2020-03-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
27/3 kl 11:01 Antal vårdtillfällen 264
27/3 kl 11:01 Antal patienter 214

28/3 kl 07:38 Antal vårdtillfällen 290
28/3 kl 07:38 Antal patienter 239

Nu pratar Johan Carlsson i TV4 att

En del i att inte stänga skolorna är bla. att tex. inte vaccinationsprogrammet ska kunna fortsätta för att många inom sjukvården skulle stanna hemma, även de som behöver vården på annat sätt än annat än av covid19.
Det är också så att efter en dålig period i ekonomin, är det många som börjar dricka mer, och vi ser att folkhälsan blir sämre, och skolan är ju en plats för många där de mår bättre.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

"och skolan är ju en plats för många där de mår bättre"

Det har varit några veckor med dålig ekonomi och sämre blir det, säkert. Menar Johan här att svenskarna redan börjat supa till och slå barnen?
Citera
2020-03-28, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast de uppdaterar väl minst en gång per dygn? Det räcker väl för fan. Det är helt sjukt vad folk sitter och knarkar siffror just nu. Tror bara det ökar på oron och rädslan att sitta och stirra på siffror som tickar uppåt.

Gå ut i solen i stället! Det ska jag göra när bakfyllan släppt.
Jag har inte koll på när man brukar uppdatera siffrorna i Sverige, runt vilken tid brukar man uppdatera dessa?
Citera
2020-03-28, 10:26
Medlem
Mycket bra artikel från Harvard. Sverige gör precis motsatsen till alla rekommendationer. Med Sveriges (Tegnell/Löfven/Carlsson) halvdana och mycket försena åtgärder kommer vi svenskar betala en mycket högt pris vad det gäller antal lungskadade, antal döda per capita och inom vårt ekonomiska system.

https://hbr.org/2020/03/lessons-from-italys-response-to-coronavirus
Citera
2020-03-28, 10:26
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/thomas-14-arige-son-fick-corona-fick-oanade-konsekvenser

Hans 14-årige son testade positivt för coronaviruset i början av mars efter att de kommit hem från norra Italien – och var då ett av de 36 bekräftade fallen i Sverige och det första i region Örebro.

– Vi var väldigt oroliga och ville helst bara vara ifred. Men i stället går tidningen ut med att det var en coronasmittad tonåring som går på denna skola, som har varit på en nationell idrottstävling och i Italien på skidresa. Därifrån är det väldigt lätt att peka ut vem det handlar om.

Ryktesspridningen hade redan tidigare tagit fart och på den lilla orten visste snart alla vilken familj det handlade om, säger Thomas Bennet som jobbar som lärare på skolan där hans son går.

– Jag pekades ut som sjuk fast jag inte var det. Smittskyddet ringde upp mig och frågade om jag hade varit på jobbet för att någon hade ringt och påstått det. Men jag hade hållit mig hemma.

Nekades tandläkarbesök
Thomas Bennet berättar att hans föräldrar nekades att komma till tandläkaren på grund av coronarädsla, trots att familjemedlemmarna inte ens hade träffats efter Italienresan.

– Det gick så långt att ett företag i kommunen skickade hem människor för att vi hade haft kontakt med folk som jobbade där, säger han.

Den senaste månadens händelser har påverkat familjen mycket. För Thomas Bennet har det resulterat i tankar om att flytta från hemorten.
Citera
2020-03-28, 10:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är verkligen lättad över att barnen klarar sig bra igenom detta. Undra vad detta beror på?
Att barn "klarar sig" bättre är inte samma sak som att barn inte kommer dö och skadas allvarligt av detta. I Frankrike har både 17- åringar och 30-åringar dörtt.

Men orsaken är säkert en designad faktor. Man vill ju inte döda alla på planeten, särskilt inte de oskyldiga.
Detta virus har delar av påssjuka, mässlingen och aids i sig, och folk tror att det inte är tillverkat av människor? Pah!
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Mycket bra artikel från Harvard. Sverige gör precis motsatsen till alla rekommendationer. Med Sveriges (Tegnell/Löfven/Carlsson) halvdana och mycket försena åtgärder kommer vi svenskar betala en mycket högt pris vad det gäller antal lungskadade, antal döda per capita och inom vårt ekonomiska system.

https://hbr.org/2020/03/lessons-from-italys-response-to-coronavirus
För att inte tala om de restriktioner som kommer sättas upp mot svenskar när vi vill resa utomlands.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Säg det till den friska franska 16-åringen som just dog.

Mycket kan jag, men att tala till dom döda, där är jag ej än.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Coronaviruset kan vara dödligare än spanska sjukan 1918: Så här staplar det upp mot andra pandemier

COVID-19
R intet (en matematisk term som indikerar hur smittsam en smittsam sjukdom är): 2
Dödlighet: 4,5% hittils
Världsbefolkningen: 7,8 miljarder

Säsongsinfluensa
R intet: 1.3
Dödlighet: 0,1%

2009 H1N1
R intet: 1,5
Dödlighet: 0,02%
Världsbefolkningen 2009: 6,79 miljarder

1918 influensapandemi (spanska sjukan)
R intet: cirka 1,8
Dödlighet: 2,5%
Världsbefolkningen: 1,8 miljarder (uppskattning)

Ebola
R intet: cirka 2
Dödlighet: överstiger 50%

Nu är jag inte läkare men vad jag vet så gick spanska sjukan ned i lungorna i motsats till vanlig influensa. Även detta coronavirus gör det har jag läst. Så för mig låter det mycket värre än normala vintersjukor. Alltså ska man inte som vissa gör avfärda det som bara en vanlig influensa.
Citera
2020-03-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
När tror ni allt det är går över då ? Vill kunna jobba , resa och bli avisad på klubbar av tjejer som vanligt. Kranen svarar inte ens !! Jäkla hysteri
Några månader max. Eller annu tidigare!
Citera
2020-03-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är alldeles för tidigt att säga hur bra Sydkoreas strategi är. Det man redan nu kan se är att suiciden ökat oroväckande.
Var hittar du den informationen? Det är ju mycket möjligt att självmord kommer att öka även i Sverige när ekonomin kraschar.
Citera
2020-03-28, 10:30
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och återigen så kommer nya uppgifter om återinsjuknande som antingen betyder att viruset kan vara latent eller att man inte får något långvarigt immunförsvar mot det.

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/27/822407626/mystery-in-wuhan-recovered-coronavirus-patients-test-negative-then-positive

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad har jag spridit till att börja med? Jag har inte påstått någonting jag länkade till en artikel och att det finns vissa här som totalt saknar förmåga att läsa artiklar och skiter ner sig så snart en artikel som refererar forskare som har olika teorier så attackerar de som länkar.

Så prata inte om att inte förstå sig på när du själv inte klarar att läsa eller vet vad något handlar om till att börja med som om du vet bättre än alla andra. Och din övertro på kunskap om cellmaskineriet tyder på att du tvärtom inte förstått.

Så här står det i artikeln du själv länkar:

"A spate of mysterious second-time infections is calling into question the accuracy of COVID-19 diagnostic tools ".

Ingenstans står något om att "viruset kan vara latent eller att man inte får något långvarigt immunförsvar mot det". Detta är något du dragit fram ur egen skalle baserat på vad? Kunskap? Förståelse? Och varför påstår du något som inte ens står där?
Citera
2020-03-28, 10:30
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag har inte koll på när man brukar uppdatera siffrorna i Sverige, runt vilken tid brukar man uppdatera dessa?

Folkhälsomyndigheten uppdaterar sina siffror en gång per dag kl 14.00.

Men kvällstidningarna uppdaterar hela tiden då de får uppgifterna från Regionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in