tillåtit ghettisering typ Rinkeby uppstå och att smittan sprids mkt snabbt i dessa områden.
Väldigt få svenskar förstår Italienska. Du borde summerat på svenska...
Citera
2020-03-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Sverige har slut på utrustning och verkar sätta nån sorts prestige i att inte låta andra länder leverera till oss.

De berättade på NRK1 igår att ett flygplan med 6,4 miljoner munskydd från Kina hade landat på Gardemoen i Oslo. Det motsvarar 9 årskonsumtioner under normala omständigheter.

Kan det ha något med detta att göra? Alltså av politiska orsaker:

Citat:
Bland mycket annat kan coronakrisen ge oss en ny världsordning.

Kina använder krisen för att flytta fram sina positioner och visa på det kinesiska samhällssystemets överlägsenhet i att bekämpa smittan.

Citat:
Det har lämnat ett vakuum som Kina nu gör sitt bästa för att fylla när man själva som det verkar, har kommit över den värsta krisen.

Kina lyfter fram sina hårda metoder för att bekämpa viruset som de enda rätta. Man har skapat hashtagen ”Kinas metod är den enda som visat sig fungera”.

Citat:
Kina vill också visa att man finns där för länder som behöver hjälp.

När Italien i början av sin kris vädjade till andra EU-länder om hjälp svarade de flesta med kalla handen. De insåg att viruset snart skulle komma till dem och ansåg att de själva behövde sin skyddsutrustning och sina respiratorer.

Då gick Kina in och försåg Italien med tusen respiratorer och mängder med ansiktsmasker och skyddskläder.

Serbien vädjade också till EU utan framgång. I stället tackade landets ledare Kina för att man kommit till undsättning när ”solidariteten i EU inte visade sig vara någonting värd”.

Nyligen mötte Tjeckiens ledare personligen det första planet från Kina som anlände med nödvändig skyddsutrustning.

Kina har en klar strategisk fördel eftersom de är världsledande i tillverkningen av nästan all den skyddsutrustning som krävs mot covid-19.
.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJjPRL/coronakrisen-kan-ge-oss-ny-varldsordning
Senast redigerad av Pazzamo 2020-03-28 kl. 09:44.
Citera
2020-03-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.

Ja virus med hög dödlighet tenderar att få låg R värde eftersom värden inte hinner stöta på så många innan de avlider.

Vad dödligheten är på detta är enbart spekulation fortfarande men för äldre ser den ut att ligga runt 25% och yngre mindre än 2% om det finns vård tillgänglig.

Blir sjukhusen överbelastade så stiger den uppenbarligen för alla grupper till minst 5%.
Citera
2020-03-28, 09:41
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag har uppfattat det så. Plus att folk dör tidigt så man får grepp (man fattar vad det handlar om) om det innan det hinner sprida sig för långt
Citera
2020-03-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Väldigt få svenskar förstår Italienska. Du borde summerat på svenska...
Han räknar upp orter i Bergamoprovinsen och deras antal döda de senaste veckorna. Hans egen by, som brukar ha ett tiotal döda per år, har haft fem på en vecka - varav ingen klassificerats som COVID-19. Han räknar sedan upp flera orter i Lombardiet och deras officiella statistik contra verkligheten.
Citera
2020-03-28, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då ska man komma ihåg att en majoritet av Italiens dödsfall är i en region, Lombaridet, med ungefär samma befolkning som Sverige. I början av spridningen i Italien var det en ännu större majoritet av dödsfallen som var där. Så vid motsvarande tid som Sverige är nu kanske Lombardiet hade 25-30 döda/miljon. Vilket innebär att Sverige med stor sannolikhet inte får den katastrof som är i Lombardiet. Men det kommer givetvis bli illa i Sverige också, mycket illa.

Helt enig. De som jämför italien mot sverige rakt av, 60 milj mot 10, och säger att vi har det värre än de med 1/6 av dödsfallen...nä.

Milano, staden, sägs ha 1,5 miljoner invånare. Jämförbart med Stockholm.

Lombardiet, 10 miljoner. Jämför storstockholm, kanske 3 miljoner?

En faktor 3 är nog mer riktigt.

Men alla typer av jämförelser är egentligen svåra. Skiljer för mycket i ålder, sjukvård, beteeden, karrantänsregler, + /- i bägge land.
Citera
2020-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Kan det vara så att det är en ”vanlig invändning” därför att den är högst relevant?
Jag håller ju med om att den är relevant, men man måste ju då också räkna på Lombardiets siffror och presentera sina alternativa data. Det räcker ju inte med att bara säga "Jamen, Lombardiet, ju". Jag brukar uppmana folk att leta fram data angående den invändningen, men hittills har ingen gjort det. Kanske du blir den första?
Citera
2020-03-28, 09:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har Socialstyrelsen kommit med prioriteringar inom vården. Etiska principer? Ekonomiska skulle jag tro.

Så här prioriteras patienterna
Dölj

Prioritet 1: Patienter som har en svår sjukdom men som förväntas överleva längre än 12 månader. Om vården inom den gruppen tvingas göra prioriteringar så får de inte utgå från en persons faktiska ålder. Däremot kan de prioritera utifrån biologisk ålder. Det senare innebär att en patient som är äldre men i övrigt vid god hälsa och förväntas leva länge kan prioriteras före än yngre person som på grund av sjukdom eller annat förväntas leva kortare.

Prioritet 2: Patienter som har en eller flera allvarliga systemsjukdomar. Det kan till exempel röra sig om personer med otillräckligt reglerad diabetes, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), sjuklig fetma (BMI ≥40), aktiv hepatit eller alkoholmissbruk. I den här gruppen ingår även de som ha en förväntad överlevnad på 6-12 månader.

Prioritet 3: Patienter med förväntad låg sannolikhet att överleva. Det kan röra sig om fall där intensivvården normalt ändå bara hade satts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående.

Källa: Socialstyrelsen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varden-kan-tvingas-gora-svara-val-om-coronakrisen-forvarras

Medierna ska nu sälja prioriteringarna till det svenska folket. Jag försökte hitta riktlinjerna på SOS hemsida utan framgång. Är det ännu en mörkläggningsoperation eller är det jag?

https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/

Jag tänker så här att gängkriminella har nu vant sig vid att svenska vården är en fena på att rädda dem då de ådragit sig skottskador eller blivit knivade. Dessa kan sedan fortsätta med sin kriminalitet. Om vården ska välja mellan en sådan och en 65+ så skulle jag helst se att den som väljer umgänge som utsätter dem för risk för blyförgiftning eller snubbla in i en kniv bör ha förverkat sin förtur till respirator och vården väljer 65-plussaren.

Det är rätt störigt det här:

-Först påstår FHM att smittan inte skulle komma hit.
-Sen påstår FHM att det inte är någon fara att resa i Alperna.
-Sen påstår man att karantän, munskydd etc inte hjälper.

Nu när smittan är här så ska man börja prioritera.

Man har: 1) Tagit hit smittan genom flit eller underlåtenhet.
2) Påstått saker som varit direkt fel.
3) Påstått att karantän inte fungerar.

Nu ska man sälja in till sosseboskapen att det är ok att få finna sig utan respirator.
Man gör det ju för goda skäl av solidaritet.

Detta kommer pensionärerna att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in