2020-03-25, 06:09
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Her er mye informasjon om milde symptomer og om alvorlige symptomer:
https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/symptomer-coronavirus/
Tackar, tackar!
Citera
2020-03-25, 06:10
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Allvarliga fall kräver syrgasbehandling, intubation eller respirator. I de allra svåraste fallen ECMO-behandling (blodet leds ut ur kroppen och syresätts av en maskin). Om du får mycket svårt att andas så ska du genast ringa 112.

Milda fall är alla typer av symtom som kan självläkas i hemmet. Enklare förkylningar, kraftig huvudvärk och feber, torrhosta, diarrér, icke-livshotande lunginflammation etc.

Det finns inget känt läkemedel mot viral lunginflammation à la Covid-19. Det enda sjukvården kan göra är att hjälpa patienten syresätta blodet på olika sätt.
Tackar, tackar!
Citera
2020-03-25, 06:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Takk! Tenker du at Norge ev har hatt færre dødsfall (og ev mindre smittespredning) enn Danmark fordi noen nordmenn har isolert seg på sine hytter?
Jeg vet ikke om det har noen sammenheng. I Norge er det nå ikke lov til å overnatte på hytter som er i en annen kommune enn der man har sin bostedsadresse:

Men jeg vet at mange nordmenn har isolert seg ganske mye i sine hjem for å unngå å eventuelt smitte andre (de som ikke vet om de er smittet men som har luftveis-symptomer) og mange isolerer seg mye for å forsøke å unngå å bli smittet.

Andre tiltak: Skolene stengte, mange har hjemmekontor, osv.

Jag tror det var ett misstag o förbjuda folk att flytta ut till sina hytter. Är du frisk så håller man dig frisk. Är man sjuk så smittar man inte många andra.
Citera
2020-03-25, 06:14
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Har du andre symptomer enn feber?
Høy feber tyder vel uansett på infeksjon i kroppen, og jeg ville kontaktet fastlegen. Hvis du i tillegg har kortpusthet og/eller andre symptomer, ville jeg ringt til legevakten og spurt om råd angående undersøkelse av lege og eventuelt testing.

Her er kriteriene for å bli testet for coronavirus i Norge:
Tack! Eftersom regimstyrda DDR-kopian Sverige egentligen är ett U-land, saknar man medel att testa misstänkta COVID-19-fall. I det här fallet önskar jag att jag var norsk, dansk eller finsk!
Citera
2020-03-25, 06:15
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vaccin är 8-20 mån bort med den fokus det har idag. Kommer inte utrota smitta men iaf sätta tillbaka samhället på banan.
Var många som drog en stor suck av lättnad när kinesiska läkare konstaterade att den muterar långsamt. Fortfarande ingen garanti men positivt för att komma svälta ut den

Detta är omöjligt att förutse i dagens värld. "Sätta tillbaka"? Ingen vet och det är bäst så eftersom eliten tappat greppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag tror det var ett misstag o förbjuda folk att flytta ut till sina hytter. Är du frisk så håller man dig frisk. Är man sjuk så smittar man inte många andra.

Vet ej. Jag tror dock personligen att det inte finns något rätt eller fel i den här uppkomna situationen. Det är vad det är och framtiden får utvisa resten. Jag är glad för ovissheten. Psykopaterna har planerat för länge och nu har de ingenting kvar av det. Bra!
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-03-25 kl. 06:17.
Citera
2020-03-25, 06:16
Medlem
Mr.Sounds avatar
Som sagt, dra åt helvete Agnes Wold och Björn Larsen!
Citat:
New York hospitals treating coronavirus patients with vitamin C
https://nypost.com/2020/03/24/new-york-hospitals-treating-coronavirus-patients-with-vitamin-c/
Citera
2020-03-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Som jag har förstått det så gör viruset att ditt immunförsvar bryter ner för mycket av skyddsbarriären i lungorna, för att du i senare skede ska bli mer mottaglig för allmän bakteriell infektion när redan kroppen bränt sitt krut.
Kan den högre nivån av dödsfallen i Italien, Spanien och Frankrike ha att göra med att de äter antibiotika för precis allt och nu när du får lunginflammation eller sepsis så är det inte ett tillräckligt effektivt vapen att sätta in?

Det är en viral infektion.
Citera
2020-03-25, 06:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vaccin är 8-20 mån bort med den fokus det har idag. Kommer inte utrota smitta men iaf sätta tillbaka samhället på banan.
Var många som drog en stor suck av lättnad när kinesiska läkare konstaterade att den muterar långsamt. Fortfarande ingen garanti men positivt för att komma svälta ut den
Man testar 4 olika läkemedel just nu (i Europa) hur effektiva de är mot corona, om jag minns rätt. Medicin är förhoppningsvis räddningen. Som redan finns. Så det håller jag tummarna för!
Citera
2020-03-25, 06:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vore skönt om media struntande i all ”skräck” från utlandet och bara fokuserade på Sverige. Då hade inte folk fått samma panik.
Det som sker i Italien behöver inte ske här

Både ja och nej
Inte bra om människor får panik men med tanke på hur många som skiter i allvaret - åker skidor, trängs i affärer, umgås socialt både yngre och äldre så bör man på något sätt "skrämma" dessa med allvaret i smittan så de tänker sig för både en och två gånger
Citera
2020-03-25, 06:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Har ni sett att vissa efterlyser "stopp" datum när landet ska öppna upp igen?

För mig förefaller sveriges mellanmjölksstrategi lite märklig. Vi ska vara i karantän men ändå inte. Viruset lär bara gå runt runt. Kommer ta 10-20 år om vi alla ska smittas i den takt vården hinner med.

Andra länder vill isolera folket totalt i 3-4 veckor för att sedan öppna, men med stängda gränser. Det i syfte att utrota viruset.
Citera
2020-03-25, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad jag vet har inte Sverige sådant.
Det är ju ett perfekt redskap att fånga upp symtom och höra människors upplevelser av sjukdomen.
Danmark och Norge har ett bättre tillvägagångsätt i den här pandemin när de låter människor ( mörkertalet) beskriva symtomen.
Men också lugna ner människor som inte får någon kontakt med sjukvården. Kanske också ta bort en hel del oro, panik och känslor av att bli övergivna och sitta fängslade i karantäner utan att få dela med sig utav sina symtom.
Där ligger Norge och Danmark före alla andra. Det borde komma fram till våra " träskallar" i Sverige som endast vill ha uppmärksamhet på sin expertis.
Hei, jeg fant dette
Citat:
Region Stockholm har tagit fram en webbaserad självskattning ( https://corona.sll.se/?fbclid=IwAR0_aclLrjDhWsGfjhkbxDTs8Jz09Kb0zYmZ0QGP b0JZ-2F9B0bHBRks4e8 ) som du kan göra för att se om du kan egenvårda dig eller behöver kontakta vården när du har symtom.
Man kan også bruke den självskattningen uten å bo i Stockholm.

Her er den siden jeg fant det på. Det finnes kanskje slike självskattningstester for alle regioner i Sverige?
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset
Den siden (i linken over) har mye viktig informasjon på mange forskjellige språk
Her:
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/andra-sprakother-languages

Du nevnte at mange kunne trenge å ha noen å snakke med:
Citat:
Om du känner dig orolig
Just nu är många människor oroliga över coronaviruset. På Röda korsets webbplats ( https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/kris-och-katastrof/krisstod/sa-minskar-du-din-oro-vid-en-kris/ ) kan du ta del av råd om hur du kan hjälpa dig själv när rädslan tar över.

Rädda barnen har samlad information om hur man kan minska oron för coronaviruset hos barn och föräldrar.

Du kan också kontakta jourhavande präst via Svenska kyrkans chatt eller genom att skicka ett digitalt brev.https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset
Senast redigerad av POlROT 2020-03-25 kl. 06:35.
Citera
2020-03-25, 06:27
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Tack! Eftersom regimstyrda DDR-kopian Sverige egentligen är ett U-land, saknar man medel att testa misstänkta COVID-19-fall. I det här fallet önskar jag att jag var norsk, dansk eller finsk!

Det finns kanske viktigare saker just nu än att lägga resurser på att stilla din egna lilla oro? Har du symptom så får du göra som alla andra, och hålla dig hemma någon dag.

När gränserna öppnar igen så får du gärna flytta och bli norsk, finsk eller rysk. Jag tror vi svenskar klarar oss utan dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in