2020-03-27, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Våra val idag kommer stå i historieböckerna för lång tid framöver. Detta är en mycket speciell tid

Social distansering och karantän funkar i högtillit länder som Sverige, Tyskland och Danmark. (+Asien)

Funkar sämre i Italien och Spanien, där dom dessutom har kraftig antibiotika resistens.

Jag velar fram och tillbaka, men jag tror vi kommer klara oss under 50k döda. Då i båda vågorna.

Å det är ej Tegnells förtjänst.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-27 kl. 22:32.
Citera
2020-03-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Med största sannolikhet kommer antikroppstester ut på marknaden inom någon eller några månader. Förhoppningsvis är de tillförlitliga.
Vi får hoppas det.
Citera
2020-03-27, 22:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men andra länder gjorde det där, och de hade ingen effekt för dem.

- Det finns länder som har lyckats mycket bättre än Europa på att hålla smittspridningen nere.

Skribenten "235711" har länkat till en karta:
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya kartor

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande. Kartorna är gjorda där datumen syftar på inrapporterade tal ungefär klockan 08:00-09:00 dagen i fråga.

27 Mars

- På kartan kan man se att Europa är den stora smitthärden. Kartan är inte smickrande för Europas förmåga att skydda sig från smittspridning. Vad har Europas smittskyddsmyndigheter gjort fel, och vad har omvärldens myndigheter gjort rätt?
Citera
2020-03-27, 22:30
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, “munskydd hjälper inte” var nog det första jag läste om corona överhuvudtaget. Jag undrade lite vad anledningen var att just detta pumpades ut med sådan kraft i Sverige. Sedan förstod man ju, det var för att de inte räckte till vårdpersonal ens.
Jag vågar svära på att man vid det tillfället inte hade en tanke på hur stort behovet skulle bli.
Men det är tyvärr inget jag kan bevisa. Och det blir förbannat mångordigt om jag ska försöka förklara på vilket sätt det faktiskt fanns viss vett och sans i det budskapet.
Citera
2020-03-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Ja mina 70+ föräldrar bor på annan ort, räknar kallt med att jag och barnen inte kan träffa dem förrän i jul som tidigast. Mamma även i riskgrupp pga KOL osv.

Jävla kineser.
Jobbigt är det.
Jag ska försöka få min mor att använda https://www.webex.com/
Snäppet bättre än telefonsamtal, om det går.
Citera
2020-03-27, 22:31
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är inte hemligt, ju. Men myndigheter kan inte föreslå behandlingar utan att det finns ett tillfredsställande underlag för det förslaget. Då kan det gå som med Pandemrix.
Dom har ju redan gjort det.
Johan Carlson är malariaexpert
Citera
2020-03-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Men enligt Mördar-Anders är läget "stabilt" och vi "ser nog början på en flack kurva"

Jösses hans analyser är ju nere på patetisk nivå. Öppna ögonen Anders är mitt råd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
150 000-500 000
Nåt sånt, ja.

Jag såg en tidig uppskattning där 1 av 800 smittade avlider, inkl. mörkertal.

Om 50% av befolkningen måste få viruset, innan spridningen saktar ner till hanterbara nivåer, så motsvarar det:

6250 döda svenskar
4.7 miljoner döda på jorden

Influensan dödar någonstans över 300,000.

Det är ju en väldigt tidig uppskattning, som sagt, men det kanske hamnar i den tiopotensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Det funkar naturligtvis inte. Men UV-lampor för vårdpersonalens skull behöver kanske inte vara fel. Det skulle kunna döda en hel del som cirkulerar i luften (om viruset nu kan cirkulera i luften i form av aero-soler) och lägger sig på ytor.
Ja det var ju det jag menade, smittspridningen elimineras.
Citera
2020-03-27, 22:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Avgörande för vårt sätt att leva och vårt sätt att se på varandra. Samhället kommer inte att bli detsamma efteråt. Detta extrema hot från våg 1 kommer att prägla andra kvartalet 2020. Men viruset kommer att lägga sordin på åren 2020-2021 och kanske 2022 i och med nya vågor som kommer att komma.

Under tiden lär vi oss att arbeta på distans och att hålla avstånd. Ekonomin kommer in i en ny fas med helt nya typer av stödpaket och en helt ny beredskap för extrema chocker som vi inte varit vana vid tidigare. Allt detta gör att världen förändras för decennier framåt.

Ok, så det du menar med avgörande är alltså att det som sker nu kommer att få långtgående inverkan på framtiden. När du använde helt avgörande kändes det som om du menade att det kan finnas vägval nu som gör att vi hanmar rätt eller hamnar fel, men [om jag nu tolkar det du skriver här på rätt sätt] så är en förändrad framtid ett faktum.

Hur förändrar det, enligt dig, världen om fem år jämfört med 2019?
Citera
2020-03-27, 22:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Dom har ju redan gjort det.
Johan Carlson är malariaexpert

Inte speciellt användbara kunskaper i Sverige. Kan vi inte exportera honom.
Citera
2020-03-27, 22:34
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
150 000-500 000
Jag har ännu säkrare uppgifter:
3000-10 000 000
500 000 är ju rent önsketänkande, visst vore det fantastiskt men sanningen ligger nog närmare 50 000, om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in