2020-03-27, 21:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Isoleringen av Nyland förhalas av grundlagsutskottet.

Förseningen beror på en teknikalitet i förordningen som statsrådet lämnade in och isoleringen kommer att bli av. Det känns ändå skönt att någon står på bromsen och försvarar vår frihet. Jag citerar Hufvudstadsbladet:

Ikväll har riksdagen behandlat och godkänt ett andra förslag. Man ska ännu godkänna en tillämpningsförordning innan ärendet är slutbehandlat och vägspärrarna är ett faktum. Statsminister Marin förväntar sig att detta sker redan ikväll.

Det var väl inte alls bra? Det är fredag kväll. Nu har helsingforsborna redan hunnit ut på sina weekendresor.
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Två frågor lite snabbt, ansiktsmask hjälper ju inte mot smittan enligt Tegnell, trots det så tillverkas och delas det ut i hundratusentals.
Varför går inte hela leveransen till Sverige istället för andra länder? Detta är den andra stora leveransen som skickas utomlands, den förra gick till Italien men jag kommer inte ihåg vilket företag som levererade, då var det 200,000 ansiktsmasker.
H&M är väl endå svenskt! Varför måste man hela tiden tiden vara så duktig i att hjälpa andra, även om det är på bekostnad av svenska medborgare? Jag blir så förbannad över sådana här saker.

H&M startar skyddande ansiktsmaskproduktion hos den kinesiska leverantören

STOCKHOLM (Reuters) - Sveriges H&M, världens näst största modeförsäljare, sade på fredag att det hade startat produktionen av skyddande ansiktsmasker för sjukhuspersonal och skulle skicka de första partierna till Spanien och Italien. ”I detta första steg kommer 100 000 ansiktsmasker att produceras och redo att levereras den 2 april. Hälften kommer till Italien och hälften till Spanien. Det är en fabrik i Kina som gör maskerna, sade en taleskvinna för H&M i ett e-postmeddelande. H&M sa förra veckan att man undersöker att använda sitt försörjningsnätverk för att skaffa personlig skyddsutrustning för sjukhus för att hjälpa till att bromsa spridningen av coronavirus. Maskerna är av N95 / FFP2-standarden som skyddar mot dropparna genom vilka viruset sprider sig.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-h-m-masks-idUSKBN21E2JK

Lugn i stormen. Om det brinner hos grannen. Börjar du då vattna ditt hus eller försöker du släcka grannens hus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Där kom det igen. ”...om två veckor...”.

Det är alltid två veckor. Det var det för fyra veckor sen oxå.

Det beror väl på vad som ska ske om "två veckor"?

För fyra veckor sedan trodde inte jag att vi skulle få något stort Covid-19 utbrott. Då hade vi varken dödsfall eller spridning, det dröjde nästan två veckor till. För lite drygt 2 veckor sedan hade vi vårt första dödsfall, nu är vi uppe i hundra. Och det gick betydligt snabbare än vad jag förväntat mig, för 3 dagar sedan funderade jag om 70 döda var rimligt på Söndag.

Om 2 veckor kanske vi kan förvänta oss 500-1000 dödsfall, då har det nog börjat krisa ordentligt. Men visst, det kan nog dröja ytterligare 2 veckor till toppen vid det laget.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-27 kl. 21:29.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Gårdagens aktuellt med Tegnell. Det är några promille som kommer att behöva intensivvård.
Det ligger 200 på IVA. För fjorton dagar sedan fanns det 800smittade.

Borde inte följdfrågan vara: Så några promille? Då vet ni alltså att det fanns minst 100000 smittade för fjorton dagar sedan?
För hur kan man annars veta procentsatsen av de som intensivvårdas nu om man inte vet det totala antalet smittade?

Som kommer att behöva, säger han, men han säger inte slutdatum, således inte heller hur många som är smittade just nu.
Citera
2020-03-27, 21:27
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Can early and high intravenous dose of vitamin C prevent and treat coronavirus disease 2019 (COVID-19)?
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590098620300154?from=groupmessage&isappinstalled =0

Har skrivit nog nu i tråden, de som förstår innebörden av högt intag av c-vitamin tar det. Ni som jobbar inom vården, och inte odlar ryggrad, och förse era sjuka patienter med högdos IV c-vitamin (ensam eller med andra läkemedel) kan fara långt åt helvete.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag får fram samma siffror även om jag använder primitiva funktioner eller logaritmer, jag kan min matematik för jag har läst till och med Matte E i gymansiet.

Som sagt är det där vansinneskalkyler. Smittan kan inte sprida exponentiellt för en person kan ändå bara sprida till 2.5 andra personer. så ja då har vi i slutet av året cirka 10 000 fall för nuvarande 3000 har då hunnit spprida till 2.5 var

Det är 3000 personer som testats och fått veta att de är smittade. De flesta för att de uppsökt vården. De allra flesta som fått smittan har INTE testats för de blir inte så sjuka.

Och med tanke på att de flesta som blir smittade inte uppsöker vården är mörkertalet STORT. Man räknar i nuläget med att 3-4000 är smittade i Norrbottens län med 250 000 invånare. Men bara 43 är bekräftats smittade. Hur många är så inte smittade i Sthlm där man lever mycket mer nära varandra. Norrbottens län är ca 1/4 av Sveriges yta.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Något som stör mig är att Johan Carlson är malariaexpert, och han säger ingenting om hydroxiklorokin som jag är 110% säker på används på coronadrabbade. Och jag gissar många läkare skriver ut plaquenil till sig själva och tar förebyggande.
Riskerna är lite för stora för att någon offentligt ska våga förespråka den behandlingen.
Att pröva på sig själv och på sina nära och kära är en helt annan sak än att uppmana andra att göra detsamma.
Citera
Medlem
Denna regering och Tegnell kommer bli omskrivna i historieböcker.
Inte för att de minskade smittspridningen av det mycket farliga och dödliga coronaviruset, utan för att de med deras brist på nödvändiga åtgärder orsakade en mycket stor smittspridning och att tusentals sjuka och äldre svenskar fick ligga ensamma på äldreboenden och i sina hem och plågas och kvävas till döds.

Fy vilket land Sverige har blivit. Det saknas skyddsutrustningar i hela landet på sjukhus, äldreboenden, i ambulansvården osv. Varför ska personalen som vårdar de smittade behöva riskera att bli sjuka???

Många svenskar förstår att det nu är mycket viktigt att alla måste ta ansvar, för att minska smittspridningen.
Men det finns tyvärr oerhört många som inte förstår hur smittsamt coronavirus är.
De som inte förstår fortsätter och åker på semesterresor till fjällen, går till butiker med symptom, går på barer osv. och tänker att det är bara äldre som dör. Det är helt vidrigt hur Sverige är nu.

Var finns empati och omtanke om andra människor hos vissa personer?
Citera
2020-03-27, 21:28
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Den frågan hoppas jag någon journalist ser här och frågar på PK på måndag.

Varför? Det är ju bara gissningar ändå? Vad skulle vara poängen med det? Alla har vetat i veckor tid att vi har stora mörkertal och begränsad testkapacitet. Så varför i helsike skulle DEN frågan vara relevant öht?
Citera
2020-03-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det inte lite konstigt att det är Kina och Ryssland som kommer med hjälp? Vad gör EU egentligen?

Jo, tänkt det samma men har inga svar. Eu i krissituationer finns inte som jag ser det. Bara en luftbubbla, alla länder kör sitt race ser det ut som.
Citera
2020-03-27, 21:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
<klipp>

Förmodligen skulle antalet intensivvårdade ge en mer rättvisande bild av sjukdomens utveckling då vi får ett mycket större urval, speciellt i början av förloppet. Om man inte har tillgång till bra data skulle jag sätta dödsfall 10 eller 20 som dag 0 istället för 1 dödsfall, så det blir en lite mer tillförlitlig metod.

Jag har uppdateringar från SIR from 2020-03-21 men det kanske är försent? Då hade man antal vårdtillfällen 69 och antal patienter 61. Jag kan skicka den om du skickar din mail.
Citera
2020-03-27, 21:29
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det inte lite konstigt att det är Kina och Ryssland som kommer med hjälp? Vad gör EU egentligen?
EU har väl planerat möten och konferenser för att diskutera inriktningen på strategiska utredningar. Nu håller man kanske på att utreda ett protokoll för hur möten ska kunna hållas på distans trots de tekniska lösningarnas komplexitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in