2020-03-27, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det största tappet på kortast tid i den amerikanska börsens historia och du förväntar dig att uppgången ska ta flera år?

Uppgången har redan startat, den kommer successivt gå upp.

Tror du Trump kommer acceptera att börsen står lägre än vad den var innan han tillträdde? Han har förlorat valet då. Han kommer göra allt i sin makt för att få dow över 25 000.
Ok. Jag tror att den kommer vara mycket lägre om ett halvår. Har väldigt svårt att se industrin kunna varva upp på denna korta tid. Att var tillbaka i rätt takt igen tror jag tar flera år
Citera
2020-03-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ok. Jag tror att den kommer vara mycket lägre om ett halvår. Har väldigt svårt att se industrin kunna varva upp på denna korta tid. Att var tillbaka i rätt takt igen tror jag tar flera år

Majoriteten av den amerikanska ekonomin är konsumenten.

Och konsumtion kommer att studsa tillbaka fort.
Citera
2020-03-27, 22:50
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Dyrt eller billigt är en rent subjekt uppfattning och enligt marknadens bedömning är det alltid exakt lika billigt eller dyrt. Priset återspeglar ju vad marknaden upplever att värdet är.

Men personligen kan du förstås ha en egen subjektiv uppfattning men det kan inte läggas fram som någon objektiv sanning. För att återgå till exemplet med prima tomater vs ruttna tomater för samma pris så kan de ruttna tomaterna kännas mer prisvärda om man ska till ett tal av Stefan Löfven. Ska man däremot tillaga en måltid håller man nog inte med om detta.

Aktier handlas dyrt eller billigt utifrån marknadens riskaptit. Bolagen PE-tal är ett exempel på sådan värderingsmultipel. Hur många årsvinster kräver marknaden för att köpa en aktie idag jämfört men 2016? Detta är inte subjektivt.

Handlas svenska banker på extremt låga PE-tal för att aptiten är lägre eller för att förväntningen är att vinsterna kommer sjunka?
Citera
2020-03-27, 22:52
Medlem
MrTruckers avatar
Så jävla korkade alla millenials här är som seriöst tror botten är nådd i början på en världsomfattande pandemi med kommande massarbetslöshet, sjunkande bostadspriser, historiskt lågt oljepris och ett EU som aldrig mer kommer vara sig likt mm.
Alla problem som fick börsen att rasa från början finns fortfarande kvar. Det blir till och med värre för var dag som går. Ekonomin andas med hjälp av respirator. Och då tror ni på en uppgång. Herrejävlar

Men visst. Sätt in ert socialbidrag på börsen. 👍
Citera
2020-03-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Aktier handlas dyrt eller billigt utifrån marknadens riskaptit. Bolagen PE-tal är ett exempel på sådan värderingsmultipel. Hur många årsvinster kräver marknaden för att köpa en aktie idag jämfört men 2016? Detta är inte subjektivt.

Handlas svenska banker på extremt låga PE-tal för att aptiten är lägre eller för att förväntningen är att vinsterna kommer sjunka?

PE-tal är inte subjektiv men PE-tal är ingen mätare på om det är dyrt eller billigt så varför tar du upp det? Du verkar vara en total nybörjare på börsen.
Citera
2020-03-27, 22:55
Medlem
Londons avatar
Citat:
PE-tal är inte subjektiv men PE-tal är ingen mätare på om det är dyrt eller billigt så varför tar du upp det? Du vekar vara en total nybörjare på börsen.

En akties PE-tal säger inget om marknadens uppfattning om dess värdering? Ok. Märk väl att jag inte behöver använda personangrepp för att argumentera mot dig.
Citera
2020-03-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Så jävla korkade alla millenials här är som seriöst tror botten är nådd i början på en världsomfattande pandemi med kommande massarbetslöshet, sjunkande bostadspriser, historiskt lågt oljepris och ett EU som aldrig mer kommer vara sig likt mm.
Alla problem som fick börsen att rasa från början finns fortfarande kvar. Det blir till och med värre för var dag som går. Ekonomin andas med hjälp av respirator. Och då tror ni på en uppgång. Herrejävlar

Men visst. Sätt in ert socialbidrag på börsen. 👍

Ingen vet när pandemin kommer kulminera eller när ekonomin har återhämtat sig. Däremot är din argumentation helt jävla uppåt väggarna. Aktiemarknaden är framåtblickande och har efter bästa kollektiva förmåga redan satt pris på det du skriver om. Denna kollektiva prissättning kan vara fel åt något håll. Jag skall ge dig ett exempel. Om Saudiarabien säger att från och med 1 maj kommer vi sluta pumpa upp olja. Tror du då att effekten på oljepriset uppstår den 1 maj eller är det kanske så att oljemarknadens aktörer diskonterar budskapet från Saudiarabien i den stund informationen når marknaden?
Citera
2020-03-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
En akties PE-tal säger inget om marknadens uppfattning om dess värdering? Ok. Märk väl att jag inte behöver använda personangrepp för att argumentera mot dig.

PE-tal säger hur många årsvinster ett bolag värderas till men det säger inte om det är dyrt eller billigt. Dyrt eller billigt är som sagt var en subjektiv uppfattning om vad du får för pengarna.
Citera
2020-03-27, 22:59
Medlem
Tips på några amerikanska aktier att köpa sen som inte är allt för dyra. Visa, Mastercard, Netflix, Nvidia?
Citera
2020-03-27, 23:02
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Tips på några amerikanska aktier att köpa sen som inte är allt för dyra. Visa, Mastercard, Netflix, Nvidia?

visa kommer gå upp vid närmaste uppgång.
Citera
2020-03-27, 23:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Sant. Skolboksexempel är just det.

Den Pipe Bottom som signalerade vändningen efter finanskrisen var kanske lite mer återhållsam på +sidan men hade även den rätt långa svansar.

Ska bli mycket intressant att se hur detta tolkas. Rent spontant är det väldigt bullish.

Mjo, jämförelse (1v):
https://i.imgur.com/COEf07F.png

Tänker också på EMA21 på 4h som jag skrivit om tidigare i tråden. Dagen för DJI var också något av en kamp kring just EMA21 där EMA21 blev ett motstånd och stod på sig fint. Det är något mer signifikant än ej då detta inträffat:
1. Första stängningen över EMA21 på 4h skedde 25 mars (i onsdags)
2. Föregående gång kursen var ovan EMA21 var 21 februari
3. 4 mars gick DJI upp och testade just EMA21 men det blev en 'rejection', sedan dess (till 25 mars) har inte priset varit över EMA21

Dvs en trendvändning och nu har priset också testat EMA21 två gånger utan att bryta under (både 25 och 27 mars). För min del är en stängning under EMA21 på 4h ett första tecken på att det kan bära av mer nedåt än upp.

Det finns en drös positiva faktorer men jag kan bara se en tydligt negativ (den 'gap' längre ned som finns både på 4h och på 1d för DJI, S&P500, OMXS30 och en drös andra index).
Citera
2020-03-27, 23:07
Medlem
Londons avatar
Citat:
PE-tal säger hur många årsvinster ett bolag värderas till men det säger inte om det är dyrt eller billigt. Dyrt eller billigt är som sagt var en subjektiv uppfattning om vad du får för pengarna.

Du förstår att man kan jämföra multiplar över tidsserier? Att ett P/E på drygt 4 är extremt billigt för exempelvis danske bank om man tror att senaste års lönsamhet kommer bestå nästkommande år?

Så; ska danskes vinst ner till vad multipeln värderar aktien till eller ska p/e-talet upp? Som nybörjare får du gärna vägleda mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in