2020-03-26, 10:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Men kommer ett lag som inte betalat spelarlöner, som tigger pengar till "bussbiljetter" för att kunna åka på bortamatcher och som enligt egna uppgifter behöver få in 2 miljoner till sommaren klara den nya elitlicensen som ska införas?

Jag skulle bli mycket förvånad om det ens existerar något Djurgården Basket om ett par månader när fordringsägarna har tröttnat.

Som sagt, Djurgården kvar i SBL
https://via.tt.se/pressmeddelande/serieindelning-i-basketens-forbundsserier-2020-2021?publisherId=2592980&releaseId=3273590

Dock med förbehåll för ekonomiskt godkännande...

edit: 13 lag i SE. Ockelbo, Uppsala, Kalmar och RIG Mark flyttas upp. Helsingborg ner. Jag trodde inte att RIG fick gå upp...
Senast redigerad av Beaver14 2020-03-26 kl. 10:05.
Citera
2020-03-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Som sagt, Djurgården kvar i SBL
https://via.tt.se/pressmeddelande/serieindelning-i-basketens-forbundsserier-2020-2021?publisherId=2592980&releaseId=3273590

Dock med förbehåll för ekonomiskt godkännande...

edit: 13 lag i SE. Ockelbo, Uppsala, Kalmar och RIG Mark flyttas upp. Helsingborg ner. Jag trodde inte att RIG fick gå upp...
Förbundet är ett skämt.
Citera
2020-03-26, 13:25
Medlem
SBL herr:
- Inget lag går upp. Väntat då Fryshuset som inte satsade vann superettan, medan Högsbo (möjligtvis också Eos) som satsade inte känner att de är på SBL-nivå om de inte ens kan vinna S1.
- Djurgården får stanna om de kan uppvisa godkänd ekonomi senast på måndag, alltså 30/3. Väldigt märkligt att ett lag som hade slutat sist även om man vann sista tre omgångarna, som spelat med 8-9 gubbar ett par gånger denna säsong, inte betalat domarfaktura i tid, behöver pengar för bussresa, inte betalat hallhyra för premiäromgången, och behöver få in cirka 2 miljoner, att ett sånt lag ska få en andra chans för mig är obegripligt. Hade man hetat exempelvis Nässjö eller Umeå tror jag definitivt inte på en andra chans, detta är endast pga att de är det stora och mäktiga "Stockholms Stolhet". Experten Nick Rajacic skriver på Twitter att det finns goda möjligheter att Djurgården löser ekonomin för en fortsättning i SBL.

Superettan:
- Uppsala och Ockelbo upp var väntat, Kalmar likaså. RIG Mark blev jag chokad över däremot, såvitt jag vet har de två RIG-klubbarna (Luleå nr2) fasta platser i Basketettan och inte kan flyttas upp eller nej, men jag verkar visst haft fel. Lidingö går inte upp, sen om det beror på att man inte vill eller inte får chansen är jag ovetandes om, spelat riktigt fin basket denna säsong.
- Det verkade som att Bankeryd skulle lägga ner elitlaget, då styrelsen ansåg att det är lönlöst för den lilla orten att konkurrera med Wetterbygden och Nässjö, men flertalet spelare protesterade mot beslutet och man är kvar i S1.
- Helsingborg åker ut, väntat då man hade slutat sist även hur sista omgångarna än gick.
- Trelleborg kvar, väntat men samtidigt har laget lämnat WO till två matcher pga spelarbrist så om man ska hålla på och larva sig på det sättet har man inget i S1 att göra.

Basketettan:
- Norra: Järfälla "åker ur", Hammarby tillkommer från södra och Uppsala-laget Sloga Serbia som slutade trea i div2 Södra Svealand uppflyttade.
- Södra: Helsingborg kommer från S1, Aros Västerås som blev tvåa i Slogas serie flyttas upp. Inget lag åker ner.

Har ingen koll på rullstollsbasketen och dålig koll på damernas serier men ser att Helsingborg tar klivet upp till SBL och man är nu 12 lag där uppe.
Senast redigerad av jimmie7997 2020-03-26 kl. 14:01.
Citera
2020-03-27, 21:27
Medlem
Enligt Nick Rajacic, som har goda källor i Basketsverige, så är Wetterbygdens plats i SBL (både herr och dam) hotat.

Wetterbygden är inte känt för att vara ett publiklag, sämst snitt i herrligan (298 per/match) och näst sist i damligan (199 p/m). Men man har en företagare i Jönköping som verkligen älskar basket och pumpat in stora summor pengar i föreningen för att få den till toppsiktet i Sverige. Nu har hans företag drabbats av stora ekonomiska problem under coronakrisen och han kommer troligtvis att dra tillbaka allt stöd till Wetterbygden.
Citera
2020-03-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Enligt Nick Rajacic, som har goda källor i Basketsverige, så är Wetterbygdens plats i SBL (både herr och dam) hotat.

Wetterbygden är inte känt för att vara ett publiklag, sämst snitt i herrligan (298 per/match) och näst sist i damligan (199 p/m). Men man har en företagare i Jönköping som verkligen älskar basket och pumpat in stora summor pengar i föreningen för att få den till toppsiktet i Sverige. Nu har hans företag drabbats av stora ekonomiska problem under coronakrisen och han kommer troligtvis att dra tillbaka allt stöd till Wetterbygden.
Egentligen har nog DIF sämst om man inte räknar med de ”kryddade” siffrorna från första matchen när man lurat dit massa fotbollssupportrar som knappt ens visste vilken sport som spelades.
Citera
2020-03-27, 22:36
Medlem
Det vore bedrövligt om SBL skulle tappa två lag, åtta eller nio lag i högsta serien är pinsamt oavsett anledning. Den här krisen som vi har nu kan mycket väl sänka mindre sporter som basket i Sverige där klubbarna blir färre och färre. Om SBL nästa år skulle bestå av så få som åtta klubbar så blir det svårt att orka hålla intresset uppe på samma sätt som de senaste åren. Man får hoppas att min klubb klarar av hitta sponsorer så att det räcker, jag har petat in ett antal tusenlappar i klubben på olika sätt bla ett tröjlotteri där jag gärna vill ha en speciell tröja och jag har nog betalat bra mycket mer än den egentligen är värd, men för mig är det värt varenda krona och förhoppningsvis även för klubben. Om ett par dagar öppnas försäljningen för säsongsbiljetterna, men det är inget för mig då jag inte vill sitta på läktaren. Men dessa kommer nog att gå åt ganska snabbt med tanke på årets intresse.
Senast redigerad av kirespappapa 2020-03-27 kl. 23:25.
Citera
2020-03-30, 21:03
Medlem
zebra121s avatar
Ingen som hört något om DIF Basket? Den 30/3 är ju idag och då ska föreningen ha inkommit med papper och garantier.
Har inte läst en rad på basketsverige.se ?
Citera
2020-03-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Ingen som hört något om DIF Basket? Den 30/3 är ju idag och då ska föreningen ha inkommit med papper och garantier.
Har inte läst en rad på basketsverige.se ?
Var det inte 30/4?
Citera
2020-03-31, 08:21
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Var det inte 30/4?

Aa, så var det nog. My bad!
Citera
2020-04-01, 23:22
Medlem
Om ingen idrott ska tillåtas fram till 31/12 i år så lär det ju inte bli någon basketsäsong 2020/2021. Detsamma gäller Hockey/Handboll/Bandy osv. Hur genomtänkt är detta kan man undra ?
Citera
2020-04-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Om ingen idrott ska tillåtas fram till 31/12 i år så lär det ju inte bli någon basketsäsong 2020/2021. Detsamma gäller Hockey/Handboll/Bandy osv. Hur genomtänkt är detta kan man undra ?
Inte riktigt så det är sagt men hur genomtänkt är det att försöka platta ut kurvan med smittade menar du, eller?
Citera
2020-04-02, 16:38
Medlem
Citat:
Inte riktigt så det är sagt men hur genomtänkt är det att försöka platta ut kurvan med smittade menar du, eller?

Nu pratar jag enbart om åtgärderna och vad det kommer att få för konsekvenser.
Att sätta ett datum på hur länge åtgärderna ska gälla är bra, om det är tillräckligt eller för mycket vet jag inte. Men om åtgärderna måste fullföljas året ut lär det knappast bli någon säsong i varken basket eller någon av de övriga idrotterna som har säsong 2020-2021, det tror jag du också inser.
Senast redigerad av kirespappapa 2020-04-02 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in