2020-03-25, 06:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ni sett att vissa efterlyser "stopp" datum när landet ska öppna upp igen?

För mig förefaller sveriges mellanmjölksstrategi lite märklig. Vi ska vara i karantän men ändå inte. Viruset lär bara gå runt runt. Kommer ta 10-20 år om vi alla ska smittas i den takt vården hinner med.

Andra länder vill isolera folket totalt i 3-4 veckor för att sedan öppna, men med stängda gränser. Det i syfte att utrota viruset.

Sveriges strategi är att undvika panik o hålla produktionen igång.

Nu sitter folk hemma med balar av skithuspapper o känner sig lite fåniga. Sedan tränger man in sig på bussen men vågar ikke sätta på sig munskyddet för att grannarna kan se.

Det är ju så lugnt att de tror sig veta att det inte kan drabba Sverige, för det har ju inte hänt förut, så då bör det inte hända nu..,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Helt fel!
Här ser du, så sent som 2018, över 1000 bekräftade döda:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf&ved=2ahUKE wj0iNaCkLToAhXWxcQBHU7_Cy8QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw 2kjS4kxOyW7I3ZAX_iEFSy
Kollar vi runt millennieskiftet är det tusentals döda per år: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nllplus.se/publika/ns/kcinfekt/Smittskydd/Smittsant/2000/Smittsant%25202000-4.PDF&ved=2ahUKEwjE1IfXkrToAhXmmIsKHfeDDrMQFjACegQ IBBAB&usg=AOvVaw0c6-RXZdQ4fGq4jvoUr6a_

Och då tar du inte hänsyn till vårt omfattande vaccinationsprogram som räddar mängder med liv årligen.
Coronaviruset tar inte heller hänsyn till att vi inte är vaccinerade, det infekterar oss ändå, så jag vet inte riktigt vad din poäng var. Jag förstår att det kanske dör fler av influensa än vad statistiken visar, men om det verkligen vore så att corona är "ungefär som influensa", varför behöver de då kalla in militären i Bergamo för att transportera bort alla liken? Varför behövde man panikbygga hela nya sjukhus i Wuhan? Varför byggs Älvsjömässan om till fältsjukhus? Och varför noterar intensivvårdsregistret rekordmånga vårdtillfällen?

Om corona är ungefär som influensa, och vi nu har en rekordmild influensasäsong, varför avviker då den blå kurvan i det här diagrammet från kurvorna för alla andra år?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ

Eller den blå stapeln för vecka 12 i det här diagrammet. Varför är den nästan dubbelt så hög som högsta veckostaplarna för alla andra år som finns med i statistiken?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis

IVA har rekordmånga fall redan, trots att smittspridningen förmodligen bara har börjat. Säg att 10 gånger fler smittas och antalet fall på IVA blir 10 gånger så många. Rekordet för en vecka ligger enligt diagrammet på 61 i vecka 7 år 2015/2016. Nu hade vi redan 111 vecka 12 2020. Tiodubbla det och du har över 1000 nyinlagda på en vecka, och det tidigare rekordet är alltså 61.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-25 kl. 06:54.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Det återstår väl att se eftersom Sverige ligger efter Italien. Hur tror du situationen i Italien sett ut idag om de haft den svenska strategin? Mer, mindre eller oförändrat kaos?
Nu var det ju inte Sverige som tog smittan till Europa utan Italien.
Citera
2020-03-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag vet inte. Jag vidarebefordrar vad flera olika läkare och experter har sagt.

Har också läst det, bara undrar själv varför det sker. Kanske någon annan vet, för så
Är det väl med de flesta virus tror jag!
Citera
2020-03-25, 06:54
Medlem
Hemskt reportage från Italien nu i morgonstudion med den tagne corren nu.
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2020-03-25 kl. 06:56.
Citera
2020-03-25, 06:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Varför skulle de misslyckas? Metoden har prövats med framgångsrikt resultat i Wuhan. Nu följer flera efter. Ingen har prövats Sveriges metod, den är ett våghalsigt experiment just därför. Ett oprövat kort.
Min fråga är vad de har vunnit som Sverige kommer att förlora. Italiens dödssiffror överstigerWuhans med det dubbla. Spanien har redan lika många som Wuhan.

Vad är det de är så jävla duktiga på ?
Citera
2020-03-25, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sveriges strategi är att undvika panik o hålla produktionen igång.

Nu sitter folk hemma med balar av skithuspapper o känner sig lite fåniga. Sedan tränger man in sig på bussen men vågar ikke sätta på sig munskyddet för att grannarna kan se.

Det är ju så lugnt att de tror sig veta att det inte kan drabba Sverige, för det har ju inte hänt förut, så då bör det inte hända nu..,
Det går nog bra, bara alla ser till att sitta ned när de äter på krogen.
Citera
2020-03-25, 06:56
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det finns kanske viktigare saker just nu än att lägga resurser på att stilla din egna lilla oro? Har du symptom så får du göra som alla andra, och hålla dig hemma någon dag.

När gränserna öppnar igen så får du gärna flytta och bli norsk, finsk eller rysk. Jag tror vi svenskar klarar oss utan dig.

Nu har Sverige TEX ett av världens högsta skattetryck och minst antal sjukbäddar i Europa vad VI Svenskar klarar oss utan är cuckade sossar som DU som aktivt hindrar kritiskt tänkande som leder till utveckling.

Hade Svensken dragit ut huvudet ur sosseröven för tio år sedan så hade vi haft vårat tidigare normala antal respiratorer NU och stundande katastrof hade blivit mycket mer lätthanterlig.

Om man ska se till myntets framsida så kommer coronakatastrofen antagligen lyckas väcka Svensken som tror vi har en sjukvård som går i paritet med vårat brutala skattetryck.
Citera
2020-03-25, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ge ett sken av handlingskraft?
Synd att inte ”sken av handlingskraft” verkar vara nåt bra skydd mot massdöd.
Citera
2020-03-25, 06:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Min fråga är vad de har vunnit som Sverige kommer att förlora. Italiens dödssiffror överstigerWuhans med det dubbla. Spanien har redan lika många som Wuhan.

Wuhan har inga nya smittade, håller på att öppna upp igen. Meningslöst att diskutera. Följer man världsnyheterna inser man faktum.
Citera
2020-03-25, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det jag undrar är om det var fler döda totalt sett idag i Italien, än det var per dag innan Coronakrisen, och om man kan se att Coronaviruset är orsaken till den ökningen av totala antalet döda i Italien idag (eller någon annan dag under Coronakrisen).
Okej jag förstår, det var ju intressanta frågor. Du får googla och meddela oss vad du hittar Men seriöst, det är en intressant fråga, och jag hoppas någon som kan hitta statistik om det.
Citera
2020-03-25, 07:02
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Jag skulle inte säga att de nödvändigtvis varit duktiga, däremot har de tagit till sig råd och uppmaningar från Kina som varit längst fram i ledet. Sverige går sin egen väg vilket är både coolt och skrämmande på samma gång.

Vi har inte sett hur vår "strategi" fungerar än. Det enda vi kan konstatera är att vår utveckling idag inte är en millimeter bättre än vad Italien hade efter samma antal dagar sedan första dödsoffret. Spaniens kurva ser ännu värre ut än Italiens dessutom. (Syftar till det som visades på Aktuellt 23/3)

Senast redigerad av camo 2020-03-25 kl. 07:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in