2020-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
149 får jag till HD:s förhör. har jag fel numrering?

Ursäkta. 145 ska det vara. En bra bit ner efter alla masttömningar.
Citera
2020-03-24, 20:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det du säger är helt korrekt, men jag vet inte riktigt vad du invänder mot. Menar du att provet saknar bevisvärde därför att det inte går att avgöra om offrets DNA är avsatt i blod eller saliv?

Det är bättre att läsa sakkunnigutlåtandet direkt eftersom det inte går att avgöra helt säkert från referaten vad som sagts på plats eller vad vittnet velat förklara. Vad gäller prov från tops S193 så gäller att

Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från L*na W*sstr*m (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

I detta utlåtande nämns ingen osäkerhet om DNA från båda parter är avsatt i blod eller saliv i den misstänkta blodfläcken. Men alla inser att en sådan osäkerhet kan finnas när man studerar små förekomster av DNA i en svårbedömd fläck. Måste man då skriva ut i sakkunnigutlåtandet att det finns en sådan osäkerhet och spelar den någon roll i bevishänseende?

Det viktiga är snarare att avgöra om mängden DNA är signifikant och inte kan förklaras med att offret bara lånat skon vid ett tidigare tillfälle. Nu vet jag inte heller vad som sades om detta från referaten.

Hmm, du kom in i en diskussion om ofoget av att använda "lyckta dörrar" i tid och otid egentligen, det du kommenterade först var ett exempel jag gav angående det som kan bli fel om "lyckta dörrar" används för flitigt.

Exemplet var ju att Hiding & Johansson mycket noga har försökt framställa besudlingen på skon som blod och inget annat vilket visade sig vara fel när väl forensikern från NFC fick vittna i rätten.

För försvaret är det ju viktigt att kunna slå hål på Hiding & Johanssons berättelse om att MGM i princip vadat i blod från BO därav besudlingen på skon, forensikern gav ju försvaret ett riktigt bra vapen för att avväpna åklagarna med sitt svar att det inte går att säga att det är blod det kan vara DNA från saliv eller sekret som har besudlat skon.

Hade forensikern från NFC vittnat bakom "lyckta dörrar" så hade ingen fått veta de slutsatser h*n avgav om de inte mot förmodan hade kommit i domskälen och då vete fan om någon skulle ha kopplat dem till forensikerns vittnesmål.

Nu skedde vittnesmålet helt öppet alltså vet vi att det inte går att säga att det är blod som besudlat skon, det kan vara blod men lika gärna något annat som innehåller DNA.

Gjorde jag dig ännu mer förvirrad nu?
Citera
2020-03-24, 20:50
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, cylinderformat tycker jag mig minnas att man sagt.
Hade inte forensikern varit ute i handeln och tittat på just olika hammare som skulle kunna passa, och som jag minns det fanns det en hel uppsjö av varianter.

Råkade på en screenshot från L*enas konto, där L*ena och SD kommunicerar och man ser att IT-teknikerna har ringat in en stång på ett gym på ett foto. Bilden är från 3 maj-18.
Klockslagen är lite förvirrande dock (bild och inloggning).

Aktbilaga 164 A, sid 271

Aktbilaga 151, sid 248 kan man se att SD varit på gymmet den dagen.

En sådan stång (finns olika längd) är ju rund i ändarna. Man kan ju både slå med den som med ett basebollträ, men man skulle också kunna stöta med änden (usch).
Ah och var det inte så att han var på gymet den 12 och den 14e ? Om tesen att han planerat mordet till den 12e men misslyckades/ fick inte det tillfälle han hoppats, kan det vara så att han "lånat" stången från gymmet och återlämnat den efter rengöring så att den helt fräkt finns där den alltid funnits, vem letar där?
Citera
2020-03-24, 20:51
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag skulle tro att JG är först att bräckas han har visat på klena nerver redan innan i form av sitt telefonsamtal när LW var försvunnen att de skulle leta hos HD - och hans diskussioner med SD i samtal. Det kan vara så att han vet något han inte borde veta. Jag tror att om HD bryter så är det inte nu. Hon är för medicinerad och nertryckt av åratal av manipulation. Hennes bryt ligger nog längre fram i tiden om det ens kommer.

Bilden du har är sjukt obehaglig btw.
Helt med på den! Tror du det bara handlar om ytterligare en svag person i Jerry Gray som är i klorna på en psykopat eller?
Citera
2020-03-24, 21:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
1. Det ser ut som om det skulle kunna finnas betydande ledtrådar där du klipper av citaten på flera ställen. Eller på annan plats...
2. Om citaten är rättvisande o uttömmande i frågan så bibringas man känslan att HD förmodar att SD är mördaren och att SD vet att HD inte är det (eller har lejt ngn). Vilket skulle ge ngt av två alternativ: HD begriper att SD måste vara bortrövaren/mördaren och behöver inte fråga; en specifik el lite lösligare förhistoria finns där LW exv hotat omintetgöra USA-resan och där SD lovat HD att han ska lösa problemet men inte hur. Den senare känns mindre trolig.

Inget av detta löser frågan om hur HD fått reda på vad som hänt redan till 6:30-tiden el tidig förmiddag, men hd:s chef kan ju också ha tagit fel på tidpunkten...
🙃
Chefen verkar säker på den ungefärliga tiden och kan relatera samtalet till medicinutdelningen. Åtminstone ytterligare en person delges innan kl 11.06:
Kl 06.58 Messenger från SD till HD: Ledig?

Inget svar och inga övriga samtal registrerade. - Konverserat via hemliga Telegram-appen istället?
Citera
2020-03-24, 21:02
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Helt med på den! Tror du det bara handlar om ytterligare en svag person i Jerry Gray som är i klorna på en psykopat eller?

Inte nödvändigtvis svag. Psykopater sätter ofta klorna i empatiska människor. Jag har fått uppfattningen om JG att han vill vara hjälpsam och ibland på så sätt ställer till det för sig själv vilket även hans polisvän M vittnar om. Det har spekulerats i tråden att han och SD har en relation. Jag tänker låta det vara osagt men de har definitivt en tät kontakt och en förkärlek att prata bajs dela videos när de bajsar... mkt märkligt. Jag tror att JG har manipulerats av SD men att risken är överhängande att han bryter i rättegången om han pressas tillräckligt.
Citera
2020-03-24, 21:07
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade forensikern från NFC vittnat bakom "lyckta dörrar" så hade ingen fått veta de slutsatser h*n avgav om de inte mot förmodan hade kommit i domskälen och då vete fan om någon skulle ha kopplat dem till forensikerns vittnesmål.
På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen. ”Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret. Jag tror generellt att det varit blod på skorna och säkerligen vid området vid plösen. Det kan sedan ha förstärkts när man tvättat skor och spridit ut det.”
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Gjorde jag dig ännu mer förvirrad nu?
Citera
2020-03-24, 21:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det skär i hjärtat att läsa rättsläkarnas 1a utlåtande på mord/fyndplatsen. (Aktbilaga 149).

Den skräcken och smärtan Lena måste ha känt sina sista minuterna i sitt liv.

Vilken sida?
Citera
2020-03-24, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vilken sida?
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-24, 21:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Aktbil. 155 s 74: New Balance skor BG 55955-2 Altan/uterum

Aktbil. 147 s 644 Förhör med SD 29/8 -19:
Ytterligare en fantasifull förklaring till blodet på skorna. I den här varianten besöker han fyndplatsen på fredagen efter hemkomst, innan han blir häktad. Och innan hon har hittats. - Tänkte sig visst inte för.
Blod borde ha återfunnits även under skon. Med tanke på att han vände på kroppen efteråt för att komma åt mobilen så har han varit i närkontakt.

Förhöret fortsätter, s 651:
Skorna beslagtogs 29/5 -18 efter vad jag kan utläsa. - När återlämnades de? - När upphävdes avspärrningarna; innan den 29/5? Han trasslar in sig i sina egna skosnören.
Mycket intressant och i högsta grad talande förhörsavsnitt där MGM:s svar är självmarkerande. - Han borde ha valt ett par heltäckande träskor som efter mordet lätt kunnat förvandlas till brasved.

Skorna är fortfarande i beslag - och sönderskurna (dock ej av MGM...): Aktbil. 141, s. 3.
Citat:
Blod borde ha återfunnits även under skon. Med tanke på att han vände på kroppen efteråt för att komma åt mobilen så har han varit i närkontakt.
Ja, det tycker man. - På den högra skons sula erhölls dock reagens som för blod: Aktbil. 157, s. 335. Skosulornas material är av stummare slag och bör vid t.ex. avspolning ligga bättre till för att få sina spår avlägsnade. Ofrånkomlig nötning mot marken bidrar också till detta.

Betr. skyddandet av brottsplatsen fanns både en yttre, och man kan säga flera inre avspärrningar inkl. själva brottsplatsen; den senare 3 x 3 m; hela inre avspärrningen 30 x 10 m; Aktbil. 145, s. 239.
Den yttre uppges ha varit polisiärt bevakad 19-20 maj 2018: Aktbil. 145, s. 249.

26 juli 2018 klipptes överdelen av stängslet loss och togs med till polisstation. - Man bör kunna utgå från att själva brottsplatsen, 3 x 3 m, vid den tidpunkten fortfarande var säkrad: Aktbil. 145, s. 258.
Eftersom det nyligen företagits syn av brottsplatsen antas denna fram till tidpunkten för synen ha varit oåtkomlig för allmänheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Aktbil. 157, s. 333
• Flera områden på vänster och höger sko, både på över och undersida, reagerade som för blod när skon sprayades med Bluestar.
• På både vänster och höger skos plös fanns ett större område, nertill på plösens ovansida, som gav reagens med Bluestar. Området på den vänstra skon förprövades och gav utslag som för blod.
• På insidan, i överkanten, av den vänstra skons plös fanns blodliknande besudling som syntes både med blotta ögat samt med Bluestar. Detta område gav utslag som för blod.
Skorna användes av MGM 2 h före mordet: Aktbil. 157, s. 362.

Skorna användes inte under utflykten till Ä-ö den 10 maj:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/1f2ff04b-4e1c-4c26-a0d2-11812e5c72e8_l.jpeg
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/aec2cde7-4107-419d-8a2f-1558755edf9e_l.jpeg
Citera
2020-03-24, 21:33
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Inte nödvändigtvis svag. Psykopater sätter ofta klorna i empatiska människor. Jag har fått uppfattningen om JG att han vill vara hjälpsam och ibland på så sätt ställer till det för sig själv vilket även hans polisvän M vittnar om. Det har spekulerats i tråden att han och SD har en relation. Jag tänker låta det vara osagt men de har definitivt en tät kontakt och en förkärlek att prata bajs dela videos när de bajsar... mkt märkligt. Jag tror att JG har manipulerats av SD men att risken är överhängande att han bryter i rättegången om han pressas tillräckligt.
Oj whaaaat? 😅 Det har jag missat, har varit omöjligt att följa med i tråden. Det är ju minst sagt ett märkligt beteende för vuxna karlar. Men vadå låta det vara osagt?! Finns det mer som tyder på det? Måste jag leta igenom tråden.. 😭

Vad jag har sett någon skriva däremot är att Jerry Gray varit på folk i sitt umgänge och varit konstig nu i efterhand också? Är det verkligen rimligt att Stefan skulle ha sina klor i honom så länge? Någon borde ju pratat vett i honom efter FUP släpptes åtminstone? Eller är han en outcast redan kanske..
Citera
2020-03-24, 21:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Chefen verkar säker på den ungefärliga tiden och kan relatera samtalet till medicinutdelningen. Åtminstone ytterligare en person delges innan kl 11.06:
Kl 06.58 Messenger från SD till HD: Ledig?

Inget svar och inga övriga samtal registrerade. - Konverserat via hemliga Telegram-appen istället?

Tack. Du undrade vad jag tänkte om deras förklaringar? Hade du nåt mer där?

Nånting är ju skumt. Och det är skumt att så få kan ge klarare besked. Och det vore iofs skumt om inte SD hört av sig till HD eller HD till SD (givet N:s kontakt).

Men varför i hela friden berättar HD för chefen? Hon ska ju inte veta och har ju liksom ingen anledning att prata med chefen om det.

F.ö. verkar det som om de till sist lyckats göra ett hologram av GW på TV4. Nu kan han fortsätta för evigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in