2020-03-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Tyvärr är jag o gymmar som många andra. Fast tvättar händerna innan och efter, tvättar maskinerna också. Men sitter jag hemma kommer jag må värre än om jag inte går hit.

Om du får COVID-19, kommer du troligen att må ännu värre ?
Citera
2020-03-27, 21:40
Medlem
ganglere2s avatar
Om någon är intresserad så är här en film som visar hur det lilla landet Indiens nedstängning ser ut.

https://m.youtube.com/watch?v=OXoRWbNNL-A

Som en jämförelse med det Sverige som vissa påstår är helt omöjligt att stänga ned.

Man kan kanske posta en länk om Indien utan att bli beskylld för att vara ett ryskt troll, Kinakramare el.likn. Möjligen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Tyvärr är jag o gymmar som många andra. Fast tvättar händerna innan och efter, tvättar maskinerna också. Men sitter jag hemma kommer jag må värre än om jag inte går hit.
Helt i sin ordning.
Nu när våren kommer kan du träna mer ute för att minska smittrisken men detta är egentligen oväsentligt.

Så länge du inte är isolerad från folk kan du betrakta dig själv som potentiell bärare av Wuhanviruset och ska således inte träffa någon person över 60 för det är när sjukan nå dem via får stora problem.

Skaffa Skype istället och avvakta vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När inte lungorna kan ta upp syre så bra längre måste hjärtat jobba hårdare. Har man då ätit för mycket skräpmat och rött kött, socker och fiberfattig mat, har man redan satt hjärtat under hård press. Diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, fetma har alla det gemensamt att de beror på dåligt kosthåll och sliter på hjärtat. För att klara corona bra behövs ett starkt hjärta som inte redan är utsatt. Därför tror jag att dödligheten kommer vara högre i Europa en i Asien, men värst kan det bli för Amerikanarna där mer en hälften lider av fetma och de sjukdomar som följer med det. Det blir inte kul när mer en halva landet tillhör riskgruppen

Det är dessutom kanske först nu som folk börjar förstå (inklusive mig själv) att övervikt inte är att leka med.

Men kineserna har väl ändå inte ätit "skräpmat" typ McDonalds? Men å andra sidan tycks det äta allt som går på fyra ben.. typ kloakråttor och fladdermöss. Socker vet jag inte om man äter mycket i Asien. Och jag har förstått det så att grönsaker skulle man äta särskilt mycket just i asiatiska länder.

Jag kan förstå om människor som lever på coca-cola och pommes frites och pizza blev rejält sjuka när de fick Corona.
Citera
2020-03-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
105 döda just nu

Enligt tysk statistik dör 0,5%

Det tar 4v att dö

Det ger 21 000 smittade 27 april

7 dagar per dubbling av döda i SE

Det ger 336 000 smittade idag

672 000 nästa fredag

3 360 Dödsfall nästa vecka

Känns overkligt

Men siffrorna stämmer

RIP alla med 85% belåning
För alla mef 85% belåning är det bästa att vi får ketchupeffekt och att plåstret dras snabbt. På så sätt kommer ekonomin ingång igen med så lite skada som möjligt.. Men kortsiktigt väldigt ohumant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Regeringen inför hårdare restriktioner för att minska smittspridningen.

Samtidigt ger statsepidemiolog Anders Tegnell ett hoppfullt besked - att utvecklingen i Sverige ser ut att skilja sig rejält från den i svårt drabbade länder som Italien och Spanien.

– Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt, säger han.

”Hoppas jag har rätt”
Men samtidigt slog han också an en hoppfull ton.

– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.

Han fortsätter:

– Just nu tycker jag att det finns hel del som talar för att vi följer den här lite mer flacka kurvan över tid. Vi hoppas och håller tummarna för att det kommer fortsätta att vara så. Det är pressat i Stockholm men det finns kapacitet kvar och dessutom kapacitet kvar i resten av landet

– Har jag rätt, och det hoppas jag att jag har, så kommer det betyda att vår sjukvård får betydligt lindrigare situation än vad man hade haft om vi fått en brant kurva som man fick i Italien och Spanien
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AbR3/tegnells-besked-sa-har-langt-kanns-det-hoppfullt

Tycker detta är högst relevant.
Sveriges dödskurva är värre än Italiens var, men Tegnell menar alltså motsatsen? Hur är det möjligt för FHMs 500 experter att komma till den slutsatsen?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Finns exempel varje dag. Ser du de inte så kommer du troligtvis aldrig se dem. Alla är vi olika. förövrigt för vi vet båda vart detta tyvärr barkar. Inget mer att tillägga-

Visst finns det frågor man själv önskar att någon ställde vid ett visst givet tillfälle. Men att få det till lismande och i maskopi med, vad de nu ska vara i maskopi med?, är faktiskt barnsligt eller i värsta fall skadligt att påstå.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kanske inte riktigt så..

Diabetes kan man ju behandla med insulin. Högt blodtryck med blodtrycksmedicin. Men fettet sitter där det sitter - oavsett om man skulle vara på diet för tillfället.

Så mest rädda borde vi vara för övervikten. Vilket är ju amerikanernas och engelsmännens stora problem. De hinner inte banta tillräckligt oavsett om det skulle sluta äta helt redan idag!

Om man har diabetes transporterar insulin inte mineraler till celler, där de behövs i kroppen. Detta gör att man lätt kan utveckla näringsbrist. Som vi vet kan magnesium och zinkbrist leda till ett försvagad immunförsvar. Till viss del är det kopplat till övervikten, men det är inte hela sanningen.

I tuffa tider när ett virus härjar bör man undvika socker och snabba kolhydrater så mycket som möjligt. Socker och snabba kolhydrater orsakar inflammation. Virus gillar inflammerade celler. Då kan viruset sprida snabbare.
Senast redigerad av AttCza 2020-03-27 kl. 21:44.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Jo, tänkt det samma men har inga svar. Eu i krissituationer finns inte som jag ser det. Bara en luftbubbla, alla länder kör sitt race ser det ut som.

Stod väl något sånt i någon tidning i spanien/italien, att när det verkligen krisar så har man hört noll från EU. Ingen hjälp, ingenting.

Tyskland är generösa och erbjuder IVA till patienter från Italien och Frankrike än så länge, där pratar vi ”humanitär stormakt”. Det är något vi gärna vill kalla oss, men vi ser alla nu att det är ett luftslott.
Citera
2020-03-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
tja googla vad andra länder har gjort. I Sverige är det på person nivå med folkvett och max 50 personer som träffas. Det är väl allt vi har.

Var dock inte vad jag frågade efter
Citera
2020-03-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Va bra, och glad blir jag. Hoppas det är samma i Stockholm, är isolerad hemma så jag vet inte idag. Vet inte hur det är vid Medborgarplatsen. Men hörde också att många unga människor också förstod allvaret i covid19.
De som i vanliga fall hänger på Medborgarplatsen är nog inte mottagliga för information och i vilket fall som helst inga man är rädda om annars. Medellivslängden är begränsad om man säger så, det här gör varken till eller från.
Citera
2020-03-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Glad att vara normalviktig men hoppas alla kroppspositivister får sig en rejäl tankeställare och slutar hylla sina osunda ideal som de vill att andra ska inspireras av.

Återigen ett bra exempel på hur det kan gå åt skogen när man försöker förvränga sanningen..

Skulle också vara intressant att se i efterhand få veta hur många av patienterna som dog var överviktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in