2020-03-28, 10:22
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Coronaviruset kan vara dödligare än spanska sjukan 1918: Så här staplar det upp mot andra pandemier

COVID-19
R intet (en matematisk term som indikerar hur smittsam en smittsam sjukdom är): 2
Dödlighet: 4,5% hittils
Världsbefolkningen: 7,8 miljarder

Säsongsinfluensa
R intet: 1.3
Dödlighet: 0,1%

2009 H1N1
R intet: 1,5
Dödlighet: 0,02%
Världsbefolkningen 2009: 6,79 miljarder

1918 influensapandemi (spanska sjukan)
R intet: cirka 1,8
Dödlighet: 2,5%
Världsbefolkningen: 1,8 miljarder (uppskattning)

Ebola
R intet: cirka 2
Dödlighet: överstiger 50%

Andra vågen av Spanska sjukan hade en dödlighet på 20%.
Citera
2020-03-28, 10:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Medan dödsfallen är högst hos personer över 85 år kan COVID-19 resultera i sjukhusinläggning och inläggning på en intensivvårdsavdelning för flera åldrar. Av de mer än 500 personer som var på sjukhus var 18% 45-54 år och 20% 20-44 år.

Av de som var inlagda på intensivvård var 36% i åldern 45-64 år och 12% 20-44 år. Inga intyg om ICU rapporterades bland personer 19 år eller yngre

Jag är verkligen lättad över att barnen klarar sig bra igenom detta. Undra vad detta beror på?
Citera
2020-03-28, 10:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
När tror ni allt det är går över då ? Vill kunna jobba , resa och bli avisad på klubbar av tjejer som vanligt. Kranen svarar inte ens !! Jäkla hysteri
Det har glunkats om 18 månader.
Citera
2020-03-28, 10:24
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är verkligen lättad över att barnen klarar sig bra igenom detta. Undra vad detta beror på?

Ja samma här. Känns som en enorm lättnad i all skit. Att behöva vara supernojjig över (mina) barn vore än värre i detta läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu börjar det snackas om att masstesta folk i Sverige. Jag tycker det är en mycket bra idé. Men det krävs ju då att man har utrustning för det. Man skulle kunna köpa in testmaskinerna från Roche som de använder i USA.
Gör man omfattande slumpmässiga tester så får man en mycket bättre bild av hur många som är smittade, asymptomatiska och lindrigt sjuka. Utifrån detta kan man sedan göra beräkningar av hur många som kommer att smittas och när det kulminera.

Fast masstestning skulle minska spridningen då fler som testar positivt skulle isoleras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu börjar det snackas om att masstesta folk i Sverige. Jag tycker det är en mycket bra idé. Men det krävs ju då att man har utrustning för det. Man skulle kunna köpa in testmaskinerna från Roche som de använder i USA.
Var inte USAs tester skitdåliga och opålitliga?

De har väl fått göra om och skjutits upp och inte fått saker godkända flera gånger?

Vet ej hur ett test går till eller vad det är för maskiner du talar om, ville bara flika in med det.

Citat:
Gör man omfattande slumpmässiga tester så får man en mycket bättre bild av hur många som är smittade, asymptomatiska och lindrigt sjuka. Utifrån detta kan man sedan göra beräkningar av hur många som kommer att smittas och när det kulminera.
Jag tänkte precis fråga vad vinsten skulle vara med omfattande tester. Och det låter väl bra att veta det antar jag.

Fast — vad ska du med den informationen till? På vilket sätt blir våra liv bättre eller fler överlever av att vi vet det?

Är det inte bättre att lägga resurser på vård i det här läget?

Jag menar, alla borde väl vara försiktiga oavsett. Och vården gör sitt yttersta. Så vad ska vi göra med den här informationen i det här läget? Liksom, varför borde detta ligga högt på priolistan?

Visst, den informationen är bättre än inget. Men den informationen är väl inte bättre än att rädda sjuka människor?

Sedan så vet jag inte om det ens är en sådan fråga, resurserna för omfattande tester kanske omöjligen kan användas som resurser för att rädda sjuka
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-28 kl. 10:31.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
27/3 kl 11:01 Antal vårdtillfällen 264
27/3 kl 11:01 Antal patienter 214

28/3 kl 07:38 Antal vårdtillfällen 290
28/3 kl 07:38 Antal patienter 239

Nu pratar Johan Carlsson i TV4 att

En del i att inte stänga skolorna är bla. att tex. inte vaccinationsprogrammet ska kunna fortsätta för att många inom sjukvården skulle stanna hemma, även de som behöver vården på annat sätt än annat än av covid19.
Det är också så att efter en dålig period i ekonomin, är det många som börjar dricka mer, och vi ser att folkhälsan blir sämre, och skolan är ju en plats för många där de mår bättre.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Konstigt att alla andra europeiska länder klarar av det, men inte Sverige. Jag läser att man i många länder får mer eller mindre full ersättning av att sitta hemma i karantän, men det hade fått svensk ekonomi att gå under fullständigt.

Jag tror inte Sverige är så rikt egentligen.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
105 är ändå hyfsat bra. Då går inte kurvan rakt upp iaf.

Jo, tyvärr gör den det.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
Medlem
Citat:

De har inte knarkat, supit, blivit feta eller åldrats på andra vis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag vill höja ett varningens finger för detta med att tvätta händerna. Kroppens naturliga skydd mot Corona riskerar att försvagas när handfettetslagret tvättas bort.

Jag har istället valt att tvätta plastinpackade livsmedel och som läkaren föreslår därefter lämna dom utomhus i tre dagar. Och jag är fortfarande frisk

Men kroppen producerar nytt hudfett på händerna efter några timmar. Däremot kan man behöva lite handkräm då huden blir torr efter mycket tvättande.

Jag torkar av alla förpackningar med en mikrofiberduk och lite diskmedel. Låta varorna stå ute i tre dagar låter lite överdrivet.
Citera
2020-03-28, 10:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vem säger det? Är det någon forskare utan inflytande, för då säger det inte så mycket egentligen.

Jag tror företagarna och näringslivet vill det för att kunna få igång ekonomin igen.

Citat:
Ekonomer vid Uppsala, Stockholms, Lunds och Minnesotas universitet samt Handelshögskolan i Stockholm har listat sex åtgärder som skulle kunna hjälpa till att dämpa nedgången i svensk ekonomi.

Den viktigaste av de sex förslagen är enligt forskarna att testa alla som inte testats. Det för att så många som möjligt ska kunna återgå till jobb och sina vanliga konsumeringsmönster.

– Det här är av yttersta vikt för att egentligen komma tillbaka till något slags normalläge för Sveriges ekonomi så att att vi inte tvingar folk att vara hemma när de egentligen tagit sig igenom smittan, säger Daniel Spiro, nationalekonom vid Uppsala universitet till SVT.

I rapportern säger forskarna också att testerna skulle kunna vara väldigt dyra men ändå ge bra ekonomisk utdelning.

https://www.expressen.se/dinapengar/planen-masstesta--for-att-radda-ekonomin-/
Citera
2020-03-28, 10:25
Medlem
Citat:

Hypotesen är att yngre har ett alertare/effektivare icke specifikt immunförsvar i kombination med färre ACE2 receptorer som gör att sjukdomen inte har samma möjlighet att etablera sig som hos äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in