2020-03-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Här kan du se bakomliggande riskfaktorer och andel i %:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Åh tack! Precis vad jag önskade mig!
Citera
2020-03-27, 21:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Du vet nog mycket väl vad du bör göra. Sluta ställa dumma frågor. STANNA HEMMA
Du ska stanna hemma även om det inte kittlar i din hals!
Citera
2020-03-27, 21:33
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
NEW YORK (från New Yorks guvernör Cuomo dagliga briefing):

Toppen av sjukhusbehov kan vara inom 21 dagar från nu i New York

Alla sjukhus behöver öka kapaciteten med 50%, vissa med 100%

Behöver totalt 140 000 sjukhussängar. För
närvarande har 53 000 (ytterligare 87 000 sjukhussängar behövs)

Behöver totalt 40 000 ICU-sängar. Har för närvarande 3 000, med 3 000 ventilatorer. Ytterligare 37 000 ICU-sängar behövs

Kommer att använda college-sovsalar, hotell, vårdhem och allt möjligt utrymme genom att konvertera det till sjukhus om det behövs i april

138 376 personer har testats

Skolorna förblir stängda ytterligare 2 veckor efter 1 april för att sedan ompröva situationen och förlänga igen om det behövs.

"Detta kommer inte att bli en kort kamp.. Detta kommer att vara veckor, veckor och veckor .. Detta är ett räddningsuppdrag du är på för att rädda liv. .. Du lever ett ögonblick i historien som kommer att förändra och smida karaktär "
Citera
2020-03-27, 21:34
Medlem
Larasofts avatar
Det börjar kännas olustigt med regeringens och Folkhälsomyndighetens avspända attityd till just smittspridning.

När det gäller ekonomin är det fullt pådrag och minsta enskilda näringsidkare ska få anstånd med skatt och ges nödlån.

Aningen skevt.
Citera
2020-03-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Frankrike: Ca 3 800 patienter intensivvårdas.

Parisregionen larmar: kapacitetsgränsen kommer att nås inom något dygn.

800 döda i Spanien, 1000 i Italien när ska Folkhälsomyndigheten, regering agera?
Sverige gör minst i europa trots att dödstalen ökar varje dag.
När ska Sverige agera? När 100 dött per dygn? Då är det försent!
Citera
2020-03-27, 21:35
Medlem
petnomis avatar
Regeringen inför hårdare restriktioner för att minska smittspridningen.

Samtidigt ger statsepidemiolog Anders Tegnell ett hoppfullt besked - att utvecklingen i Sverige ser ut att skilja sig rejält från den i svårt drabbade länder som Italien och Spanien.

– Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt, säger han.

”Hoppas jag har rätt”
Men samtidigt slog han också an en hoppfull ton.

– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.

Han fortsätter:

– Just nu tycker jag att det finns hel del som talar för att vi följer den här lite mer flacka kurvan över tid. Vi hoppas och håller tummarna för att det kommer fortsätta att vara så. Det är pressat i Stockholm men det finns kapacitet kvar och dessutom kapacitet kvar i resten av landet

– Har jag rätt, och det hoppas jag att jag har, så kommer det betyda att vår sjukvård får betydligt lindrigare situation än vad man hade haft om vi fått en brant kurva som man fick i Italien och Spanien
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AbR3/tegnells-besked-sa-har-langt-kanns-det-hoppfullt
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Om 5% av vår befolkning är smittad nu, så kan ni fetglömma att karantän kommer göra något betydande skillnad. Smittan finns redan ÖVERALLT.

Beklagar! Det enda vi kan göra idag är att sätta samtliga 70+are i tvångskarantän, det är det enda som kan rädda några få människor samtidigt välfärden på sikt bevaras.

Jo en karantän hjälper, då slipper resterande 95% smittas.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
I teorin ja, i ptaktiken nej.
"Biologisk ålder" väger väldigt tungt dels i nytta, hur många levnadsår vinner man och statistisk skörhet med ålder.
Biologisk ålder är ofta förknippat med störst chans till att ha högre odds att klara sig.
Hur många levnadsår är inte hela sanningen.
Ex en person i 40’års åldern som dessutom försörjer flera minderåriga barn? Mot en 30 årig som är ensam...
Som sagt är överlevnadschanserna det som är mest rättvist
Citera
2020-03-27, 21:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Lugn i stormen. Om det brinner hos grannen. Börjar du då vattna ditt hus eller försöker du släcka grannens hus?

Kul exempel.

Frågar du räddningstjänsten svarar de med största sannolikhet att man först försöker säkra det oskadade som finns runt brandhärden, i ditt exempel, vattna ditt eget hus först.

Givetvis bör svenska resurser gå till det svenska samhället i första hand, klara vi av att hålla näsan över ytan kan vi också hjälpa andra.
Citera
2020-03-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du ska stanna hemma även om det inte kittlar i din hals!

Tyvärr är jag o gymmar som många andra. Fast tvättar händerna innan och efter, tvättar maskinerna också. Men sitter jag hemma kommer jag må värre än om jag inte går hit.
Citera
2020-03-27, 21:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja? Varför? Vad är poängen? Finns ju inget rätt eller fel svar öht då. Hur skulle det ens kunna ses som "en kritisk fråga"? Jag fattar inte vad du är ute efter?
Dessutom har den ställts typ så för några dagar sen, då Tegnell gissade att vi kunde ha ungefär 100 000 smittade vid det här laget. Men det är en gissning, precis som han sa.
Finns exempel varje dag. Ser du de inte så kommer du troligtvis aldrig se dem. Alla är vi olika. förövrigt för vi vet båda vart detta tyvärr barkar. Inget mer att tillägga-
Citera
2020-03-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kanske inte riktigt så..

Diabetes kan man ju behandla med insulin. Högt blodtryck med blodtrycksmedicin. Men fettet sitter där det sitter - oavsett om man skulle vara på diet för tillfället.

Så mest rädda borde vi vara för övervikten. Vilket är ju amerikanernas och engelsmännens stora problem. De hinner inte banta tillräckligt oavsett om det skulle sluta äta helt redan idag!

Glad att vara normalviktig men hoppas alla kroppspositivister får sig en rejäl tankeställare och slutar hylla sina osunda ideal som de vill att andra ska inspireras av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in