2020-03-28, 02:12
Medlem
Därmed inte sagt att jag inte hatar viruset men vill visa att det är ett starkt bolag som står pall och tom expanderar. Jag äger även i bolag som försöker ta fram vaccin mot detta Covid 19. Lycka till allihopa och allt bäst!
Citera
2020-03-28, 02:58
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad tycker du verkar vara dyrast

174 kr för Volvo när dom tillverkar lastbilar för fullt.

eller

114 kr för Volvo när alla fabriker står stilla på obestämd tid och inte en enda lastbil lämnar fabriken

Jag köper hellre Volvo för 114 kr än för 174. En mer relevant fråga är varför du vägra att köpa saker när de är på rea utan väntar med att köpa tills de är tillbaka på fullt pris igen. Det är bättre att sälja billigt och köpa dyrt. Typ köpa Volvo på 114 & sälja på 174 kr är bättre än tvärtom.

Vad du helt missar är att när Volvo tillverkar lastbilar för fullt så ingår detta redan i aktiepriset. Det är inte intressant. Det intressanta är hur det ser ut om ett år. Och eftersom vi inte vet särskilt mycket om framtiden är det bättre att köpa aktier när de gått ner än när de gått upp.

Men köp dina kläder och andra prylar till fullpris om det gör att du känner dig rikare.
Citera
2020-03-28, 03:30
Medlem
Grejen är att nu är det rea. Så då prisar vi in lite för framtiden också. Nu har många gjort bort sig på utdelningen men uppsidan finns där trots allt. Det gäller att se in i framtiden och vara optimistisk. Om man inte är det ska man ut eller kanske enbart köpa stabila konsument typ ICA Axfood och inget fel jag äger lite där också.
Citera
2020-03-28, 03:35
Medlem
ArthurFlecks avatar
Det är mycket snack fram och tillbaka om hur man skall bäst gå till väga och när den bästa tidpunkten är och så vidare, men det förekommer inte några egentliga snack om vad eller vilka aktier eller fonder eller liknande man kan/bör/rekommenderas/inte rekommenderas att fynda på börsen nu i samband med Corona? Eller är det kanske inte tillåtet att diskutera sånt i denna tråden? Eller är det något som avhandlas i någon annan tråd?

Och snackas det börsen i allmänhet oavsett var någonstans i världen det är, eller är det t.ex. OMX-börsen i Stockholm? Eller fungerar det lika bra på USA-börserna?

Nu var det väl emellertid som så att börsen gick upp igen igår några procent, innebär det att tiden för att kunna göra eventuella fynd nu i samband med Corona redan är förbi?
Citera
2020-03-28, 04:05
Medlem
I mitt fall är det Astra Expre2ion och Gilead. Astra är även stor ägare i Moderna som tar fram ett vaccin mot Corona/Covid 19. Så jag har lite hopp där. Jag tror ändå att vi ser ljuset i tunneln. Men de är fantastiskt fina bolag hur som helst.
Citera
2020-03-28, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Det är mycket snack fram och tillbaka om hur man skall bäst gå till väga och när den bästa tidpunkten är och så vidare, men det förekommer inte några egentliga snack om vad eller vilka aktier eller fonder eller liknande man kan/bör/rekommenderas/inte rekommenderas att fynda på börsen nu i samband med Corona? Eller är det kanske inte tillåtet att diskutera sånt i denna tråden? Eller är det något som avhandlas i någon annan tråd?

Och snackas det börsen i allmänhet oavsett var någonstans i världen det är, eller är det t.ex. OMX-börsen i Stockholm? Eller fungerar det lika bra på USA-börserna?

Nu var det väl emellertid som så att börsen gick upp igen igår några procent, innebär det att tiden för att kunna göra eventuella fynd nu i samband med Corona redan är förbi?
Ursäkta mig men missförstod dig lite. Är det rätt läge nu? Jag tror det men vem är jag att säga? Ingen vet och det är sanningen. Men jag tror att vi börjar att nå botten i visa fall är vi nog redan där. Fråga nummer 1 är hur länge har vi viruset i USA och i Europa? Jag tror på max 1 månad till. Fråga nummer 2 har Kina startat efter Corona? Jag skulle vilja säga ja! Fråga nummer 3. Kommer vi att se en fullständig ekonomisk återhämtning? Ja det kommer gå fort. Det är min personliga och totalt ovetenskapliga slutsats. Men ja där är den. Och vissa experter har även hintat åt det hållet.
Citera
2020-03-28, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Jag köper hellre Volvo för 114 kr än för 174. En mer relevant fråga är varför du vägra att köpa saker när de är på rea utan väntar med att köpa tills de är tillbaka på fullt pris igen. Det är bättre att sälja billigt och köpa dyrt. Typ köpa Volvo på 114 & sälja på 174 kr är bättre än tvärtom.

Vad du helt missar är att när Volvo tillverkar lastbilar för fullt så ingår detta redan i aktiepriset. Det är inte intressant. Det intressanta är hur det ser ut om ett år. Och eftersom vi inte vet särskilt mycket om framtiden är det bättre att köpa aktier när de gått ner än när de gått upp.

Men köp dina kläder och andra prylar till fullpris om det gör att du känner dig rikare.
Vi har alla våra egna värderingar, många tyckte säkert volvo var billiga och köpvärda på 130 med, men sen gick den ner till under hundralappen. Jag köpte faktiskt Volvo runt 100 kr, sålde sen på 114 då jag tror den kommer gå ner igen, hurvida detta var rätt eller fel kan bara tiden utvisa. Är man långsiktig kan säkert Volvo för 114 vara prisvärt, men jag tror helt enkelt att det kommer fler tillfällen att köpa till lägre pris. Den har som sagt varit nere och nosat på de här nivåerna tidigare förra året, kan inte tänka mig att läget då var mer osäkert än nu... Men tycker man detta priset är bra är det bara att köpa.
Citera
2020-03-28, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

Om en till två veckor har vi ny botten, kanske man låter lite kapital slinka in långt. Vi får se.

Vad ska du köpa? Kan du inte ge lite siffror för vilken nivå du tror denna botten finns vid och vad du har för målkurser?

Det är lite roligare än att i efterhand läsa om vad du gjort för affärer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har jobbat på SAS Data. maken till rucklig konstruktion mellan tre olika länder, tre hubbar, extremt olika mentalitet på våra grannfolk. Ungefär lika illa som PostNord där svenskar och danskar ska jobba ihop men danskarna tog alla pengar och svenska frimärksköpare fick betala.

Det är utmärkt om SAS försvinner och ersätts med ett vettigt svenskt flygbolag. Eller kanske en svensk konstellation som tar över hela SAS konkursbo och förläger det i Arlanda permanent.

Jag flyger gärna SAS annars. Kanske kunde de föryngra flygvärdinnorna.

Jag jobbade på SAS Frösundavik kring 1996. Den bästa arbetsplats jag någonsin haft. Men man kunde skurit bort ca 60% av personalen direkt.

Är det där cheferna röker crystal meth?

Gick det åt helvette för din grabb eller varför svarade du inte på om han fortsätter göra lika goda affärer?
Citera
2020-03-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du har konstant och totalt misslyckats med att tolka vad andra säger utan återger bara dina egna förvridna tankar om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av London
Och du pratar om halmgubbar?

Ni har rätt bägge två det är bara det att ni tycks vara besjälade av att tolka varandra så fel som möjligt.
Citera
2020-03-28, 06:51
Medlem
Har skummat igenom gårdagens inlägg och såg att många reagerade på USA börsens stängning.

Jag tycker inte man kan dra några större slutsatser alls av den inför kommande vecka (förutom ev just öppningen i sthlm måndag)

För mig var det en naturlig avslutning efter en förhållandevis bra vecka som inte säger ett skit om den fortsatta trenden i närtid.

Ett helt logiskt litet tapp på vår fortsatta färd uppåt eller början på en resa ner i källaren till veckan. Känns hugget som stucket.
Citera
2020-03-28, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck

Jo det är tvärtom det tråden är till för. Men grejen är att ingen av oss vet och i stället för att lägga upp konkreta förslag och affärer som gör att man blottar sig och riskerar att tappa anseende trasslar man hellre in sig i filosofiska evighetsdiskussioner osv.

Personligen brännde jag av hälften av det som ska vara på börsen i huvudsak för två veckor sedan.

Hälften finns kvar och ska in om vi kommer under tidigare bottnar.

Och blir det fullständigt blodbad längre fram finns 100% till redo att plockas fram.

I nuläget är jag avvaktande, oavsett om vi inlett en längre uppåtgående trend eller inte tror jag det kommer komma någon mer rekyl, det känns som om det gått lite för fort och högt på kort tid och att det inte räcker med sättningen i går vid stängningen.

Och blir det mot förmodan bara upp-upp-upp här i från är jag inte ledsen över att hälften av pengarna står vid sidlinjen för det börjar ändå bli dyrt beaktat vad pe-talen kommer vara kommande kvartalsrapporter.

När det är den här typen av "rea" och "allt" faller kan du lika gärna köpa fina kvalitétsbolag i stället för förhoppningsbolag.

Sprid köpen över tid och i olika branscher.

Ska du köpa i usa måste du beakta dollarns utveckling.

Då är det nog smartare som någon skrev här om dagen att du tittar på norska börsen i och med hur nok står mot sek.
Citera
2020-03-28, 07:34
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ingen vet när pandemin kommer kulminera eller när ekonomin har återhämtat sig. Däremot är din argumentation helt jävla uppåt väggarna. Aktiemarknaden är framåtblickande och har efter bästa kollektiva förmåga redan satt pris på det du skriver om. Denna kollektiva prissättning kan vara fel åt något håll. Jag skall ge dig ett exempel. Om Saudiarabien säger att från och med 1 maj kommer vi sluta pumpa upp olja. Tror du då att effekten på oljepriset uppstår den 1 maj eller är det kanske så att oljemarknadens aktörer diskonterar budskapet från Saudiarabien i den stund informationen når marknaden?

Normalt sätt är det så en marknad skall fungera (i teorin).

Däremot är det tydligt att marknaden har den senaste månaden helt spårat ur och saknar förmåga att sätta ett pris på någonting. Den saknar helt enkelt verktyg i den extraordinära situationen. Det är därför vi sett flera dagar med upp emot 10% uppgång och 10% nedgång i USA. Det är inte marknaden som prissätter något utan förvirrat flockbeteende. Det säger sig själv att inga specifika nyheter som hänt under senaste månaden har lett till så stora förändringar i förväntningar på företagens framtida vinster.

Mycket handlar nu om psykologi, då så många är livrädda för att missa både den stora nedgången och den stora uppgången. Robothandeln medför också att det ofta finns köpare under nedgångar och säljare under uppgångar, vilket förstärker svängningar.

Jag förstår inte hur man kan se på vad som händer just nu och fortfarande hävda att det är en fungerande marknad. Det finns naturligtvis fortfarande möjligheter att tjäna pengar. Förmodligen fler än vid något annat tillfälle de senaste tio åren. Det är inte detsamma som att marknaden är bra på att prissätta framtida vinster i dagens situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in