Citat:
”Den typen av bolag tycker jag att alla småsparare borde ha i sina portföljer.”
Börsfrossan tog ett uppehåll på tisdagen, då Stockholmsbörsens breda OMXSPI lyfte med 7,3 procent och amerikanska Dow Jones industriindex sköt upp med hela 11,4 procent. Vid 15.30-tiden på onsdagen stiger Stockholmsbörsen med 0,9 procent, efter att som mest ha klättrat med 4,5 procent under morgonen.
Men botten är ännu inte nådd, enligt Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken.
”Vi såg det som en väldigt välkommen andningspaus, men likväl ett ‘bear market rally’”, konstaterar han.
Under de senaste dagarna har marknaden översköljts av olika stimulanspaket, senast från USA och Japan.
”Problemet är att de här stimulanserna inte botar virusoron och osäkerheten kring hur länge de här nedstängningarna varar. Det gör att man hamnar i en situation där det är väldigt svårt att handla på något”, säger Lars Söderfjell.
Paketen lägger dock en väldigt bra grund för en kraftig återhämtning när osäkerheten kring coronapandemin släpper, tillägger han.
”Man krattar i manegen. Man har gjort det man kan – att försöka stödja ekonomin under en period som visar alla tecken på att bli väldigt besvärlig. Sedan får vi se hur långt det räcker.”
När till och med Tyskland börjar släppa efter på budgetkranarna så är det tydligt att det är påställ på alla fronter, poängterar aktiechefen.
”Vi kommer inte att ha någon brist på budgetstimulanser. USA:s 2.000 miljarder i stimulanser är ganska häftigt. I samband med finanskrisen lanserade Barack Obama ett paket på 800 miljarder dollar. Man menar allvar.”
Kan man vänta sig att de olika stimulanspaketen kommer att skapa en ackumulerad börsglädje när virusoron väl har lagt sig?
”Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett sådant scenario. Vi kommer alldeles uppenbart att vada i likviditet, givet vad centralbankerna har sagt och även nu gör praktiskt. En analogi är att kavalleriet nu är här, men nu ska man bara vinna slaget också.”
Börsen tenderar att vända upp tre–nio månader innan en recession har avslutats, enligt Lars Söderfjell.
”Om virusoron släpper är det svårt att se att tredje kvartalet skulle bli sämre sekventiellt än andra kvartalet. Så om recessionen upphör i tredje kvartalet bör vi vara ganska nära en botten i marknaden”, säger han, och fortsätter:
”Det kan mycket väl falla 10-15 procent till från de här nivåerna. Men jag tror att vi ser en botten innan maj är slut. Den stora frågan är vilken strukturell skada som nedstängningarna har gjort på ekonomin.”
Även Mattias Isakson, aktiestrateg på Swedbank, har svårt att se att turbulensen redan skulle ha nått vägs ände.
”Det är fortfarande en ytterst osäker situation. Jag skulle inte säga att vi har sett den absoluta botten efter tisdagens kraftiga uppgång, men man kan inte utesluta att det är en tillfällig botten.”
Vad som krävs är konkreta signaler, tillägger han.
”Det kanske räcker med små tecken på att smittspridningen börjar kontrolleras, i kombination med att samhället och ekonomierna börjar öppnas upp igen. Då kan man börja prata om en botten som är mer hållbar än den vi eventuellt ser just nu.”
Den nuvarande andningspausen på marknaden ger Lars Söderfjell på Ålandsbanken en möjlighet att justera i portföljerna. Normalt sett står aktier och räntebärande placeringar för varsin hälft av innehaven. I nuläget utgör aktier 40 procent och räntebärande 30 procent, med återstoden kontant.
”Kassapositionen ska sättas i arbete, men vi är inte riktigt där än. Just nu känns det som en väldigt trevlig position. Vi försöker hålla krutet någorlunda torrt, då vi tror att det kommer en vändning som ligger veckor bort, snarare än flera månader bort.”
Vilka aktier tittar ni särskilt på?
”Under de senaste veckorna har vi köpt lite Atlas Copco, lite Kone i Finland, lite DSV Panalpina i Danmark. Vi är ganska säkra på att de förblir fantastiska bolag på lång sikt, och nu har de dessutom fått en prislapp som vi tycker är överkomlig.”
Ett allmänt råd till sparare under rådande turbulens är att inte jaga lottsedlar.
”Vi får många frågor om man ska köpa bolagen som fallit mest, som exempelvis SAS eller Finnair. Måste man verkligen ta det mest riskabla? Man kan ha ett inslag av förhoppningsbolag eller turnaroundbolag i portföljen, men basen ska bestå av bolag som man tror kan klara sådana här saker.”
Det största innehavet i fonden är den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk.
”Diabetes lär tyvärr inte utrotas av covid-19, så den behandlingen lär vara fortsatt relevant. Vi har även mycket Astra Zeneca, och det är samma sak med cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, så de lär klara det här rätt bra.”
Bägge är bolag med bra balansräkningar och fina kassaflöden, där det är svårt att se materiella effekter av coronapandemin, tillägger han.
”Den typen av bolag tycker jag att alla småsparare borde ha i sina portföljer, innan man börjar fundera över superspännande bolag med dålig likviditet och kanske ingen intjäning.”
Novo Nordisk har backat 5,4 procent sedan årsskiftet, medan Astra Zeneca är ned 13,6 procent.
”Det är klart bättre än börsens genomsnitt, så de har gjort sitt jobb som mer defensiva aktier. De är fortfarande väldigt intressanta på de här nivåerna, och jag tror att det finns potential för en uppvärdering när marknaden väl kommer tillbaka.”