2020-03-27, 22:34
Medlem
Lite tankar från mig med en master i statistik

Jag måste trots allt säga att Sveriges siffror tillochmed börjar oroa en statistiker. Kurvorna för dödsfall ser inte bra ut. Tegnells tjat om att platta ut kurvan är helt korrekt men då krävs ju åtgärder som faktiskt också gör det.
Vi måste även ha i bakhuvudet att de siffror vi idag ser för dödsfall är de som blev smittade för 3 veckor sedan. Inför vi en total lockdown idag tar det alltså ca 3 veckor innan vi börjar se resultatet av det.

Rent krasst kommer massa människor att dö hur man än gör. Man har ett antal verktyg att använda som påverkar kurvan men de måste ske i exakt rätt tillfälle för att ge optimal effekt då några dagars fördröjning är förödande.

Antag att vi på förhand bestämt oss för att en (1) lockdown är rimlig rent ekonomiskt.
Siffrorna ser vid en snabb anblick ut att öka med en faktor X2 varannan dag. Vi vet sedan tidigare att ca 60% kommer bli smittade. Stockholmsregionen skulle alltså utan åtgärder ha ca 600.000 smittade.
Den dag vi når 250-300.000 är alltså en optimal Lockdown.

Antag istället 2 lockdowns vilket ger 100000-150000 och 250000-300000 totalt som optimala tillfällen för lockdown. Med alla siffrortillgängliga hade jag rekommenderat 2 eller 3 lockdowns totalt under hela förloppet på ca 2 veckor per Lockdown.

Om vi bestämt oss för endast en locktons kcg Omräknat i antal dödsfall och beräknat på 5% dödlighet (vården kommer krascha totalt ändå) får vi alltså siffran 10000-15000 döda totalt på Stockholmsregionen när det är en optimal lockdown.

Problemet är bara att verkligheten inte är så enkel, Dels ver vi inte när vi nått de optimala siffrorna eå det släpar 3 veckor och dessutom testar vi inte i någon större utsträckning.
Vi har gjort det svårt för oss.

Detta oroar mig. Vet de verkligen vad de håller på med? Kurvan för Antalet dödsfall ser inte bra ut och vi verkar ha 0 koll. Jag hoppas verkligen att FHM i förhand gjort prognoser och fattar rätt beslut i rätt tidpunkt,

De länder som införde detta direkt har alltså agerat i panik. Det krävs hundratals lockdowns framgent i dessa länder för att hålla nere dödsfallen alternativt att avskärma sig från resten av världen för alltid. Det är inte rimligt.

Jag hade rekommenderat 3 lockdowns totalt och använt mig av prognoser och slumpmässig masstestning av ett mindre urval som jag sedan kontrollerade mot antal inlagda och döda för att försöka genomföra rätt åtgärd vid rätt tidpunkt.

Utifrån de lilla data vi har än så länge börjar min statistiska sida verkligen känna att det är dags för lockdown nr 1 (om vi bestämt oss för 3 totalt)

Jag hoppas verkligen att de har en plan och vet vad de gör med kompetenta rådgivare med omfattande kunskap i statistik.
Det känns inte riktigt så tyvärr.

Det finns verkligen risk för ett fullständigt blodbad om de fortsätter på inslagen linje utan en plan för när de ska göra vad.
Min oro växer för varje dag.
Citera
2020-03-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har naturligtvis ingen skyldighet. Jag sprider inga rykten. Det är väldigt enkelt att förstå. De räknar dödsfall direkt och hinner inte obducera fram den egentliga dödsorsaken. Förstår inte varför det skulle vara så märkligt. De räknar alltså varje person som dör med covid-19 som en person död i covid-19. Eftersom en mycket hög andel redan var svårt sjuka så är det ju i de flesta fall inte viruset enskilt som orsakat dessa peroners död. Det blir med andra ord inte korrekt att utgå från dessa siffror för att se hur dödligt covid-19 är.

Sedan kan man naturligtvis föra frågan ännu längre ut och säga att allt som händer nu är direkt, indirekt eller avlägset kopplat till covid-19. Givetvis kommer det att dö personer som har cancer och inte får vård, då vården är överbelastad, utan att personer själva har covid-19

I din länk står det inledningsvis:

Kan vara högre är ju inte synonymt med väldigt många fler. Det var ju det där med att
inte sprida saltad information.

Till att börja vad har obduktion med detta att göra överhuvudtaget? Ett virus förstör celler, du dör aldrig av viruset i sig utan att det har sönder organen antingen direkt eller med hjälp av immunförsvaret. Vad skulle en obduktion göra för skillnad? Tror du det sitter en stor viruspartikel någonstans spetsat i hjärtat eller lungorna på de som avlider? Var har du sett att en majoritet av alla är svårt sjuka förövrigt? De flesta äldre har underliggande sjukdomar ja, jag vet inte senast du hälsade på någon äldre men du kan nog räkna de äldre som inte har någon som helst åldersåkomma på en fingerlös hand.

Och ditt resonemang tyder att du inte läst en enda rapport om hur sars-cov-2 fungerar, det blir ganska självklart varför vissa har låg överlevnadschans om de får det.

Utöver det du läser artikeln som fan läser bibeln, men jag inväntar dina källor nu innan jag diskuterar vidare med dig. Du har fått en källa på att det finns tydliga indikationer på att det är ett mörkertal i dödsfallen.
Citera
2020-03-27, 22:35
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Kortfattat, hur många personer som en smittad för smittan vidare till.

Syftet med alla de här mer eller mindre drakoniska inskränkningarna av medborgarnas frihet, som vi såg i Hubei och som vi nu ser i flera europeiska länder, är att var och en som blir smittad inte ska föra smittan vidare till mera än högst en person (i genomsnitt!).

R-noll-värdet beror både på hur många man träffar, och hur intimt man umgås, men också på faktorer som är blott och bart bestämda av viruset själv. Mässlingvirus, exempelvis, är känt för att man måste räkna med att varje mässlingsmittat barn infekterar ytterligare 15 barn - om de saknar immunitet. Smittsamheten för detta coronavirus har beräknats till en femtedel av mässlingvirusets smittsamhet, alltså omkring 3, även om sådana beräkningar är en smula osäkra.

Tack för ett gediget svar.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Social distansering och karantän funkar i högtillit länder som Sverige, Tyskland och Danmark. (+Asien)

Funkar sämre i Italien och Spanien, där dom dessutom har kraftig antibiotika resistens.

Jag velar fram och tillbaka, men jag tror vi kommer klara oss under 50k döda. Då i båda vågorna.

Å det är ej Tegnells förtjänst.

Men du tror samtidigt på en värre katastrof än Spanska sjukan med 35-37000?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När våra företag konkat finns det inga skattepengar till din medborgarlön. Det finns inte heller pengar till medborgarlön för läkare och vårdpersonal, inte till utrustning. Folk kommer dö av cancer, diabetes, aids, influensa, lunginflammation, sårskador, corona.

Jo det kommer att funka men på en lägre nivå. Nigerias nivå kanske?
Citera
2020-03-27, 22:36
Avstängd
Citat:
I efterhand, om några månader i bästa fall, kommer det att finnas någorlunda tillförlitliga data.
De saknas nu.

Då finns det ingen mening att räkna dödlighet nu om vi vet att den siffran inte stämmer.
Citera
2020-03-27, 22:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man stängt mer än sina experter sagt så är man definitivt rädd för att Sverige gjort rätt.

För man har gjort det av populistiska skäl, och det kommer inte va populärt om Sverige får bättre statistik.

"Populistiska skäl", sicket jävla snömos, du är ju helt empatilös och saknar själ. Tycker du ska kila ner på sjukhuset och jobba frivilligt utan mask med coronapatienter, då du inte vill stänga ner så kan du väl åtminstone visa att du är god?
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Om nu Hydroxiklorokin har varit godkänt sen 1955 i USA så bör man känna till biverkningarna eller hur? Ja media har ju skyllt Trump för att nån stolle drack ett medel för att rengöra akvarier med men köpte du den sagan kan du sluta läsa nu. Det är inget Trump-pill, fransmännen och koreanerna (eller kineserna eller japanerna orkar inte söka) har testat det innan så gräv ner yxan och spåna vidare. Om vi nu vet biverkningarna och låter läkare ordinera skiten (inget självdoserande) kan vi inte testa i Sverige nu? New York, med en demokrat som borgmästare, kör nu för fullt. Kan det vara läge här?
Citera
Medlem
Citat:
Jag vågar svära på att man vid det tillfället inte hade en tanke på hur stort behovet skulle bli.
Men det är tyvärr inget jag kan bevisa. Och det blir förbannat mångordigt om jag ska försöka förklara på vilket sätt det faktiskt fanns viss vett och sans i det budskapet.

Den 22 januari hade man redan noterat en viss ökad efterfrågan på svenska apotek och fhm ryckte genast ut och sa: munskydd hjälper inte.
Det påstods också att ökningen berodde på att folk som skulle resa till Kina ville ha munskydd...för inte kunde väl viruset oroa någon som inte planerade en Kinaresa!?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta
Citera
2020-03-27, 22:38
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Å det har du linkar på?

Nej. Detta är information du själv får härleda eftersom kineserna spärrade av Wuhan med militär den 23:e januari. Det har kommit ut information om graden av överbelastning av krematorierna i Wuhan och information om att kineserna skickat dit extra lastbilskrematorier för att bränna av överskottet av lik.

I och med att man kan uppskatta antalet personer som kremeras en normal dag i Wuhan kan man utifrån graden av överbelastning uppskatta antalet som dog per dag. Eftersom de lokala krematorieresurserna inte räckte till trots maximalt utnyttjande så borde dödligheten varit betydligt överskridande deras brännförmåga. Antalet som dör ökar exponentiellt från dag till dag precis som antalet smittade och med en fördubbling var tredje dag så är en topp på över 10 000 döda om dagen i Wuhan en konservativ uppskattning.

Den kinesiska centralregeringen var extremt mycket på hugget och man agerade väldigt fort med smittskyddsåtgärder och det gjorde man inte utan god anledning. Kineserna förlorade många miljarder dollar på att stänga ner större delen av landet i två extra veckor för att få styr på situationen. I Taiwan som är nästgårds så har man inte ens nått till 100 döda totalt sedan januari eftersom man gör tre saker som man inte gör i Sverige, tre saker som svenska myndigheter förklarat vara verkningslösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollade på Aktuellt klockan 21 ikväll. Det är tydligt att vi nu förbereds på att helt extrema tider ska komma under april och första halvan av maj. Gud bevare oss alla. Dio ci benedica tutti.

Vi kommer att se tillbaka på andra kvartalet 2020 i hundra år framöver. Kanske hundratals år framöver. Mina vänner, det vi står inför är helt avgörande.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Helt avgörande [för vad] eller helt avgrundande [för gott]?
avgörande för om någon överåldrig kärring som sprungit och velat på stan ,, trots att hon blivit tillsagd att ge fan i det, överlever eller ej. Det är en avgörande tid vi står inför.
Senast redigerad av .Adidas. 2020-03-27 kl. 22:41.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du verkar vara helt körd i skallen och helt empatilös. Resten av världen har stängt ner. Det finns inget att göra åt det. När vår värld bygger på "just in time" så stannar våra fabriker per automatik. Vad är det du inte förstår?
F*n vad jag är trött på alla människor som tjötar om ekonomi som om det är nåt jäkla mantra. De flesta fattar inte vad det är frågan om då de (eller många av dem) är överbelånade.

De har bara tagit till sig det när de hört politikerna tjatat om det för att låta märkvärdiga. Samma politiker som ligger bakom debaklet 2015 (och nej, är ingen flyktingmotståndare), för att ta ett exempel när de inte verkar ha ägnat finanserna en enda tanke.

De kan ta sitt tjat om ”sunda statsfinanser” och stoppa upp dem nånstans där bak. Hade de inte kunnat använda de s k sunda statsfinanserna till att rusta upp vården (som redan innan covid var mer än eftersatt)?

Det vi har framför oss är inget vi kan stoppa genom att sitta och blåstirra på en budget - en budget som f ö bygger på just antaganden om framtiden.
De ekonomiska sviterna får vi ta itu med sen, de kommer oavsett vad vi gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in