2020-03-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Säger inte att detta är en dålig investering, har inte Carlsberg på någon som helst bevakning.

Valutafrågan dock. DKK är peggad mot EUR. I kris flödar kapitalet till ”trygga” valutor som USD (hur detta är möjligt med USA:s statsskuld och ett FED som trycker sedlar för triljoner) samt numera EUR.

När krisen är över kommer kronan stärkas mot dessa. Hade aldrig köpt en globalfond idag (USD) ej heller investerat med exponering mot EUR som DKK är. Detta är förövrigt enda orsaken till att jag inte börjat småhandla Danske Bank på dessa nivåer.

NOK är tvärtom därför intressant. Den kommer inte handlas runt 0.90 mot SEK för evigt. 20 % uppsida i era investeringar på relativt kort sikt bara på valutan om ni handlar norskt.

Är fortfarande 100 % likvid. Börserna kommer falla ytterligare.

Har du några roliga Norska tips?
Citera
2020-03-25, 23:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Hur definierar du inprisat? Är virusets effekt på börsen inprisat idag om OMX är -30 % från dagens stängning om en månad? Hur skiljer sig denna ”inprisning” om börsen istället är upp 30 % på samma tidsperiod?

Börsutveckling var relativt ”inprisat” på den tiden man läste aktietips i Veckans Affärer som skrivits en månad före de nådde läsaren. Idag när Trumps twitter kan få marknaden att gå +/- 3 % på sekunder är inget inprisat.

EDIT: enklare fråga; hur ”inprisat” var utbrottet av COVID-19 i februari?
Som jag var inne på, man kan inte titta på enskilda tidpunkter och säga att börsen har rätt eller fel. Teorin om effektiva marknader stämmer på lång med inte kort sikt. Den har rätt i längden vilket beror på att de smarta kontinuerligt plockar pengar av de osmarta. Darwinismen pågår ständigt men är inte ögonblicklig. De osmartas styrka varierar (inte minst vid paniker) och ibland är osäkerheten stor, som just nu, så ingen vet vad som är rätt.

Det börsen prisar in är aktiers värden, vilket fundamentalt är summan av alla framtida utdelningar, tidsviktat. Flera saker än coronaviruset prisas därför in, t.ex:
* risken för en Zimbabwe-inflation
* avsaknad av avkastande alternativ till aktier
* kreditrisker
* flaskhalsar i världsekonomin
* epidemihot

Det plus den inbyggda lynnigheten jag pratade om kan förklara börsens beteende fram till slutet av februari.

Om en massa regeringschefer skulle gå ut och säga att epidemin kommer vara minst året ut så skulle förmodligen inte börsen reagera nämnvärt. Då kan man säga att situationen är inprisad. Men jag håller med så långt att det vid ett givet ögonblick inte går att säga att börskurser har prisat in all känd information.
Citera
2020-03-25, 23:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
1. Köper man aktier långsiktigt, minst 5 år fram då är det lätt att göra goda investeringar även en övervärderad börs som denna.
Vad är en övervärderad börs när räntan är noll eller negativ? Vid vilket p/e blir den övervärderad?
Citera
2020-03-26, 00:41
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du några roliga Norska tips?

Ursäkta att jag lägger mig i. Tipset kanske inte heller är så roligt, men, Elkem ASA har jag i portföljen. Köpte lite för tidigt i dippen så jag har ett gav på 13:25. Blir väldigt förvånad om jag inte går plus på den inom kort..
Elkem fick nyligen köprek av SEB med en riktkurs på 20 NOK.
Citera
2020-03-26, 00:49
Medlem
Så här ser min Corona-shopping ut av det som finns kvar och ska behållas:

SEB: 69:-
Swedbank: 115.43:-
Eric b: 60.98:-
Telia 32.17:-
Fing 9.35:-
Abb 157:-
Lannebo småbolag 81.32:-

Huvuddelen inköpt under den svarta torsdagen för ca två veckor sedan.

Lite oroväckande mycket bankaktier och ångrar att jag inte följde impulsen och köpte Lupe på 132 resp Boliden för 139:-

Är nu inne med ganska exakt 50% av det som ska vara på börsen således 50% kvar att shoppa vidare för vid fortsatta nedgångar och i andra branscher.

Blir det en verklig total utbombning/ "blod på gatorna" har jag utrymme att få fram och skyffla in ganska exakt ytterligare 100% till.

Känner mig som helhet ganska nöjd. Är bara en glad amatör dessutom sover jag bättre på nätterna av att ev ha gått in för tidigt än av att ligga och oroa mig för att jag missat tåget.
Citera
2020-03-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ursäkta att jag lägger mig i. Tipset kanske inte heller är så roligt, men, Elkem ASA har jag i portföljen. Köpte lite för tidigt i dippen så jag har ett gav på 13:25. Blir väldigt förvånad om jag inte går plus på den inom kort..
Elkem fick nyligen köprek av SEB med en riktkurs på 20 NOK.

Tack, ska kollas.
Citera
2020-03-26, 00:51
Medlem
Hur ligger det till med blankningarna, något som sticker ut där?
Citera
2020-03-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror jag svarat på detta 50ggr nu.
Skall köpa när börsen gått ned 40% från topp (om det rasar ned dit för fort så väntar jag till nästa år och köper då).
Kommer gå all in med allt jag har + allt som blir över från lön och andra inkomster var månad.
Kommer aldrig sälja igen efter att jag gått in men däremot sluta köpa nästa gång börserna blir för dyra.
Kommer köpa:
Spiltan Investmentbolag Sverige, SWEDBANK Robur Asia, Avanza Globalfond, Berkshire Hathaway, Apple, LMVH, SHB och BMW.

Bosse är tydligen avstängd, men när du är tillbaka får du berätta hur det gått för dig.

Han kanske stängde av sig själv nu när det börjar brännas
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-03-26 kl. 01:04.
Citera
2020-03-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Idag gick jag in med 20mkr på Stockholmsbörsen. Ett fall på 8% idag är så exceptionellt att jag inte kunde låta bli. Jag är beredd att sätta på papphatten om vi får ännu större börsfall den kommande månaden, när 300 Stockholmare dött, 3 länder till inklusive Spanien stängt sina gränser, 12 jätteföretag a la Boeing eller Norwegian gått i konkurs.

Nu sitter jag med 50% aktier samtliga bottenfiskade, 50% kontant. Jag kommer under de kommande 1-2 månaderna att gå in med mer pengar om kurserna fortsätter att sjunka, tills jag är all in 70mkr.

Jag köpte Boliden, SSAB, Swedbank, Volvo, SKF, Elux, Telia. Ingen av dem är direkt påverkade av corona, bara indirekt genom att ingen köper lastbilar nu så stål behövs inte osv. Men de är inte akut kopplade till corona som hotell eller Norwegian. Telia borde tom ha en fördel av corona.

Något storbolag jag missat? Funderade på Alfa och Sandvik men bolagen ovan har sjunkit betydligt mer sett 3 år i backspegeln så jag skippade dem. De hade ändå inte breddat portföljen.

Fram till i dag var du ju inte så fel ute med tajmingen den 12/3, du borde ligga en del på plus nu.

Eller har du tagit hem vinster?

Vad är strategin framåt och inte minst hur går det för grabben?
Citera
2020-03-26, 01:27
Medlem
bortkopplads avatar
OMX går upp ~ +1% imorgon 26:e mars.
Citera
2020-03-26, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortkopplad
OMX går upp ~ +1% imorgon 26:e mars.

Kommer raset på fredag eller måndag? Någon form av motreaktion borde vi väl se i närtid?
Citera
2020-03-26, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Som jag var inne på, man kan inte titta på enskilda tidpunkter och säga att börsen har rätt eller fel. Teorin om effektiva marknader stämmer på lång med inte kort sikt. Den har rätt i längden vilket beror på att de smarta kontinuerligt plockar pengar av de osmarta. Darwinismen pågår ständigt men är inte ögonblicklig. De osmartas styrka varierar (inte minst vid paniker) och ibland är osäkerheten stor, som just nu, så ingen vet vad som är rätt.

Det börsen prisar in är aktiers värden, vilket fundamentalt är summan av alla framtida utdelningar, tidsviktat. Flera saker än coronaviruset prisas därför in, t.ex:
* risken för en Zimbabwe-inflation
* avsaknad av avkastande alternativ till aktier
* kreditrisker
* flaskhalsar i världsekonomin
* epidemihot

Det plus den inbyggda lynnigheten jag pratade om kan förklara börsens beteende fram till slutet av februari.

Om en massa regeringschefer skulle gå ut och säga att epidemin kommer vara minst året ut så skulle förmodligen inte börsen reagera nämnvärt. Då kan man säga att situationen är inprisad. Men jag håller med så långt att det vid ett givet ögonblick inte går att säga att börskurser har prisat in all känd information.

Fast har det inte även väldigt mycket med robothandel, ett utökat utbud av olika produkter där positioner måste täckas upp etc och vår allt mer tillgängliga börshandel som så många har tillgång till nu att jämfört med tidigare.

Sen beror det ju lite på bransch och aktie, när det gäller den långa sikten, kraften i och följden av stora paradigmskiften tenderar vi mer eller mindre alltid att underskatta dom långsiktiga effekterna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in