2020-03-11, 10:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Förlust för Kings i en bra match i Östersund gjorde att Wetterbygden hade chansen - men tog den inte. Lite som jag varnade för innan, d.v.s. att Umeå kunde spela med axlarna nere och utan press. Södertälje har dessutom inbördes på WB och det står nu mindre klart att det blir Södertälje vs Wetterbygden i kvarten med Täljehallen som skådeplats vid en ev. femte.

Borås vs Nässjö lär bli 3-0 i matcher.

Lutar mer och mer åt att Dolphins ställs mot Luleå och att Gehrkes Jämtland får resa till Köping.

Wetterbygden har en tendens att vara usla i matcher som bara ska vinnas och sen spela riktigt bra och få hedersamma förluster i matcher de inte förväntas vinna.

Nu krävs det vinst i alla återstående samtidigt som SBBK förlorar alla för att bli fyra. De får istället snegla nedåt mot Jämtland. Kan bli en avgörande match om 5/6 istället i sista omgången.

Om Umeå slår Nässjö i nästa match blir det lite nerv om sista slutspelsplatsen. Dock har Umeå Jämtland och Luleå kvar sen och behöver ta en av dem, under förutsättning att Nässjö förlorar samtliga återstående.
Citera
2020-03-11, 15:54
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Wetterbygden har en tendens att vara usla i matcher som bara ska vinnas och sen spela riktigt bra och få hedersamma förluster i matcher de inte förväntas vinna.

Nu krävs det vinst i alla återstående samtidigt som SBBK förlorar alla för att bli fyra. De får istället snegla nedåt mot Jämtland. Kan bli en avgörande match om 5/6 istället i sista omgången.

Om Umeå slår Nässjö i nästa match blir det lite nerv om sista slutspelsplatsen. Dock har Umeå Jämtland och Luleå kvar sen och behöver ta en av dem, under förutsättning att Nässjö förlorar samtliga återstående.

Nässjö har 35 poäng + att gå på jämfört med Umeå. En storseger mot Nässjö med 35,36 poäng är vad som krävs för att Umeå ska ta sig förbi ifall de slutar på samma poäng. Svårt läge för Umeå men inte helt omöjligt. Att rubba både Jämtland och Luleå blir i stort sett omöjligt.
Citera
2020-03-11, 22:14
Medlem
Nu kan den återstående basketsäsongen vara i fara. Först och främst handlar det om att max femhundra personer får befinna sig i matcharenan, men om det förbundet vill så kan dom besluta om tomma läktare. Hur det blir med slutspelet är väl svårt att säga just nu. För min del så avstår jag från att gå på basket eller andra evenemang ett tag. Min oro handlar om Sweden Rock Festival i Juni.
Citera
2020-03-12, 20:19
Medlem
Beaver14s avatar
Vilket jävla antiklimax....
Citera
2020-03-12, 20:28
Medlem
zebra121s avatar
Säsongen stängs? Vad fan är detta. Är det bara jag som inte är oroad över detta virus det skrivs så mycket om? Ska folk sluta umgås med varandra öht? Lev som vanligt säger jag.

Märkligt. Eller?
Citera
2020-03-12, 20:52
Medlem
Citat:
Säsongen stängs? Vad fan är detta. Är det bara jag som inte är oroad över detta virus det skrivs så mycket om? Ska folk sluta umgås med varandra öht? Lev som vanligt säger jag.

Märkligt. Eller?

Lev som vanligt säger du.... Nej ingenting "är" som vanligt just nu. Att avsluta säsongen var logiskt i det läget vi är i nu.
Citera
2020-03-12, 21:01
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Efter att ha läst detta:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/70GQbo/staller-in-all-basket-resten-av-sasongen

lider jag faktiskt lite med Fredrik Andersson och Borås. Är man en sportslig och ärlig människa vill man inte "vinna" på det sättet.

Edit: Därmed inte sagt att jag inte lider med de andra lagen som nu blir snuvade på sin chans att vinna slutspelet. Klyschigt värre finns inga vinnare när sådant här inträffar.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-03-12 kl. 21:05.
Citera
2020-03-12, 22:59
Medlem
Citat:

Märkligt. Eller?
Nej, tyvärr är det fler som inte är oroliga och tycker man ska fortsätta leva som vanligt. Dödligheten i detta virus som vi helt saknar vaccin och immunitet mot är ungefär 2000% högre än vanlig influensa. Dessutom beräknas varje smittad person smitta drygt 2 personer mot drygt 1 för vanlig influensa. Det innebär att smittspridningen är exponentiell. Vanlig influensa drabbar 1-2 miljoner/år i Sverige. Corona riskerar att drabba fler då det som sagt smittar mer och vi saknar vaccin och immunitet i befolkningen. Det riskerar alltså att bli 10 000-tals döda. Och om 2-3 miljoner drabbas och 5-10% behöver intensivvård och Sverige har drygt 500 sådana platser varav 300-400 i snitt är upptagna av andra patienter så blir belastningen på samhället inte att leka med. Så "fortsätt leva som vanligt" är inte bara dumt utan farligt både för individer och för samhället.

Långt OT-inlägg (inte direkt basket)
Citera
2020-03-13, 12:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Såhär två veckor kvar så är det dags att revidera rankingen. Det har spelats en hel del träningsmatcher och även kommit in lite nya ansikten.

1. Luleå (+2)
Jag tycker att Luleås bygge ser mycket intressant ut. Deras senaste tillskott är en riktig "rim protector" och dessutom tror jag att Pelle Larsson kan få en hel del speltid. Tillhör ju fortfarande BG i huvudsak men såg honom i U19 (??) EM tidigare och han var jävligt mogen (både fysiskt och spelsinne). Luleå är mina favoriter.
2. Södertälje (-1)
Har visat upp sig lite varsamt. Två stora segrar mot superettanmotstånd (AIK, Fryshuset) och två matcher i Danmark. Jag var på väg att sätta Borås ovanför men Södertälje är Södertälje och kommer att vinna matcher.
3. Borås (-1)
Har imponerat i matcherna mot ligakonkurrenterna och verkar ha hittat rätt med importerna. Jag tror dock inte att det kommer att bli något SM-guld.
4. Wetterbygden (+-0)
Jag vidhåller tipset med hjärtat. Vunnit tre matcher mot danskt motstånd, en mot norskt och en knapp torsk mot Borås. En helt annan fart i spelet i år och mer fokus på skytte istället för inside. Man tycks också har hittat flera spelare som kan skjuta.
5. Djurgården (+1)
Har också matchat mot danskt motstånd samt tvålat dit Norrköping. Har ett mycket slagkraftigt lag för en nykomling och kommer vara en tuff motståndare.
6. Jämtland (-1)
Jag har inte sett någon match utan går på vad andra rapporterar. Det verkar finnas frågetecken kring guarduppsättningens offensiva förmåga. Vem ska producera? Tungt lass på Guinn verkar det bli och frågan är om han håller för det.
7. Norrköping (+1)
Har ändå fått ihop ett lag. Förlorat mot Djurgården och Borås men tvålade dit Nässjö ordentligt vilket får mig att skifta platser.
8. Nässjö (-1)
Nja, det talades friskt om att Nässjö skulle bli att räkna med i år när de spikade truppen tidigt. Men jag tycker att det är stora frågetecken kring kvalitén på spelarna. Ruffin har visserligen varit skadad och inte spelat särskilt mycket (något??). Storstryk mot Norrköping och även stryk hemma mot Köping.
9. Umeå (+1)
Har även dem fått ihop ett lag nu och det verkar som att Andre Nilsson och Saleman stannar (även om de inte skrivit på än). Spelat två jämna matcher med finska topplaget Karhu. Kanske blir de inte sist.
10. Köping (-1)
All produktion ligger på amerikanerna, visserligen producerar de också men av det jag sett tycker jag inte att truppen har slutspelskvalitet. Blir en fajt mot Umeå.

Inga stora skutt. Kan rätt övertygat säga att guldet hamnar antingen i Luleå, Södertälje eller Borås. Mellanskiktet kan sluta hur som helst mellan Wetterbygden, Djurgården, Jämtland och även Norrköping. Jag placerar nog Nässjö till den nedre regionen istället för mitten nu.

Ja, säsongen är över och då får man väl roa sig med att rätta tipset då. Kan väl konstatera att jag hade tokfel om Köping och Djurgården. I övrigt ändå helt ok, prickade plats 6-9 helt rätt i alla fall.
Citera
2020-03-13, 13:28
Medlem
Trist med inställd säsong, men det var väntat. Jag hade dock sett att man spelat klart de tre återstående omgångarna i grundserien (sista omgången fredag om en vecka) för att sedan dela ut eventuella medaljer mm då Luleå hade chans på "guld" och Köping på "silver". Finns inte en chans att man hade kunnat skjuta upp slutspelet i ett par veckor som SHL gör då skillnaden på ekonomin klubbarna emellan i de två sporterna är enorm. Väntat besked som sagt, Köpings tre amerikaner lämnade landet redan vid 12-tiden igår för ett plan till London och sedermera Los Angeles, alltså innan basketförbundet ens haft sina mötet med riksidrottsförbundet och klubbarna. Samma med två av Umeås importer som också hade lämnat staden innan beskedet kom.

Jag som Köpingssupporter tycker det naturligtvis är tråkigt att vår finfina säsong tog slut på detta sett. Vi hade chans på guldet, och laget kändes som en stor familj som tränare Giotti Nikolaidis sa i intervju imorse. En tomhet helt enkelt nu när säsongen tog slut 1-2 månader för tidigt. Vårt första slutspel någonsin och det blir inte av, speciellt när man såg fram emot det ännu mer när laget skrällt hela säsongen och gått från plats 9 förra året till 3 nu. Men vi fick en bronsmedalj ändå trots att den är asterisk och inte betyder något alls i princip. Mest tråkigt tycker jag det är med importerna, som jag aldrig kommer få se igen då de inte kommer vara kvar i Köping nästa säsong utan söka sig till bättre ligor och bättre lön.

Så vad tror vi om upp- och nedflyttningar?

Jag tror Djurgården flyttas ner (de måste ner då man ändå hade blivit sist i serien), och Fryshuset kommer få förfrågan att gå upp (ingen aning hur de ställer sig i frågan kring SBL-spel). Eos och Högsbo stannar i Superettan, likväl Umeå i SBL. Helsingborg åker ner till Baskettan, och upp kommer Uppsala samt två av Kalmar, Lidingö eller Ockelbo.
Senast redigerad av jimmie7997 2020-03-13 kl. 13:34.
Citera
2020-03-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Trist med inställd säsong, men det var väntat. Jag hade dock sett att man spelat klart de tre återstående omgångarna i grundserien (sista omgången fredag om en vecka) för att sedan dela ut eventuella medaljer mm då Luleå hade chans på "guld" och Köping på "silver". Finns inte en chans att man hade kunnat skjuta upp slutspelet i ett par veckor som SHL gör då skillnaden på ekonomin klubbarna emellan i de två sporterna är enorm. Väntat besked som sagt, Köpings tre amerikaner lämnade landet redan vid 12-tiden igår för ett plan till London och sedermera Los Angeles, alltså innan basketförbundet ens haft sina mötet med riksidrottsförbundet och klubbarna. Samma med två av Umeås importer som också hade lämnat staden innan beskedet kom.

Jag som Köpingssupporter tycker det naturligtvis är tråkigt att vår finfina säsong tog slut på detta sett. Vi hade chans på guldet, och laget kändes som en stor familj som tränare Giotti Nikolaidis sa i intervju imorse. En tomhet helt enkelt nu när säsongen tog slut 1-2 månader för tidigt. Vårt första slutspel någonsin och det blir inte av, speciellt när man såg fram emot det ännu mer när laget skrällt hela säsongen och gått från plats 9 förra året till 3 nu. Men vi fick en bronsmedalj ändå trots att den är asterisk och inte betyder något alls i princip. Mest tråkigt tycker jag det är med importerna, som jag aldrig kommer få se igen då de inte kommer vara kvar i Köping nästa säsong utan söka sig till bättre ligor och bättre lön.

Jag tror Djurgården flyttas ner (de måste ner då man ändå hade blivit sist i serien), och Fryshuset kommer få förfrågan att gå upp (ingen aning hur de ställer sig i frågan kring SBL-spel). Eos och Högsbo stannar i Superettan, likväl Umeå i SBL. Helsingborg åker ner till Baskettan, och upp kommer Uppsala samt två av Kalmar, Lidingö eller Ockelbo.

Det känns verkligen vemodigt att inte få tacka av och säga adjö till killarna. Det ska bli jävligt spännande att se hur det går för Jeremy, Gary, och CJ i deras fortsatta proffskarriär. Undrar vem av dom som har störst möjlighet att lyckas i en riktigt bra liga ?
Citera
2020-03-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997

Det känns verkligen vemodigt att inte få tacka av och säga adjö till killarna. Det ska bli jävligt spännande att se hur det går för Jeremy, Gary, och CJ i deras fortsatta proffskarriär. Undrar vem av dom som har störst möjlighet att lyckas i en riktigt bra liga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in