Citat:
Ursprungligen postat av
London
Hur definierar du inprisat? Är virusets effekt på börsen inprisat idag om OMX är -30 % från dagens stängning om en månad? Hur skiljer sig denna ”inprisning” om börsen istället är upp 30 % på samma tidsperiod?
Börsutveckling var relativt ”inprisat” på den tiden man läste aktietips i Veckans Affärer som skrivits en månad före de nådde läsaren. Idag när Trumps twitter kan få marknaden att gå +/- 3 % på sekunder är inget inprisat.
EDIT: enklare fråga; hur ”inprisat” var utbrottet av COVID-19 i februari?
Som jag var inne på, man kan inte titta på enskilda tidpunkter och säga att börsen har rätt eller fel. Teorin om effektiva marknader stämmer på lång med inte kort sikt. Den har rätt i längden vilket beror på att de smarta kontinuerligt plockar pengar av de osmarta. Darwinismen pågår ständigt men är inte ögonblicklig. De osmartas styrka varierar (inte minst vid paniker) och ibland är osäkerheten stor, som just nu, så ingen vet vad som är rätt.
Det börsen prisar in är aktiers värden, vilket fundamentalt är summan av alla framtida utdelningar, tidsviktat. Flera saker än coronaviruset prisas därför in, t.ex:
* risken för en Zimbabwe-inflation
* avsaknad av avkastande alternativ till aktier
* kreditrisker
* flaskhalsar i världsekonomin
* epidemihot
Det plus den inbyggda lynnigheten jag pratade om kan förklara börsens beteende fram till slutet av februari.
Om en massa regeringschefer skulle gå ut och säga att epidemin kommer vara minst året ut så skulle förmodligen inte börsen reagera nämnvärt. Då kan man säga att situationen är inprisad. Men jag håller med så långt att det vid ett givet ögonblick inte går att säga att börskurser har prisat in all känd information.