2020-03-28, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Normalt sätt är det så en marknad skall fungera (i teorin).

Däremot är det tydligt att marknaden har den senaste månaden helt spårat ur och saknar förmåga att sätta ett pris på någonting. Den saknar helt enkelt verktyg i den extraordinära situationen. Det är därför vi sett flera dagar med upp emot 10% uppgång och 10% nedgång i USA. Det är inte marknaden som prissätter något utan förvirrat flockbeteende. Det säger sig själv att inga specifika nyheter som hänt under senaste månaden har lett till så stora förändringar i förväntningar på företagens framtida vinster.

Mycket handlar nu om psykologi, då så många är livrädda för att missa både den stora nedgången och den stora uppgången. Robothandeln medför också att det ofta finns köpare under nedgångar och säljare under uppgångar, vilket förstärker svängningar.

Jag förstår inte hur man kan se på vad som händer just nu och fortfarande hävda att det är en fungerande marknad. Det finns naturligtvis fortfarande möjligheter att tjäna pengar. Förmodligen fler än vid något annat tillfälle de senaste tio åren. Det är inte detsamma som att marknaden är bra på att prissätta framtida vinster i dagens situation.

Rimligt ärbatt trädet ska skakas rejält en omgång till när paniken slår till i USA. Jag chansar på att vara likvid (ligger cirka 20% back sedan toppen i februari) ett tag till. När coronakrisen slår till i USA på riktigt blir det nog en rejäl nedgång.
Citera
2020-03-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Normalt sätt är det så en marknad skall fungera (i teorin).

Däremot är det tydligt att marknaden har den senaste månaden helt spårat ur och saknar förmåga att sätta ett pris på någonting. Den saknar helt enkelt verktyg i den extraordinära situationen. Det är därför vi sett flera dagar med upp emot 10% uppgång och 10% nedgång i USA. Det är inte marknaden som prissätter något utan förvirrat flockbeteende. Det säger sig själv att inga specifika nyheter som hänt under senaste månaden har lett till så stora förändringar i förväntningar på företagens framtida vinster.

Mycket handlar nu om psykologi, då så många är livrädda för att missa både den stora nedgången och den stora uppgången. Robothandeln medför också att det ofta finns köpare under nedgångar och säljare under uppgångar, vilket förstärker svängningar.

Jag förstår inte hur man kan se på vad som händer just nu och fortfarande hävda att det är en fungerande marknad. Det finns naturligtvis fortfarande möjligheter att tjäna pengar. Förmodligen fler än vid något annat tillfälle de senaste tio åren. Det är inte detsamma som att marknaden är bra på att prissätta framtida vinster i dagens situation.

Grejen är ju att till skillnad från tidigare krascher är den här perfekt för oss amatörer.

Oddsen är utjämnade, den här gången vet ingen något.

Storkapitalet och proffsen står lika handfallna som alla andra. Ingen har något direkt informationsövertag eller bättre strategi än någon annan.

En idealisk situation för "små sparare" som drakarna alltid annars kan lura röven av.
Citera
2020-03-28, 10:51
Medlem
Jag håller nog med om att den "perfekta prissättningen på aktier" knappast är särskilt god just nu.

Själv har jag nog blivit lite mer negativ i veckan. Denna totalbromsning av ekonomin kan knappast fortgå så länge som behövs för att Corona skall klinga av via flockimmunitet.

Det innebär att vi kanske börjar gasa på med Corona kvar, för att sedan ???

Ja vad gör vi? Pest eller kolera.

Det är ett elände detta.

Börsen skall nog testa bottnar framöver är jag rädd, så jag håller den likvid jag har utanför börsen.

PE är i många fall ganska höga som det är. ABB har 27 t ex... ICA liger strax under där.... HM har 15, men deras vinster kommer ju att falla så det är inte lågt.
Citera
2020-03-28, 11:23
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Ett tips nu är att göra en "shortlist" över aktier man vill plocka in och lägga kurslarm där man vill agera. Min uppfattning är att vi inom en månad får ett rejält nedställ och då minst 20% ned från idag. Då måste man vara mentalt redo annars blir det halv kaos. Det som gäller är "säkra bolag" som inte riskerar konkurs även om detta håller i sig. Fordonstillverkare t.ex är nog rätt vanskligt.
Citera
2020-03-28, 11:54
Medlem
Surtrutens avatar
Vad har marknaden i USA valt att lyssna på när det gäller att öppna upp landet till påsk?

Har man lyssnat på Trump eller
har man lyssnat på hälsovårdsmyndigheterna eller
har man lyssnat på eller vägt in något annat?

Om man lyssnat på Trump tror jag att marknadens besvikelse kommer att bli enorm.

Om man lyssnat på hälsovårdsmyndigheterna har man förstått att det inte kommer att gå att öppna upp USA till påsk.

Om man sett sig runt i världen så tror jag också man förstått att det inte är rimligt att öppna upp inom två veckor.
Citera
2020-03-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad har marknaden i USA valt att lyssna på när det gäller att öppna upp landet till påsk?

Har man lyssnat på Trump eller
har man lyssnat på hälsovårdsmyndigheterna eller
har man lyssnat på eller vägt in något annat?

Om man lyssnat på Trump tror jag att marknadens besvikelse kommer att bli enorm.

Om man lyssnat på hälsovårdsmyndigheterna har man förstått att det inte kommer att gå att öppna upp USA till påsk.

Om man sett sig runt i världen så tror jag också man förstått att det inte är rimligt att öppna upp inom två veckor.

Jag tittade på Hannity på FOX NEWS i går och han hyllade Trump och sablade ner guvernörer och andra i diverse stater för att inte ha sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning.

Trump skulle ha börjat tillverka det för en månad sedan. Men Hannity hyllar Trump och jag förstår att de förvirrade stackarna tror på Hannity, han var mycket trovärdig i sin föreställning. Tyvärr så dödar han sina tittare och Trump sina väljare.

Jag tror att många tror på Trump för att de kan inte acceptera att marknaden är körd för mycket lång tid. Och de kommer att bli mycket besvikna. Det har inte ens börjat i USA än.

Trumps löften om pengar till folk som inte har jobb och sjukvård för de som inte har sjukförsäkring kommer att göra en helt annan grupp väldigt besvikna på Trump. Men han kan klara sig om han lyckas lura i dem att det är Pelosis fel eller Clintons.

Hela USA klappar ihop inom en snart framtid. Klart att världens ekonomi tar stor skada av coronasmittan i hela världen. Men jag tror att i USA är det rätt många som tror att till påsk så är läget bättre.
Citera
2020-03-28, 12:11
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du några roliga Norska tips?

Sorry, missat att du citerat mig!

Nej, inga enskilda aktier. Hade jag exempelvis suttit med sverigefonder i tjänstepensionen hade jag viktat om delar mot en norgefond som handlas i NOK. Hade jag suttit med fonder nominerade i USD hade jag viktat om allt till NOK och/eller SEK. Alfred Berg har en som exempel:

https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NEJ

Avgiften är något högre än brukligt för indexfonder men jag hade själv inte planerat att ha den exponeringen för evigt

Tyvärr har NOK (som väntat) stärkts med 10 % efter mitt inlägg så halva hävstången från valutan är utraderad. OSEBX ser dock fortfarande billig ut i jämförelse med många andra index.
Citera
2020-03-28, 12:37
Medlem
Några tankar om kursrörelserna sista veckan, särskilt Dow Jones index...

Uppgången ti-to efter besked om stimulanspaketen blev extra kraftig beroende på:
1. Börsen var översåld.
2. Stora handlare täckte blankningspositioner.
3. Boeing drev på uppgången efter besked om att de skulle få statligt stöd och bailas ut.
4. Många hakade på uppgången med tron om att vändningen var här (Bear trap).

Arbetslöshetssiffrorna från USA på över 3 miljoner var uppenbarligen inprisat av marknaden, även om jag kan tycka att det var konstigt eftersom siffrorna var så horribla. Men se punkterna ovan för en förklaring..

Något som dessutom verkar vara inprisat av marknaden är att USA:s ska lätta på restriktioner och öppna upp samhället till påsk. Om de inte kan öppna upp skolor och lätta på restriktionerna lär det alltså leda till en kraftig negativ reaktion på börsen...

Själv tycker jag att det verkar synnerligen otroligt att de ska kunna öppna upp igen om bara två veckor när siffrorna blir sämre för varje dag. Det ser snarare ut att gå åt helt fel håll.

Dessutom: konsumtionsmönster och resvanor hos allmänheten lär vara förändrat för en mycket lång tid framöver och många fler kommer att bli arbetslösa.

Ser mörkt ut tycker jag och baserat på även följande tror jag att vi ska ner betydligt (och särskilt USA):
1. Börserna i USA var kraftigt övervärderade innan raset och ligger fortfarande på jämförelsevis höga nivåer.
2. Corona-utbrottet i USA ser ut att accelerera snarare än minska.
3. Tidigare kraftiga ras tex 2000 och 2008 höll i sig mer än ett år. Bara att kolla grafer. Varför ska denna nedgång bli en V-form som vissa hävdar?
4. För många är fortfarande hoppfulla om att vändningen är här. Baserat på tidigare krascher som jag bevittnat så kom vändningen i ett betydligt negativare stämningsläge, i princip när alla gett upp.
5. Konsumtionsmönster hos flertalet lär vara förändrat för mycket lång tid framöver. Man kanske håller i pengarna lite mer, inte lika sugen på att resa ut i världen, tänker lite mer försiktigt över vad man gör med pengarna.
6. Högre arbetslöshet bidrar ju också såklart till minskad konsumtion.

Finns såklart fler punkter också...har svårt att hitta något positivt faktiskt.

Det är mina tankar iaf och jag ligger i negativa positioner.

Synpunkter på ovanstående?
Citera
2020-03-28, 12:37
Medlem
Sleeptalkers avatar
Ha is i magen ... är ju det eviga mantrat just nu från till exempel ordförandet i Unga Aktiespararna förorening.

Nä, ha istället ett kallt is i hjärnan och sälj av skiten (aktierna) så fort det bara går.

För botten är inte nådd än. Med det här jävla viruset.

Ibland hoppar ändå även nu börsen tillfälliga glädjeskutt när till exempel Sveriges och USA:s regeringar pumpar in miljarder i nöd-pengar till företagen. Ett kortvarigt nöje dock.
Citera
2020-03-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag håller nog med om att den "perfekta prissättningen på aktier" knappast är särskilt god just nu.

Själv har jag nog blivit lite mer negativ i veckan. Denna totalbromsning av ekonomin kan knappast fortgå så länge som behövs för att Corona skall klinga av via flockimmunitet.

Det innebär att vi kanske börjar gasa på med Corona kvar, för att sedan ???

Ja vad gör vi? Pest eller kolera.

Det är ett elände detta.

Börsen skall nog testa bottnar framöver är jag rädd, så jag håller den likvid jag har utanför börsen.

PE är i många fall ganska höga som det är. ABB har 27 t ex... ICA liger strax under där.... HM har 15, men deras vinster kommer ju att falla så det är inte lågt.

Hela Corona problematiken kommer att vara borta innan sommaren för alla länder utom möjligtvis de mest auktoritära och resursstarka. Alltså Singapore och Kina kan dra ut på det till i höst men knappast några andra länder. Ser man till USA så kommer smittan spridas så snabbt att det är över innan sommaren. Detsamma gäller Sverige.

Jag tror inte att ett land som Danmark eller Storbrittanien klarar av att hålla medborgare i karantän så länge som krävs för att sjukvården skall klara det. Man kommer att göra ett tappert försök men det är dags att ge upp om 3-4 veckor efter att det kommer visa sig att smittan sprids i vilket fall.

Däremot kan nog investerare vilja ha en lite högre riskpremie efter Corona. P/E över 20 är högt med alla rimliga mått. Ett bolag som har P/E 10 räknat på förra årets vinst kan mycket väl visa sig ha rätt värdering nu och alltså inte ha någon gigantisk uppsida. Vi får se helt enkelt.

Fortfarande tryggare att sitta på aktier än kronor på bankkontot när man ser hur mycket pengar som skapas just nu. Det bara måste leda till inflation...

Rent krasst så är det bästa för ekonomin att helt enkelt strunta i Corona. Låt folk bli sjuka och arbeta som vanligt. Då är det över snabbast. Det finns en mänsklig kostnad som västvärlden inte är beredd att acceptera och därför kämpar man nu med näbbar och klor för att få ett långsammare, och mer ekonomiskt destruktivt förlopp, men desto sämre rustad en nation är för att möta hotet desto närmare den ekonomiskt ideala lösningen, alltså gör inget alls, kommer man.
Senast redigerad av FBerntsson 2020-03-28 kl. 14:22.
Citera
2020-03-28, 14:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Detta har ju inte med ämnet att göra just nu (kanske på sikt), men du menar alltså att om jag satsar i en fond noterad i USD och värdet på dollarna faller till hälften så påverkar detta inte värdet på mina fonder i SEK alls? Jag är inte ekonom, men det förefaller märkligt om det skulle vara så!?
Fonderna kommer att vara lika värda även efter valutaförändringen, ja. Inte märkligt. Det märkliga vore om ett bolags aktie skulle vara värderat annorlunda bara för att den är noterad i en annan valuta.

Förr var en del bolag dubbelnoterade, dvs fanns att handla på flera börser som Stockholm och NYSE. Vet ej om det finns fortfarande.

Men då var det lätt att inse, och bekräfta, att aktien kostade lika mycket på båda börserna oavsett valutaförändringar.

Går dollarn ner så går priset på aktier i dollar upp och vise versa.
Citera
2020-03-28, 14:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fortfarande tryggare att sitta på aktier än kronor på bankkontot när man ser hur mycket pengar som skapas just nu. Det bara måste leda till inflation...
Om, eller snarare när, kan man förvänta sig att inflationen slår till och när ska man alltså se till att senast gå in på aktiemarknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in