Citat:
Ursprungligen postat av
ArthurFleck
Det är mycket snack fram och tillbaka om hur man skall bäst gå till väga och när den bästa tidpunkten är och så vidare, men det förekommer inte några egentliga snack om vad eller vilka aktier eller fonder eller liknande man kan/bör/rekommenderas/inte rekommenderas att fynda på börsen nu i samband med Corona? Eller är det kanske inte tillåtet att diskutera sånt i denna tråden? Eller är det något som avhandlas i någon annan tråd?
Och snackas det börsen i allmänhet oavsett var någonstans i världen det är, eller är det t.ex. OMX-börsen i Stockholm? Eller fungerar det lika bra på USA-börserna?
Nu var det väl emellertid som så att börsen gick upp igen igår några procent, innebär det att tiden för att kunna göra eventuella fynd nu i samband med Corona redan är förbi?
Jo det är tvärtom det tråden är till för. Men grejen är att ingen av oss vet och i stället för att lägga upp konkreta förslag och affärer som gör att man blottar sig och riskerar att tappa anseende trasslar man hellre in sig i filosofiska evighetsdiskussioner osv.
Personligen brännde jag av hälften av det som ska vara på börsen i huvudsak för två veckor sedan.
Hälften finns kvar och ska in om vi kommer under tidigare bottnar.
Och blir det fullständigt blodbad längre fram finns 100% till redo att plockas fram.
I nuläget är jag avvaktande, oavsett om vi inlett en längre uppåtgående trend eller inte tror jag det kommer komma någon mer rekyl, det känns som om det gått lite för fort och högt på kort tid och att det inte räcker med sättningen i går vid stängningen.
Och blir det mot förmodan bara upp-upp-upp här i från är jag inte ledsen över att hälften av pengarna står vid sidlinjen för det börjar ändå bli dyrt beaktat vad pe-talen kommer vara kommande kvartalsrapporter.
När det är den här typen av "rea" och "allt" faller kan du lika gärna köpa fina kvalitétsbolag i stället för förhoppningsbolag.
Sprid köpen över tid och i olika branscher.
Ska du köpa i usa måste du beakta dollarns utveckling.
Då är det nog smartare som någon skrev här om dagen att du tittar på norska börsen i och med hur nok står mot sek.