Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det fetade: En anonym person som kallar sig advokat ("Advokat N N") kan inte överklaga någonting. Klart han kan sända in en överklagan men den kommer inte behandlas.

Ditt påstående att två skattekontor inlett undersökningar förra våren är sensationellt och vore fantastiskt bra. Källa på det?

Nej det behövs inget bygglov för att sätta upp nytt ljus och ljudanläggning på en redan befintlig scen.
Källa på det?

Andra försöket!!

Källa på det?
Citera
2020-03-25, 14:23
Medlem
Fick just överklagandet från länsstyrelsen:

Till
Länsstyrelsen i Gotlands län
685 21 Visby

[b]ÖVERKAGANDE[b]

Klagande:
Anmälande part, advokat N.N.

Motpart:
Miljö- och byggnämnden, Region Gotland

Överklagat avgörande:
Miljö- och byggnämnden beslut 2020-03-06 Att avskriva tillsynsärendet MBN 2019/1696 utan vidare åtgärd

Saken:
Ifrågasatt olovlig åtgärd och olovlig verksamhet på fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142 (Gazeligården)

1. YRKANDEN

1.1 Jag yrkar att länsstyrelsen upphäver miljö- och byggnämndens beslut att avskriva tillsynsärende MBN 2019/1696 rörande den s k Gazeligården utan vidare åtgärd.

2.1 Jag yrkar att länsstyrelsen beslutar att miljö- och byggnämnden ska åläggas att utverka ett lovföreläggande till fastighetsägaren för de olovliga åtgärder som har vidtagits på byggnaden.

2.3 Jag yrkar att fastighetsägarens ansökan om bygglov i efterhand ska omfatta ändrad användning från skola till event- och tankeverksamhet (bottenvåningen) och ändrad användning från skola till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse (övervåningen).

2. OMSTÄNDIGHETER OCH GRUNDER

2.1 Miljö- och byggnämnden har fattat ett felaktigt beslut som strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen. Enligt 9 kap 2 par 3a PBL krävs bygglov för ändrad användning av en byggnad om denna helt eller delvis tas i anspråk eller inreda för ett väsentligt annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för. Att inreda en nedlagd kommunal skola och ta denna i anspråk för professionell event- och teaterverksamhet liksom för uthyrningsveksamhet för tillfällig vistelse, måste betecknas som just ett sådant väsentligt annat ändamål som avses i lagen och som kräver bygglov.

2.2 I november 2018 ingav jag en anmälan till miljö- och byggnämnden om olovliga åtgärder och olovlig verksamhet på de tre fastigheterna Tingstäde Nystugu 1:25, Tingstäde Nystugu 1:142 och Tingstäde Fubjärs 1: 26. Som bevis bifogade separat ett mycket stort antal interiörbilder som under en längre tid hade varit utlagda på de två semesterhusförmedlarna HomeAway:s och Airbnb:s hemsidor på nätet.

2.3 I januari 2019 ingav jag en kompletterande anmälan till nämnden som visade att fastigheten Tingstäde Nystu1gu 1: 142 (Gazeligården) inte bara delvis hyrdes ut veckovis för tillfällig vistelse under hels året utan även i sin helhet hyrdes ut till större sällskap om 70-100 personer samtidigt. I anslutning till tilläggsanmälan ingavs en anmälan till Polismyndigheten poiismyndigheten om misstänkt brott mot bestämmelserna i hotell- och pensionatlagen och a en anmälan till Skatteverket om misstänkt skattebrott.

2.4 Som en direkt följd av mina anmälningar inleddes under våren 2019 utredningar hos fyra olika myndigheter: Region Gotlands miljö- och byggnämnden inledde utredning av tre tilsynsärenden, Polismyndigheten i Visby inledde en förundersökning om misstänkt bröt mot bestämmelserna i hotell - och pensionatlagen, Skattekontoret i Enköping inledde en taxeringsrevision och Skattebrottsenheten i Stockholm inledde en skattebrottsutredning.

(FORTS. FÖLJER)
Citera
2020-03-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Fick just överklagandet från länsstyrelsen:

Till
685 21 Visby

[b]ÖVERKAGANDE[b]

Klagande:
Anmälande part, advokat N.N.

Motpart:
Miljö- och byggnämnden, Region Gotland

Överklagat avgörande:
Miljö- och byggnämnden beslut 2020-03-06 Att avskriva tillsynsärendet MBN 2019/1696 utan vidare åtgärd

Saken:
Ifrågasatt olovlig åtgärd och olovlig verksamhet på fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142 (Gazeligården)

1. YRKANDEN

1.1 Jag yrkar att länsstyrelsen upphäver miljö- och byggnämndens beslut att avskriva tillsynsärende MBN 2019/1696 rörande den s k Gazeligården utan vidare åtgärd.

2.1 Jag yrkar att länsstyrelsen beslutar att miljö- och byggnämnden ska åläggas att utverka ett lovföreläggande till fastighetsägaren för de olovliga åtgärder som har vidtagits på byggnaden.

2.3 Jag yrkar att fastighetsägarens ansökan om bygglov i efterhand ska omfatta ändrad användning från skola till event- och tankeverksamhet (bottenvåningen) och ändrad användning från skola till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse (övervåningen).

2. OMSTÄNDIGHETER OCH GRUNDER

2.1 Miljö- och byggnämnden har fattat ett felaktigt beslut som strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen. Enligt 9 kap 2 par 3a PBL krävs bygglov för ändrad användning av en byggnad om denna helt eller delvis tas i anspråk eller inreda för ett väsentligt annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för. Att inreda en nedlagd kommunal skola och ta denna i anspråk för professionell event- och teaterverksamhet liksom för uthyrningsveksamhet för tillfällig vistelse, måste betecknas som just ett sådant väsentligt annat ändamål som avses i lagen och som kräver bygglov.

2.2 I november 2018 ingav jag en anmälan till miljö- och byggnämnden om olovliga åtgärder och olovlig verksamhet på de tre fastigheterna Tingstäde Nystugu 1:25, Tingstäde Nystugu 1:142 och Tingstäde Fubjärs 1: 26. Som bevis bifogade separat ett mycket stort antal interiörbilder som under en längre tid hade varit utlagda på de två semesterhusförmedlarna HomeAway:s och Airbnb:s hemsidor på nätet.

2.3 I januari 2019 ingav jag en kompletterande anmälan till nämnden som visade att fastigheten Tingstäde Nystu1gu 1: 142 (Gazeligården) inte bara delvis hyrdes ut veckovis för tillfällig vistelse under hels året utan även i sin helhet hyrdes ut till större sällskap om 70-100 personer samtidigt. I anslutning till tilläggsanmälan ingavs en anmälan till Polismyndigheten poiismyndigheten om misstänkt brott mot bestämmelserna i hotell- och pensionatlagen och a en anmälan till Skatteverket om misstänkt skattebrott.

2.4 Som en direkt följd av mina anmälningar inleddes under våren 2019 utredningar hos fyra olika myndigheter: Region Gotlands miljö- och byggnämnden inledde utredning av tre tilsynsärenden, Polismyndigheten i Visby inledde en förundersökning om misstänkt bröt mot bestämmelserna i hotell - och pensionatlagen, Skattekontoret i Enköping inledde en taxeringsrevision och Skattebrottsenheten i Stockholm inledde en skattebrottsutredning.

(FORTS. FÖLJER)

Jag tror inte en myndighet behandlar anonyma överklaganden. Sorry och det hjälper knappast att hitta på en fin titel.
Citera
2020-03-25, 15:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tror inte en myndighet behandlar anonyma överklaganden. Sorry och det hjälper knappast att hitta på en fin titel.
Vad du "tror" saknar relevans.
Citera
2020-03-25, 15:26
Medlem
3. GRUND FÖR ÖVERKLAGANDET

3.1 Den som intagit partsställning i tidigare instans har också rätt att överklaga ett beslut. Med part avses här sökande, anmälare, klagande eller annan part i enlighet med det traditionella partsbegreppet. En särskild prövning av klagorätten kan dock bli aktuell när anmälaren som i detta fall är anonym.

3.2 Länsstyrelsen har som överprövande instans rätt att i varje enskilt fall avgöra vem som har klagorätt i ett ärende. Det finns ett beaktansvärd intresse av att jag som anonym anmälare i detta ärende även ges möjlighet att överklaga ett av miljö- och byggnämnden uppenbart felaktigt fattat beslut i ärendet.

3.3 Utan min anonymt ingivna anmälan och mina skrivelser i ärendet hade sannolikt aldrig några tillsynsärenden rörande Özz Nujens och Debbie Nujens tre fastigheter i Tingstäde överhuvudtaget registrerats och än mindre utretts av miljö- och byggnämnden.

4. BEVISNING

4.1 Som bevis för att fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142 (Gazeligården) i likhet med fastigheterna Tingstäde Nystugu 1:25 (Sockenmagasinet) och Tingstäde Furbjärs 1:26 (Projektilmagasinet) har ändrad användning till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse åberopas de uthyrningsannonser som under de senaste två åren legat ute på de två semesterhusförmedlarna HomeAway:s och Airbnb:s hemsidor på nätet.

4.2 En sökning på HomeAway:s hemsida den 14 mars i år ger följande resultat:

"Beautiful building from 1824. CLOSE to swimming and 20 min to Visby"

Villa 50 kvm
Sovplatser: 4
Sovrum: 2
Badrum: 1
Kortaste vistelse: 7 nätter

4.3 Av annonsen framgår att uthyrningsbostaden inte är tillgänglig för bokning under perioderna 14 mars - 28 maj, 20 juni -29 juni och 28 juli - 11 augusti 2020. Den är för alla andra dagar tillgänglig för bokning veckovis under tre år framåt 2020-2023.

4.4 Bevis för att Gazeligården i sin helhet varit tillgänglig för uthyrning till större sällskap om 70 - 100 personer (beroende på bordsplacering och dukning mm) ingavs till miljö- och byggnämnden i en skrivelse daterad 2019-12-12 (se handling nr 27, MBN 2019/1696).

4.5 Bevis för att Gazeligårdens bottenvåning sedan flera år tillbaka håller på att byggas om till en teater har lämnats av fastighetsägaren själv i samband med flera intervjuer och reportage i lokaltidningarna Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar, liksom i nättidningen hela Gotland.se (se handling nr 21 respektive handling nr 23, MBN 2019/1696).

Stockholm den 22 mars 2020
N.N./Advokat
Senast redigerad av Tingstade 2020-03-25 kl. 15:57.
Citera
2020-03-25, 21:48
Medlem
Det kan bekräftas att byggnämnden i Region Gotland har mottagit ett överklagande av beslutet att avskriva ärendet om olovlig åtgärd gällande Gazeligården. Regionen har överlämnat överklagandet till Länsstyrelsen för avgörande:

Citat:
Miljö- och byggnämnden

Beslut MBN 2019/1696
24 mars 2020

621 85 Visby

Överklagande av miljö- och byggnämndens beslut

Ifrågasatt olovlig åtgärd
TINGSTÄDE NYSTUGU 1:142

Översänder överklagan från N.N. Advokat som inkom till miljö- och byggnämnden 2020-03-24.

Miljö- och byggnämnden fattade beslut i ärendet 2020-02-28.

Ärendet expedierades 2020-03-06.
.
Överklagandet har kommit in i rätt tid.

Miljö- och byggnämnden
H* Å*
Assistent

1 (1)

Region Gotland
Besöksadress Visborgsallén 19
Postadress SE-621 81 Visby
Telefon +46 (0)498 26 90 00
Citera
2020-03-26, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Det kan bekräftas att byggnämnden i Region Gotland har mottagit ett överklagande av beslutet att avskriva ärendet om olovlig åtgärd gällande Gazeligården. Regionen har överlämnat överklagandet till Länsstyrelsen för avgörande:

Som jag misstänkte har nämnden inte registrerat det beslut som påstås ha fattats 2020-02-28, bara "expidierat" det hela nio dagar därefter. Det är högst troligt nämndens ordförande Eva Ahlin som haft sitt finger med i spelet. När de tre tillsynsärendena till slut är avklarade får vi hoppas att medianox och son tar itu med huvudfrågan - dvs den långtgående "politiskt korrekta" korruption i kommunen som möjliggjort att Özz Nujen med familj fått härja fritt i Tingstäde under hela sex år 2012-2018. Man uppför inte ett asylboende, en hotellanläggning eller en teater svart på Gotland utan att kommunens förtroendemän och tjänstemän är medvetna om vad som pågår.

Tillägg: Felen i min utskrift av överklagandet är helt och hållet mina. Jag fick ett mejl från länsstyrelsen som jag inte lyckades överföra direkt till FB-tråden. Jag skrev därför av texten för hand i min smärta telefon, som ibland väljer bort ovanligare ord och på eget bevåg ersätter dem med helt andra ord. Detta meddelade jag trådens läsare redan igår (2 ggr) men inläggen raderades.

PS. Telefonen tyckte tydligen inte om att kallas smart - föredrog att vara smärt, och den är förvisso väldigt tunn! DS.
Senast redigerad av Tingstade 2020-03-26 kl. 05:47.
Citera
2020-03-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Som jag misstänkte har nämnden inte registrerat det beslut som påstås ha fattats 2020-02-28, bara "expidierat" det hela nio dagar därefter. Det är högst troligt nämndens ordförande Eva Ahlin som haft sitt finger med i spelet. När de tre tillsynsärendena till slut är avklarade får vi hoppas att medianox och son tar itu med huvudfrågan - dvs den långtgående "politiskt korrekta" korruption i kommunen som möjliggjort att Özz Nujen med familj fått härja fritt i Tingstäde under hela sex år 2012-2018. Man uppför inte ett asylboende, en hotellanläggning eller en teater svart på Gotland utan att kommunens förtroendemän och tjänstemän är medvetna om vad som pågår.

Tillägg: Felen i min utskrift av överklagandet är helt och hållet mina. Jag fick ett mejl från länsstyrelsen som jag inte lyckades överföra direkt till FB-tråden. Jag skrev därför av texten för hand i min smärta telefon, som ibland väljer bort ovanligare ord och på eget bevåg ersätter dem med helt andra ord. Detta meddelade jag trådens läsare redan igår (2 ggr) men inläggen raderades.

PS. Telefonen tyckte tydligen inte om att kallas smart - föredrog att vara smärt, och den är förvisso väldigt tunn! DS.

Projektilförrådet/Villa Zetterling byggdes om (sannolikt till behandlingshem/HVB av planlösningen att döma och absolut inte till asylboende. Asylboenden med den planlösningen och storleken har aldrig funnits) med bygglov och planritningar. Detta hat sedan slutbesiktigats och gödkännts av regionen. Det var INTE svartbygge.

Det har heller INTE byggts någon "hotellanläggning" svart som du påstår. (Det har däremot hyrts ut till så många personer samtidigt så tillstånd för sådan verksamhet kanske krävs)

Det har heller INTE byggts någon teater svart. I Gazeligården fanns sedan länge en scen byggd och man har kunnat använda skolmatsalen för föreställningar.

Det har INTE funnits något besked från skatteverket att de undersöker familjen Nujens ekonomi. Att de meddelat det hittade du på för några dagar sedan. Det absolut enda i den vägen är ett uttalande från Eva Ahlin i höstas.

Med dina förvrängda fakta och lögner kan du göra stor succe på flashback men du ger öppet mål för MBN, Länsstyrelsen och Nujens. Tyvärr.
Citera
2020-03-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Andra försöket!!

Källa på det?

Man behöver faktiskt inte söka bygglov för att sätta upp/ersätta belysningar eller högtalare i en byggnad. Det är verkliga ombyggnader som en byggnämnd hanterar.

Det har ju sedan gammalt funnits en byggd scen i den här byggnaden och om man i stället byggt en ny så hade det mycket väl behövts bygglov beroende på om man gått igenom bärande väggar osv.

Skulle Nujens velat arrangera offentliga föreställningar i lokalen hade de säkert behövt tillstånd från brandnskyddsmyndigheter osv men de har de ju inte.

Det här babblet om att Nujens byggt nygjord teater och eventlokal har ju redan byggnämnden tjänstemän konstaterat vara fel. För övrigt får väl antagligen Özz Nujen dra av lokalen för jobbet och han kan använda den till repetitioner vilket han borde kunna hävda för skattemyndigheter. Bergman hade ju en egen liten bio på Färö fast jag har ingen aning om han drog av den men kan tänka mig det så om sig och kring sig han var.
Citera
2020-03-27, 13:51
Medlem
Citat:
Man behöver faktiskt inte söka bygglov för att sätta upp/ersätta belysningar eller högtalare i en byggnad. Det är verkliga ombyggnader som en byggnämnd hanterar.

Det har ju sedan gammalt funnits en byggd scen i den här byggnaden och om man i stället byggt en ny så hade det mycket väl behövts bygglov beroende på om man gått igenom bärande väggar osv.

Skulle Nujens velat arrangera offentliga föreställningar i lokalen hade de säkert behövt tillstånd från brandnskyddsmyndigheter osv men de har de ju inte.

Det här babblet om att Nujens byggt nygjord teater och eventlokal har ju redan byggnämnden tjänstemän konstaterat vara fel. För övrigt får väl antagligen Özz Nujen dra av lokalen för jobbet och han kan använda den till repetitioner vilket han borde kunna hävda för skattemyndigheter. Bergman hade ju en egen liten bio på Färö fast jag har ingen aning om han drog av den men kan tänka mig det så om sig och kring sig han var.

Källa på det?
Citera
2020-03-27, 14:33
Medlem
Länsstyrelsen i Gotlands län har idag 2020-03-27 beslutat avslå överklagandet gällande Gazeligården.
Undrar om det är behörigheten att överklaga eller sakskäl som är grund för avslaget?
Senast redigerad av Bulverket 2020-03-27 kl. 15:22.
Citera
2020-03-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Källa på det?

Lös inredning har ingenting med byggenskap att göra. Jag kan tyvärr inte hänvisa till bestämmelser som inte finns.

Du kan nog i stället ställa frågan till signaturen Tingstäde som ju presenterat sig som planarkitekt verksam i flera fastlandskommuner var i bygglagen sådant stadgas. Presenterar man sig som planarkitekt så bör man kunna lagar om byggande utan och innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in