Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Nu börjar det snackas om att masstesta folk i Sverige. Jag tycker det är en mycket bra idé. Men det krävs ju då att man har utrustning för det. Man skulle kunna köpa in testmaskinerna från Roche som de använder i USA.
Var inte USAs tester skitdåliga och opålitliga?
De har väl fått göra om och skjutits upp och inte fått saker godkända flera gånger?
Vet ej hur ett test går till eller vad det är för maskiner du talar om, ville bara flika in med det.
Citat:
Gör man omfattande slumpmässiga tester så får man en mycket bättre bild av hur många som är smittade, asymptomatiska och lindrigt sjuka. Utifrån detta kan man sedan göra beräkningar av hur många som kommer att smittas och när det kulminera.
Jag tänkte precis fråga vad vinsten skulle vara med omfattande tester. Och det låter väl bra att veta det antar jag.
Fast — vad ska du med den informationen till? På vilket sätt blir våra liv bättre eller fler överlever av att vi vet det?
Är det inte bättre att lägga resurser på vård i det här läget?
Jag menar, alla borde väl vara försiktiga oavsett. Och vården gör sitt yttersta. Så vad ska vi göra med den här informationen i det här läget? Liksom, varför borde detta ligga högt på priolistan?
Visst, den informationen är bättre än inget. Men den informationen är väl inte bättre än att rädda sjuka människor?
Sedan så vet jag inte om det ens är en sådan fråga, resurserna för omfattande tester kanske omöjligen kan användas som resurser för att rädda sjuka