2020-03-28, 10:30
Medlem
InOurNatures avatar
Sen - jag vet inte om det är konstigt eller normalt - så laggar all data efter. Tex så adderas det människor till antal nyinskrivna på IVA ett par dagar efter. Så statistiken från 26 mars fortsätter att uppdateras även idag. Jag vet inte om detta går i linje med att man trollar fram ett antal avlidna till som man tydligen missat eller glömt rapportera. Skall man vara oroade över det eller bara helt normalt?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jo, tyvärr gör den det.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Det har ju fortfarande inte kaosat ur. Det finns gott om hemmasnickrade matematiska kalkyler i denna tråd som ”visar” att vi borde haft MÅNGA fler döda vid det här laget.

Varje dag som går nu utan kaos är en dag närmare normalitet.
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
"och skolan är ju en plats för många där de mår bättre"

Det har varit några veckor med dålig ekonomi och sämre blir det, säkert. Menar Johan här att svenskarna redan börjat supa till och slå barnen?
Det verkar det redan finnas siffror på, men har inte luskat i källhänvisningarna själv ännu.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
I Tokyo har nya fall börjat dyka upp nu. 60 st.

Har dom lättat på restriktionerna?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Självklart hjälper dem. Använd dem.
Du förhindrar att själv bli smittad(inte till 100%) och du förhindrar andra att smittas av dig om du har smittan men utan symtom.
Det är därför Japan har så få fall. Alla går med ansiktsmask.

Konfirmeringsbias(fetade).

Förklaringen kan lika gärna vara att man bugar istället för att ta i hand. Handhygien kan då vara det som gör reell skillnad på R värdet.

Därmed inte sagt att ansiktsmask är negativt.
Citera
2020-03-28, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
"och skolan är ju en plats för många där de mår bättre"

Det har varit några veckor med dålig ekonomi och sämre blir det, säkert. Menar Johan här att svenskarna redan börjat supa till och slå barnen?

Det är ju fantastiskt att man litar så blint till varje individs eget ansvar i ett sånt här läge. Det måste vara första gången i Sveriges historia vi indirekt påstår att landet inte längre behöver poliser.
Citera
2020-03-28, 10:31
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Enda sättet att stoppa smittspridningen är att alla bär mask.
Vilket är en oerhört enkel, lättövervakad och billig insats. Det farliga är alla de som insisterar på att säga att mask inte skyddar.
Mask sänker smittsamheten till en låg kostnad och signalerar att man tar ansvar.
Citera
2020-03-28, 10:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
För att sammanfatta:
Det är i allra högsta grad allmänt känt att Bergamo är hårdast drabbat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/thomas-14-arige-son-fick-corona-fick-oanade-konsekvenser

Hans 14-årige son testade positivt för coronaviruset i början av mars efter att de kommit hem från norra Italien – och var då ett av de 36 bekräftade fallen i Sverige och det första i region Örebro.

– Vi var väldigt oroliga och ville helst bara vara ifred. Men i stället går tidningen ut med att det var en coronasmittad tonåring som går på denna skola, som har varit på en nationell idrottstävling och i Italien på skidresa. Därifrån är det väldigt lätt att peka ut vem det handlar om.

Ryktesspridningen hade redan tidigare tagit fart och på den lilla orten visste snart alla vilken familj det handlade om, säger Thomas Bennet som jobbar som lärare på skolan där hans son går.

– Jag pekades ut som sjuk fast jag inte var det. Smittskyddet ringde upp mig och frågade om jag hade varit på jobbet för att någon hade ringt och påstått det. Men jag hade hållit mig hemma.

Nekades tandläkarbesök
Thomas Bennet berättar att hans föräldrar nekades att komma till tandläkaren på grund av coronarädsla, trots att familjemedlemmarna inte ens hade träffats efter Italienresan.

– Det gick så långt att ett företag i kommunen skickade hem människor för att vi hade haft kontakt med folk som jobbade där, säger han.

Den senaste månadens händelser har påverkat familjen mycket. För Thomas Bennet har det resulterat i tankar om att flytta från hemorten.

att ränna jämt på lyxsemmester kan ha sina konsekvenser! Sitt hemma på Ä
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meatwad
Flera jag känner inklusive mig själv har senaste 2-3 veckorna haft följande symtom: kräkningar, diarré, utmattning och det har pågått i 6-10 dagar. Inte alls känts som vinterkräksjukan som jag haft tidigare och det har pågått i 1-2 dagar. Detta har varit värre. Ingen feber dock.

Kan detta va Corona?

Verkar va lite forskning som tyder på det också. Vad tror ni?

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/some-wuhan-coronavirus-patients-have-nausea-vomiting-diarrhea-2020-2%3Famp

Svårt att veta när man inte får testa. Har en vän vars familj är sjuka i samma symtom som du beskriver. De har i och för sig hosta också.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Konstigt att alla andra europeiska länder klarar av det, men inte Sverige. Jag läser att man i många länder får mer eller mindre full ersättning av att sitta hemma i karantän, men det hade fått svensk ekonomi att gå under fullständigt.

Jag tror inte Sverige är så rikt egentligen.

Nej jag håller helt med dig. Jag tror också de styrande är rädda för att Sverige har så hög skuldsättning emot många länder i Europa. Knappt några rapporter eller reportage ang. tex dem med bostadslån och om priserna på bostadsmarknaden. Tror det är korthus där man pumpat upp ekonomin på helt fel saker, att priserna och börsen i all evighet ska stiga, det är ju fakta att börsen någon gång får en nedgång i någon period.

Vi ligger på 12:e plats på worldometer, på totalt antal dödsfall och ändå är vi i början på pandemin, eftersom vi ligger lite efter (i tidsaxeln på smittspridningen) än tex Spanien, med våra 105 döda.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag har inte koll på när man brukar uppdatera siffrorna i Sverige, runt vilken tid brukar man uppdatera dessa?

Ingen aning om klockslag om det ens finns ett sådant. Har däremot märkt att siffrorna ändras varje dag så nån gång per dag sitter uppenbarligen nån och uppdaterar. Varför foka på ett exakt klockslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in