2020-03-27, 22:39
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte speciellt användbara kunskaper i Sverige. Kan vi inte exportera honom.
Just nu är han faktiskt användbar då en medicin mot Corona råkar vara en sorts kinin, hydroxiklorokin. Men det är oroande att man går ut internt, som läckt i läkartidningen, och rekommenderar kanske plaquenil men väljer att inte berätta på presskonferenser. Människor vill veta vad man gör, hur man behandlar, vem man behandlar. Sverige beter sig som en bananrepublik nu och det är illavarslande. Om dom ljuger om en sån här liten sak kommer dom ljuga om en massa större grejer också.
Citera
2020-03-27, 22:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Elakt är dina ord, men du tillhör väl också frossarna som tycker att det här är lite spännande?

Nej jag känner bara oro och vet att jag måste hålla mig ur vägen för viruset. Finns ingen hjälp får ingen hjälp!
Man blir bara ännu ett fall som motats bort av 1177 och dog i förtältet när man trotsade förbudet och ändå tog sig till akuten. Stapplade in och dör direkt.

Jag tillhör dom som Tegnell-Mengelle tycker vi kan offra för att få till flockimmuniteten.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, “munskydd hjälper inte” var nog det första jag läste om corona överhuvudtaget. Jag undrade lite vad anledningen var att just detta pumpades ut med sådan kraft i Sverige. Sedan förstod man ju, det var för att de inte räckte till vårdpersonal ens.

"MUNSKYDD FUNKAR INTE!! OCH VÅRDEN BEHÖVER DOM!!!!"

"Okej. Hur många munskydd har ni köpt in då? Till vården, menar jag."

"K-k-köpt in????? ANDERS?!"

"Mmmmmjaaaaaaaa..?"

"Har vi köpt in munskydden som vi avrådde svenskarna från att köpa för att vi behövde dom???"

"Deeeeet äääär eeeen braaaa ideeeeee..."

"Bra! Ja, vi har köpt i--"

"Meeeeen deeet äääär fööörseeent nuuuu..."
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Lite tankar från mig med en master i statistik

Jag måste trots allt säga att Sveriges siffror tillochmed börjar oroa en statistiker. Kurvorna för dödsfall ser inte bra ut. Tegnells tjat om att platta ut kurvan är helt korrekt men då krävs ju åtgärder som faktiskt också gör det.
Vi måste även ha i bakhuvudet att de siffror vi idag ser för dödsfall är de som blev smittade för 3 veckor sedan. Inför vi en total lockdown idag tar det alltså ca 3 veckor innan vi börjar se resultatet av det.

Rent krasst kommer massa människor att dö hur man än gör. Man har ett antal verktyg att använda som påverkar kurvan men de måste ske i exakt rätt tillfälle för att ge optimal effekt då några dagars fördröjning är förödande.

Antag att vi på förhand bestämt oss för att en (1) lockdown är rimlig rent ekonomiskt.
Siffrorna ser vid en snabb anblick ut att öka med en faktor X2 varannan dag. Vi vet sedan tidigare att ca 60% kommer bli smittade. Stockholmsregionen skulle alltså utan åtgärder ha ca 600.000 smittade.
Den dag vi når 250-300.000 är alltså en optimal Lockdown.

Antag istället 2 lockdowns vilket ger 100000-150000 och 250000-300000 totalt som optimala tillfällen för lockdown. Med alla siffrortillgängliga hade jag rekommenderat 2 eller 3 lockdowns totalt under hela förloppet på ca 2 veckor per Lockdown.

Om vi bestämt oss för endast en locktons kcg Omräknat i antal dödsfall och beräknat på 5% dödlighet (vården kommer krascha totalt ändå) får vi alltså siffran 10000-15000 döda totalt på Stockholmsregionen när det är en optimal lockdown.

Problemet är bara att verkligheten inte är så enkel, Dels ver vi inte när vi nått de optimala siffrorna eå det släpar 3 veckor och dessutom testar vi inte i någon större utsträckning.
Vi har gjort det svårt för oss.

Detta oroar mig. Vet de verkligen vad de håller på med? Kurvan för Antalet dödsfall ser inte bra ut och vi verkar ha 0 koll. Jag hoppas verkligen att FHM i förhand gjort prognoser och fattar rätt beslut i rätt tidpunkt,

De länder som införde detta direkt har alltså agerat i panik. Det krävs hundratals lockdowns framgent i dessa länder för att hålla nere dödsfallen alternativt att avskärma sig från resten av världen för alltid. Det är inte rimligt.

Jag hade rekommenderat 3 lockdowns totalt och använt mig av prognoser och slumpmässig masstestning av ett mindre urval som jag sedan kontrollerade mot antal inlagda och döda för att försöka genomföra rätt åtgärd vid rätt tidpunkt.

Utifrån de lilla data vi har än så länge börjar min statistiska sida verkligen känna att det är dags för lockdown nr 1 (om vi bestämt oss för 3 totalt)

Jag hoppas verkligen att de har en plan och vet vad de gör med kompetenta rådgivare med omfattande kunskap i statistik.
Det känns inte riktigt så tyvärr.

Det finns verkligen risk för ett fullständigt blodbad om de fortsätter på inslagen linje utan en plan för när de ska göra vad.
Min oro växer för varje dag.
Examen i statistik må du ha men du är inte epidemiolog och därför kan du gott veta att allt du precis avhandlat här egentligen bara är dina egna fantasier. 5% dödlighet..
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Att koppla bort respiratorvård måste gå på ngt kriterium, ålder känns mest rättvist. Spanien drar ur pluggen för alla över 65 nu, vilket känns lågt.

Det är 60 i Italien nu, du kommer inte ens in på akuten om du är äldre.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80

Ambulanssjukvården Luleå 27/3 på Facebook

HJÄLP!
Som befarat är nu våra munskydd slut!
Är det någon som har munskydd av klass FFP2 eller FFP3 att skänka oss tar vi mer än tacksamt emot😥🙏🏼.

UPPDATERING: Om ni har munskydd att sänka kan ni lämna i lådan som står utanför Ambulans portarna på stationen i Luleå.
På Brandstationen i Boden finns en likadan låda utanför huvudentrén om någon i Boden vill skänka.
Det där kan helt enkelt inte vara sant.
Både igår och idag har Socialstyrelsen nogsamt gått ut och berättat att JIT-systemen fungerar och att det inte råder någon brist.
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Getinge har orderboken fulltecknad för åratal framöver, vi får vara glada att de går upp i tvåskift för att hjälpa vårt land. På lång sikt är det ju ändå turligt att vi har en producent av respiratorer i världsklass i landet om nu Covid-19 plågan blir flerårig. Vi har ju i Sverige också tillverkning av klorokinfosfat som hjälpt Tyskland att hålla antalet döda på en otroligt låg nivå. Recipharm heter företaget som har order från hela världen utom, ja gissa det!
Så köp hela rasket och dra igång tjugotre fabriker.
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Problemet med Tegnell är att han riktar sina uttalanden till kreti och pleti, snackar med bönder på bönders språk, och vad kan bönder i saken, annat än tro? Och det är hela grejen, gör som vi säger, punkt!

Personligen skulle jag vilja att Tegnell utvecklar sina tankar och hypoteser på ett mer vetenskapligt plan, sätter sig ner och skriver, klargör vilka tankar som ligger bakom dessa fluffiga uttalanden i media.

Är fundersam över hur Tegnell egentligen tänker, han kommer med de mest hårresande uttalanden, men han verkar ändå, i detta, äga en fingertoppskänsla, som kanske kommer rädda oss, både i dödsfall, och ekonomi.

Är inte lika snabb som mobben här på flashback att avfärda Tegnell, den som lever får se...

Man växer som bekant med uppgiften, kolla på Löfven, vad han var i början, han växte, inte mycket, men växte gjorde han.

Tegnell levde sin stillsamma, vände sina papper, innan han yrvaket fick denna lunta rakt ned i knät...

It takes some time, to get up to speed... cheers!
Norge publicerar löpande rapporter om hur deras strategi och taktik ser utifrån tre olika scenarier. Bifogat dessa finns rekorderliga diskussioner. FHM borde göra sammalunda för en vettig diskussion och analys även här i Svedala.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tittar varje dag på https://www.flightradar24.com/. Minskat lite flygningar över Europa, men USA är det fullt med flyg.
Det var först igår eller i förrgår som EU beslutade att bolagen kunde dra ned på sina flygningar utan att förlora sin plats-status.
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man stängt mer än sina experter sagt så är man definitivt rädd för att Sverige gjort rätt.

För man har gjort det av populistiska skäl, och det kommer inte va populärt om Sverige får bättre statistik.
Herregud. Allt som är annorlunda än vad rådande svensk regim eller DN:s kultursida anser är korrekt är ”populistiskt”.

Prova att flytta bort örat en liten bit från den statliga megafonen så kommer det gå betydligt bättre att få ordning på tankeverksamheten.
Citera
2020-03-27, 22:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
avgörande för om någon överåldrig kärring som sprungit och velat på stan ,, trots att hon blivit tillsagd att ge fan i det, överlever eller ej. Det är en avgörande tid vi stpr inför.
Varför skyller du på en ”överåldrig kärring”?
Misstänker att ditt gym du tjatar om har ställt till mer elände än vad alla vimsiga och vettskrämda pensionärer gjort tillsammans.
Citera
2020-03-27, 22:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollade på Aktuellt klockan 21 ikväll. Det är tydligt att vi nu förbereds på att helt extrema tider ska komma under april och första halvan av maj. Gud bevare oss alla. Dio ci benedica tutti.

Vi kommer att se tillbaka på andra kvartalet 2020 i hundra år framöver. Kanske hundratals år framöver. Mina vänner, det vi står inför är helt avgörande.

Ja, det här är som en mix av spanska sjukan och den stora depressionen 1930. Något som kommer att skrivas massvis av böcker om, göras otaliga dokumentärer om samt redovisas i en hel del forskningsrapporter. Det kommer att studeras nu och långt framöver. och jag hoppas man lär sig något av detta.

Nej, jag anade inget när det nya året började. Och även om jag i början av mars förstod att vi skulle drabbas, fattade jag inte att det skulle påverka alla i landet på något sätt och vår ekonomi ställas på ändan. Nej, inte bara vår ekonomi utan hela världen.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-27 kl. 23:25.
Citera
2020-03-27, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Till att börja vad har obduktion med detta att göra överhuvudtaget? Ett virus förstör celler, du dör aldrig av viruset i sig utan att det har sönder organen antingen direkt eller med hjälp av immunförsvaret. Vad skulle en obduktion göra för skillnad? Tror du det sitter en stor viruspartikel någonstans spetsat i hjärtat eller lungorna på de som avlider? Var har du sett att en majoritet av alla är svårt sjuka förövrigt? De flesta äldre har underliggande sjukdomar ja, jag vet inte senast du hälsade på någon äldre men du kan nog räkna de äldre som inte har någon som helst åldersåkomma på en fingerlös hand.

Du missar det självklara. En person som ligger för döden kan bli smittad utan att viruset hinner utvecklas eftersom patienten dog i sin redan befintliga sjukdom.

Citat:
Och ditt resonemang tyder att du inte läst en enda rapport om hur sars-cov-2 fungerar, det blir ganska självklart varför vissa har låg överlevnadschans om de får det.

Se ovan.

Citat:
Utöver det du läser artikeln som fan läser bibeln, men jag inväntar dina källor nu innan jag diskuterar vidare med dig. Du har fått en källa på att det finns tydliga indikationer på att det är ett mörkertal i dödsfallen.

Det behövs inga källor om du läser det jag skrev.

Fan det är som om ni vill att viruset ska vara det värsta som funnits någonsin och kämpar på med alla till buds stående medel för att beskriva dess dödlighet.

Men vi behöver inte diskutera vidare. Vi ser olika på saken.
Citera
2020-03-27, 22:42
Medlem
generaldirektören bör avgå. en stabil person är han inte. det märks ju. kliva åt sidan Johan Carlson. Jag får starkt intrycket av att han i första hand sysslar med att behålla sin auktoritet på folkhälsomyndigheten och det är på bekostnad av samhället. verklighetsfrånvänd, kan inte stå ut med att ifrågasättas. han styr med järngrepp och utfrysning. folk är arga på AT men det är direktören som är dirigenten. förra veckan var det 500 och nu är det 50. flummig argumentation för det idag på presskonferensen. 50 personer tillåts i butiker och kollektivtrafiken men inte på begravningar eller dop? att resa till skidorterna är fortfarande problemfritt så länge man inte vistas vid bardisken. 49 pers på dansgolvet då?
Citera
2020-03-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Den kinesiska centralregeringen var extremt mycket på hugget och man agerade väldigt fort med smittskyddsåtgärder och det gjorde man inte utan god anledning. Kineserna förlorade många miljarder dollar på att stänga ner större delen av landet i två extra veckor för att få styr på situationen. I Taiwan som är nästgårds så har man inte ens nått till 100 döda totalt sedan januari eftersom man gör tre saker som man inte gör i Sverige, tre saker som svenska myndigheter förklarat vara verkningslösa.

Detta stämmer inte helt, för initiala reaktionen från Kinesiska myndigheter var precis som i Sverige, att tysta ner och låtsas att det inte var någon allmänfarlig sjukdom men något fick dom uppenbarligen att tänka om och i stället ta till med de kraftigaste medel de har.

Vad svenska myndigheter säger vet vi ju redan är bluff, de försöker rädda sin politik framför allt.
Anders Tegnell drog tom feminist skämt första veckan om att "män var lite svagare än kvinnor" eftersom det verkade vara lite fler män än kvinnor som dog av detta.

Att försöka dölja hur jävla dåligt man skött landet är det enda de är intresserade av och tyvärr lyckas det på många som fortfarande tror att det sitter personer som är mycket smartare än resten av världen på FHM.
Citera
2020-03-27, 22:44
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det finns verkligen risk för ett fullständigt blodbad om de fortsätter på inslagen linje utan en plan för när de ska göra vad.
Min oro växer för varje dag.

Det dök ju upp i Aftonbladet att det gjordes hemliga planer på att sätta Stockholm i karantän. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösa något just nu.

Det mest obegripliga av allt är att FHM struntade i att kontrollera folk som kom hem från Italien och Iran då man visste vid den tidpunkten att smittan spreds där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in