Citat:
Man får ingen förfrågan att flyttas upp. Är man med i en förbundsserie och kvalificerar sig sportsligt för avancemang till serien ovanför och blir godkänd med hänsyn till ekonomi och organisation så kan man inte tacka nej utan att samtidigt åka ner till division 2.
Trist med inställd säsong, men det var väntat. Jag hade dock sett att man spelat klart de tre återstående omgångarna i grundserien (sista omgången fredag om en vecka) för att sedan dela ut eventuella medaljer mm då Luleå hade chans på "guld" och Köping på "silver". Finns inte en chans att man hade kunnat skjuta upp slutspelet i ett par veckor som SHL gör då skillnaden på ekonomin klubbarna emellan i de två sporterna är enorm. Väntat besked som sagt, Köpings tre amerikaner lämnade landet redan vid 12-tiden igår för ett plan till London och sedermera Los Angeles, alltså innan basketförbundet ens haft sina mötet med riksidrottsförbundet och klubbarna. Samma med två av Umeås importer som också hade lämnat staden innan beskedet kom.
Jag som Köpingssupporter tycker det naturligtvis är tråkigt att vår finfina säsong tog slut på detta sett. Vi hade chans på guldet, och laget kändes som en stor familj som tränare Giotti Nikolaidis sa i intervju imorse. En tomhet helt enkelt nu när säsongen tog slut 1-2 månader för tidigt. Vårt första slutspel någonsin och det blir inte av, speciellt när man såg fram emot det ännu mer när laget skrällt hela säsongen och gått från plats 9 förra året till 3 nu. Men vi fick en bronsmedalj ändå trots att den är asterisk och inte betyder något alls i princip. Mest tråkigt tycker jag det är med importerna, som jag aldrig kommer få se igen då de inte kommer vara kvar i Köping nästa säsong utan söka sig till bättre ligor och bättre lön.
Så vad tror vi om upp- och nedflyttningar?
Jag tror Djurgården flyttas ner (de måste ner då man ändå hade blivit sist i serien), och Fryshuset kommer få förfrågan att gå upp (ingen aning hur de ställer sig i frågan kring SBL-spel). Eos och Högsbo stannar i Superettan, likväl Umeå i SBL. Helsingborg åker ner till Baskettan, och upp kommer Uppsala samt två av Kalmar, Lidingö eller Ockelbo.
Jag som Köpingssupporter tycker det naturligtvis är tråkigt att vår finfina säsong tog slut på detta sett. Vi hade chans på guldet, och laget kändes som en stor familj som tränare Giotti Nikolaidis sa i intervju imorse. En tomhet helt enkelt nu när säsongen tog slut 1-2 månader för tidigt. Vårt första slutspel någonsin och det blir inte av, speciellt när man såg fram emot det ännu mer när laget skrällt hela säsongen och gått från plats 9 förra året till 3 nu. Men vi fick en bronsmedalj ändå trots att den är asterisk och inte betyder något alls i princip. Mest tråkigt tycker jag det är med importerna, som jag aldrig kommer få se igen då de inte kommer vara kvar i Köping nästa säsong utan söka sig till bättre ligor och bättre lön.
Så vad tror vi om upp- och nedflyttningar?
Jag tror Djurgården flyttas ner (de måste ner då man ändå hade blivit sist i serien), och Fryshuset kommer få förfrågan att gå upp (ingen aning hur de ställer sig i frågan kring SBL-spel). Eos och Högsbo stannar i Superettan, likväl Umeå i SBL. Helsingborg åker ner till Baskettan, och upp kommer Uppsala samt två av Kalmar, Lidingö eller Ockelbo.