2020-03-27, 20:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Min erfarenhet av att ha varit ute i Uppsala idag är att folk verkar ta ansvar. Både gammal som ung men hur det är nu i stockholm vet jag inte.

Va bra, och glad blir jag. Hoppas det är samma i Stockholm, är isolerad hemma så jag vet inte idag. Vet inte hur det är vid Medborgarplatsen. Men hörde också att många unga människor också förstod allvaret i covid19.
Citera
2020-03-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
652 döda i vanlig influensa 2018, i Sverige!

Detta covid19 får verkligen sätta igång och jobba!

Vad är detta, en global psykos, för att alla har hela världen i fickan?

Du driver elr?
Det blir inte ens 2 döda om dagen. Corona skördar redan 20 till 30 liv om dagen och vi är bara i början tom om du frågar din kompis Tegnell.
Citera
2020-03-27, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
105 har dött på några dar, jämför inte päron och äpplen.
Vanlig influensa finns det sprutor till min far tar en varje år för att skydda sig, corona finns det ingen som skyddar en och smittar snabbt och enklare.

När över 2000 är bekräftat döda av covid-19 så kan vi vara oroliga.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Både USA och Italien har gått om Kina i antal fall nu. Om man vill tro på kommunisterna...
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Citera då tidningen som källa för dina påståenden. Använd inte källösa inlägg som referens. Det är det vår diskussion handlar om.

Annars är du bara en skvallerkärring och ryktesspridare, och det finns det nog av.

Leta själv annars är du bara en inkompetent gnällare. Jag är inte din hjälpreda. För övrigt handlar tråden om Covi-19 inte om att jag ska leverera saker till dig som inte kan söka själv.
Senast redigerad av Lawline 2020-03-27 kl. 20:36.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Vet inte om WHO har sagt så, men de har faktiskt även sagt att alla länder bör hantera det på det sätt som deras egna myndigheter och regeringar bedömer lämpligast. Det där uppropet skickades för övrigt till alla möjliga akademiker, varav många med noll akademisk kunskap i ämnet.

Jag har ingen som helst medicinsk utbildning. Påstår mig inte heller ha sådan kunskap i ämnet.
Vad jag reagerar på är att världen gör på ett sätt och Sverige raka motsatsen...
Citera
2020-03-27, 20:33
Medlem
Jag förstår inte hur många kan uttala sig så tvärsäker. Ingen vet!. Jag var extremt anti Tegnell för några/någon vecka sedan. Har insett att det alltid är lättare att skylla på någon enskild person och lägga skulden på denna. Kontentan är att det säkerligen är en av de massa idioter som är här och läser som kan ha en stämpel på sin rygg. ”jag spred Covid 19 på min skidresa 2020!. Att sedan experter, läkare, sjukvård etc gör allt för att få samhället att gå runt.. det räknas inte. Utan det ska läggas skuld på några få personer..😳 vilka tog hit smittan!! Jag anser att det är de som åkte på skidsemester trots varningar är de som är mer skyldiga än Tegnell för alla de som dött..
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Min erfarenhet av att ha varit ute i Uppsala idag är att folk verkar ta ansvar. Både gammal som ung men hur det är nu i stockholm vet jag inte.

Jag bor i en annan aningen mindre stad längre in i Mälaren. Här kan jag dessvärre inte dra samma slutsats. Handlade i det stora centret, det var fullsmockat, och gamlingar som såg halvdöa ut rullade omkring med sina rollatorer. 100 personer per kvadratmeter (överdrift men ni fattar), en fin blandning av medelålders hostande, små barn som nyser, halvdöa gamlingar, tag-själv-barer.

Och dessutom hade denna butik just idag ett sådant där event där det stod en massa expediter och bjöd på olika små ostkuber, pajer, småbitar av mackor med ost. Allt detta nös de på.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
På snart 4 månader som viruset har funnits har det alltså smittat cirka 3000 personer och det är ganska dåligt det betyder att det är runt 3 om dagen.

Så vi kanske har 10 000 i slutet av året, det där tycker jag är överdrivet. Det är mindre än ett halvt kiruna som lär bli smittat och folk här yrar om att stänga ner Stockholm och gud vet vad.

När ska ni lära er att det är extremt svårt att få detta virus även med flit, gå runt i stan krama alla och inte får ni det ändå. Jag är ute och går varje dag och är på coop och handlar och inte har jag blivit sjuk inte.. Är på gymmet hela tiden och jag skiter i att använda handsprit. Så ni kan ta det lugnt.

stick till ett sjukhus och knata runt där du smittas lika granterat som tex de 40 läkarna i Italien som dött av smittan

Win win
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För 2-3 veckor sedan var Danmark dramatiskt före Sverige i kurvan. Sen dess har de hållit nere den på 10-15% per dygn medan Sverige har skjutit upp med våra 25-30% per dygn. Så nu är vi kanske lika, men mät gärna om en vecka igen.

Norge samma sak, de var strax före oss eller lika efter sportloven. Nu har de 1/3 av dödstalen per capita.

Ja: Jag lovar härmed att göra avbön och därefter avregistrera mitt konto på Flashback, om det visar sig att Tegnells taktik har gett oss en bättre situation än andra länder.
All heder till dig. Skulle tippa på att du är i grov minoritet.

Vi får se helt enkelt. Kan mycket väl vara så att Sverige kommer sticka ut som det svarta fåret och då bör Tegnell och hans teams insats givetvis ses över och utvärderas. Kanske inte så mycket pga att han ska hängas på ett torg, som de faktum att en strategi behövs för framtida virus.
Citera
2020-03-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Säg till folket i Italien att det är svårt att bli smittad

Ja i Italien är sinnesjuka 0,13% smittade av detta, så i december om det inte går ner kommer alltså 0,39% av italiens befolkning vara smittade och sinnesjuka 0,039% ha dött av befolkningen. Det lär man knappt ens märka.

För att nå 1% smittade ska vi ha en obruten pandemi i 2.5 år. Och för att få 1% av befolkningen döda ska man alltså ha pandemi i 15 år oavbrutet för att detta ska ske.

Tycker ni detta är värt en förstörd ekonomi och masspykos?
Citera
2020-03-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag bor i en annan aningen mindre stad längre in i Mälaren. Här kan jag dessvärre inte dra samma slutsats. Handlade i det stora centret, det var fullsmockat, och gamlingar som såg halvdöa ut rullade omkring med sina rollatorer. 100 personer per kvadratmeter (överdrift men ni fattar), en fin blandning av medelålders hostande, små barn som nyser, halvdöa gamlingar, tag-själv-barer.

Och dessutom hade denna butik just idag ett sådant där event där det stod en massa expediter och bjöd på olika små ostkuber, pajer, småbitar av mackor med ost. Allt detta nös de på.

Ta eget ansvar var det ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in