2020-03-25, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och vad vann de på de som Sverige kommer att förlora?

Vi ska alltså se upp till länder där massdöd pågår och Tycka att de är så jävla lyckade i sin smittohantering.

Det återstår väl att se eftersom Sverige ligger efter Italien. Hur tror du situationen i Italien sett ut idag om de haft den svenska strategin? Mer, mindre eller oförändrat kaos?
Citera
2020-03-25, 06:45
Medlem
Citat:
Vilka åtgärder verkar så himla bra då?

Vad är det Italien, Spanien, Frankrike har lyckats så bra med som Sverige kommer att misslyckas med?
Ge ett sken av handlingskraft?
Citera
2020-03-25, 06:46
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag ska ge ett råd till alla. Om ni vill veta allvaret i den uppkomna situation så håll koll på vad Ferrari gör med sina två fabriker i Maranello och Modena. De är stängda sedan en dryg vecka tillbaka. Så länge de är stängda så är det allvarligt. Ferrari har ofta utsett till världens bästa arbetsgivare, mest måna om sin anställda, ergonoma faciliteter och hela köret. Det är först när folk återvänder till Maranello som man kan blåsa faran över och det kommer garanterat inte ske på flera månader. De har redan gått ut med det att sommaren är körd.

Fiat Chrysler, Ferrari close factories amid coronavirus outbreak
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/fiat-chrysler-ferrari-close-factories-amid-coronavirus-outbreak

Det här är det enda ni behöver ha koll på i Europa. Följ detta och då kommer ni veta ifall Tegnell, Löfven, Wallenberg, Ingves m fl ljuger eller inte.

Så länge Scuderia Ferrari är stängd, så länge är världen stängd.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-03-25 kl. 06:53.
Citera
2020-03-25, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Kina har haft rätt från allra första början gällande allt. Nej jag vill inte höra ditt skitsnack om att de har varit onda och mörkar, Sverige mörkar tio gånger mer så gråt! Tegnell har haft fel i precis allting.

Nu säger Kina att man kan bli sjuk igen, alltså ingen Tegnellimmunitet a la flocken. Ja det är ju då såklart väldigt förödande! Det är lite av ett FUCK-moment.
Nu kommer Tegnell såklart förneka och vi kan hoppas att kräket själv får skiten för annars lär vi inte bli av med honom och vansinnet kommer fortsätta.

USA kör också stenhårt nu på all in men de har ju stängda gränser 🤔 så najs för resten av världen som INTE bor i Sverige.

Kina mörkade tills det blev global spridning sen har dom erbjudit hjälp att lösa ett problem som dom själva skapat för att framstå som hjältar.

Kina hade två val
-stänga gränserna och limitera coronaepidemin till Kina
-mörka problemet tills det spritt sig globalt och alla sitter i samma båt.

Vi vet ju alla vilket av alternativen dom valde
Citera
2020-03-25, 06:47
Medlem
Undrar hur dödsfallen hade sett ut gentemot spanska sjuka , med samma resurser som
För 100 år sedan. Utan antiviralt och antibiotika alltså. Då hade dödligheten förmodligen varit samma eller lika hög... någon som
Sett något om detta? Hur mycket medicin som ges? Det är väl det scenariot som väntar om
Sjukvården kollapsar tänker jag? 20% eller 10%? Hur verkar det i Italien?
Citera
2020-03-25, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Får se om min fråga kommer att drunkna i tråden men jag ger det ett försök.

Någon som vet vad som händer om man utsätts för extra virus.

Ex Du är ute och är frisk och får en nysning av Coronasjuk. Du har nu fått viruset.

Men om du är ute och får 10 nysningar av Coronasjuka personer, vad händer då?

Enligt många experter så är det värre ju mer virus du utsätts. Tio virusdoser är alltså mycket sämre och farligare än en virusdos.

Det var sannolikt på grund av hög virusexponering som många unga och friska läkare och sjuksköterskor dog i Kina. Av samma skäl så kommer förmodligen många vårdanställda i Sverige att bli sjuka och dö.
Senast redigerad av Tumidanda 2020-03-25 kl. 06:50.
Citera
2020-03-25, 06:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag vet inte hur många test man gör i sentinel? 6 fall på hur många slumpmässiga?

Det är inte helt slumpmässiga test, det är test på folk som söker för "influensaliknande symptom".

Hur många man gör varierar. Vecka 10 tror jag det var 60-70, vecka 11 hade de fått mängder med nya rapportörer (=läkare och instanser som vill bidra, mkt pga nCoV) så då var det nånting i stil med 260.

Jag blev så deprimerad av upptäckten att jag inte orkade kolla om den geografiska spridningen fanns angiven på något vettigt sätt (förmodligen).

Men jag noterade att det svenska sentinelsystemet inte verkar testa annat än influensa A och B, och då nu Sars CoV 2. Det finska kollar också upp en hel drös vanliga snuvor - rinovirus och våra vanliga coronavirus och några till - jag råkade ha anledning att checka det för en vecka sedan för att kunna lugna en vän om hur mycket olika luftvägsbobbor som är i farten.
Så det svenska sentinelsystemet ger i jämförelse intryck av att vara ganska anspråkslöst.

Och när vi talar om sånt: är det någon som vet varför det inte finns några bidrag till Nextstrain från Sverige efter det allra första fallet?
Citera
2020-03-25, 06:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Viktigt:

Uppenbarligen har Spanien ett annat inrapporteringssystem. Brytpunkten verkar inte var kl.18:00. Idag på morgonen visar antal döda under gårdagen på worldometers.info +680.

Kan vara bra att veta vid jämförelse.

Spanien går således om Italien med stor sannolikhet.

Du menar att de tidigare under dagen noterades för ett färre antal dödsfall på worldometers?

Du kan se på worldometers var informationen kommer ifrån, och det är här.

https://www.rtve.es/noticias/20200324/mapa-del-coronavirus-espana/2004681.shtml

Och där kan man se att artikeln uppdaterades 22:24 spanientid.

Sedan vet man inte var de i sin tur får sin information ifrån eller om det handlar om exakt 24 timmar eller sedan de skrev en sammanfattning kvällen före.

Varje land har säkert sin egen brytpunkt. Vår verkar vara 14:00.
Citera
Avstängd
Citat:
Och vad vann de på de som Sverige kommer att förlora?

Vi ska alltså se upp till länder där massdöd pågår och Tycka att de är så jävla lyckade i sin smittohantering.

Varför skulle de misslyckas? Metoden har prövats med framgångsrikt resultat i Wuhan. Nu följer flera efter. Ingen har prövats Sveriges metod, den är ett våghalsigt experiment just därför. Ett oprövat kort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Enligt många experter så är det värre ju mer virus du utsätts. Tio virusdoser är alltså mycket sämre och farligare än en virusdos.

Det är sannolikt på grund av hög virusexponering som många unga och friska läkare och sjuksköterskor dog i Kina.

Och detta sker pga vad? Immunförsvaret blir typ överrumplat av tillväxt på
Flera ställen tillskillnad från virustillväxt på ett ställe då de vita blodkropparna hinner möta upp och koncentrera sig snabbare? 🤔
Citera
2020-03-25, 06:50
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Får se om min fråga kommer att drunkna i tråden men jag ger det ett försök.

Någon som vet vad som händer om man utsätts för extra virus.

Ex Du är ute och är frisk och får en nysning av Coronasjuk. Du har nu fått viruset.

Men om du är ute och får 10 nysningar av Coronasjuka personer, vad händer då?
Det verkar som om virusmängden ökar hur sjuk du blir. Det där är inte något jag förstår. Vad jag hajar så spelar det ingen roll när väl man är infekterad. Men jag (som inte vet vad jag har) städar extra noga hemma. Det kanske inte påverkar mig men jag tänker att när jag går ut igen bär jag inte med mig något eventuellt virus med rena kläder från ett rent hem. Typiskt nog gick tvättmaskinen sönder igår. Men om jag skulle ha fått covid-19, så är det via kyssar och pussar. (Killen var hostig sista gången han kom hem till mig) och jag vet inte hur sjuk han kan ha varit utan att säga något innan hostattacker hos mig.

Håll rent, håll avstånd och tvätta händerna. Rör inte ansiktet och sköt övrig hygien och ha rena kläder. Såklart. Städa hemma också. Bakterier kan orsaka infektioner de med. Jag har städat förebyggande, hos en multisjuk och då från att torka tavelramar till att skura toalett, för att så lite som möjligt ska kunna finnas i luften och miljön när viruset slår till och förhoppningsvis hålla personen lite mer skyddad.
Citera
2020-03-25, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Och detta sker pga vad? Immunförsvaret blir typ överrumplat av tillväxt på
Flera ställen tillskillnad från virustillväxt på ett ställe då de vita blodkropparna hinner möta upp och koncentrera sig snabbare? 🤔

Jag vet inte. Jag vidarebefordrar vad flera olika läkare och experter har sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in