2020-03-28, 11:29
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Sverige är på plats nummer 13 i tabellen för antal döda pga Coronaviruset.
Inom nån dag blir man 12 i världen och kör över Sydkorea.
Och vi pratar om ett land med bara 10 miljoner invånare.

I tabellen med antal döda/1M är man på plats nummer 9 (då man bortser från länder med alldeles för få dödsfall samt inte är mycket större än en by).
Här kommer man klättra upp mycket snabbare.
Vi borde ligga bättre till...

Iaf med tanke på befolkningstäthet.
Citera
2020-03-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bra att du forskar natt och dag, men kanske tar du lite väl många raster och sätter dig vid flashback. Kanske är därför det inte kommit fram varken bot eller vaccin än..

Hahaha den satt 😂👍
Skämt å sido, hur går det med forskningen? Jag är mest intresserad av något test som visar om man haft Corona så man kan slappna av.
Citera
Medlem
Under fredagen lades ytterligare 16 personer in på intensivvårdsavdelning i Sverige på grund av corona, hittills i dag har ytterligare en person hamnat IVA. (Expressen)

Går fort nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
200 stämmer inte, det är någon siffra som florerar på Wikipedia.

Säsongen 2017-2018 dog det över 2500 konstaterade fall, troligtvis i verkligheten ett par tusen.

Siffror från säsongen därpå för att visa på den höga överdödligheten: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf&ved=2ahUKEwjsnL_4-LzoAhXlx6YKHa7SA9gQFjAEegQIAhAB&usg=AOvVaw28_oDy6F zbov7Hvfeycfiy&cshid=1585390835377
Hur överdödligheten beräknas för en influensasäsong: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan

Jag backar ifrån mitt yttrande och ska börja kolla fler källor än ett i fortsättningen innan jag gör ett statement.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sveriges myndigheter har kanske fått ett bud på 200.000 godkända tillförlitliga tester 'a 5kr styck, och ett bud på 500.000 'a 4kr styck på annat håll, och det gör då att din kollegas bud är ointressant, kan det vara en rimlig förklaring?

Hoppas att alla våra läkare inte har tunnelseende.
Ni måste ju fatta att dom inte VILL testa fler för att inte skapa större "oro".
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Gamla 70 plus är ute nu i gallerian här på Kungsholmen. Skulle inte alla gamla vara hemma och isolerade? Totalt meningslöst om gamlingarna ändå tar ut sina rullatorer och käppar och går ut.
Blir förbannad.

Pensionärrebeller kallas de för, jag vet inte om det är för att de inte tar saker på allvar eller om de har mentaliteten att det inte gör något om de blir sjuka och dör för att de ändå har levt så länge
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Vi borde ligga bättre till...

Iaf med tanke på befolkningstäthet.

Kanske det är just pga. vår nya demografi det ser ut som det gör.
Citera
2020-03-28, 11:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Minns nu inte ens vad vi diskuterade.

Jag anser iaf att Sverige ska stänga ned som andra länder runt om i världen gör.

Nja, vi diskuterade nog inget alls och jag missförstod dig kanske. Du undra hur andra länder »klarat av« att stänga skolor.

För mig betyder »klarat av« att man hanterat allt från att stänga till att möta negativa följdeffekter. Det blir ju som det gamla talesättet: Det är inget problem att sluta röka, det svåra är att inte börja igen.

I övrigt gav jag ju mitt svar i förra inlägget. För att fylla på så kan jag väl säga att jag inte tror att någon världsledare egentligen vet vad de ska göra och varför sett i ett längre perspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Någon som vet?

Självklart ska övriga familjen vara i karantän om en är smittad.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Som läkare har du ju möjligheter göra din röst hörd,

Troligen har en läkare inget alls inflytande över byråkraterna. Men går de ut i media har de stort stöd från gemene man och då brukar byråkraterna få eld i röven. Men Socialstyrelsen verkar totalt lomhörd kanske sitter de i tvångströja från FHM.
Citera
2020-03-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Matbrist kommer det garanterat inte att bli. Däremot blir det (är det) brist på en del importerade varor givetvis. Men du kommer alltid att kunna äta dig mätt med god och näringsriktig mat, självklart. Ingen fara.

I värsta fall får du torka dig i röven med vänster hand, som indiern.

Under andra världskriget var det ransonering i Sverige och undernäring och då hade vi ett utpräglat bondesamhälle fortfarande.

självförsörjningsgraden är väl 55% eller nåt men visst, toapapper och mjölk kommer vi alltid att ha gott om
Citera
2020-03-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
200 stämmer inte, det är någon siffra som florerar på Wikipedia.

Säsongen 2017-2018 dog det över 2500 konstaterade fall, troligtvis i verkligheten ett par tusen.

Siffror från säsongen därpå för att visa på den höga överdödligheten: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf&ved=2ahUKEwjsnL_4-LzoAhXlx6YKHa7SA9gQFjAEegQIAhAB&usg=AOvVaw28_oDy6F zbov7Hvfeycfiy&cshid=1585390835377
Hur överdödligheten beräknas för en influensasäsong: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan

200 "stämmer inte", men trots det är det enda året ni influensadyrkare hänvisar till det mellan 2017-2018? När influensan funnits i 100 år?

Det vore som att vi som tar COVID-19 allvarligt enbart hänvisar till Italiens dödsfall, som är, för att påminna dig, nu uppe i 1000 person / dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in