2020-03-24, 23:22
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sverige-sticker-ut-nar-hela-europa-infor-tvangsatgarder/

I Tyskland får en folksamling bara bestå av två personer.

Se bilden.

Inte så som jag tänker mig social distansering.
Citera
2020-03-24, 23:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag tror säkert att man har lyckats i Wuhan i kina (man får fortfarande bara gå ut var 3e dag och handla mat). Men det har alltså spridit sig i resten av världen men inte kina? något fuffens har dom för sig med siffrorna...alla nya fall är ju dessutom utifrån komna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du menar 1012 då
Det värsta utbrottet i Sverige under de senaste fem åren var vintern 2017/18 då drygt 20*000 människor rapporterades insjuknade i vanlig influensa med en topp i februari och mars. Den säsongen dog 1012 människor av sjukdomen, de flesta äldre

Nej, det dog fler under säsongen. Under 20 veckor låg det cirka 150 dödsfall per vecka över normalkurvan, så uppskattningsvis runt 3000 dog av influensa. De 1012 som nämns är bara de som laboratoriebekräftats. Alla fall laboratoriebekräftas inte.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
En vanlig influensasäsong dör 200-300. Det är på en SÄSONG. Säsongen varar bortåt ett halvår (oktober-april).

Corona har tagit 40 liv på två veckor och kommer att vara uppe i 200-300 om en vecka. Då har det på tre veckor dött lika många som av influensa på ett år. Och det är bara början. När vi når kulmen kommer det sannolikt att dö lika många per dag (eller kanske på två dagar) som det gör per år med en vanlig influensasäsong.
Helt fel!
Här ser du, så sent som 2018, över 1000 bekräftade döda:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf&ved=2ahUKE wj0iNaCkLToAhXWxcQBHU7_Cy8QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw 2kjS4kxOyW7I3ZAX_iEFSy
Kollar vi runt millennieskiftet är det tusentals döda per år: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nllplus.se/publika/ns/kcinfekt/Smittskydd/Smittsant/2000/Smittsant%25202000-4.PDF&ved=2ahUKEwjE1IfXkrToAhXmmIsKHfeDDrMQFjACegQ IBBAB&usg=AOvVaw0c6-RXZdQ4fGq4jvoUr6a_

Och då tar du inte hänsyn till vårt omfattande vaccinationsprogram som räddar mängder med liv årligen.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jag vet inte hur många test man gör i sentinel? 6 fall på hur många slumpmässiga?

Förra veckan sa man ju att man testat 5000 i Stockholm, varav 500 var smittade. Alltså 10%.

Är helt säker att jag såg det på Aktuellt eller Rapport och även i tråden. Men jag hittar inte länken.
Citera
2020-03-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tycker att det är missvisande att dra slutsatser genom att multiplicera folkmängden.
Hur många smittar andra hur fort är väl ett bättre mått.
Jag skulle kanske smitta lika många stockholmare som milanobor, inte sex gånger fler.
Först när många blir smittade som smittan sprids saktare.

Hade det bara varit en person som spridit smittan i varje land hade det varit som du säger. Nu är det dock sedan länge många som sprider smittan i alla länder, och då är det fullt vettigt att räkna efter folkmängd.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Stämmer detta Greta säger??? Att det var omöjligt för henne att blir testad? Eller Svante?
90% som blir testade får de negativa svar och därmed rör det sig om andra sjukdomar.

Så om man är sjuk....räcker det 2 veckors karantän? Brukar man inte kolla om man är 100% frisk och inte kan smitta andra?

Greta har rätt.

Om det räcker med 2 veckor? Ingen vet egentligen. Jag tror absolut inte det.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Klart som fan ses ja ha öppet precis som tandläkare. Men hålla extra hårt på hygienen.
Inte alla av oss som är så skitnödiga att vi anser att allt ska stängas ned.

Nej, det ska det inte alls vara.

Inget modernt samhälle kan tillåta massdöd.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Tack! Hård kritik fick de allt men den är berättigad, vilket i sig förhoppningsvis bidrar till tuffare restriktioner och åtgärder från myndigheterna.
Säkerligen.
Men troligen fortfarande med många brister.
Citera
2020-03-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ang Trumps funderingar om att öppna upp till påsk säger Morgan stanley analytiker följande:But Morgan Stanley is warning that there are real risks to that strategy.

"If the White House were to relax the social distancing measures 'soon,' well ahead of the necessary timeline to have a significant impact on our view, it would raise the risk of increasing the peak or delaying the time to peak," Morgan Stanley analysts wrote in a report Tuesday.

Alltid intressant med bankernas perspektiv, men jag får anta vita husets läkare och forskare har tillgång till bättre data och underlag än Morgan Stanley.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Redan nästa vecka är vårdplatserna på IVA slut i London tror läkare. 6 dagars inkubationstid nämns och 6 -10 dagar innan folk hamnar på IVA. Folk träffades i stora grupper fram till igår.

Citat:
NHS: Dozen trusts fear intensive care units could be full by next week.

"This is the simple mathematics of doubling... and people were socially engaged with each other until only yesterday"- Dr Hugh Montgommery, professor of intensive care medicine,UCL

channel 4 news
https://www.youtube.com/watch?v=pmaTD4Fraxg 24 mars 2020
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är karantän i ett västland som är en skrivbordsprodukt.I teorin bra men fungerar bara ifall folket vet att de skjuts vid överträdelse.

Flockimmunitet är däremot det uttalade målet för alla länder men man går inte ut med det hos folk då det missförstås.

Men så fungerar det vid alla smittsjukdomar, det är enda möjligheten att stoppa spridningen.

Detta är allmän kunskap, 90 % av svenskarna känner till detta sen grundskolan, 90% av Flashbackskribenterna inte.
Kina gick helt i karantän så de fick endast 3000 dödsfall. Bra eller inte? Men under januari försvann det 8 miljoner mobilanvändare. I Februari när hela landet var stängt försvann det 13 miljoner mobilanvändare.
Hade de kört flockimmunitet så kanske alla hade varit kvar och kunnat ringa i dag? Eller inte.
Utveckla gärna det där med att 90% av svenskarna känner till det. Jag tillhör de 90% på Flashback som inte fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in