2020-03-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Trist med inställd säsong, men det var väntat. Jag hade dock sett att man spelat klart de tre återstående omgångarna i grundserien (sista omgången fredag om en vecka) för att sedan dela ut eventuella medaljer mm då Luleå hade chans på "guld" och Köping på "silver". Finns inte en chans att man hade kunnat skjuta upp slutspelet i ett par veckor som SHL gör då skillnaden på ekonomin klubbarna emellan i de två sporterna är enorm. Väntat besked som sagt, Köpings tre amerikaner lämnade landet redan vid 12-tiden igår för ett plan till London och sedermera Los Angeles, alltså innan basketförbundet ens haft sina mötet med riksidrottsförbundet och klubbarna. Samma med två av Umeås importer som också hade lämnat staden innan beskedet kom.

Jag som Köpingssupporter tycker det naturligtvis är tråkigt att vår finfina säsong tog slut på detta sett. Vi hade chans på guldet, och laget kändes som en stor familj som tränare Giotti Nikolaidis sa i intervju imorse. En tomhet helt enkelt nu när säsongen tog slut 1-2 månader för tidigt. Vårt första slutspel någonsin och det blir inte av, speciellt när man såg fram emot det ännu mer när laget skrällt hela säsongen och gått från plats 9 förra året till 3 nu. Men vi fick en bronsmedalj ändå trots att den är asterisk och inte betyder något alls i princip. Mest tråkigt tycker jag det är med importerna, som jag aldrig kommer få se igen då de inte kommer vara kvar i Köping nästa säsong utan söka sig till bättre ligor och bättre lön.

Så vad tror vi om upp- och nedflyttningar?

Jag tror Djurgården flyttas ner (de måste ner då man ändå hade blivit sist i serien), och Fryshuset kommer få förfrågan att gå upp (ingen aning hur de ställer sig i frågan kring SBL-spel). Eos och Högsbo stannar i Superettan, likväl Umeå i SBL. Helsingborg åker ner till Baskettan, och upp kommer Uppsala samt två av Kalmar, Lidingö eller Ockelbo.
Man får ingen förfrågan att flyttas upp. Är man med i en förbundsserie och kvalificerar sig sportsligt för avancemang till serien ovanför och blir godkänd med hänsyn till ekonomi och organisation så kan man inte tacka nej utan att samtidigt åka ner till division 2.
Citera
2020-03-14, 18:38
Medlem
SBL-awards i slutet på nästa vecka. Vilka tror ni i varje kategori? Dessa är utmärkelserna:

- Årets Matcharrangör
- Årets Lyft
- Årets Domare
- Årets Coach
- Årets Artist
- Årets Försvarare
- Årets Stjärnskott
- Årets Guard
- Årets Forward
- Årets Center
- Årets MVP

Jag inleder:

- Årets Matcharrangör: Jämtland Basket
- Årets Lyft: Köping Stars
- Årets Domare: Rickard Eriksson
- Årets Coach: Panagiotis Nikolaidis
- Årets Artist: Tyler Sabin
- Årets Försvarare: Quinton Upshur
- Årets Stjärnskott: Pelle Larsson
- Årets Guard: Brandon Rozzell
- Årets Forward: Denzel Andersson
- Årets Center: Jeremy Combs
- Årets MVP: Brandon Rozzell
Citera
2020-03-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Man får ingen förfrågan att flyttas upp. Är man med i en förbundsserie och kvalificerar sig sportsligt för avancemang till serien ovanför och blir godkänd med hänsyn till ekonomi och organisation så kan man inte tacka nej utan att samtidigt åka ner till division 2.

Med tanke på det som sker och att flera klubbar kommer att få problem med ekonomin så borde kravet på Elitlicens skjutas på framtiden, basketen har inte råd med att fler klubbar går i KK.
Citera
2020-03-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Med tanke på det som sker och att flera klubbar kommer att få problem med ekonomin så borde kravet på Elitlicens skjutas på framtiden, basketen har inte råd med att fler klubbar går i KK.
Så istället för att kräva att klubbar har en ekonomi som håller i SBL så ska fler luftslott som DIF riskera att släppas in?

Elitlicensen kostar ju inget utan är tänkt att minska risken för att klubbar ska gå i KK så jag vet inte hur ett uppskjutande av den ska minska risken. Snarare tvärtom.

Ska man minska risken så se över serieavgifterna osv.
Citera
2020-03-21, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Så istället för att kräva att klubbar har en ekonomi som håller i SBL så ska fler luftslott som DIF riskera att släppas in?

Elitlicensen kostar ju inget utan är tänkt att minska risken för att klubbar ska gå i KK så jag vet inte hur ett uppskjutande av den ska minska risken. Snarare tvärtom.

Ska man minska risken så se över serieavgifterna osv.

Det är klart att förbundet kan köra på precis som vanligt utan att ta hänsyn till rådande omständigheter, men resultatet kan ju bli därefter. Nu har tydligen Bankeryd dragit sig ur Superettan och varför dom har gjort det vet jag inte just nu men att det har med ekonomi att göra är ingen högoddsare. Södertälje tappar stora inkomster pga att deras ungdomsturnering inte blir av osv. Att skjuta på kravet om Elitlicens skulle ge klubbarna mer tid att bygga upp sin organisation och ekonomi. Risken finns ju att vi tappar klubbar som inte klarar Elitlicensen pga av det som händer just nu och kan man förhindra det genom att skjuta på kravet ett år så är det värt det. Det är min åsikt.
Citera
2020-03-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Det är klart att förbundet kan köra på precis som vanligt utan att ta hänsyn till rådande omständigheter, men resultatet kan ju bli därefter. Nu har tydligen Bankeryd dragit sig ur Superettan och varför dom har gjort det vet jag inte just nu men att det har med ekonomi att göra är ingen högoddsare. Södertälje tappar stora inkomster pga att deras ungdomsturnering inte blir av osv. Att skjuta på kravet om Elitlicens skulle ge klubbarna mer tid att bygga upp sin organisation och ekonomi. Risken finns ju att vi tappar klubbar som inte klarar Elitlicensen pga av det som händer just nu och kan man förhindra det genom att skjuta på kravet ett år så är det värt det. Det är min åsikt.
Men det krävs ju inte mer pengar för att faktiskt klara av spel i SBL bara för att det införs en elitlicens. Kostnaden är densamma. Det enda som skiljer är att ekonomin kommer granskas hårdare innan man godkänns helt enkelt för att _minska_ risken att klubbar gå i KK (som antagligen DIF kommer göra inom kort).
Citera
2020-03-22, 15:16
Medlem
Lundbondens avatar
vem tror ni är nästa "storspelare" från sverige? pelle larsson?
Citera
2020-03-23, 13:59
Medlem
Beaver14s avatar
Ser ut att bli omsättning på coachsidan i SBL.

Balibrea lämnar WB, Gherke lämnar Jämtland och Gustavsson lämnar Umeå. Återstår att se om några av dem hamnar i varandras klubbar, ingen är väl klar med coachandet direkt.

Gherke skulle kunna va aktuell för WB, det finns nog en bra kontakt med sportchefen i WB, Aulander.

Balibrea hoppas jag hamnar utomlands, skulle smärta att se honom i en svensk klubb..
Citera
2020-03-23, 14:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden

Jag har dålig koll på sen svenska talangpoolen. Clarence och Pantzar får väl ändå tillhöra talanger med möjlighet att bli storspelare. Är Ludde, Chris C och Marcus Eriksson för gamla/etablerade för att räknas in?

Pelle Larsson är dock en gigantisk talang. Det ska bli spännande att följa honom på Utah framöver.
Citera
2020-03-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Pelle Larsson och Olle Lundqvist.

Tror inte på Elijah Clarence och Melwin Pantzar tyvärr.

Etablerade Marcus Eriksson kan ta ytterligare något steg i sin karriär, gör det riktigt bra i Alba Berlin just nu.
Citera
2020-03-26, 09:21
Medlem
Beaver14s avatar
Kl 10 idag kommer förbundet offentliggöra beslut om serieindelningar för förbundsserierna nästa år.

Jag har på känn att Djurgården kommer att få vara kvar i SBL, trots att de är matematiskt klara för nedflyttning egentligen. Detta eftersom inget lag från SE var matematiskt klara för uppflyttning.

Alternativet är att man från förbundets håll frågat Fryshuset, Högsbo och Eos om de vill gå upp. Det högst placerade laget som sagt ja och uppfyller de ekonomiska kraven flyttas upp på bekostnad av Djurgården.

Samma sak gällande ner och uppflyttning mellan SE/BE. Helsingborg är matematiskt klara för nedflyttning. Det nämndes här att Bankeryd dragit sig ur, något jag inte känner till.

Troligtvis har Uppsala, Ockelbo och Kalmar (+ev Lidingö) fått frågan om de vill gå upp i den ordningen. Man kommer att ta av dessa lag för att fylla SE. Kvar i BE blir alla lag som vill spela förbundsserie och anmält sig, det var ju redan klart att det inte skulle bli något negativt kval/nedflyttning utan man flyttar upp alla Div 2-lag som anmält sig.
Citera
2020-03-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kl 10 idag kommer förbundet offentliggöra beslut om serieindelningar för förbundsserierna nästa år.

Jag har på känn att Djurgården kommer att få vara kvar i SBL, trots att de är matematiskt klara för nedflyttning egentligen. Detta eftersom inget lag från SE var matematiskt klara för uppflyttning.

Alternativet är att man från förbundets håll frågat Fryshuset, Högsbo och Eos om de vill gå upp. Det högst placerade laget som sagt ja och uppfyller de ekonomiska kraven flyttas upp på bekostnad av Djurgården.

Samma sak gällande ner och uppflyttning mellan SE/BE. Helsingborg är matematiskt klara för nedflyttning. Det nämndes här att Bankeryd dragit sig ur, något jag inte känner till.

Troligtvis har Uppsala, Ockelbo och Kalmar (+ev Lidingö) fått frågan om de vill gå upp i den ordningen. Man kommer att ta av dessa lag för att fylla SE. Kvar i BE blir alla lag som vill spela förbundsserie och anmält sig, det var ju redan klart att det inte skulle bli något negativt kval/nedflyttning utan man flyttar upp alla Div 2-lag som anmält sig.
Men kommer ett lag som inte betalat spelarlöner, som tigger pengar till "bussbiljetter" för att kunna åka på bortamatcher och som enligt egna uppgifter behöver få in 2 miljoner till sommaren klara den nya elitlicensen som ska införas?

Jag skulle bli mycket förvånad om det ens existerar något Djurgården Basket om ett par månader när fordringsägarna har tröttnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in