2020-03-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Du har inte ens förmåga att bemöta direkta frågor utan att komma med svävande intetsägande svar.

Här får du tre enkla:

1) Tror du OMX handlas högre om 30 år?

2) Tror du att minst 99.99 % av marknaden förutsätter detta?

3) Varför handlas inte index till dessa nivåer redan idag?

Fjärde frågan för att vara helt on topic:

När går du in och fyndar?

1) Ja

2) Ja

3) Varför i hela världen skulle man betala 100 kr idag för något som förväntas vara värt 100 kr om 30 år? Alla investeringar innebär risk och den risken vill man ha betalt för att ta och dessutom vill man ha betalt för att behöva vänta så länge. Den tredje faktorn är förstås inflation, realt skulle man förlora mycket på något så idiotiskt.

Obegripligt att du inte kan förstå dessa enkla saker, är du helt ny på börsen?
Citera
2020-03-28, 00:07
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
1) Ja

2) Ja

3) Varför i hela världen skulle man betala 100 kr idag för något som förväntas vara värt 100 kr om 30 år? Alla investeringar innebär risk och den risken vill man ha betalt för att ta och dessutom vill man ha betalt för att behöva vänta så länge. Den tredje faktorn är förstås inflation, realt skulle man förlora mycket på något så idiotiskt.

Obegripligt att du inte kan förstå dessa enkla saker, är du helt ny på börsen?

Vad något är värt i framtiden återspeglas således inte så enkelt som vad marknaden ger dig för pris idag som du vill framföra:

Citat:
Om det hade funnits sådana bevis så skulle priset anpassa sig efter detta omedelbart och då skulle effekten försvinna. De mest framgångsrika företagen med de mest lysande aktierna har istället under långa perioder haft extrema PE-tal.

Lustigt även att du väljer att inte besvara den fråga som topic ställer.

Citera
2020-03-28, 00:13
Medlem
Citat:
Vad något är värt i framtiden återspeglas således inte så enkelt som vad marknaden ger dig för pris idag som du vill framföra:

Du har konstant och totalt misslyckats med att tolka vad andra säger utan återger bara dina egna förvridna tankar om saken. Dessa får du ta ansvar för själv.

Citat:
Lustigt även att du väljer att inte besvara den fråga som topic ställer.

Fyndar är ett högst subjektivt uttryck och sådana håller jag mig ifrån, speciellt i diskussion med dig som konstant blandar ihop dina tankar med vad andra skriver. Jag har också tidigare förklarat för dig att man på marknaden alltid får betala det pris varan anses vara värd och i den meningen är det som sagt aldrig fråga om fynd utan ett marknadsmässigt pris.
Citera
2020-03-28, 00:32
Medlem
Jag la in en del nu i dom flesta omx30 företagen. Bara runt 100 lax men då har jag sparhorisont på många år. Bryr mig ej om det blir -10 på måndag vilket det mycket väl kan bli. Långsiktigt är det köpläge nu.
Citera
2020-03-28, 00:41
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Känns som måndag kommer att vara ett riktigt blodbad - i alla fall i USA. Tror landet kommer att explodera i fall kanske t.o.m. fördubblas mot 200,000 smittade. Trump stänger ner hela landet.
Citera
2020-03-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Känns som måndag kommer att vara ett riktigt blodbad - i alla fall i USA. Tror landet kommer att explodera i fall kanske t.o.m. fördubblas mot 200,000 smittade. Trump stänger ner hela landet.

Sitter du på någon information som inte redan är känd för marknaden?
Citera
2020-03-28, 00:50
Medlem
Londons avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att man inte får ha inställningen att man alltid betalar marknadspris på marknaden om man diskuterar i denna tråd? Är du helt från vettet karl?

Svaret på frågan i topic är att jag aldrig fyndköper, jag betalar alltid ett marknadsmässigt pris på börsen.

Och du pratar om halmgubbar?

Jämför förövrigt utvecklingen för valfri aktie på S30 med hur S&P 500 eller DJ har utvecklats de närmsta dagarna. Ser du någon korrelation? Tror du värdet på dessa enskilda aktier bestäms perfekt individuellt på dagsbasis eller tror du kanske att vad FED eller Trump säger påverkar värderingen även för svenska bolag som aldrig kommer se amerikanska stimulanspaket?

”Marknaden” som du lyfter upp som allsmäktig får ett bolag som Peab att öka om Dow är +10% på amerikanska stimulanspaket. Vi som inte tror att ”marknaden” prisar allt rätt försöker att göra vår egna bedömning mellan kvartalsrapporterna och handla när ”marknaden” prisat aktien felaktigt.

Men för all del, fortsätt du att handla på ”marknadspriset”.
Citera
2020-03-28, 00:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Sitter du på någon information som inte redan är känd för marknaden?
Så du menar att marknaden vet om att Trump kommer att stänga ner landet? Osäkerheten finns där i och med corona, men blir det skarpa åtgärder är det klart börsen reagerar ytterst negativt.
Citera
2020-03-28, 01:16
Medlem
Vad tror folk om att köpa in sig i Getinge? Känns som ett rätt säkert kort.
Citera
2020-03-28, 01:22
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ja du har kommit med massor av halmgubbar så det är klart jag påpekar detta och inte försvarar de tankar som har uppstått i ditt huvud.

Det är klart den amerikanska marknaden påverkar den svenska, behöver du verkligen fråga om något så uppenbart? Tror du återigen att jag sagt något som du tänkt nu?

Varför är detta uppenbart menar du? Marknaden ger dig ju alltid rätt pris, således även för Peab. Hur gynnas Peab av amerikanska helikopterpengar? Kommer ”marknadens” värdering av Peab avvika när resultatrapporten för Q2 trillar in? Spelar det någon roll för hur Peabs resultat utvecklats av hur aktiekurserna på Dow utvecklas?

En enda sak jag inte förstår är varför jag drogs med i att låta dig förstöra en annars intressant tråd. Hoppas modsen städar imorgon och behåller inlägg från de som vill FYNDA på börsen.
Citera
2020-03-28, 01:32
Medlem
Två män gick på en promenad och en av dom såg en dollar sedel. Den ena sa ska jag ta upp den? Nej sa den andra för enligt den effektiva marknads teorin så har någon annan redan gjort det. 😁
Citera
2020-03-28, 02:02
Medlem
Ja PEAB är otroligt billigt att köpa nu som jag ser det. Finns nog få undervärderade som det. Jag fyller på i godan ro. De tom. Expanderar sitt affärsområde i Corona tider. 😁😁😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in